Robotdammsugare, Roborock S5/6Max eller i Roomba 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag skulle valt s5max om du ska moppa mycket då den har större vattenbehållare, är det för ren dammsugning skulle jag valt s6 då den har en lite större dammbehållare och den är lite lägre så den kommer in bättre under möbler, sedan har den en trycksensor på lidarlasen så slår den emot tex en trappa riskerar du inte att skada den.
Att borsten stannar på s6 har jag aldrig sett, jag vet att s5max hade problem med det dock ska det vara åtgärdat i en mjukvaruuppdatering. spec jämförelse https://smartercomputingblog.com/roborock-s6-vs-s6-pure-vs-s5...

Ok ja det låter ju lovande. Det är dessa videor jag sett som säger att borsten stannar och att S6 trots samma specade sugförmåga ändå skiljer sig åt till S6 nackdel.

https://youtu.be/n11c3kDcKcY

https://youtu.be/vSuu-jGGOCY

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Det lutar att jag behåller S6an, det känns som den är lite mer premium med vissa saker som laddstation, laddtid, tillbehör, garanti med mera. Angående moppningen så verkar det vara väldigt olika vad folk tycker om den. Vissa tycker den är bra med andra tycker den är mindre bra. Det verkar som dammsugaren iaf behöver köra över samma område flera gånger för att få bort fläckar och då försvinner ju grejen, man vill ju inte att dammsugaren ska behöva städa köket 3-4 ggr bara för att få bort små fläckar.

Så kommer nog köra på min S6

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det lutar att jag behåller S6an, det känns som den är lite mer premium med vissa saker som laddstation, laddtid, tillbehör, garanti med mera. Angående moppningen så verkar det vara väldigt olika vad folk tycker om den. Vissa tycker den är bra med andra tycker den är mindre bra. Det verkar som dammsugaren iaf behöver köra över samma område flera gånger för att få bort fläckar och då försvinner ju grejen, man vill ju inte att dammsugaren ska behöva städa köket 3-4 ggr bara för att få bort små fläckar.

Så kommer nog köra på min S6

Tror det är värt. Jag hade faktiskt valt S6 nu istället för S5 Max om jag förstod hur moppningen fungerar... Det är liksom antingen på eller av som gäller - för hela städningen?

Vi har en stor matta i hallen som roboten inte kan köra runt - den måste alltså åka över mattan för att ta sig till sovrummet, kontoret och även köket (startar i vardagsrummet).
Det finns "no mop zones" att lägga ut i appen, lite som en rektangel som du bara drar ut på kartan. Denna zon betyder däremot inte att roboten ska stänga av moppningen när den är inom zonen - utan den vägrar köra där över huvud taget istället! Så vår no-mop zone i hallen blir som en stor vägg för roboten istället... Ja vi kan ta undan mattor m.m. för att kunna moppa, men då ska t.ex. soffan, soffbordet flyttas undan för att ta bort mattan i vardagsrummet, hallmattan, köksmattan, och mattan i sovrummet ska också bort... det tar liksom bort lite av det automatiska med en robot

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt min S6 ett par dagar och är grymt nöjd. Otroligt va tyst den är på "balanced" städar bra i det läget också tycker jag. Den är så pass tyst att jag störs mer av ljudet av motorn/ljudet som driver den framåt än av motorn till själva sugdelen

Den fastnade en gång på våran tjockaste matta under vårat soffbord som har höga kryssben. Tror inte någon robot klarat den dock Så satte en No go zon där så var allt frid och fröjd.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Fick hem våran S6 MaxV idag och den var överförväntan.
Den städade riktigt bra, och appen fungerar klockrent 😀👍🏼

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk

Någon som har hittat ett bra faktablad/info från Xiaomi själva där de listar full spec på alla sina modeller? Funderar på vilken jag ska köpa nu när S5 max, S6 och S6 pure ligger på samma pris...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Någon som har hittat ett bra faktablad/info från Xiaomi själva där de listar full spec på alla sina modeller? Funderar på vilken jag ska köpa nu när S5 max, S6 och S6 pure ligger på samma pris...

https://us.roborock.com/pages/robot-vacuum-cleaner-compare

Här kan du jämföra de olika modellerna.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Haft en s6 sedan release våren 19. Den går mest på bottenvåningen på 120kvm, ibland får den besöka 80 kvm övervåning då det inte blir så mycket skit där. Vi har två hundar + 2 barn och behållaren räcker till, den har gott om batteri kvar (30-40%) när det är klar på nedervåningen. Har aldrig provat moppfunktionen för jag kör det själv, tycker inte det är så jobbigt och jag tror det blir bättre manuellt. Hade jag bara haft en våning hade jag helt klart köpt billigaste s5 jag hittat. Tror lull hit och dit inte har så stor betydelse.

Ljudnivå tror jag inte det är så stor skillnad mellan s6 och s5. s6 låter rätt mycket på maxläge och tror inte nån decibel hit och dit gör mkt skillnad.

Det den inte klarar av är långhåriga ryamattor. Så de har vi fasat ut i takt med att hundarna spytt på dom...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

Tack alla för hjälpen! Vi har nu beställt en Xiaomi S6 MaxV, eftersom vi var nyfikna på de nya uppgraderingarna med kameran i fokus. ☺️

Hoppas på mindre städ i framtiden och mer lördagsmys 💪

Hur känns det nu, några månader senare? Har länge varit sugen på en robotdammsugare och på fredag är det som bekant ett antal hundralappar billigare så funderar på att slå till - S6 max ligger just på på 4990kr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hur känns det nu, några månader senare? Har länge varit sugen på en robotdammsugare och på fredag är det som bekant ett antal hundralappar billigare så funderar på att slå till - S6 max ligger just på på 4990kr.

Funkar väldigt bra. Sladdar hanterar den sådär, men skor och större saker undeviker den. Så jag rekommenderar den garanterat 👍

Permalänk
Medlem

Är de enda skillnaderna mellan maxv och resten av s6orna suget, kamera-tekniken och bättre mopp? Även jag börjar bli lite sugen nu när den droppat i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Är de enda skillnaderna mellan maxv och resten av s6orna suget, kamera-tekniken och bättre mopp? Även jag börjar bli lite sugen nu när den droppat i pris.

jag skickade tillbaka min 6Vmax och bytte till Ecovacs T8 Avi, jämfört med mina andra maskiner slår den ut dom med lätthet,
se nedan jämförelse.

1: två olika moppar, det ena med motor så det blir riktigt rent, vi kör med rengöringsmedel i och det funkar kanon på den, och den gnuggar värkligen rent, dvs den drar inte bara en blöt duk över golvet.
2: ny laser som når mer än dubbelt så långt jämfört andra robotar. (bättre karta)
3: extra dammfilter så det blir väldigt lätt att rengöra filter
4: går köpa till station så man slipper tömma dammsugaren på minst en månad
5:Mycket tystare, särskilt efter ett par månaders användning när dom andra börjar låta mer
6: mycket snabbare och klarar mer än dubbelt så stora utrymmen
7; vaktläge, kan användas som larm
8: klarar högre trösklar och klarar dessa med moppen installerad det har aldrig funkat innan.
9: mycket starkare sug (särskilt efter ett par månader när dom andra tappar lite kraft)
10: dubbla hörnborstar
sedan har den naturligtvis alla adra funktioner med kamera och fjärrstyrning, flera kartor som dom andra har.

nackdelar mot dom andra

1:Saknar magnet sensor, dvs man kan inte sätta ett magnetband på golvet som barriär (vanligen använder man dock digitala väggar i stället)
2: ej tvärtbart filter (har dock dubbla så det håller väldigt länge)
3: går ej ta av hörnen på huvud borsten, men utformningen är gjort så detta inte är ett behov
4: saknar ,mörkesende på kameran (jag har åtminstone inte hittat hur det slås på)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.