Utvecklare menar att spelstorleken kan skjuta i höjden med Unreal Engine 5

Permalänk
Medlem

@Sir_Manfred:
Jag tror inte vi helt kommer gå över till vertex painting...det är väl bara Zbrush som har ett "ok" fungerande workflow för det...och då med bara en kanal.
Eller har substance designer/painter fått stöd för det och prestandan att hantera geometrin som krävs?
Source meshen lär fortfarande vara texturerat och Unwrappat (behöver inte vara human-readable eller speciellt effektivt dock), alternativt vertex paint då, för att bli automatiskt processerat i UE5 till ett nanite objekt.
Så i praktiken använder grafikern bara en högupplöst modell vilket jag tror det är vad epic syftar på, men inte att det är vad som renderas rakt av.
Dom använder fortfarande tilande texturer för de minsta detaljerna..hur ska du applicera dom utan UVs? Helt i worldspace? Skulle visserligen fungera ok för vissa saker.
Kanske dags att gräva lite igen..kollade på diverse videos när demon kom, men då var det ganska vagt hur dom gör.

Permalänk
Medlem

Mitt Skyrim SE med moddar tar ca 156gb. Hur mycket större kommer spelen bli framöver? 1,5tb eller vad snackar vi för perspektiv?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Mer data, mindre spel?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa ett spel som kräver en hel hårddisk för så viktigt är inget spel för min del.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag lägger alla spel på min 12TB HDD, so bring it on!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag har bara ett eller två spel installerade samtidigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Eh va? 15 sekunder är nog i bästa fall. Sedan blir det naturligtvis stora skillnader på nya konsollerna. PC har bara inte I/O som är optimal för spel ännu. Vem vill inte möjlighet att kunna ladda spel direkt eller på bara någon sekund eller två. Idag tar det över 1 minut att ladda vissa spel på konsollerna. Förutom det så handlar det om att kunna strömma in data direkt i spelvärlden medans du spelar, vilket inte fungerat tidigare.

Såhär sade Tim Sweeney angående Sonys nya maskin:
“We’ve been working super close with Sony for quite a long time on storage,” he says. “The storage architecture on the PS5 is far ahead of anything you can buy on PC for any amount of money right now. It’s going to help drive future PCs. [The PC market is] going to see this thing ship and say, ‘Oh wow, SSDs are going to need to catch up with this.”

Systems integration and whole-system performance. Bringing in data from high-bandwidth storage into video memory in its native format with hardware decompression is very efficient. The software and hardware stack go to great lengths to minimize latency and maximize the bandwidth that's actually accessible by games.

Those PC numbers are theoretical and are from drive into kernel memory. From there, it's a slow and circuitous journey through software decompression to GPU driver swizzling into video memory where you can eventually use it. The PS5 path for this is several times more efficient. And then there's latency.

On PC, there's a lot of layering and overhead. Then you have the issue of getting compressed textures into video memory requires reading into RAM, software decompressing, then calling into a GPU driver to transfer and swizzle them, with numerous kernel transitions throughout.

Intel's work on non-volatile NVDIMMs is very exciting and may get PC data transfer on a better track over the coming years.

Källor:
https://www.theverge.com/21256299/epic-ceo-tim-sweeney-sony-p...

https://wccftech.com/tim-sweeney-explains-exactly-why-the-ps5...

Märkligt att vi med PC ska behöva vänta så länge när AMD redan har fixat fram tekniken.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Märkligt att vi med PC ska behöva vänta så länge när AMD redan har fixat fram tekniken.

Det handlar väl inte så mycket om tekniken egentligen utan att man inte kan förutsätta att alla har tekniken. Om man gör ett spel till PC som har krav på en PCIe 4 NVMe så begränsar man sin marknad extremt, bara krav på en vanlig NVMe SSD hade ju gjort att merparten av PC spelare inte hade kunnat spela spelet liksom. Gör man ett spel till nästa generations konsoler så vet man att alla har tekniken och således är det inget konstigt att utnyttja fördelarna den ger.

Och så snabb lagring kan ju verkligen göra stor skillnad om man kan förlita sig på det. Man kan exempelvis vänta med att ladda in saker till spelaren vänder sig om eller trycker på en knapp i spelet. Samma problem gäller inte exempelvis ray-tracing för finns inte det tillgängligt så kan man skippa det och ändå få väldigt mycket samma spel, bara aningen fulare.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bara ti o köpa mer hårddiskar då 🙂

Nu har ja inte spelat på datorn på 3år men hade inte fler än 10 spel installerade samtidigt

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av g146:

Varför vill ni ha ögongodis? Det är content man vill ha

Halva nöjet för mig ligger i ögongodiset när jag spelar vissa typer av spel

Spelar jag t.ex. Battlefield så vill jag ha så bombastiska och verklighetstrogna miljöer, explosioner och ljudeffekter som möjligt. Spelar jag t.ex. God of War så vill jag ha så detaljerade karaktärer och animationer som möjligt för 'immersion'-faktorn.

Spelar jag däremot Paper Mario eller något JRPG, då är utseendet mindre viktigt då jag spelar för storyn, typ som en Visual Novel eller interaktiv serie/bok.

För mig personligen så är den visuella representationen generellt sett viktig. Men det utesluter inte att spelet i sin grund lär vara bra och kul att spela också. Ett bra exempel på spel som ser fantastiskt ut, men spelar riktigt träligt i längden - Anthem. Det årets stora besvikelse i min bok.

Skrivet av HoboCop:

Jag lägger alla spel på min 12TB HDD, so bring it on!

Star Citizen och kommande MS Flight Simulator "kräver" dock SSD i sina minimum specs för att slippa pop-ins och andra otrevligheter - Förstnämnda rekommenderar t.o.m. en dedikerad SSD på 256Gb eller mer för att ha plats för kommande patcher

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Halva nöjet för mig ligger i ögongodiset när jag spelar vissa typer av spel

Spelar jag t.ex. Battlefield så vill jag ha så bombastiska och verklighetstrogna miljöer, explosioner och ljudeffekter som möjligt. Spelar jag t.ex. God of War så vill jag ha så detaljerade karaktärer och animationer som möjligt för 'immersion'-faktorn.

Spelar jag däremot Paper Mario eller något JRPG, då är utseendet mindre viktigt då jag spelar för storyn, typ som en Visual Novel eller interaktiv serie/bok.

För mig personligen så är den visuella representationen generellt sett viktig. Men det utesluter inte att spelet i sin grund lär vara bra och kul att spela också. Ett bra exempel på spel som ser fantastiskt ut, men spelar riktigt träligt i längden - Anthem. Det årets stora besvikelse i min bok.

Star Citizen och kommande MS Flight Simulator "kräver" dock SSD i sina minimum specs för att slippa pop-ins och andra otrevligheter - Förstnämnda rekommenderar t.o.m. en dedikerad SSD på 256Gb eller mer för att ha plats för kommande patcher

Hade det varit ekonomiskt försvarbart med SSD med tillräcklig lagring för alla spel jag har installerade så hade jag ju gärna gjort det. Men personligen tycker jag att det är gravt överdrivet med vilka bekymmer laddningstider ett spel på HDD medför. Däremot så kanske det blir ett riktigt bekymmer om storleken på spelen skjuter så pass i höjden

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

'immersion'-faktorn.

Spelvärldens bané.

Drygt för mig då jag inte har internet alls hemma så jag har väldigt mycket installerat. Kräver spel SSD i TB-storlek är jag inte intresserad, om spelet inte är bokstavligt försärvligt bra, och det finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Halva nöjet för mig ligger i ögongodiset när jag spelar vissa typer av spel

Spelar jag t.ex. Battlefield så vill jag ha så bombastiska och verklighetstrogna miljöer, explosioner och ljudeffekter som möjligt. Spelar jag t.ex. God of War så vill jag ha så detaljerade karaktärer och animationer som möjligt för 'immersion'-faktorn.

Spelar jag däremot Paper Mario eller något JRPG, då är utseendet mindre viktigt då jag spelar för storyn, typ som en Visual Novel eller interaktiv serie/bok.

För mig personligen så är den visuella representationen generellt sett viktig. Men det utesluter inte att spelet i sin grund lär vara bra och kul att spela också. Ett bra exempel på spel som ser fantastiskt ut, men spelar riktigt träligt i längden - Anthem. Det årets stora besvikelse i min bok.

Star Citizen och kommande MS Flight Simulator "kräver" dock SSD i sina minimum specs för att slippa pop-ins och andra otrevligheter - Förstnämnda rekommenderar t.o.m. en dedikerad SSD på 256Gb eller mer för att ha plats för kommande patcher

The division var också stor skillnad med SSD. Polaren undrade varför vi kunde springa så länge, det visade sig att karaktären började gå när spelet inte hade laddat klart tillräckligt.

Permalänk

Please insert disc 5
Det är lätt för oss isverige att säga att fiber är en standard. Men absoluta majoriteten av världen har inte fiber eller 4g/5g.
Lämna storstäderna i USA t.ex. så blir man förvånad. Eller i USA blir man inte förvånad över något som är fast på tiden då europerna kom till landet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag kanske börjar bli gammal men hur många spel är relevanta att ha installerade samtidigt? Förutom World of Warcraft, Final Fantasy XIV och något annat live service spel som jag spelar då och då så brukar jag max ha ett eller två spel utöver detta som jag fokuserar på att spela klart.

Sitter folk verkligen med 15-20 spel installerade och har nytta av det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Det handlar väl inte så mycket om tekniken egentligen utan att man inte kan förutsätta att alla har tekniken. Om man gör ett spel till PC som har krav på en PCIe 4 NVMe så begränsar man sin marknad extremt, bara krav på en vanlig NVMe SSD hade ju gjort att merparten av PC spelare inte hade kunnat spela spelet liksom. Gör man ett spel till nästa generations konsoler så vet man att alla har tekniken och således är det inget konstigt att utnyttja fördelarna den ger.

Och så snabb lagring kan ju verkligen göra stor skillnad om man kan förlita sig på det. Man kan exempelvis vänta med att ladda in saker till spelaren vänder sig om eller trycker på en knapp i spelet. Samma problem gäller inte exempelvis ray-tracing för finns inte det tillgängligt så kan man skippa det och ändå få väldigt mycket samma spel, bara aningen fulare.

Självklart, inget av det där konstigt, det är precis samma sak med konsolerna eftersom Xbox har inte lika snabb hantering av data från SSDn. Dvs de får skruva ner på saker o ting för att det ska passa multiplattformspel..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Själv kör man ett par vanliga snurrdiskar i RAID 0 just för spel. Steam gör ju att man överladdar hem en massa spel. Ett fåtal ligger på en SSD.

Är väl inte så jäkla brydd om ett spel tar upp 200-250GB. Med en 500-lina så går det ju relativt fort att tanka hem ändå. Det är mellan 7-13mil enkel bilväg till fjällen att vandra eller cykla... Det tar sin tid att köra dit också, innan man må påbörja ett äventyr.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur storleken kan sticka iväg så förbaskat.. ska vi ta crysis när det släpptes, var strax under 7 gb stort. Skulle ett spel idag släppas som ser ut som crysis, skulle det sticka iväg över 10 gb,

Måste vara att utvecklarna la mer tid på att få ner storleken på filerna än idag.

Permalänk
Medlem

Tror att det bli någon form av moln baserad lagring i framtiden där tex första episoden laddas ned och när man närmar sig slutet så börar delar av spelet som inte används deletas och episod 2 börjar laddas ned. Användare kommer inte märka av detta om den inte börjar spela från början igen.
Så tror jag det kan bli om spelen börjar ta peta byte storlekar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att World Of Warcraft-gamers ofta ENDAST spelar det spelet, så jag antar att det blir framtiden: Att gamers bara kan installera 1 till 3 sådana stora spel åt gången.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boggus:

Jag kanske börjar bli gammal men hur många spel är relevanta att ha installerade samtidigt? Förutom World of Warcraft, Final Fantasy XIV och något annat live service spel som jag spelar då och då så brukar jag max ha ett eller två spel utöver detta som jag fokuserar på att spela klart.

Sitter folk verkligen med 15-20 spel installerade och har nytta av det?

Ja det är trevligt att kunna spela något utan att vänta på att det ska ladda ned. Jag har över 200 spel installerade på min XBox exempelvis inte för att jag spelar alla aktivt just nu utan för att det är spel som känns intressanta och om jag skulle känna för att spela dem så vill jag göra det direkt. Jag har inte så mycket tid att spela längre tyvärr med barn och så. Att sitta och vänta en halvtimme på att få komma igång är inte så kul om man har en halvtimme eller två att spela på liksom. Blir det krav på snabb SSD på nästa generation, eller på nya PC-spel, så lär jag inte ha lika mycket installerat förstås då jag inte är gjord av pengar, men XB i alla fall verkar ju kunna cacha spelen på en långsam disk för att sen installera på den snabba disken när man vill spela dem. Förhoppningsvis kan man göra något liknande med Steam et al. när PC-spel börjar få krav på lagringshastighet.

Skrivet av Kaleid:

Självklart, inget av det där konstigt, det är precis samma sak med konsolerna eftersom Xbox har inte lika snabb hantering av data från SSDn. Dvs de får skruva ner på saker o ting för att det ska passa multiplattformspel..

Jo absolut.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av HoboCop:

Hade det varit ekonomiskt försvarbart med SSD med tillräcklig lagring för alla spel jag har installerade så hade jag ju gärna gjort det. Men personligen tycker jag att det är gravt överdrivet med vilka bekymmer laddningstider ett spel på HDD medför. Däremot så kanske det blir ett riktigt bekymmer om storleken på spelen skjuter så pass i höjden

Tycker personligen inte SSD's är speciellt dyra i dagsläget i förhållande till vad man får. Menar, du kan plocka upp en 1TB NVMe SSD för drygt 1250kr på reor (t.ex. Black Friday).

Själv har jag inte en enda mekanisk disk i något förutom PLEX/FileZilla serven och numera en NAS för backups. Har nog inte haft en mekanisk disk i en spelburk sedan drygt 2011-2012 (när kom Sandy Bridge ut igen haha..). Började med en 64Gb SSD för OS och 2st 128Gb för spel/program, det räckte gott för den tiden i alla fall. Idag kör jag 2st 512Gb NVMe i RAID 0.

Men det beror såklart på perspektiv!
Är inte någon som har 20+ spel installerade samtidigt, utan kanske max 5-6st åt gången då jag i alla fall inte har tid att lira mer än så. Skulle jag behöva ha platsen så avinstallerar jag helt enkelt ett spel och laddar ner det nya spelet/programmet/vad det nu kan vara - Fördelen med fiber antar ja.

Skrivet av Meathim:

Spelvärldens bané.

Drygt för mig då jag inte har internet alls hemma så jag har väldigt mycket installerat. Kräver spel SSD i TB-storlek är jag inte intresserad, om spelet inte är bokstavligt försärvligt bra, och det finns inte.

Utveckla gärna varför just "immersion" är något negativt? Menar, spel som film eller annan medie har ju utvecklats konstant sedan introduktion av tekniken i fråga - Ser inte varför spel skulle sluta vilja utveckla sin grafiska fidelitet, speciellt med VR på tapeten senaste åren.

Kan dock förstå att det blir drygt med potentiellt flera hundra Gb av nedladdning om man saknar stabil uppkoppling. Vet själv hur det är då jag gick från ADSL 8/2 (5/1½ effektivt med IP-TV påslaget), till 4G och slutligen fiber - Det är en värld av skillnad hur man ser på storlekar av filer och dess problem/icke problem.

Skrivet av Chibariku:

The division var också stor skillnad med SSD. Polaren undrade varför vi kunde springa så länge, det visade sig att karaktären började gå när spelet inte hade laddat klart tillräckligt.

Det är väldigt intressant faktiskt!
Det värsta jag stött på med vänner som kör mekaniska diskar är sinnessjukt långa loadtimes eller pop-ins i MMO's/Open-world spel, det är ju nästan lite roligt hur Ubisoft devsen valt att lösa det med Division haha

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är trevligt att kunna spela något utan att vänta på att det ska ladda ned. Jag har över 200 spel installerade på min XBox exempelvis inte för att jag spelar alla aktivt just nu utan för att det är spel som känns intressanta och om jag skulle känna för att spela dem så vill jag göra det direkt. Jag har inte så mycket tid att spela längre tyvärr med barn och så. Att sitta och vänta en halvtimme på att få komma igång är inte så kul om man har en halvtimme eller två att spela på liksom. Blir det krav på snabb SSD på nästa generation, eller på nya PC-spel, så lär jag inte ha lika mycket installerat förstås då jag inte är gjord av pengar, men XB i alla fall verkar ju kunna cacha spelen på en långsam disk för att sen installera på den snabba disken när man vill spela dem. Förhoppningsvis kan man göra något liknande med Steam et al. när PC-spel börjar få krav på lagringshastighet.
Jo absolut.

Steam har en väldigt enkel lösning på att flytta spel. Installera spelet på HDD, sen om du vill flytta det till en snabb SSD, högerklicka på spelet, properties och move to folder. Så kan du flytta runt spel mellan två olika Steam libraries

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Europman:

Jag har hört att World Of Warcraft-gamers ofta ENDAST spelar det spelet, så jag antar att det blir framtiden: Att gamers bara kan installera 1 till 3 sådana stora spel åt gången.

WoW är dock förvånansvärt litet i förhållande till hur "stort" spelet faktiskt är.
Klockar in på dryga 58.6Gb med addons installerade för egen del. Då är det retail inkl. alla 7 expansions. Tror inte Classic tar upp mer än mellan 14-18Gb heller (versionen av spelet utan några xpacks).

Säga vad man vill om Blizzard, men deras devs för WoW har lite av magi när det kommer till filkomprimering och att uppdatera en numera 18+ år gammal engine med moderna saker så som DX12

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag skrev för länge sen att jag tycker fler spel borde ha ett tillval att streama cinematics.
I t.ex. Diablo 3 och Hearthstone är det de som tar upp det mesta av utrymmet. Och detta är något man oftast ser endast en gång på.

Nu handlar inte detta om cinematics utan högupplöst material. Jag tror man kommer på något smart med komprimering eller att kunna urskilja det som spelaren kan se m.m.

Samtidigt tror jag det är en naturlig utveckling i samband med snyggare spel.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Steam har en väldigt enkel lösning på att flytta spel. Installera spelet på HDD, sen om du vill flytta det till en snabb SSD, högerklicka på spelet, properties och move to folder. Så kan du flytta runt spel mellan två olika Steam libraries

Jo det är klart, det har jag ju gjort själv rätt många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det där är exakt varför det är helt värdelöst när konsolerna är bakåtkompatibla. Det är inte realistiskt att ett och samma spel ska både kunna dra full nytta av den nya generation, t.ex. genom att använda de mer avancerade finesserna i UE5, och samtidigt på något meningsfullt sätt fungera på förra generationen.

Visst kan man ska grafiken, framförallt ned till XBX som har ungefär halva teoretiska GPU-kraften av XSX, men är inte realistiskt att skala CPU-delen. Endera skriver man spelen så de kan drivas av XBO CPUn alt. så blir det ospelbart, samma gäller ju PC. Grafik kan skalas i väldigt stor utsträckning, men har man för klen CPU blir det kattlåda av upplevelsen.

Vad skulle konsollerna ha uppgraderat till nu då? Det finns inga bättre hårdvarualternativ i prisklassen nu när de började sin uppgraderingscykel. Skulle de kört AMD x86-64 CPU och AMD GPU men inte tillåtit bakåtkompatiblitet? Inte en chans.

Jag tror de kommer följa tidigare generationers växling. Spel kommer göras för båda generationerna ett tag. Detta handlar om ekonomi, bolagen vill kunna nå en så stor publik som möjligt. Men när väl nya generationen fått fotfäste och en stor användarbas kan de skippa gamla generationen och anpassa spelen helt efter nya.

Jag tror också denna växling kan gå lika snabbt som tidigare, eftersom det är ett rejält hopp i prestanda på alla fronter. Spel som inte använder den nya CPU-kraften kommer kännas gamla när konkurrenter gör det. Microsoft har ju själva sagt att den är upp till fyra gånger snabbare i nya generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Åh nej, så mycket klagande det kommer bli från folk utan kunskap.

Orkar fan inte med dom.

Varför vill ni ha ögongodis? Det är content man vill ha

Varför inte både och???

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag lägger alla spel på min 12TB HDD, so bring it on!

Det blir nog en tragisk upplevelse när PS5-generationen med spel kommer och förväntar sig kunna streama in speldata med 5GB/s.

Permalänk
Medlem

Jag behöver runt 500 GB just nu för bara spel. Sedan vill jag ha plats för videos, bilder och annat också. Detta då för att rotera mellan "aktiva" spel utan att behöva ladda ned och installera hela tiden jag vill spela.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini