Permalänk

Problem med headset

Hej!
Jag har nyss skaffat mig en ASUS TUF gaming laptop och har problem med mitt headset till datorn. Mitt headset har två stycken 3,5mm "utgångar". Alltså en för mikrofon och en för själva ljudet. Datorn har endast en 3,5mm ingång och undrar hur man löser detta på bästa sätt. Jag har nyss köpt en adapter som man stoppar in båda utgångarna i och som sedan blir en (om ni förstår). Jag hör ljudet i mitt headset men mikrofonen fungerar inte. Det är alltså inte en röd och en grön ingång i adaptern som jag har på min stationära dator. HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaggeBagg:

Hej!
Jag har nyss skaffat mig en ASUS TUF gaming laptop och har problem med mitt headset till datorn. Mitt headset har två stycken 3,5mm "utgångar". Alltså en för mikrofon och en för själva ljudet. Datorn har endast en 3,5mm ingång och undrar hur man löser detta på bästa sätt. Jag har nyss köpt en adapter som man stoppar in båda utgångarna i och som sedan blir en (om ni förstår). Jag hör ljudet i mitt headset men mikrofonen fungerar inte. Det är alltså inte en röd och en grön ingång i adaptern som jag har på min stationära dator. HJÄLP!

Hejsan

Den här adaptern borde fungera:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/andersso...

Om du redan har en liknande kan den kanske vara defekt?

Glhf

Permalänk
Medlem

@BaggeBagg: Vilken adapter har du skaffat, är den tänkt för både ljud och mic?

Edit: misstänker att du har en adapter som endast är för att dela en 3,5mm ljud till två, har för mig att den endast har 2 spår på stiftet.
Den som skall funka för både ljud och mic skall ha 3 spår, typ denna.
https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte...

Permalänk
Medlem

Har du testat sätta adaptern på andra hållet?

Permalänk

@[SmR]BMF: Ska testa! Nej den jag har har inga färger. Den är nog egentligen till för att kunna lyssna med två par hörlurar samtidigt. Tack!

Permalänk

@MacAllan: Du har rätt! Den har två spår... Ska testa sån du skickade. Tack!

Permalänk

@AGI: Har provat att byta plats på mikrofon och ljud om det var det du menade.

Permalänk
Medlem

Iaf så funkar även den som han länkade till, den är för både mic och ljud, du ser den har 3 spår.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Trådar sammanfogade*

Skriva flera trådar om samma ämne är inte tillåtet.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

@Vzano: ber om ursäkt! hade problem med att skapa en tråd sen så blev det sådär ist...