Permalänk
Medlem

Ny skärm efter 11 år, köpråd!

Nu har jag hittat en anledning till att köpa ny skärm och byta ut min BenQ TFT 21.5 med VGA snöre från 2009. Jag har nämligen köpt nytt datorchassi och därifrån ger USB-dongeln för musen/tangentbordet för dålig signal. Håller på att bli GALEN när musen ständigt tappar kontakten och jag måste justera benen för att få signal igen. Så där är en bra anledning till att skaffa ny skärm:). Så skaffar jag en skärm med USB uttag så kan jag ha dongeln där istället och kommer då få bra signal.

Frågan är om det är lönt att framtidssäkra lite? Eller ska jag bara köra på billigaste möjliga med USB-uttag i skärmen? Idag sitter jag på en ganska gammal rigg men tanken är att behålla den ett bra tag till. Jag surfar, lyssnar på musik och ser på Youtube endast på datorn. Så inget spelande här.

Krav är att där är USB-uttag för min dongel till tangentbord/mus. Kurvad tror jag inte är något för mig, nog bättre att köra på platt. Storleksmässigt så passar det väl kring 24-27 någonstans även om jag tycker min 21,5 fungerar hyfsat. Kör VGA snöre idag till skärmen men har HDMI uttag på grafikkortet. Hur ström försörjs dagens datorskärmar? För sent för att jag ska orka google nu. Budget är nog max 3000:-.

Datorn ser ni i profilen, här är mitt grafikkort som sitter i:). https://www.inet.se/produkt/5408378/gigabyte-radeon-hd4850-mu...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Dell ultrasharp brukar ju vara ganska bra för ditt användningsområde.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5360625

Skulle filtrera på prisjakt, storlek, upplösning, IPS och sortera på releasedatum. I princip alla har USB-Hub, vare sig det står eller inte.
Köpte nyligen en lenovo som var grym (lite annan prisklass dock) har bra erfarenhet av Samsung, LG Viewsonic, dålig erfarenhet av Acer och dylika, nu menar jag för ”vanligt” kontorsarbete. Sedan kan ju ergonomi och utseende vara nog så viktiga.

Permalänk
Medlem

@Locos: Kolla på prisjakt och filtrera på skärmar med IPS panel och en USB:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448347784&o=produ...
27" börjar på 2200:- och 27" 1440p kring 2450:-

Den bästa lösningen för dig är nog ändå en usbsladd och tejpa fast dongeln under skrivbordet .
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448347566&o=price...

Då kan du ta bort usb ur ekvationen och få en 31,5" 1440p för 2438:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4831181
jag har den skärmen, nästan stor på skrivbordet men antalet pixlar gör att man får plats med mer.
Ingen usb och foten kunde varit stabilare, men definitivt sweetspot för en ny skärm.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är otroligt bekvämt att ha en usbhub på skrivbordet och då helst en som man också kan ladda från, det är ju där man bekvämt når den så skaffa det oavsett skärmvalet.
Jag tycker du ska välja den största 4k ips du får plats med och för att överföra signalen använder man DP före hdmi om man kan välja mellan båda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Frågan är om det är lönt att framtidssäkra lite? Eller ska jag bara köra på billigaste möjliga med USB-uttag i skärmen? Idag sitter jag på en ganska gammal rigg men tanken är att behålla den ett bra tag till. Jag surfar, lyssnar på musik och ser på Youtube endast på datorn. Så inget spelande här.

Allra billigast möjliga är bara dumt. Skärmen är trots allt något du skall titta på rätt mycket, så viss kvalitet är bra att ha.
Med det sagt så behöver du ju inte någon värstingskärm med femtielva finesser, utan bara en bra standardskärm.

Dells Ultrasharp serie brukar vara bra skärmar för kontorsbruk och liknande - vilket passar in på hur du använder den.
Dell U2415 ser ut att ha allt du behöver, inklusive inbyggd USB-hub, och ligger inom din budget.
Här kan du läsa en recension av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Locos: Kolla på prisjakt och filtrera på skärmar med IPS panel och en USB:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448347784&o=produ...
27" börjar på 2200:- och 27" 1440p kring 2450:-

Den bästa lösningen för dig är nog ändå en usbsladd och tejpa fast dongeln under skrivbordet .
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448347566&o=price...

Då kan du ta bort usb ur ekvationen och få en 31,5" 1440p för 2438:-
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4831181
jag har den skärmen, nästan stor på skrivbordet men antalet pixlar gör att man får plats med mer.
Ingen usb och foten kunde varit stabilare, men definitivt sweetspot för en ny skärm.

Tack för råden, står dock vid mig att jag vill ha USB uttag på skärmen. Så ser skrivbordet snyggare med utan massa sladdar.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd, ska ta och söka lite på det som ni sa gäller idag. Fick för mig det här med ny skräm väldigt sent igår så hann inte läsa så mycket som jag gjorde. Råkade även kolla på en 3 år gammal video från Inet med vad som gällde gällande skärmar:). Så i mina första sökningar så hade jag "VA" intryckt på paneltyp:). Ska läsa lite här men Dell verkar vara snygga och bra. AOC har ju en del populära skärmar med men verkar mest vara för gaming och de är ju även lite skrikiga skärmar.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Har suttit och läst lite idag och här är mina finalister:). Kommentera gärna vad ni tycker!

https://forumbilder.com/images/2020/07/18/Alternativae7ff19d3...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Har suttit och läst lite idag och här är mina finalister:). Kommentera gärna vad ni tycker!

https://forumbilder.com/images/2020/07/18/Alternativae7ff19d3...

Av de där hade jag helt klart valt Dell P2421.
1920x1200 i upplösning är överlägset bättre än det vanligare 1920x1080 enligt mig.
Att den har DVI och VGA anslutningar utöver de mer moderna Displayport och HDMI kan också vara trevligt om man har äldre datorer som skall anslutas.

Permalänk
Medlem

Jag hade i så fall kört på Dell P2720D. Kanske någon lapp över din budget men det är en otroligt trevlig skärm!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på om jag har någon användning av USB-C? Har ingen bärbar dator att ansluta. Det skulle väl vara om man vill spegla mobilen i datorskärmen vilket borde vara möjligt med USB-C på skärmen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Av de där hade jag helt klart valt Dell P2421.
1920x1200 i upplösning är överlägset bättre än det vanligare 1920x1080 enligt mig.
Att den har DVI och VGA anslutningar utöver de mer moderna Displayport och HDMI kan också vara trevligt om man har äldre datorer som skall anslutas.

Hur blir 1920x1200 upplösningen? Blir allt mindre på skärmen då?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag hade i så fall kört på Dell P2720D. Kanske någon lapp över din budget men det är en otroligt trevlig skärm!

Ska spana in denna med:).

Är jag blind förresten, där står VGA in men ser ingen sådan på skärmen?

https://www.computersalg.se/i/5904533/dell-p2720d-led-sk%c3%a...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Hur blir 1920x1200 upplösningen? Blir allt mindre på skärmen då?

Beror ju på exakta storleken på bildpanelen, men normalt så är pixlarna ungefär lika stora som på en 1920x1080 skärm, så man får helt enkelt lite extra skärmyta i höjdled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Ska spana in denna med:).

Är jag blind förresten, där står VGA in men ser ingen sådan på skärmen?

https://www.computersalg.se/i/5904533/dell-p2720d-led-sk%c3%a...

Nä den har inte VGA tyvärr!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Nä den har inte VGA tyvärr!

Jag blev bara konfunderad där för på prisjakts hemsida står där att det finns VGA på den.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Jag blev bara konfunderad där för på prisjakts hemsida står där att det finns VGA på den.

Det är rätt många skärmar som prisjakt hävdar har VGA som inte har det i verkligheten.
Faktum är att det är rätt sällsynt med VGA på moderna skärmar. Det är egentligen bara de allra billigaste som har det i någon större utsträckning.
Med några undantag, naturligtvis.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag lite konfunderad här. De som har billigast skärmar är ju Proshop och ComputerSalg. Vid första anblicken verkar de inte ha så dåliga betyg. På ComputerSalg så har de ju en del produkter som det står att de skickar samma dag om man gör beställningen innan 16.00. Även om en hel del finns i fjärrlager och då tar längre tid.

Men börjar man läsa recensioner från ComputerSalg så är de ju inte bra direkt:). Som någon skrev, konstigt att de har så högt betyg när alla som skriver ger skitbetyg.

Proshop å sin sida verkar ju ha en del fejkade betyg som någon skrev där. Väldigt likadana betyg och ungefär samma längd på kommentarerna.

Med det i åtanke så blev det ännu svårare nu:). För går man ifrån dem så är ju skärmarna jag kollat på betydligt dyrare.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Nu blev jag lite konfunderad här. De som har billigast skärmar är ju Proshop och ComputerSalg. Vid första anblicken verkar de inte ha så dåliga betyg. På ComputerSalg så har de ju en del produkter som det står att de skickar samma dag om man gör beställningen innan 16.00. Även om en hel del finns i fjärrlager och då tar längre tid.

Men börjar man läsa recensioner från ComputerSalg så är de ju inte bra direkt:). Som någon skrev, konstigt att de har så högt betyg när alla som skriver ger skitbetyg.

Proshop å sin sida verkar ju ha en del fejkade betyg som någon skrev där. Väldigt likadana betyg och ungefär samma längd på kommentarerna.

Med det i åtanke så blev det ännu svårare nu:). För går man ifrån dem så är ju skärmarna jag kollat på betydligt dyrare.

Proshop har jag beställt ifrån förut. Även en skärm som jag inte var nöjd med och det gick hur bra som helst att skicka tillbaka för återköp!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Nu blev jag lite konfunderad här. De som har billigast skärmar är ju Proshop och ComputerSalg. Vid första anblicken verkar de inte ha så dåliga betyg. På ComputerSalg så har de ju en del produkter som det står att de skickar samma dag om man gör beställningen innan 16.00. Även om en hel del finns i fjärrlager och då tar längre tid.

Men börjar man läsa recensioner från ComputerSalg så är de ju inte bra direkt:). Som någon skrev, konstigt att de har så högt betyg när alla som skriver ger skitbetyg.

Proshop å sin sida verkar ju ha en del fejkade betyg som någon skrev där. Väldigt likadana betyg och ungefär samma längd på kommentarerna.

Med det i åtanke så blev det ännu svårare nu:). För går man ifrån dem så är ju skärmarna jag kollat på betydligt dyrare.

Jag upprepar min tidigare rekommendation på Dell U2415. Finns tillgänglig till vettigt pris från butiker med bättre betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Jag upprepar min tidigare rekommendation på Dell U2415. Finns tillgänglig till vettigt pris från butiker med bättre betyg.

Japp, har kollat på den lite. Men jag gillar USB utgångarna på höger sida av de nyare Dell skärmarna. Plus att jag har dragit mig lite åt att köpa någon av 27 tums alternativen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

@Locos: Både proshop och computersalg är nig danska butiker, möjligen med tyska lager.
Oftast är de billiga (jag köpte min skärm där) men det lär ju bli mer krångel med returer eller garantier.
Lider du inte av extrem köpånger är de oftast bäst.

Permalänk
Medlem

Tack för alla råd, blev till slut en Dell P2719HC. Beställde från Proshop och ska ju bli spännande att se hur detta artar sig. Det kunde blivit VÄLDIGT spännande med ordern. Proshop ligger inte i topp ännu hos mig men de får motbevisa mig.

Jag gick inte på deras sida genom prisjakts sida och tänkte beställa skärmen men var lite tveksam eftersom det bara var 1 kvar på lagret. Det är ju ofta lagersaldot inte stämmer ner till sista komponenten. ComputerSalg i sin tur hade den bara på fjärrlagret och jag är lite tveksam efter läst alla deras betyg.

Eftersom jag har Refunder installerat på datorn så aktiverade jag cashbacken genom insticksprogrammet och då hoppar alltid hemsidan man är inne på tillbaks till startsidan. Tar då och söker på skärmen och då uppenbarar det sig. Vad undrar ni? Jo, den artikeln de länkat till prisjakt för att vara billigast där är mycket riktigt skärmen men UTAN stativ. Går ju se på bilderna men har man suttit hela dagen och jämför skärmar är det lätt att man i slutet bara klickar sig vidare och köper hem den man bestämt sig för.

Hur som helst så hade de mer av skärmen med stativ i lager även om den var någon hundring dyrare. Så nu får vi se om Proshop och skärmen levererar:).

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |