Permalänk
Medlem

Råd vid köp av elscooter

Hej!

Jag fick ju bra hjälp med köp av TV (även om jag valde en annan sen 🙈) så jag tänkte kolla om någon här kör en Ninebot ES2L eller liknande?

Jag har en budget på 5k, jag ska ta mig från sonens skola till tågstationen (1,3 km), sedan åka tåg för att efter det återigen ta mig till en skola (mitt jobb) 1,5 km. Det är inga långa sträckor jag ska ta mig och jag har glatt traskat i sex år men nu när jag ska hämta/lämna själv pga separation så behöver det gå lite smidigare.

Tänker jag rätt om jag inte behöver lufthjul då jag faktiskt inte åker särskilt lång sträcka i taget?
Jag skulle gärna åka på hösten/våren (och allra helst på vintern men förstår om det är knepigt) när det är lite blött och funkar det med Nineboten?
Scootern behöver vara hopfällbar iom att jag pendlar med tåget och jag behöver ställa in den på kontoret (klåfingriga högstadiekids).

Har någon några andra idéer på elscootrar som matchar mina krav så be my guest!

Permalänk
Medlem

Jag har en xiaomi m365 (ej pro varianten). Har åkt 200mil på den!
Aldrig testat Nineboten men kollade väldigt många reviews på youtuben på flertal modeller innan jag beslutade mig för m365. Många ansåg att luftfyllda däck var en klar fördel - trots eventuella punkteringar.

Ett tips jag läste på ett svenskt forum var att köpa produkten "slime" från mopeddelar.se (ca 100kr). Har kört in det i både fram o bakhjul. Fått punktering en gång på bakre hjulet men det har jag endast mig själv att skylla för. Hade ej läst på angående korrekt lufttryck så hade på tok för lågt tryck under en lång tid på det däcket..

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag kör Ninebot ES2 och är supernöjd och kört ca 20 mil. Vad gäller regn och blött väglag så har jag kört i spöregn någon gång, var ganska nojjig över att glida omkull men det gick bra (var ganska feg i kurvorna, haha) och upplevde det inte som halt.

Jag kikade också på m365an innan jag köpte Nineboten. M365 valdes bort pga risk för punktering och har bara hört elände från folk som fått det på den.

Jag kör min till och från jobbet, ca 6km enkel väg och jag upplever inte att det är jobbigt med punkteringsfria däck. Då är ändå vissa partier ganska buckliga. Däremot kan kullersten vara ganska jobbigt, så om du åker på mycket kullersten kan nog Ninebot bli ganska jobbig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keashar:

Tjena! Jag kör Ninebot ES2 och är supernöjd och kört ca 20 mil. Vad gäller regn och blött väglag så har jag kört i spöregn någon gång, var ganska nojjig över att glida omkull men det gick bra (var ganska feg i kurvorna, haha) och upplevde det inte som halt.

Jag kikade också på m365an innan jag köpte Nineboten. M365 valdes bort pga risk för punktering och har bara hört elände från folk som fått det på den.

Jag kör min till och från jobbet, ca 6km enkel väg och jag upplever inte att det är jobbigt med punkteringsfria däck. Då är ändå vissa partier ganska buckliga. Däremot kan kullersten vara ganska jobbigt, så om du åker på mycket kullersten kan nog Ninebot bli ganska jobbig.

Ah, ja, det är ju rätt korta sträckor jag ska köra och ingen kullersten som tur är. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Jag har en xiaomi m365 (ej pro varianten). Har åkt 200mil på den!
Aldrig testat Nineboten men kollade väldigt många reviews på youtuben på flertal modeller innan jag beslutade mig för m365. Många ansåg att luftfyllda däck var en klar fördel - trots eventuella punkteringar.

Ett tips jag läste på ett svenskt forum var att köpa produkten "slime" från mopeddelar.se (ca 100kr). Har kört in det i både fram o bakhjul. Fått punktering en gång på bakre hjulet men det har jag endast mig själv att skylla för. Hade ej läst på angående korrekt lufttryck så hade på tok för lågt tryck under en lång tid på det däcket..

Jag vågar nog inte chansa med punktering ändå, pga jobbet och pendlingen (lite jobbigt att missa tåget och eleverna står utan lärare 😂).
Tack ändå för din recension!

Permalänk
Medlem

Finns mycket info om elscootrar, mm här:
https://swedroid.se/forum/forums/elektriska-fordon.580/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kör m365 pro fick punka ganska omgående men jag tror att jag är för fet och klämde slangen vid fälgen. Köpte solida däck och pendlat bra i 2 månader nu. Värt att tänka på är att den faktiskt är olaglig att köra på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Ja, där hänger jag också. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Kör m365 pro fick punka ganska omgående men jag tror att jag är för fet och klämde slangen vid fälgen. Köpte solida däck och pendlat bra i 2 månader nu. Värt att tänka på är att den faktiskt är olaglig att köra på väg

Men visst är inte nineboten olaglig på allmän väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serra:

Men visst är inte nineboten olaglig på allmän väg?

Står att den har 300W motor, gränsen för allmän väg (och att räknas som cykel) är 250W. Kan tyckas kinkigt men så är det skrivet idag.

Hade tydligen läst på vanliga E2, inte E2SL. Då ska det vara lugnt.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk

Den du frågar om klassas som cykel.
Har en kollega som förbrukat några stycken och han lagar och donar men summa sumarum kostar det ungefär som att åka bil då de verkar hålla 200-300 mil.
Edit: Es2L ska ha 250w motor.

Permalänk
Skrivet av Serra:

Men visst är inte nineboten olaglig på allmän väg?

Är osäker men tror de går under samma regler som cyckel men osäker.

Men iaf max 20km/h och max 250w motoreffekt och lyse fram/bak vid mörkerkörning.

Så cyckelbanor och vägren borde vara tillåtet där cyckeltrafik är tillåten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du köper M365 håll koll på lufttrycket. Många får punktering med för lite tryck.

Frugan jobb-pendlade en tid på en M365 en tid och var mycket nöjd med det. Ca 2km enkel resa.
Har för mig hon fick fylla på EL 1-2ggr per vecka.

+Smidigt att knäcka styret och bära med sig den.
+Kul att köra
+Billigare än SL kort
+Gummihjul ger lite stötdämpning trots övrig stum konstruktion.
+Skivbroms
+Många tillbehör

-Lite bökigt var det att låsa fast den i sitt orginalutförande, vajer genom bakhjulet.
-Motorn något klen om man bor väldigt kuperat och är stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serra:

Men visst är inte nineboten olaglig på allmän väg?

250w och max 20km och kör du på trottoar så gäller 7km

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

250w och max 20km och kör du på trottoar så gäller 7km

Trottoar lär jag hålla mig undan, finns ju inget jobbigare än cyklister (oavsett hastighet) som hänger på trottoarerna. 🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serra:

Trottoar lär jag hålla mig undan, finns ju inget jobbigare än cyklister (oavsett hastighet) som hänger på trottoarerna. 🙈

Det är så reglerna säger kör man på gångbana är det gånghastighet som gäller. Har dock inte blivit stoppad än

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera med att jag köpte nineboten.
Grymt rolig att köra och pendlingen till jobbet blev mycket smidigare