Teslas rusning på börsen får bolaget att sniffa på indexet S&P 500

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Fortfarande en del av framtiden:
https://www.nyteknik.se/energi/biljatten-framtiden-ar-vatgasd...
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-med-till-varldens-f...
Elon är inte korkad däremot är han ju inte jämförbar på något vis med en av historiens största genialiska uppfinnare som blev lömskt lurad av Edison.

Ahh, den ökända vätgasmacken i Mariestad. Den som kostade kommunen cirka 30 miljoner svenska kronor om jag minns korrekt. Och kan producera vätgas för en handfull bilar om dagen.

En ensam 50 kW snabbladdare kostar halvmiljonen och servar flertalet gånger fler bilar per dag. Ett vanligt vägguttag för 30 Kr duger fint för en bil per dag, hur många sådana får du för pengasänkan i Mariestad? Kombinera gärna med solceller för flera miljoner.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vätgas förlorar enkelt pga ineffektiviteten, plus att det kräver ny infrastruktur längs med alla vägar. Snabbladdare är ju mycket lättare och billigare att sätta upp och har dessutom redan rullats ut i större utsträckning redan.

Dessutom framställs majoriteten av vätgas från naturgas (metan) vilket är ett fossilt bränsle, så knappast särskilt miljövänligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vätgas förlorar enkelt pga ineffektiviteten, plus att det kräver ny infrastruktur längs med alla vägar. Snabbladdare är ju mycket lättare och billigare att sätta upp och har dessutom redan rullats ut i större utsträckning redan.

Dessutom framställs majoriteten av vätgas från naturgas (metan) vilket är ett fossilt bränsle, så knappast särskilt miljövänligt

Om den stora massan ska köra elbilar istället så lär det också krävas ny infrastruktur då elnäten inte skulle klara den höga belastning som då skulle bli.

Varför skulle el vara ett så bra alternativ, den ska ju också produceras av fossilt bränsle.

Vem ska bekosta utbyggnaden av elnät och kraftverk?
Alla är miljövänner, tills de själva ska betala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Om den stora massan ska köra elbilar istället så lär det också krävas ny infrastruktur då elnäten inte skulle klara den höga belastning som då skulle bli.

Varför skulle el vara ett så bra alternativ, den ska ju också produceras av fossilt bränsle.

Vem ska bekosta utbyggnaden av elnät och kraftverk?
Alla är miljövänner, tills de själva ska betala...

Elnät blir väl överlag bättre ganska hastigt senaste tiden, kolla bara på nedgången av kolkraft... Tysklands (idiotiska) omställning från kärnkraft till sol och vind visar i alla fall hur fort en omställning kan ske när det finns en stark vilja. Elbilar kommer dock aldrig vara för alla, men vätgas känns inte som framtiden för mig i alla fall. Till exempel Scania hårdsatsar ju på strömförande vägar för lastbilar med små batterier till och från stora vägarna för att inte slösa lastkapacitet

Inkopplade elbilar kan också hjälpa elnäten med höga belastningstoppar genom att ladda ur lite vid behov.

Permalänk
Medlem

Elnäten är inte dimensionerade för så hög belastning, det skulle inte bara vara belastningstoppar utan en kontinuerligt hög belastning.
Tänk den otroligt stora mängd energi från olja som används till fordon under en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samots:

Elnäten är inte dimensionerade för så hög belastning, det skulle inte bara vara belastningstoppar utan en kontinuerligt hög belastning.
Tänk den otroligt stora mängd energi från olja som används till fordon under en dag.

Orkar inte leta nu ,men alla siffror jag sett tidigare visar raka motsatsen till vad du skriver. Har du något underlag för ditt påstående ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Orkar inte leta nu ,men alla siffror jag sett tidigare visar raka motsatsen till vad du skriver. Har du något underlag för ditt påstående ?

Även mycket el skapas från att elda olja, kanske är det han menar?

Permalänk
Skrivet av samots:

Tänk den otroligt stora mängd energi från olja som används till fordon under en dag.

Ja och den mängden beror ju mycket på att vanliga bilar har en rätt usel effektivitet. Kanske är bättre nu på helt nya bilar men är det inte typ 60-70% av energin i bränslet som bara blir värme på en bensinbil? Jag har flera gånger hört att en elbil som körs på kolkraft är renare just pga den dåliga effektiviteten i små förbränningsmotorer, som även måste vara lätta och billiga. "motorerna" i kraftverk är mycket effektivare tack vare att de inte behöver vara små, billiga och lätta.

@medbor Tror samma sak gäller med olja som kolkraft, bör vara bättre att elda oljan i ett stort effektivt kraftverk än i varje fordon.

Detta är inget jag direkt faktakollat utan sånt jag snappat upp när jag läste på inför bilköp förra året (blev inte elbil utan en hybrid)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja och den mängden beror ju mycket på att vanliga bilar har en rätt usel effektivitet. Kanske är bättre nu på helt nya bilar men är det inte typ 60-70% av energin i bränslet som bara blir värme på en bensinbil? Jag har flera gånger hört att en elbil som körs på kolkraft är renare just pga den dåliga effektiviteten i små förbränningsmotorer, som även måste vara lätta och billiga. "motorerna" i kraftverk är mycket effektivare tack vare att de inte behöver vara små, billiga och lätta.

@medbor Tror samma sak gäller med olja som kolkraft, bör vara bättre att elda oljan i ett stort effektivt kraftverk än i varje fordon.

Detta är inget jag direkt faktakollat utan sånt jag snappat upp när jag läste på inför bilköp förra året (blev inte elbil utan en hybrid)

Bästa bensinmotorn jag vet är en mazda som ’engineering explained’ på youtube gjorde en video om. Den kunde vid ett specifikt varvtal omvandla 45% av energin till kraft på utgående axel.

Kan hända som du säger att kraftverk är mer effektiva, men det är inte hela sanningen heller. Jag tror många kraftverk är väldigt gamla, och nästan alla utgår från att koka vatten, bara i det steget tapr man ju en del energi också. Sen kommer alla ledningar och omvandlare på vägen och till sist likriktare och förlust i batteriet när det laddas. Sen bör man också prata om att tesla till exempel väger ca ett ton mer än motsvarande bensinbil tack vare batteriet, och därför förlorar effektivitet på grund av det.

Jag tror helt enkelt inte den bild du målar upp i ditt inlägg visar hela komplexiteten och jag tror faktiskt bilmotorer är hyfsat bra sett till det andra alternativen. Nu menar jag såklart små effektiva motorer som drar mindre än 5dl/mil ungefär. Gärna med hybrid del som kan absorbera bromsenergi.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Bästa bensinmotorn jag vet är en mazda som ’engineering explained’ på youtube gjorde en video om. Den kunde vid ett specifikt varvtal omvandla 45% av energin till kraft på utgående axel.

Vad är effektiviteten på en sådan bil när man kör med den i trafik? För då lär den ju inte ligga på sitt optimala varvtal hela tiden.

Citat:

Kan hända som du säger att kraftverk är mer effektiva, men det är inte hela sanningen heller. Jag tror många kraftverk är väldigt gamla, och nästan alla utgår från att koka vatten, bara i det steget tapr man ju en del energi också. Sen kommer alla ledningar och omvandlare på vägen och till sist likriktare och förlust i batteriet när det laddas. Sen bör man också prata om att tesla till exempel väger ca ett ton mer än motsvarande bensinbil tack vare batteriet, och därför förlorar effektivitet på grund av det.

Jag tror helt enkelt inte den bild du målar upp i ditt inlägg visar hela komplexiteten och jag tror faktiskt bilmotorer är hyfsat bra sett till det andra alternativen. Nu menar jag såklart små effektiva motorer som drar mindre än 5dl/mil ungefär. Gärna med hybrid del som kan absorbera bromsenergi.

Tror jag hittade någon av alla artiklar och foruminlägg jag läste och fick min uppfattning ifrån. Artikeln använder någon EU undersökning.
Där jämför de även med el producerad med olika metoder. Och elbil med "olje el" ligger bättre till än bensinbil men blir slagen av en hybrid och även en laddhybrid med "olje el" som tur är så är det väldigt lite el i Sverige som produceras med olja.

"
Undersökningen har också tittat på energiåtgången i Megajoule per tio mils körning. Och även här gäller energiåtgång för att ta bränsle och el till bilen plus förbrukningen.

Bensinbil: 169 MJ

Elbil med el från kärnkraft: 155 MJ

Elbil med energi från EU-mix: 124 MJ

Laddhybrid med el från kärnkraft: 119 MJ

Elbil med el från olja: 112 MJ

Laddhybrid med el från EU-mix: 111 MJ

Hybridbil: 111 MJ

Laddhybrid med el från olja: 108 MJ

Laddhybrid med el från vind: 91 MJ

Elbil med el från vindkraft: 43 MJ"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är effektiviteten på en sådan bil när man kör med den i trafik? För då lär den ju inte ligga på sitt optimala varvtal hela tiden.

Tror jag hittade någon av alla artiklar och foruminlägg jag läste och fick min uppfattning ifrån. Artikeln använder någon EU undersökning.
Där jämför de även med el producerad med olika metoder. Och elbil med "olje el" ligger bättre till än bensinbil men blir slagen av en hybrid och även en laddhybrid med "olje el" som tur är så är det väldigt lite el i Sverige som produceras med olja.

"
Undersökningen har också tittat på energiåtgången i Megajoule per tio mils körning. Och även här gäller energiåtgång för att ta bränsle och el till bilen plus förbrukningen.

Bensinbil: 169 MJ

Elbil med el från kärnkraft: 155 MJ

Elbil med energi från EU-mix: 124 MJ

Laddhybrid med el från kärnkraft: 119 MJ

Elbil med el från olja: 112 MJ

Laddhybrid med el från EU-mix: 111 MJ

Hybridbil: 111 MJ

Laddhybrid med el från olja: 108 MJ

Laddhybrid med el från vind: 91 MJ

Elbil med el från vindkraft: 43 MJ"

Svensk el-blandning är absolut att föredra jämfört med många andra, därför är även elbilar renare här jämfört med de flesta andra ställen på planeten.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Svensk el-blandning är absolut att föredra jämfört med många andra, därför är även elbilar renare här jämfört med de flesta andra ställen på planeten.

Det jag citerade ur artikeln visade ju just det vi pratade om. Hur mycket energi som behövs för respektive fordon, inte hur rena lösningarna är. Det var ju effektiviteten jag påpekade var kass på en "vanlig bil"

Här har du siffrorna på koldioxid per km. En hybrid krävde ju exempelvis en lägre mängd energi men släpper ut mer koldioxid trots det.

"För bensinbilen gäller ett snittutsläpp på 125 gram koldioxid per km körning. Motsvarande siffra för några andra biltyper är den här:

Elbil där elen kommer från olja: 91 gram

Hybridbil: 83 gram

Laddhybrid med el från olja: 82 gram

Laddhybrid med el från så kallad EU-mix: 74 gram

Laddhybrid med el från kärnkraft: 59 gram

Laddhybrid med el från vindkraft: 59 gram

Elbil med el från en så kallad EU-mix: 57 gram

Elbil med el från kärnkraft: 2 gram

Elbil med el från vind: 0 gram."

Enligt artikeln så "kostar" det 5,6Ton koldioxid att tillverka en bensinbil och 8,8ton för en elbil (antar att det är genomsnitt för typen av bil) så det är bara att räkna på efter hur många mil elbilen blir renare (förutsatt att inga större grejer går sönder på någon av bilarna och att man inte behöver byta motor oljor osv.)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Sen fårr man inte glömma ,det är en jädra skillnad på utsläpp som sker från en bil mitt inne i en trång stad ,gentemot ett avsides kraftverk.
Den lägre ljudnivån i låga hastigheter är också ett stort plus för elbilar, också ett miljöproblem inne i städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Verkligen!
I dagsläget är det t.o.m inte ens standard för de större tillverkarna att bygga sina elbilar som elbilar från grunden med batteriet som chassi. Se på t.ex Volvo som bara tar sina fossilbilar med växellådstunnel osv och hittat ett utrymme att klämma in några battericeller.

Jag vet inte om du sett någon Volvo sedan 940, men alla Volvo bilar idag har växellådan fram med motor och låda på tvären och inte i någon tunnel. Faktum är att den tunnel som går under karossen har flera syften, bland annat så förstyvar den bilens chassi vilket är en anledning varför vi hittar dessa också hos framhjulsdrivna bilar och vissa batteribilar som ex. Porsche Taycan som har sitt "battery management system" placerat ovanför cellerna i tunneln.

Sedan är det inga biltillverkare som bygger sina batteribilar med batteriet som chassi, nej, inte ens Tesla gör detta. Däremot så fungerar den ram som batterimodulerna ligger i (ofta en aluminiumram) som förstärkning av bilens chassi. Vill minnas att Porsche sagt att batteripaketet på detta sätt står för runt 15% av chassits styvhet hos Taycan.

Skrivet av MsSmith:

Jo det stämmer nog och det var lite dåligt uttryckt av mig. Den teknik som används i dagens bilar har som jag förstått det också i princip nått vägs ände och det är svårt att göra dem mer effektiva än vad de är. Vad jag menade var att man skapade behovet av batterier, byggde Gigafactories och nu när övriga biltillverkare ska hoppa på tåget så kommer nog ett antal att välja att samarbeta med Tesla kring just produktionen/leveransen av batterier. Sedan om Panasonic blir en underleverantör eller om Tesla kan lösa det mesta inhouse vet jag inte.

Tesla köper sina battericeller från Panasonic likt Toyota har gjort i över 20 år (sedan Prius´97), utom för kinesiska marknaden där det tydligen är LG Chem som är leverantör. Alla biltillverkare har vad jag vet tecknat avtal med batteritillverkare såsom Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung SDI för att leveranser av battericeller och tillverkar sedan batteripaketet själva. De flesta biltillverkare har också valt att inte konstruera sina batterier med cylindriska celler likt Tesla, utan istället så använder man antingen prismatiska eller pouch-celler. Batteripaket och kylning/uppvärmning brukar därför se lite annorlunda ut än hos Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det jag citerade ur artikeln visade ju just det vi pratade om. Hur mycket energi som behövs för respektive fordon, inte hur rena lösningarna är. Det var ju effektiviteten jag påpekade var kass på en "vanlig bil"

Här har du siffrorna på koldioxid per km. En hybrid krävde ju exempelvis en lägre mängd energi men släpper ut mer koldioxid trots det.

"För bensinbilen gäller ett snittutsläpp på 125 gram koldioxid per km körning. Motsvarande siffra för några andra biltyper är den här:

Elbil där elen kommer från olja: 91 gram

Hybridbil: 83 gram

Laddhybrid med el från olja: 82 gram

Laddhybrid med el från så kallad EU-mix: 74 gram

Laddhybrid med el från kärnkraft: 59 gram

Laddhybrid med el från vindkraft: 59 gram

Elbil med el från en så kallad EU-mix: 57 gram

Elbil med el från kärnkraft: 2 gram

Elbil med el från vind: 0 gram."

Enligt artikeln så "kostar" det 5,6Ton koldioxid att tillverka en bensinbil och 8,8ton för en elbil (antar att det är genomsnitt för typen av bil) så det är bara att räkna på efter hur många mil elbilen blir renare (förutsatt att inga större grejer går sönder på någon av bilarna och att man inte behöver byta motor oljor osv.)

Undrar just hur de får till noll gram med el från vind med tanke på att vindkraft ligger kring 12 g/kWh. En elbil såsom Tesla Model 3 med angiven förbrukning om 0,16 kWh/km får med vindkraft således utsläpp om 2 g/km, notera dock att detta ej omfattar utsläpp från ellagring och annan elproduktion som krävs för att erhålla ett fungerande elnät med vindkraft. Kärnkraft, med utsläpp kring 6 g/kWh får således 1 g/km, vattenkraft 9 g/kWh 1,5 g/km, EU-mix 270 g/kWh 43 g/km (osäker på om denna uppgift är kompenserad för nätförluster), gaskraft ca 400 g/kWh 64 g/km och kolkraft 800-1000 g/kWh 128-160 g/km.

För att beräkna utsläpp från en laddhybrid så behöver man veta hur stor andel av körningen som görs på el kontra drivmedel och man behöver också veta utsläppen drivmedlet i fråga orsakar då drivmedel idag sällan är till 100% fossilt.

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Undrar just hur de får till noll gram med el från vind med tanke på att vindkraft ligger kring 12 g/kWh. En elbil såsom Tesla Model 3 med angiven förbrukning om 0,16 kWh/km får med vindkraft således utsläpp om 2 g/km, notera dock att detta ej omfattar utsläpp från ellagring och annan elproduktion som krävs för att erhålla ett fungerande elnät med vindkraft. Kärnkraft, med utsläpp kring 6 g/kWh får således 1 g/km, vattenkraft 9 g/kWh 1,5 g/km, EU-mix 270 g/kWh 43 g/km (osäker på om denna uppgift är kompenserad för nätförluster), gaskraft ca 400 g/kWh 64 g/km och kolkraft 800-1000 g/kWh 128-160 g/km.

För att beräkna utsläpp från en laddhybrid så behöver man veta hur stor andel av körningen som görs på el kontra drivmedel och man behöver också veta utsläppen drivmedlet i fråga orsakar då drivmedel idag sällan är till 100% fossilt.

Släpper vindkraft ut 12g per kwh eller är det att man tar hänsyn till produktionen av själva kraftverket?
De länkar ju tyvärr inte till undersökningen vad jag kan se, har man tillgång till den kan man säkert se bättre hur de räknar. Och exakt vilka fordon som jämförts.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Sedan är det inga biltillverkare som bygger sina batteribilar med batteriet som chassi, nej, inte ens Tesla gör detta.

Sätter du dig i en Model 3 utan batteri så böjs ramen.
Batteriet är strukturellt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Sätter du dig i en Model 3 utan batteri så böjs ramen.
Batteriet är strukturellt.

Det är dock inte battericellerna som är en del av chassit, utan batteripackets struktur/ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Släpper vindkraft ut 12g per kwh eller är det att man tar hänsyn till produktionen av själva kraftverket?
De länkar ju tyvärr inte till undersökningen vad jag kan se, har man tillgång till den kan man säkert se bättre hur de räknar. Och exakt vilka fordon som jämförts.

Givetvis så tar en LCA (livscykelanalys) hänsyn till bygge såväl som rivning av kraftverken när man beräknar de totala utsläppen. Vattenfalls livcykelanalyser för nordiska vindkraftparker säger runt 12 gram koldioxidekvivalenter per kWh (dvs. samtliga växthusgaser omräknade till koldioxid), ca. 9 gram för svensk vattenkraft och ca. 6 gram för kärnkraften (Forsmark + Ringhals; Ringhals ligger något högre än Forsmark men jag har inte kollat vad skillnaden orsakas av).

För vattenkraftverk så våtlägger man också ett område för själva dammen, detta orsakar nedbrytning och metanutsläpp som man också måste ta hänsyn till vid en LCA.

Skrivet av Flygman:

Sätter du dig i en Model 3 utan batteri så böjs ramen.
Batteriet är strukturellt.

Fel. Ramen som batterimodulerna ligger i bidrar med styrka och styvhet till chassit i någon mån, men inte så mycket. När det gäller Model 3 så bidrar det dessutom i mindre grad än hos Model S.

Hos Model S så bidrog den kraftiga ramen hos batteripaketet till bland annat sidokrockskyddet.
https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/...

Hos Model 3 så har man flyttat mer av sidokrockskyddet till chassit istället, och gjort batteripaketet lättare.
https://1reddrop.com/wp-content/uploads/2018/09/model-3-6-898...

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Givetvis så tar en LCA (livscykelanalys) hänsyn till bygge såväl som rivning av kraftverken när man beräknar de totala utsläppen. Vattenfalls livcykelanalyser för nordiska vindkraftparker säger runt 12 gram koldioxidekvivalenter per kWh (dvs. samtliga växthusgaser omräknade till koldioxid), ca. 9 gram för svensk vattenkraft och ca. 6 gram för kärnkraften (Forsmark + Ringhals; Ringhals ligger något högre än Forsmark men jag har inte kollat vad skillnaden orsakas av).

För vattenkraftverk så våtlägger man också ett område för själva dammen, detta orsakar nedbrytning och metanutsläpp som man också måste ta hänsyn till vid en LCA.

Som jag tänkte då. Räkna med allt sånt går inte. Jag får anta att bilen, vägen, kablarna, kraftverket osv redan är producerade när man kollar på vilka utsläpp som faktiskt blir om jag sätter mig i en bil och kör 10 en viss sträcka. I artikeln så var det just det som mättes inte vilket som var renast under sin livstid (vilket brukar vara typ 15 år eller något för en bil.)
Sen är det ju sällan du vet vilken energikälla elektronerna som kommer in i batteriet kommer ifrån.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Fel. Ramen som batterimodulerna ligger i bidrar med styrka och styvhet till chassit i någon mån, men inte så mycket. När det gäller Model 3 så bidrar det dessutom i mindre grad än hos Model S.

Jag jobbar hos Tesla. Du menar att jag fått felaktig utbildning?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Tesla köper sina battericeller från Panasonic likt Toyota har gjort i över 20 år (sedan Prius´97), utom för kinesiska marknaden där det tydligen är LG Chem som är leverantör. Alla biltillverkare har vad jag vet tecknat avtal med batteritillverkare såsom Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung SDI för att leveranser av battericeller och tillverkar sedan batteripaketet själva. De flesta biltillverkare har också valt att inte konstruera sina batterier med cylindriska celler likt Tesla, utan istället så använder man antingen prismatiska eller pouch-celler. Batteripaket och kylning/uppvärmning brukar därför se lite annorlunda ut än hos Tesla.

De batterier Pannasonic levererar till Tesla är inte desamma som de kan leverera till någon annan. Detta då Tesla har varit med och tagit fram kemin för 2170-cellerna. Det betyder att Panasonic inte får sälja dom cellerna till någon annan. Kemin i dessa anses vara bättre än andra och tillsammans med Teslas Battery Management System bidrar till en bättre produkt än konkurrenternas.

För produktionen i Kina så krävde den Kinesiska staten att Tesla endast fick använda inhemska batterier, därav avtalet med CATL. Om det är så att Tesla varit med och arbetat fram kemin i dessa vet jag inte.

Det jag vet är att den 22 september så kommer Tesla visa sin egna battericellsproduktion, som enligt rykte handlar om "million miles"-livslängd. Elon nämnde förra veckan under earnings call (vinstmöte?) att alla som kunde bryta nickel på ett effektivt och hållbart sätt, skulle höra av sig till Tesla - som var intresserade att skriva väldigt långa avtal på distribution. Ska bli spännande att se vad dom har hittat på, Elon har ju nämnt att det nu är läge att börja tillverka lastbilen, som jag gissar behövde nya batterier för att kunna säljas lönsamt till det angivna priset.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som jag tänkte då. Räkna med allt sånt går inte. Jag får anta att bilen, vägen, kablarna, kraftverket osv redan är producerade när man kollar på vilka utsläpp som faktiskt blir om jag sätter mig i en bil och kör 10 en viss sträcka. I artikeln så var det just det som mättes inte vilket som var renast under sin livstid (vilket brukar vara typ 15 år eller något för en bil.)
Sen är det ju sällan du vet vilken energikälla elektronerna som kommer in i batteriet kommer ifrån.

Hur man gör livscykelanalyser är standardiserat, så det är inga större problem. Kommer någon och hävdar nollutsläpp så är det i regel någon som drar en rövare.

Normalt sett så kan man följa CO2 intensiteten hos elen i nätet vid olika tidpunkter, då den varierar med vilka elproduktionsanläggningar som kör för stunden. Rent generellt så brukar det vara så att då elpris och efterfrågan är hög så har elen högre CO2 intensitet.

Skrivet av Flygman:

Jag jobbar hos Tesla. Du menar att jag fått felaktig utbildning?

Japp. Gör om gör rätt.

Det finns för övrigt inte heller någon "ram" att böja då Tesla likt andra personbilar är unibodies.

Skrivet av Bart:

De batterier Pannasonic levererar till Tesla är inte desamma som de kan leverera till någon annan. Detta då Tesla har varit med och tagit fram kemin för 2170-cellerna. Det betyder att Panasonic inte får sälja dom cellerna till någon annan. Kemin i dessa anses vara bättre än andra och tillsammans med Teslas Battery Management System bidrar till en bättre produkt än konkurrenternas.

För produktionen i Kina så krävde den Kinesiska staten att Tesla endast fick använda inhemska batterier, därav avtalet med CATL. Om det är så att Tesla varit med och arbetat fram kemin i dessa vet jag inte.

Det jag vet är att den 22 september så kommer Tesla visa sin egna battericellsproduktion, som enligt rykte handlar om "million miles"-livslängd. Elon nämnde förra veckan under earnings call (vinstmöte?) att alla som kunde bryta nickel på ett effektivt och hållbart sätt, skulle höra av sig till Tesla - som var intresserade att skriva väldigt långa avtal på distribution. Ska bli spännande att se vad dom har hittat på, Elon har ju nämnt att det nu är läge att börja tillverka lastbilen, som jag gissar behövde nya batterier för att kunna säljas lönsamt till det angivna priset.

Mycket Tesla fanboism här tycker jag. Tesla har använt olika Panasonic NCA-celler (litium Nickel Cobalt Aluminum oxid) under årens lopp, men det har aldrig varit några större skillnader mot Panasonics andra celler. När Tesla 2015 annonserade att det uppgraderade batteriet i Model S hade ny teknik med kisel i anoden så var detta samma teknik som Panasonic introducerat 2014 med NCR18650BF.

För Model 3 så är det Panasonic NCR21700A celler som används.

Permalänk
Skrivet av Cad_edis:

Hur man gör livscykelanalyser är standardiserat, så det är inga större problem. Kommer någon och hävdar nollutsläpp så är det i regel någon som drar en rövare.

Energikällan i sig släpper inte ut något annat än värme eventuellt lite fåglar som krossas och förmultnar? Så skaffar jag ett vindkraftverk och ställer på min tomt och "off grid" så kommer inte en elbil laddad där släppa ut någon koldioxid när jag kör den (förutom det jag andas ut). Däremot har produktionen av grejerna som gör det möjligt att köra och ladda bilen släppt ut koldioxid. Jag vet att det inte är en realistisk grej att göra.

Men jag gissar på att de inte räknat arbetet med att leta upp oljan, bygga och riva plattformen man pumpar oljan med, frakta till oljeraffinaderi, raffinera oljan till bensin och sedan frakta till en bensinstation för bilarna som drivs med bensin så varför göra det med vindkraft?
Viktiga är att man tänker på samma sätt med båda alternativen när man jämför.

Citat:

Normalt sett så kan man följa CO2 intensiteten hos elen i nätet vid olika tidpunkter, då den varierar med vilka elproduktionsanläggningar som kör för stunden. Rent generellt så brukar det vara så att då elpris och efterfrågan är hög så har elen högre CO2 intensitet.

Men det finns väl inget sätt att veta vad du får för elektroner till just ditt batteri? Förutsatt att du inte kopplar in det i något utanför elnätet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Energikällan i sig släpper inte ut något annat än värme eventuellt lite fåglar som krossas och förmultnar? Så skaffar jag ett vindkraftverk och ställer på min tomt och "off grid" så kommer inte en elbil laddad där släppa ut någon koldioxid när jag kör den (förutom det jag andas ut). Däremot har produktionen av grejerna som gör det möjligt att köra och ladda bilen släppt ut koldioxid. Jag vet att det inte är en realistisk grej att göra.

Men jag gissar på att de inte räknat arbetet med att leta upp oljan, bygga och riva plattformen man pumpar oljan med, frakta till oljeraffinaderi, raffinera oljan till bensin och sedan frakta till en bensinstation för bilarna som drivs med bensin så varför göra det med vindkraft?
Viktiga är att man tänker på samma sätt med båda alternativen när man jämför.

Men det finns väl inget sätt att veta vad du får för elektroner till just ditt batteri? Förutsatt att du inte kopplar in det i något utanför elnätet.

Det är växelström i nätet, elektronerna stannar kvar där de är (ungefär )

Permalänk
Skrivet av ajn:

Det är växelström i nätet, elektronerna stannar kvar där de är (ungefär )

Och hur ska jag tolka det? Ex Om jag har närmast till ett vattenkraftverk blir det 100% vattenkraft ? (förutsatt att kapaciteten inte är överskriden?)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och hur ska jag tolka det? Ex Om jag har närmast till ett vattenkraftverk blir det 100% vattenkraft ? (förutsatt att kapaciteten inte är överskriden?)

Det han menade var att (nästan) inga av de elektroner som genereras i elnätet förflyttar sig in i någons batteri, för i växelströmskretsar åker elektronerna bara fram och tillbaka på samma ställe, inte in och ut ur anslutna enheter så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Och hur ska jag tolka det? Ex Om jag har närmast till ett vattenkraftverk blir det 100% vattenkraft ? (förutsatt att kapaciteten inte är överskriden?)

At växelström inte består av elektroner som går från punkt A till B,de står stilla och vibrerar i 50 hz. Dvs, ingen ström går från kraftverket till dig överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det han menade var att (nästan) inga av de elektroner som genereras i elnätet förflyttar sig in i någons batteri, för i växelströmskretsar åker elektronerna bara fram och tillbaka på samma ställe, inte in och ut ur anslutna enheter så mycket.

Jaha det stämmer säkert var länge sedan jag satt med sådana läroböcker. Säkert läst det någon gång gick ju på elprogrammet i 3 år, men mest elektronik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Japp. Gör om gör rätt.

Då måste jag fråga vad du sitter på för guldkälla då du vet saker om Tesla som Tesla själva inte vet?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500