Behöver tips på uppgradering från GTX 1060

Permalänk
Medlem

Behöver tips på uppgradering från GTX 1060

Hej!

Dags att uppgradera datorn, och nu är det grafikkortets tur. Sitter idag på ett GTX 1060 med en i7 9700K och ett agg på 550W. Så frågan är, vad är nästa steg här för en bra uppgradering? Jag har inte riktigt koll på nya och kommande kort, men en 2070 Super tex?

Är beredd att uppgradera agg vid behov också, om det krävs.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@HenricE:
Här är några bra val:
5700XT
2070 Super
Jag är tveksam till att tusenlappen som skiljer är värt det.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack! Ska kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@HenricE:
Här är några bra val:
5700XT
2070 Super
Jag är tveksam till att tusenlappen som skiljer är värt det.

Kompetenta grafikkort som kommer att ge en rejäl prestandaökning jämfört med ett 1060.

Vill du komma undan billigare så kanske något av:
5600XT
2060 Super

Lite långsammare än ovanstående, men fortfarande bra uppgradering från ett 1060 kort.

Permalänk
Medlem

@HenricE: Har du 1000:- till å lägga så gör de för ett 2070 Super, mindre chans för krångel och nu när DLSS verkar visa sig vara en funktion att räkna med och i kombination med RT stöd så tycker jag den där 1000 lappen känns billig. Men det är bara min åsikt 5700xt är ett mycket bra kort om FPS/pris är det du fokuserar mest på. Personligen hade jag nog väntat och sett vad Ampere och RDNA 2 ger för prestanda lyft.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Håll i pengarna och det kort du har några månader till så har du en helt ny generation kort och andra priser. Det är nog smartast om du vill försäkra dig om att din rigg ska överleva hela nästa konsolgeneration som står alldeles runt hörnet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag vet att det kommer alltid nya grafikkort och det man köper går ner så brukar säga till folk och köpa . Dock är det så nära nu att jag nog hade väntat . det kommer troligtvis komma inom 2 månader

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det kommer nya kort snart, men det är troligen bara high-end korten som släpps till att börja med. Mid- och low-end korten kommer att dröja ytterligare några månader.

Ingen idé att vänta enligt mig - bättre att köpa ett lite billigare kort nu, och sedan uppgradera igen om 1-2 år om det behövs.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: 3700 korten skall väl släppas nästan samtidigt ? . Tror du tänker på 3060 och neråt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Erik_T: 3700 korten skall väl släppas nästan samtidigt ? . Tror du tänker på 3060 och neråt

Vi vet inte vad som kommer att släppas när. Rykten, spekulationer, och mer eller mindre tillförliliga läckor är vad som finns idag.

Men att döma av tidigare releaser så släpps high-end korten först, och low-end korten senare. Var gränsen går mellan kategorierna är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från 1060 till ett 2070 Super i april. Stoor skillnad, skulle jag verkligen rekommendera!

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Brukar tycka samma som du men ... Ingen av oss sitter med facit . Jag råder nog att vänta han sitter ju inte i sjön med ett 1060 i 1-2 månader till . Vi lär ju se fler läckor om det kommer i mitten på september .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra input!

Att vänta till i höst är helt klart ett alternativ. Min uppgradering nu är för mig lite av en "lyx" i det att mitt 1060 ändå levererar och det funkar rätt bra även om det såklart inte fixar allt på maxinställningar. En benchmark är såklart CyperPunk 2077, och det släpps ju först i höst. Så i får se hur jag gör, nu har jag iaf en hög med bra tips, så stort tack för det!

Tycker 2070 känns som ett bra "nualternativ", men återstår ju att se vad hösten har att bjuda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenricE:

Tack alla för bra input!

Att vänta till i höst är helt klart ett alternativ. Min uppgradering nu är för mig lite av en "lyx" i det att mitt 1060 ändå levererar och det funkar rätt bra även om det såklart inte fixar allt på maxinställningar. En benchmark är såklart CyperPunk 2077, och det släpps ju först i höst. Så i får se hur jag gör, nu har jag iaf en hög med bra tips, så stort tack för det!

Tycker 2070 känns som ett bra "nualternativ", men återstår ju att se vad hösten har att bjuda på.

Både nvidia och AMD släpper nytt och båda förväntas öka till mycket mer än det som finns ute nu. Då ska man också komma ihåg att pris/prestanda stod stilla när 2000-serien släpptes för 2 år sedan.

Vänta helt klart, 1060 är ju helt ok fortfarande.

Om det går sönder eller något finns ju 1660 super eller 5600XT att köpa medan man väntar

Permalänk
Medlem

Väcker tråden igen då det nu ju kommit lite nya kort, och jag sitter än med mitt 1060.

Jag tänker att kring nyårsledigheten kan det vara kul att uppgradera mig och skaffa ett nytt kort.

Tar tacksamt emot tips! Hade inte tänkt köpa något av de allra nyaste och dyraste korten, mellansegmentet duger gott, men gärna ett kort som kan leverera 1440, men iaf 1080, jag är inte så noga med 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenricE:

Väcker tråden igen då det nu ju kommit lite nya kort, och jag sitter än med mitt 1060.

Jag tänker att kring nyårsledigheten kan det vara kul att uppgradera mig och skaffa ett nytt kort.

Tar tacksamt emot tips! Hade inte tänkt köpa något av de allra nyaste och dyraste korten, mellansegmentet duger gott, men gärna ett kort som kan leverera 1440, men iaf 1080, jag är inte så noga med 4K.

Jag hade kollat om 3070 kommer i lager till ett vettigt pris (speciellt FE för 5625 kr) eller på det förmodade 3060 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag hade kollat om 3070 kommer i lager till ett vettigt pris (speciellt FE för 5625 kr) eller på det förmodade 3060 Ti.

Tack!

Fasen, jag tycker den här generationen kort som kommer nu känns svåra är överblicka. Mer så än tidigare. Eller så är det min ålder som tar ut sin rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenricE:

Tack!

Fasen, jag tycker den här generationen kort som kommer nu känns svåra är överblicka. Mer så än tidigare. Eller så är det min ålder som tar ut sin rätt...

Om du haft ett 1060 så gissar jag att du helst vill hålla dig lägre än denna prisklass och tyvärr är dessa kort inte släppta än.

3050ti med prestanda nära 2080 är nog min bästa rekommendation, men då måste du nog vänta till sommaren minst skulle jag gissa. Då är vi nere runt 3000kr skulle jag gissa.

Annars är som andra sagt 3070 riktigt bra för pengarna, men mycket dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om du haft ett 1060 så gissar jag att du helst vill hålla dig lägre än denna prisklass och tyvärr är dessa kort inte släppta än.

3050ti med prestanda nära 2080 är nog min bästa rekommendation, men då måste du nog vänta till sommaren minst skulle jag gissa. Då är vi nere runt 3000kr skulle jag gissa.

Annars är som andra sagt 3070 riktigt bra för pengarna, men mycket dyrare

Egentligen inte. 3060 samt även billigare 3070 är ett alternativt, så den prisklassen räknar jag inte bort.

Däremot känns inte high-end kort för typ 10 papp riktigt värt det.