Ny androidlur för 2-2,5k, Nokia 5.3?

Permalänk
Medlem

Ny androidlur för 2-2,5k, Nokia 5.3?

Hej!

Söker ny mobil i 2000-2500:- klassen, då min nuvarande Nokia 5 börjar bli sliten efter 2½ år (batteriet varar inte en hel dag, samtalshögtalaren är paj). Jag har varit helnöjd med min Nokia, prestandan är fortfarande tillräcklig och mjukvaran (ren android) har knappt strulat alls.

Telefonen används till samtal, meddelanden, musik, YouTube och lite foto.

Kravlista på funktioner:
Bra batterikapacitet
Android One (ingen bloat och garanterade säkerhetsuppdateringar)
Stabil blåtand till hörlurar
Dual sim
Blixt/ficklampa
Bra skärm som funkar i solljus och sneda betraktningsvinklar, färgåtergivning mindre viktig
Usb-C
Ok kamera, gärna bättre än nuvarande
3,5mm utgång (ersätts mer och mer av trådlösa lurar)

Jag har kollat på nya Nokia 5.3 som verkar släppas i slutet av månaden, finns det några likvärdiga telefoner som jag bör jämföra med? 5.3:an finns med 3 och 4 GB ram, ska man lägga några extra hundralappar på 4GB eller räcker 3?

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Finns väl inte så mycket att diskutera om du måste ha Android One

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns väl inte så mycket att diskutera om du måste ha Android One

Måste och måste, jag gillar att man får uppdateringar ofta och slipper gärna massa tredjepartsappar som jag ändå inte använder. Hade man kunnat köpa en utan Googles standardappar installerade hade jag gärna gjort det med.

Ställde frågan mest ifall jag missat nåt från andra tillverkare, kan väl inte bara vara Nokia som kör på Android One.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kan nämna att Nokia 7.2 säljs på Elgiganten för 2290 också nu.
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
Brorsan köpte precis en 7.2 istället för en 5.3 för 1080p+ skärm och lite andra småsaker som intresserade honom mer.
Båda verkar vara bra telefoner

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om motorola som även dom kör android one.
stort batteri och helt ok prestanda för pris.
kan vara värt att kolla in
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277893

Permalänk
Medlem
Skrivet av minipac:

Kan tipsa om motorola som även dom kör android one.
stort batteri och helt ok prestanda för pris.
kan vara värt att kolla in
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5277893

De flesta Motorola telefoner kör inte Android One, utan vanlig Android - även om det är en nästan helt ren Android, med minimalt mängd bloatware och extra appar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Kan nämna att Nokia 7.2 säljs på Elgiganten för 2290 också nu.
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
Brorsan köpte precis en 7.2 istället för en 5.3 för 1080p+ skärm och lite andra småsaker som intresserade honom mer.
Båda verkar vara bra telefoner

3500 mAh lät ju lite dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

De flesta Motorola telefoner kör inte Android One, utan vanlig Android - även om det är en nästan helt ren Android, med minimalt mängd bloatware och extra appar.

ahh var säker att jag läst att det var android one, men se där ber om ursäkt för vilseledande information.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, har jämfört Nokia 5.3 och 7.2. Jag ser fördelarna med bättre skärm och kamera, men tror jag föredrar 1 år längre uppdateringar och 15% mer batterikapacitet.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Jag vet att jag anländer en aning sent till festen men avråder starkt från att köpa en 7.2. Fått återställa min flickväns telefon oräkneligt många ggr. nu pga. en bugg i mjukvaran som orsakar en missmatch med systemets enkryptionsnyckel. Har pratat med Nokia och de har visserligen erbjudit sig att ta en titt på telefonen, men då det skulle lämna min käraste utan mobil har erbjudandet nekats. För den överskådliga framtiden är hon fast på februari månads säkerhetsuppdatering.

Permalänk

Har haft Moto G5s+ och den har fått säkerhetsuppdateringar sen den släpptes fram tills idag, den har även fått en Androiduppdatering.
Vilket jag anser vara väldigt bra med tanke på priset (2500)när jag köpte den vid realese, angående bloatware så finns endast några faktiskt väl använda(av mig) "Motomoves" som jag kallar dom, och inte en massa dubbla appar(appar som gör samma sak).
Det är så nära Vanilla som du kan komma utan att vara det till 100%!
Nu har det ju kommit en ny gen Moto telefoner(som jag inte testat) så jag råder dig att åka och testa dom i butik, sen har dom en fantastisk batteritid och det gör inte saken sämre. Mellanklass telefonerna har blivit väldigt mycket bättre med tex 8-kärniga SD-chip och det finns riktigt många att välja på idag.
Så länge du inte spelar dom intensivaste 3D spelen ser jag ingen större anledning att lägga 10k+ på en mobil som displayen gärna spricker på om den skulle råka gå i backen! Råder dig att testa olika telefoner i den prisklassen du har i åtanke. Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pierre232:

Så länge du inte spelar dom intensivaste 3D spelen ser jag ingen större anledning att lägga 10k+ på en mobil som displayen gärna spricker på om den skulle råka gå i backen!

Varför skulle dom vara känsligare? Snarare tvärt om då flaggskeppen brukar ha tåligare glas vad jag vet?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Varför skulle dom vara känsligare? Snarare tvärt om då flaggskeppen brukar ha tåligare glas vad jag vet?

90% av alla telefoner idag kör med Gorilla glas, faktum är att dom senare varianterna har fått sämre testresultat än dom äldre men förhoppningsvis kommer det nysläppta Gorillaglaset ha löst dessa problem!?
Finns en artikel om detta på swedroid https://swedroid.se/cornings-nya-skyddsglas-victus-for-med-si...
Mvh

Permalänk
Medlem

@Pierre232:
Jag hade G5S+ också men har inte samma uppfattning om den. Min nya samsung A71 har mindre bloat än min motorola hade. Samsungen har t.ex. inte slängt in hela microsoft sviten och annat utan "bara" någon egen store, AR grej, bixby och det gick iallafall att dumpa det i en mapp
Sen tycker jag inte man ska ge motorola cred för updateringar på G5S+. Telefonen släpptes i augusti och den fick oktobers systemuppdatering (android 8) som den enda uppdateringen den fick och totalt ca 5 säkerhetsuppdateringar (1 i halvåret ish) vilket inte jag kallar bra. Speciellt tråkigt när G4an fick android 8 också fast den var ett år äldre och släpptes med android 6 och är en betydligt billigare modell än G5S+
Samsung ska ge två år system och kvartalsvis säkerhetsuppdateringar på A51 som kostar lika mycket jag gav för motorolan och samsung har historiskt varit väldigt kassa och de har bättre track record de senaste 3 åren än motorola har haft på updateringar.
Men tyckte den Motorolan var bra i övrigt, inga direkta problem med telefonen eller prestandan för min användning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

@Pierre232:
Jag hade G5S+ också men har inte samma uppfattning om den. Min nya samsung A71 har mindre bloat än min motorola hade. Samsungen har t.ex. inte slängt in hela microsoft sviten och annat utan "bara" någon egen store, AR grej, bixby och det gick iallafall att dumpa det i en mapp
Sen tycker jag inte man ska ge motorola cred för updateringar på G5S+. Telefonen släpptes i augusti och den fick oktobers systemuppdatering (android 8) som den enda uppdateringen den fick och totalt ca 5 säkerhetsuppdateringar (1 i halvåret ish) vilket inte jag kallar bra. Speciellt tråkigt när G4an fick android 8 också fast den var ett år äldre och släpptes med android 6 och är en betydligt billigare modell än G5S+
Samsung ska ge två år system och kvartalsvis säkerhetsuppdateringar på A51 som kostar lika mycket jag gav för motorolan och samsung har historiskt varit väldigt kassa och de har bättre track record de senaste 3 åren än motorola har haft på updateringar.
Men tyckte den Motorolan var bra i övrigt, inga direkta problem med telefonen eller prestandan för min användning.

Saxsay från Swedroid "Moto skickar med Android 7.0/Nougat i Googles standardutförande tillsammans med januari månads säkerhetspatch. Även hemskärmen kommer från Google och det enda spår vi finner av Moto bland mjukvaran är en app för svep- och rörelsegester samt kameramjukvaran." Dessa har dessutom fungerat över förväntan, du jämför med en Samsung telefon som har sitt eget ekosystem med dubbla appar(som redan finns i Android) fast Samsungs motsvarigheter.
Jag försöker inre övertala dig att köpa en Moto men att påstå att Moto har dubbla appar är helt fel! Mvh

Permalänk
Medlem

@Pierre232:
Jag äger redan en behöver inte köpa en ny. Starta den och på det som jag kallar bloat med noll funktion mot standard och oavinstallerbart är:
Linkedin
Teams
Moto avvisningar (någon motorola nyhets push grej)
Moto fotoredigerare
Outlook
Swiftkey
Hela office suiten var installerad oavinstallerbar (word, ppt, excel) när jag köpte den ish en vecka efter release men det updaterade dem senare under hösten så man kunde avinstallera dem.

Samsungen har:
Notes
Internet
Bixby
store
game launcher
tips
AR
Onedrive
Smart things
Sedan har den egna galleri och telefon, kamera vilket jag inte bryr mig ett dugg om det är egna.

Det är ungefär samma mängd som på min nya Samsung och på samsungen förväntade jag mig lite bloat när jag köpte den men det är mindre påträngande för allt var som standard inlagt i en mapp och inte in my face. Det var ett val jag gjorde att köpa samsungen, ville jag inte ha bloat och seghet denna gången så hade jag köpt en Nokia 7.2 som brorsan precis gjorde. Motorolan förväntade jag mig inget bloat men ändå fick man med massa skit och de var verkligen inte snabba på att uppdatera (bland de långsammaste vad jag sett på att få ut andorid 8 av alla dess konkurenter). Den var 8 månader efter på release date med säkerhetsuppdateringar.
Jag förväntade mig mycket mer av motorola men de är lika kassa som alla andra numera, de var jätteduktiga förr men inte längre. Tycker fan den borde lanserats med android 8 från början, sony Xz1 compact som släppted 30 dagar senare (ungefär samma lanseringspris) hade Android 8 förinstallerat. 13 juli 2018 kom oreo 8, ett os som släpptes 20 dagar efter G5S+ plus tog 11 månader och 10 dagar att få ut.
Ska jag ha en telefon med bloat och sega med uppdateringar så kan jag lika gärna ta en telefon som ändå ger mig något bra också som kompensation, motorolan gjorde aldrig riktigt det. Tycker det är synd då motorola hade en bra image men det känns som den börjar bli rätt mycket sämre. Motorola har inte direkt blivit bättre och g8 fick android 10 i sen juli mot samsung a50 som updaterades tidigt i april, dålig image att vara långsammare än samsung på uppdateringar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Pierre232:
Jag äger redan en behöver inte köpa en ny. Starta den och på det som jag kallar bloat med noll funktion mot standard och oavinstallerbart är:
Linkedin
Teams
Moto avvisningar (någon motorola nyhets push grej)
Moto fotoredigerare
Outlook
Swiftkey
Hela office suiten var installerad oavinstallerbar (word, ppt, excel) när jag köpte den ish en vecka efter release men det updaterade dem senare under hösten så man kunde avinstallera dem.

Den Motorola jag köpte förra året (en Moto G7 Power) hade inget av ovanstående installerat när jag köpte den. De recensioner av nyare Motorola telefoner som jag läst är alla överens om att det inte är en massa onödigt krafs installerat.
Kan naturligtvis varit annorlunda med deras telefoner för några år sedan, det vet jag inget om.

Permalänk
Inaktiv

Tänk om jag hade känt till att det fanns Android telefoner utan bloatware, jag köpte en Samsung IGÅR och satt säkert närmare två timmar och svor åt software mm.

Edit: Jag hade köpt Nokia

Permalänk

Vet inte om dom nyare(antar att det är en senare modell) har börjat slänga in bloatware men den senaste Moto g5s hade bara Moto action eller vad dom kallade det som faktiskt var riktigt smidigt att använda! Inte vad jag skulle kalla bloatware, Moto har ju fått beröm för att dom kör så gott som stock android!
Men det kan vara så att att dom får betalt för att slänga in appar!
Tangentbordet borde gå att byta ut mot Gboard och vissa appar går att inaktivera även om dom inte går att avinstallera så slipper du se dom +att du slipper uppdatera dom! .Personligen tycker jag att SwiftKey är det överlägset bästa och mest anpassningsbara tangentbordet!
Testa att gå in i apphanteraren och se vilka av apparna som går att inaktivera

Permalänk

Om du är insatt i hur man byter Rom så vill jag slå ett slag för Redmi Note serien, visserligen mycket bloat men det löser man med LinageOs. Bättre hårdvara till det priset får du leta länge efter, tyvärr så fick jag min stulen vad dom nu har tänkt använda den till (brevpress kanske).
Känns som en mycket dyrare telefon på kvalitén, men rekommenderar dig att byta rom, finns att känna på och testa på tex inget om du har någon butik i närheten. Jag kommer aldrig mer köpa en telefon för 10k+ vilket inte är ovanligt för en telefon idag. Mvh

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, har redan köpt mig en Nokia 5.3 och är inte besviken. Det enda dåliga hittills är att wifi är instabilt, vet inte om min router fått fnatt eller mobilen strular.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850