Permalänk
Medlem

Våra barn (och grannens) lekte i trampolin och var lagom högljudda, vår granne stördes av det och kom och sa till. Vi säger "ojdå, vi fixar det".

Min fru går ut och säger till barnen, problemet löst. Inga sura miner, man ska ha respekt för sina medmänniskor och att man kan uppleva saker olika.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vad vill du ha hjälp med egentligen? Hur du ska lösa det här utan att prata med föräldrarna? Det är där du får börja. Nu låter jag som en bitter gubbjävul, men hur kan du tro att det finns något annat att börja med?

*fnys*

Jo men man kan väl få råd hur man gör det på bästa sätt, om det är någon ide överhuvudtaget eller liknande. Eller bara för att få andras syn på det. Klart att jag fattar att jag jag måste säga till föräldrar eller barn för att det ska bli någon ändring, men det finns väl 100sätt att göra det på, 100 anledningar att låta bli etc etc

Vad gör du i tråden om den nu stör dig så mycket? Eller det kanske är det du gör på forumet? Hänger runt och berättar vilka trådar DU tycker är onödiga.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hänger runt och berättar vilka trådar DU tycker är onödiga.

Nä, men pekar mer än gärna ut när vuxna beter sig som småbarn själva. Prata med ungarna i första hand, typ "Kan ni sänka volymen". Hjälper det inte så pratar du med föräldrarna. Det är väl inte svårt? Eller vill du ha en magisk lösning så du slipper interagera med dom på något sätt?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jo men man kan väl få råd hur man gör det på bästa sätt, om det är någon ide överhuvudtaget eller liknande. Eller bara för att få andras syn på det. Klart att jag fattar att jag jag måste säga till föräldrar eller barn för att det ska bli någon ändring, men det finns väl 100sätt att göra det på, 100 anledningar att låta bli etc etc

Vad gör du i tråden om den nu stör dig så mycket? Eller det kanske är det du gör på forumet? Hänger runt och berättar vilka trådar DU tycker är onödiga.

"100 anledningar att låta bli"?

Det finns NOLL anledningar att låta bli. Prata med dina grannar.

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Finns ingen anledning att låta bli, barn och föräldrarna förstår att man inte kan låta dygnet runt. Finns absolut utrymme för förbättring om du säger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Nä, men pekar mer än gärna ut när vuxna beter sig som småbarn själva. Prata med ungarna i första hand, typ "Kan ni sänka volymen". Hjälper det inte så pratar du med föräldrarna. Det är väl inte svårt? Eller vill du ha en magisk lösning så du slipper interagera med dom på något sätt?

Kanon, då vet jag din åsikt. Tack ska du ha

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låt bli högtalarna, skaffa i stället en lämplig hobby tex biodling.

Hmm.. Inte en helt dum idé. Skulle säkert passa alldeles utmärkt att odla bin vid tomtgränsen närmast poolen 🤔

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Gissar att då rings nog polisen

Dom kanske vill ha ett svalkande dopp dom med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Jaxione: Finns ingen anledning att låta bli, barn och föräldrarna förstår att man inte kan låta dygnet runt. Finns absolut utrymme för förbättring om du säger till.

Jag hade tidigare en granne ovan mig som vägde säkert över 100kg och gick på hälarna inomhus, som de flesta gör. Ok så långt men han arbetade även skift och det hände rätt ofta att jag vaknade 02:30 av hälar från ovanvåningen. Jag försökte vänligt tala med honom först men vad säga? "Försök gärna gå lite mjukare, kanske inte jämt på hälarna sådär efter midnatt, eller vad säger du?" Fick aldrig nåt bra svar förutom, till sist, "Jag tänker inte flytta!". Det jag vill säga med det här är att om föräldrarna till bansheebarnen känner sig helt maktlösa så hjälper det antagligen inte att du talar med dom och när du väl nämnt det en gång kommer de ev associera dig med en omöjlig och frustrerande fråga. Men fråga ändå tycker jag, vad annars göra liksom : /

I mitt fall så flyttade killen till sist och nu är det nån student som går som en älva som bor där. Hoppas att hon aldrig flyttar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv

Är det inte @Jaxione som står för årets Swec-fest på sin tomt? BYOB och vi stannar tills grannarna fattar vinken. Fest igen när behovet uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Det jag vill säga med det här är att om föräldrarna till bansheebarnen känner sig helt maktlösa så hjälper det antagligen inte att du talar med dom och när du väl nämnt det en gång kommer de ev associera dig med en omöjlig och frustrerande fråga. Men fråga ändå tycker jag, vad annars göra liksom : /

I mitt fall så flyttade killen till sist och nu är det nån student som går som en älva som bor där. Hoppas att hon aldrig flyttar.

Det är ungefär detta jag är "rädd" för. Efter att jag klagat på detta så kommer jag beroende på hur föräldrarna tar detta att vara den som klagar på att barnen leker. Jag tycker verkligen inte att det är så enkelt som viss här vill påvisa. Jag har knappt sagt mer än hej till dessa grannarna och att från det gå och klaga på deras barn är inte helt optimalt. Jag FATTAR att jag måste säga till om jag vill ha någon skillnad men det kan också göra saker värre.

Jag har tidigare erfarenhet av att ha sagt till en granne när jag bodde i lägenhet som spelade musik väldigt högt från 16-22 i stort sett varje dag. Jag gick till slut och pratade lugnt och fint med grannen som visade vara helt oresonlig och efter detta blev allt mycket värre och jag ville knappt bo kvar i lägenheten. Som det är nu så är det att barnen skriker som är det enda problemet, annars är allt tipp topp. Så det som får mig att tveka och istället stå ut och hoppas att det blir bättre är att när jag väl gått över och klagat så beror det helt på mottagandet om det blir bättre eller mycket sämre.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag hade tidigare en granne ovan mig som vägde säkert över 100kg och gick på hälarna inomhus, som de flesta gör. Ok så långt men han arbetade även skift och det hände rätt ofta att jag vaknade 02:30 av hälar från ovanvåningen. Jag försökte vänligt tala med honom först men vad säga? "Försök gärna gå lite mjukare, kanske inte jämt på hälarna sådär efter midnatt, eller vad säger du?" Fick aldrig nåt bra svar förutom, till sist, "Jag tänker inte flytta!". Det jag vill säga med det här är att om föräldrarna till bansheebarnen känner sig helt maktlösa så hjälper det antagligen inte att du talar med dom och när du väl nämnt det en gång kommer de ev associera dig med en omöjlig och frustrerande fråga. Men fråga ändå tycker jag, vad annars göra liksom : /

I mitt fall så flyttade killen till sist och nu är det nån student som går som en älva som bor där. Hoppas att hon aldrig flyttar.

Bekant med situationen, skönt att det ordnade sig för dig i slutändan.

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Det handlar om en villa, förmodligen stör han sig bara på när de är ute och leker och inte om att de kanske springer runt inomhus som elefanter så det handlar inte om samma sak som du talar om Värre lär det inte bli, TS måste kunna anpassa sig också, men om de är ute och skriker 22:00 på en vardag så tror jag föräldrarna och barnen fattar att det kan störa. Det är föräldrarna som bestämmer när barn kan vara ute och leka, så det blir knappast värre här.

Det är många vuxna i den här tråden som pratar om att ge igen, barn tänker inte riktigt så utan kommer ju släppa det även om de blir sur på TS.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det här med att spela höga frekvenser "som bara barn hör" har klassats som inhumant och tillåts inte. Tänk er själva att ett spädbarn placeras under en högtalare och tortyrliknande förhållanden utan att kunna berätta vad som är fel och föräldrarna kan inte höra.

Jag fattar att folk vill göra sig lustiga men vissa användare verkar uppriktigt tro att detta är okej. Nästa person som drar igång något liknande åker på lång semester från forumet.

Reglerna är simpla:
Inga illegala förslag, inga farliga förslag.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Har två minst sagt aktiva grabbar 2 och 4 år. Jag hör inte ens barnskrik längre. Hjärnan har av ren självbevarelsedrift stängt av den delen som uppfattar de frekvenserna. 😂

Haha Jag förstår till fullo. Har en 10åring som visserligen lugnat ner sig. Men det är påtagligt i offentliga miljöer med barnlösa vänner att de kan bli väldigt frustrerade och nästan må fysiskt dåligt om det är högljudda barn i närheten. Ofta har jag vid påpekande om det inte ens märkt av det 😅 så effekten verkar relativt långvarig hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är ungefär detta jag är "rädd" för. Efter att jag klagat på detta så kommer jag beroende på hur föräldrarna tar detta att vara den som klagar på att barnen leker. Jag tycker verkligen inte att det är så enkelt som viss här vill påvisa. Jag har knappt sagt mer än hej till dessa grannarna och att från det gå och klaga på deras barn är inte helt optimalt. Jag FATTAR att jag måste säga till om jag vill ha någon skillnad men det kan också göra saker värre.

Jag har tidigare erfarenhet av att ha sagt till en granne när jag bodde i lägenhet som spelade musik väldigt högt från 16-22 i stort sett varje dag. Jag gick till slut och pratade lugnt och fint med grannen som visade vara helt oresonlig och efter detta blev allt mycket värre och jag ville knappt bo kvar i lägenheten. Som det är nu så är det att barnen skriker som är det enda problemet, annars är allt tipp topp. Så det som får mig att tveka och istället stå ut och hoppas att det blir bättre är att när jag väl gått över och klagat så beror det helt på mottagandet om det blir bättre eller mycket sämre.

Nå men samtidigt så ska inte du behöva stå ut med onödigt höga oväsen, speciellt kanske nu där barnens föräldrar bryr sig noll om vad ungarna gör och låter dem härja fritt hur bäst dem vill. Föräldrarna kan ju lika gärna skita i vad andra tycker om det.
Nu bor du ju inte heller nära ett dagis, och bor man i ett tätt granskapsområde så måste man/är tvungen att visa någon form utav hänsyn och respekt till dem andra grannarna. Om föräldrarna är okapabla att säga till ungarna så är mitt tips att kanske pröva först lämna in ett klagomål och därefter se om det bli någon form av förbättring.

Har btw 2 kids och inte låter vi dem härja och skrika hur dem vill

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är ungefär detta jag är "rädd" för. Efter att jag klagat på detta så kommer jag beroende på hur föräldrarna tar detta att vara den som klagar på att barnen leker. Jag tycker verkligen inte att det är så enkelt som viss här vill påvisa. Jag har knappt sagt mer än hej till dessa grannarna och att från det gå och klaga på deras barn är inte helt optimalt. Jag FATTAR att jag måste säga till om jag vill ha någon skillnad men det kan också göra saker värre.

Därför jag rekommenderade att börja med att säga till barnen. (Med fördel när deras föräldrar är utom syn- och hörhåll.) Mindre risk att barnen tar illa upp än att deras föräldrar gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tanken är god med ditt inlägg men TS vill inte umgås med denna familj, eller dess barn. Han vill bara ha lugn och ro som granne. Och han vill nå dit på så enkelt sätt som möjligt.

Så att "vara med i gemenskapen på alla nivåer" skulle nog inte vara mitt råd. Snarare att prata med föräldrarna och be dem försöka dämpa barnen lite.

Lycka till med den strategin.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Lycka till med den strategin.

Har inga problem själv men tack ändå. Hoppas det går bra för dig med.

Permalänk
Medlem

@jaxione

Ämnet är genuint intressant och förstår precis vad du vill åstadkomma, vi lever ju i teknologins era, spela in ett ljudklipp så vi får lyssna på eländet du lever i, inte bara för att det skulle vara intressant och roligt men det hjälper oss säkert att förstå ”mer”.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Inaktiv

Man har lärt sig att leva med störiga barn på sommaren, är så skönt om de regnar för då är dom inne men annars om de är sol är de ett j*vla liv dagarna i enda och föräldrar ser man inte röken av, en av ungarna skriker konstant jättehögt och de kan hålla på i timmar, flera grannar som varit på väg att säga till men ingen har gjort de ännu, de är inte ungarna som de är fel på utan deras föräldrar tycker jag, ta lite tid och var med era barn istället för att sitta inne och göra vad ni nu gör.
Idag var de 5 ungar och de är dom värsta som klättrade ute på parkeringen över ett stort staket som vi har framför bil parkeringen och som de sitter motorvärmare stolpar på, dom klättrade först upp på huven på bilar och sedan upp på väggen där de sitter flera tvärbalkar och sist för att ta sig över så klev dom ovanpå motorvärmar stolpen låda, till slut kom en granne ut och sa till dom, deras föräldrar syntes inte till och som sagt man ser dom aldrig, endast deras barn som springer runt och skriker och lever rövare, har inget emot lekande barn men man blir trött på allt skrikande hela tiden och att dom hela tiden vill förstöra allt dom ser, slita sönder grenar i träden, springa runt i våra trädgårdsland och förstöra m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Man har lärt sig att leva med störiga barn på sommaren, är så skönt om de regnar för då är dom inne men annars om de är sol är de ett j*vla liv dagarna i enda och föräldrar ser man inte röken av, en av ungarna skriker konstant jättehögt och de kan hålla på i timmar, flera grannar som varit på väg att säga till men ingen har gjort de ännu, de är inte ungarna som de är fel på utan deras föräldrar tycker jag, ta lite tid och var med era barn istället för att sitta inne och göra vad ni nu gör.
Idag var de 5 ungar och de är dom värsta som klättrade ute på parkeringen över ett stort staket som vi har framför bil parkeringen och som de sitter motorvärmare stolpar på, dom klättrade först upp på huven på bilar och sedan upp på väggen där de sitter flera tvärbalkar och sist för att ta sig över så klev dom ovanpå motorvärmar stolpen låda, till slut kom en granne ut och sa till dom, deras föräldrar syntes inte till och som sagt man ser dom aldrig, endast deras barn som springer runt och skriker och lever rövare, har inget emot lekande barn men man blir trött på allt skrikande hela tiden och att dom hela tiden vill förstöra allt dom ser, slita sönder grenar i träden, springa runt i våra trädgårdsland och förstöra m.m

och ändå är det INGEN som pratat med föräldrarna???
Inte konstigt att det fortsätter.

Men det är ju lätt att klaga på forum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

och ändå är det INGEN som pratat med föräldrarna???
Inte konstigt att det fortsätter.

Men det är ju lätt att klaga på forum...

Jag tror många tycker det är jobbigt med konfrontation och många har nog dessutom dåliga erfarenheter från tidigare episoder. Därför söker man andra lösningar. Föräldrar tar tyvärr ofta barn i försvar, även när de gör fel.
Ett aktuellt exempel från mig själv: Förra veckan på gymet, när jag är på väg ut, ser jag att en tjej i tonåren och vad som ser ut att vara hennes mamma, är på väg in. Fjortisen går rakt in med ytterskor trots att det inte är tillåtet. Jag påpekar detta till mamman som svarar att jag ska sköta mina egna affärer.

Inte mkt mer att göra i det läget. Saknas inte heller exempel på sk föräldrar som agerar aggressivt gentemot den som uppmanar dem följa regler etc.

Tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Jag tror många tycker det är jobbigt med konfrontation och många har nog dessutom dåliga erfarenheter från tidigare episoder. Därför söker man andra lösningar. Föräldrar tar tyvärr ofta barn i försvar, även när de gör fel.
Ett aktuellt exempel från mig själv: Förra veckan på gymet, när jag är på väg ut, ser jag att en tjej i tonåren och vad som ser ut att vara hennes mamma, är på väg in. Fjortisen går rakt in med ytterskor trots att det inte är tillåtet. Jag påpekar detta till mamman som svarar att jag ska sköta mina egna affärer.

Inte mkt mer att göra i det läget. Saknas inte heller exempel på sk föräldrar som agerar aggressivt gentemot den som uppmanar dem följa regler etc.

Tyvärr

Tyvärr är alldeles för många konflikt- eller konfrontationsrädda. Det tråkiga är att man istället gnäller ut på ett forum och tror att det ska bli bättre av det. De får en massa tips (nu tänker jag bara på de bättre förslagen) men de vågar inte ta tag i det utan fortsätter gnälla på forum.

Du gjorde iaf det rätta att säga till, men 97% av övriga befolkningen hade skapat en tråd om hur illa det är när folk stövlar in med skorna på sig. Synd bara att det var ett stolpskott till morsa, som borde fått sig en uppläxning.

Permalänk
Medlem

@Ice Frontier: Vad spelar det för roll? Det är ju inte meningslöst för det, det är inte farligt att någon väser åt dig. Det är ju bara att säga till personalen, som antingen får säga till skarpt eller porta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tyvärr är alldeles för många konflikt- eller konfrontationsrädda. Det tråkiga är att man istället gnäller ut på ett forum och tror att det ska bli bättre av det. De får en massa tips (nu tänker jag bara på de bättre förslagen) men de vågar inte ta tag i det utan fortsätter gnälla på forum.

Du gjorde iaf det rätta att säga till, men 97% av övriga befolkningen hade skapat en tråd om hur illa det är när folk stövlar in med skorna på sig. Synd bara att det var ett stolpskott till morsa, som borde fått sig en uppläxning.

Det är en sak att säga till när det är en liten tjej, en annan om du misstänker att du kommer kränka personens så kallade heder och riskerar både våld och förföljelse. Ibland rena blodsfejderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

??

Det bästa är nog att släpa ut ett par högtalare som du riktar mot deras tomt och kör i samma decibel som deras skrik.

Man kan ju spela in dem i ett gäng timmar när de håller på som mest.
Sedan på kvällen så ställer man som sagt var ut högtalare och spelar upp samma ljud kväll efter kväll.
Kommer nog inte bli värst bra relationer efter detta.
Ganska kul några kvällar gissar jag dock

@Jaxione Nu har jag inte läst alla svar men flera handlar om att barn bli kränka. I detta fallet tror jag inte barnen är problemet, snarare är det föräldrarna som kan bli kränkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är det inte @Jaxione som står för årets Swec-fest på sin tomt? BYOB och vi stannar tills grannarna fattar vinken. Fest igen när behovet uppstår.

Skall vi spela baby shark hela dagen då tro?

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Skall vi spela baby shark hela dagen då tro?

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

Låter perfekt, för ändamålet.

Går nog att klämma in denna klassiker med...

En klunk öl per "badger".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

Haha Jag förstår till fullo. Har en 10åring som visserligen lugnat ner sig. Men det är påtagligt i offentliga miljöer med barnlösa vänner att de kan bli väldigt frustrerade och nästan må fysiskt dåligt om det är högljudda barn i närheten. Ofta har jag vid påpekande om det inte ens märkt av det 😅 så effekten verkar relativt långvarig hehe

Jo det är väl så. Man lär sig ju stänga av ljud efter ett tag om dom hörs ofta. Igår var det ett jäkla liv och då fick jag se att pappan tom var med i poolen. Så han tycker ju uppenbarligen inte att det är ett problem. Han vet ju dock inte exakt hur det upplevs inne hos oss men tycker man borde fatta att det kan störa. Nu har vi semester så jag och sambon sa att blir det samma sak varje dag/kväll så man inte har ro att sitta ute, så får vi prata med dom. Dom har ju så kul bara och skrattar och stojjar, så vill helst inte vara gnällgubben som inte tycker att barn får leka.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar