Uppgradera PC nu eller vänta på nya RTX-serien?

Permalänk
Medlem

Uppgradera PC nu eller vänta på nya RTX-serien?

Tjena! Tänkte uppgradera till en bättre PC nu under sommaren med följande specs:

Chassi
Fractal Design Define C Svart

Processor
Intel Core i9 10900K 3.7 GHz 20MB

Grafikkort
ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB DUAL OC EVO v2

Moderkort
ASUS ROG STRIX B460-F GAMING

Internminne
HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL18 Fury

Hårddisk SSD
Intel 660p 1TB

Hårddisk Mekanisk
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB

Processorkylning
be quiet! Pure Rock

PSU
Corsair TX650M 650W

(Byggd med Inets datorbyggare)

Så nu står frågan kvar, ska man uppgradera till denna PC:n nu i sommar eller ska man vänta på att de nya RTX-korten kommer ut till hösten och uppgradera då istället? Ni som är lite mer insatta, vad säger ni?

Tack på förhand.

Permalänk

Säger som många brukar säga. Det spelar ingen roll när du uppgraderar eftersom utvecklingen går så fort. Nästan varje år kommer nya modeller på grafikkort och behöver du en burk nu så är det väl bara att köra på. När nya korten kommer ut så kanske priserna sjunker på 20-serien, men ingen vet vad priset på de nya korten hamnar på.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Behöver du datorn nu?
Om ja: Uppgradera
Om nej: Vänta ett par månader och se vad som händer. Själv tycker jag det är roligare att hoppa på relativt tidigt i en generation för att kunna njuta av prestandan längst - speciellt i dessa tider då priserna inte störtdyker på gamla produkter.

Men som sagt, behöver du en dator nu för att du planerat att spela mycket under semestern - då hjälper det föga att köpa något bättre senare när du kanske inte har tid att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Säger som många brukar säga. Det spelar ingen roll när du uppgraderar eftersom utvecklingen går så fort. Nästan varje år kommer nya modeller på grafikkort och behöver du en burk nu så är det väl bara att köra på. När nya korten kommer ut så kanske priserna sjunker på 20-serien, men ingen vet vad priset på de nya korten hamnar på.

Hmm okej. BEHÖVER ju inte uppgradera nu egentligen, blev bara väldigt sugen på det. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Behöver du datorn nu?
Om ja: Uppgradera
Om nej: Vänta ett par månader och se vad som händer. Själv tycker jag det är roligare att hoppa på relativt tidigt i en generation för att kunna njuta av prestandan längst - speciellt i dessa tider då priserna inte störtdyker på gamla produkter.

Men som sagt, behöver du en dator nu för att du planerat att spela mycket under semestern - då hjälper det föga att köpa något bättre senare när du kanske inte har tid att använda den.

Aja, tror jag väntar på den nya generationen då istället. Tack för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sandero:

Aja, tror jag väntar på den nya generationen då istället. Tack för svar!

Och även om du nu inte köper den senaste versionen av GPU och annat så kommer du säkert undan lite billigare på paketet du plockat ihop då priserna iallafall kommer sänkas lite när nytt kommer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Uppgraderade nyligen jobbdatorn men vad gäller min speldator så är jag i samma sits som du, dock bestämt mig för att vänta tills de nya nvidia korten släpps. Hoppet från nuvarande generation ryktas vara riktigt bra. Känns lite sent ute att hoppa på rtx 2000-serien nu när 3000-serien är så nära. Speciellt om du vill lägga en bra slant på ditt nya bygge. Så kan du vänta så skulle jag rekommendera det. To each their own though.