Bästa hemmabioljudet <5000 kr?

Permalänk
Medlem

Bästa hemmabioljudet <5000 kr?

Av nyfikenhet, vad skulle ni kalla bästa 4K hemmabioljudet för under 5000 kr?

Jag har sett en del trådlösa lösningar på soundbars (som JBL:s t.ex.) men märkt att flera högtalares batteritid oftast är ~3 h. Inte jätteövertygande.

Vad skulle ni valt om ni skulle försökt få tag på detta innan 2021? (Förstärkning el. dyl. ska alltså ingå)

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Rekordmedlem

Bildupplösning har inget med ljudet att göra och för den budgeten så är det beg som gäller om du ska ha nått som låter anständigt trådlöst är än så länge bara trams och ska undvikas.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/denon_avr_1912_och_audi...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/jamo_s606_denon_avr_230...
Passande paket ?
Det går ju naturligtvis att plocka ihop nått som inte säljs som paket också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Visst, det var väl en onödig detalj.

Okej Du röstar beggat alltså.
Kan man verkligen kalla allt trådlöst för trams? Flera av vinnarna för bäst bioljud i den budgeten 2020 är trådlösa lösningar. Då är det ändå experter som jämför. Men lyckas man hugga något bra beggat har man ju tur förstås. Men alltid riskabelt att köpa dyra saker beggat...

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Inga soundbars går ens att jämföra med riktiga högtalare så vill du ha bäst ljud för pengarna så är det begagnat system som t.ex. mrqaffe länkade som gäller. Riktigt mycket för pengarna om du hittar rätt.

Så har du plats för ett 5.1 eller 7.1 system så ska du självfallet välja det, blir inget surround med en enda högtalare i mitten under tvn vad tillverkaren än säger

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larri:

@mrqaffe: Visst, det var väl en onödig detalj.

Okej Du röstar beggat alltså.
Kan man verkligen kalla allt trådlöst för trams? Flera av vinnarna för bäst bioljud i den budgeten 2020 är trådlösa lösningar. Då är det ändå experter som jämför. Men lyckas man hugga något bra beggat har man ju tur förstås. Men alltid riskabelt att köpa dyra saker beggat...

Trådlöst är ju för det första oftast inte trådlöst utan det är trådlös signalöverföring det handlar om, batteridrivet är ju otroligt opraktiskt för då ska det ju laddas.
Jag tycker inte direkt att 4-5 000 kr är dyrt för hembio, man når precis till instegsmodellerna för det priset och för att få ett mellanklass system så är det 5000 kr per del så har du några som helst krav på ljudkvalitet är det bara beg som kan komma i fåra för det priset om du ska kunna ha anständigt ljud och annars är det bättre att satsa på stereo och bygga ut det närt man har råd.
Se alltid till att fronkanalerna kan spela bra eller avstå för låter frontarna dålig blir det inte roligt att lyssna på nått även om det utöver dåligt ljud framifrån kommer dåligt ljud även bakifrån och finne en bullrande entonig basmodul som man också stör sig på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för din input:) ja, det är nog nödvändigt att kolla beggat som ni säger då, eller investera lite mer, fast senare. Ska klura! Oavsett får det vänta nån månad till

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

Jag kan STARKT rekommendera Audio Pro Addon T20 som nu är på Rea hos CDON för 3333:-
Det är ett KAP. Riktigt riktigt mycket ljud för pengarna. De har inbyggd förstärkare med 1x AUX, 2x Optical, Blåtand och USB anslutning.

Vill du kräma på mer bas kan man kompletera dessa med Audio Pro Addon Sub för 1890:-

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: Ett bra tips. Ska kolla närmare på dom

Men blir det inte lite problematiskt att gå över till 5.1 senare om man kör 2 högtalare med inbyggd förstärkning?

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larri:

@-ronz: Ett bra tips. Ska kolla närmare på dom

Men blir det inte lite problematiskt att gå över till 5.1 senare om man kör 2 högtalare med inbyggd förstärkning?

Ja det är ju tyvärr inte möjligt med dessa
Bakre högtalare tycker jag mest är en gimmick. Bra i biografen, men hemma...njae.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Larri:

@ronz: Ett bra tips. Ska kolla närmare på dom

Men blir det inte lite problematiskt att gå över till 5.1 senare om man kör 2 högtalare med inbyggd förstärkning?

Skrivet av ronz:

Ja det är ju tyvärr inte möjligt med dessa
Bakre högtalare tycker jag mest är en gimmick. Bra i biografen, men hemma...njae.

Det är inga särskilt svåra hinder att ha aktiva högtalrae till hembiosystem så länge de har en linjeingång, jag har själv aktiva fram och passiva bak i datorsystemet.
Bara att välja en hembioreceiver med linjeutgång från dekodern och koppla ihop elerl så använder man en ren dekoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om nu någon råkar vara intresserad:

Efter tipsen i denna tråd bestämde jag mig för att vänta och köpa ett ordentligt, gediget system för iaf 10 000 om ett år eller så. Tills vidare köpte jag ett Logitech z-5500 för ~600 spänn (med två bättre fronthögtalare som jag redan har) för att ha något alls tills jag sparat klart.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem

@Larri:

Hmm, satsa på någon väldigt basic mottagare -1500Kr , tillsammans med ett stativhögtalare i 3.0 alt. begagnade. golvhögtalare i 2.0

Tycker ljudet i PC högtalare och Soundbars är för kasst för denna prisklass.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4261231&gclid=CjwKCAjwm...

Plus högtalare då 😝
Edit: ojdå, läste att allt skulle ingå... kan du inte köpa i etapper då?
F'n så mycket bättre med standalone förstärkare+ högtalare...
Annars så är JBL skapliga soundbars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Bakre högtalare tycker jag mest är en gimmick. Bra i biografen, men hemma...njae.

Hur menar du gimmick?
Varför skulle bakre högtalare vara ”njae” i en hemmabio???
Vad anser du då om ATMOS hemma?

Permalänk
Skrivet av Otori:

Hur menar du gimmick?
Varför skulle bakre högtalare vara ”njae” i en hemmabio???
Vad anser du då om ATMOS hemma?

Det mesta utav ljudet kommer i de tre främre kanalerna. Finns en bra anledning till varför de främre högtalarna i en biograf är mer påkostade. Alla de andra kanalerna och basen är mest extra krydda.

Permalänk
Medlem

@Swennis: Tack för tips, jag hänvisar till min respons ovan. Fixade billigaste möjliga nödlösningen kortvarigt och investerar ordentligt lite längre fram.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det mesta utav ljudet kommer i de tre främre kanalerna. Finns en bra anledning till varför de främre högtalarna i en biograf är mer påkostade. Alla de andra kanalerna och basen är mest extra krydda.

Så därför bakkanaler och ATMOS ”njae” i hemmamiljö?
Förklara gärna mer.

Men bra att veta att man kan strunta i extrakryddan och bara köra med smaklöst framsystem utan basstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur menar du gimmick?
Varför skulle bakre högtalare vara ”njae” i en hemmabio???
Vad anser du då om ATMOS hemma?

Inte värt pengarna och besväret för de extra högtalarna tycker jag.
Men nu pratar jag vanligt vardagsrum och inte ett rum dedikerat till hemmabio. Antar att TS var vanligt vardagsrum med tanke på budget.
Atmos är bra grejer.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Otori:

Så därför bakkanaler och ATMOS ”njae” i hemmamiljö?
Förklara gärna mer.

Men bra att veta att man kan strunta i extrakryddan och bara köra med smaklöst framsystem utan basstöd

I hemma miljö går det lika bra med 2.0
Kan lova dig att komma upp på samma nivå i kvalitet hemma är kostbart och blir bara mediokert.
Det mesta utav ljudet är mixat att komma från L/C/R och kör man 2.0 med bra högtalare förlorar man inget utav det hela. Basen finns där fast mer naturligt. Bas i film är mest fusk ljud. Varken basgitarr eller kontrabas låter så på riktigt som den bas du hör i en film. Skillnaden om vi måste prata i sådana termer är bara hur mixningen samplas och så vidare.
Det andra är mest bara för syns skull när det gäller atmos. Att det skall låta häftigt. Många bio salar har mest 7.1 ljud utav högtalare som väldigt få använder i hemmet och det räcker länge för att ge bra ljud.
Haft hembioreciver och nu tillbaka till bara stereo. Ljudet är exakt lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

I hemma miljö går det lika bra med 2.0
Kan lova dig att komma upp på samma nivå i kvalitet hemma är kostbart och blir bara mediokert.
Det mesta utav ljudet är mixat att komma från L/C/R och kör man 2.0 med bra högtalare förlorar man inget utav det hela. Skillnaden är bara hur mixningen samplas och så vidare.
Det andra är mest bara för syns skull.
Haft hembioreciver och nu tillbaka till bara stereo. Ljudet är exakt lika bra.

Kör med 5.2.1 och allt som inte kör mer än stereo blir väldigt platt. Bra mycket bättre ljudupplevelse. Ännu bättre när man sedan har spel på ps4/switch och kör. Helt underbart när man kör Journey eller Zelda

Håller med andra här, köp passiva högtalare med riktigt bra frontar och bygga upp det allt eftersom. Senaste köpet var en center och trodde inte att den skulle hjälpa så pass men blev jävligt överraskad.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem

Surround kan fungera bra i hemmamiljö men ett bra stereoljud är grunden till allt så det är det man ska utgå från men har man det och lägger till bakkanaler så blir det roligare att lyssna på film.

Om man däremot bygger surround med början i litet leksakssystem som inte låter bra när man endast använder de 2 frontkanalerna så är det omöjligt att få det att bli bra till nått.
Enklaste sättet att se om det kan låta bra är att kolla på storleken på frontarna, är de för små saknas det tekniska förutsättningar för bra ljud så soundbars och "datorsystem" som har en liten bredbandare i en mikroskopiskt liten låda kommer inte att gå att få att bli bra, det kanske är bättre än tvn men det är inte bra ljud för det utan bara mindre uselt.

Om man använder Fullregister/toppar och/eller basmodul/ basmoduler fram så behöver framkanalerna kunna spela snyggt åtminstone till 80 Hz för det är där man oftast delar vid hembio, personligen tycker jag det är för högt och topparna bör kunna spela till 40 Hz,
Hursomhelst brukar det innebära att lådan är minst 10 liter i volym om man mäter dess yttermått för att nå 80 Hz och kring 20 liter för att nå 40 Hz.

En 2-3" bredbandare i en låda på under en liters volym kommer inte att klara av det och att dela EN basdel högt låter inte bra utan då måste man ha flera och det har man inte i billiga allt i ett 5.1 system.

Surround utan att frontarna låter bra är fruktansvärt tråkigt att lyssna på men att bygga vidare på ett anständigt stereosystem så att det blir surround ger ett lyft vid filmbruk i de flesta normala vardagsrum även om det inte är optimalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Inte värt pengarna och besväret för de extra högtalarna tycker jag.
Men nu pratar jag vanligt vardagsrum och inte ett rum dedikerat till hemmabio. Antar att TS var vanligt vardagsrum med tanke på budget.
Atmos är bra grejer.

Så du tycker surround är skit i hemmamiljö, men Atmos i hemmamiljö är bra grejer?
Nu är jag förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

I hemma miljö går det lika bra med 2.0
Kan lova dig att komma upp på samma nivå i kvalitet hemma är kostbart och blir bara mediokert.
Det mesta utav ljudet är mixat att komma från L/C/R och kör man 2.0 med bra högtalare förlorar man inget utav det hela. Basen finns där fast mer naturligt. Bas i film är mest fusk ljud. Varken basgitarr eller kontrabas låter så på riktigt som den bas du hör i en film. Skillnaden om vi måste prata i sådana termer är bara hur mixningen samplas och så vidare.
Det andra är mest bara för syns skull när det gäller atmos. Att det skall låta häftigt. Många bio salar har mest 7.1 ljud utav högtalare som väldigt få använder i hemmet och det räcker länge för att ge bra ljud.
Haft hembioreciver och nu tillbaka till bara stereo. Ljudet är exakt lika bra.

Vad är enligt dig bra frontar för att få så bra ljud i 2.0 att man inte saknar något från övriga kanaler?

Känns som vi seglar längre och längre från både topic och budget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Inte värt pengarna och besväret för de extra högtalarna tycker jag.
Men nu pratar jag vanligt vardagsrum och inte ett rum dedikerat till hemmabio. Antar att TS var vanligt vardagsrum med tanke på budget.
Atmos är bra grejer.

Skrivet av Buddaz112:

I hemma miljö går det lika bra med 2.0
Kan lova dig att komma upp på samma nivå i kvalitet hemma är kostbart och blir bara mediokert.
Det mesta utav ljudet är mixat att komma från L/C/R och kör man 2.0 med bra högtalare förlorar man inget utav det hela. Basen finns där fast mer naturligt. Bas i film är mest fusk ljud. Varken basgitarr eller kontrabas låter så på riktigt som den bas du hör i en film. Skillnaden om vi måste prata i sådana termer är bara hur mixningen samplas och så vidare.
Det andra är mest bara för syns skull när det gäller atmos. Att det skall låta häftigt. Många bio salar har mest 7.1 ljud utav högtalare som väldigt få använder i hemmet och det räcker länge för att ge bra ljud.
Haft hembioreciver och nu tillbaka till bara stereo. Ljudet är exakt lika bra.

Låter mer som att ni båda pratar om dålig placering av bakre högtalarna.
Placerar man de bakre högtalarna dålig så kommer den knappt att ge något.

Och OnT:
Antingen siktar du på en bra soundbar som kanske är rabatterad eller så tycker jag att du bör kolla runt på begagnat marknaden.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Jag köpte en samsung HW-Q86R soundbar när den var på rea för 6k och kunde inte vara mer nöjd.
Den har stöd för Atmos och DTS:X så den är ganska framtidssäker också.

Lillebror HW-Q76R kostar 4990kr men den har jag aldrig testat så kan inte uttala mig om den.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

@ronz: Köpte dessa på REA förra månader, kan inte annat än att hålla med.

Klockrena.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

@-ronz: Köpte dessa på REA förra månader, kan inte annat än att hålla med.

Klockrena.

Köpte vad?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Mycket pang för pengarna för ett antal år sen Logitech z906. Jämför reviews on inte annat. För 15 år sen var det svårt att hitta bättre system under 10k.

Permalänk
Medlem

@Otori:

För bra surroundljud behöver du ju ett rum som funkar bra för det också, vilket det flesta troligtvis inte har i sitt vardagsrum där lyssningspositionen t.ex. är en soffa intryckt mot bakväggen, eller en fåtölj rakt framför ena bakre högtalaren.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Mycket pang för pengarna för ett antal år sen Logitech z906. Jämför reviews on inte annat. För 15 år sen var det svårt att hitta bättre system under 10k.

Du menar reviews av fjuniga tonåringar? Eller köpta reviews?