Permalänk
Medlem

Ny 1-DIN bilstereo

Jag har idag en gammal Parrot Asteroid Classic bilstereo och den har strulat lite de senaste åren. Vet inte om det är mjukvaran som är seg eller något annat som trilskas. Oavsett så är det dags att skaffa en ny. Det finns ett slutsteg i bilen så då borde väl själva stereons effekt inte ha någon betydelse? Det finns endast två högtalare i bilen och de är kopplade till slutsteget. Eftersom det är så lite utrymme bakom stereon så vill jag helt ha en stereo med kort chassi. Kommer nog enbart spela musik via bluetooth från en iPhone. Storlek 1-DIN. Ingen CD. I övrigt har jag inte så mycket mer krav. Radio har alltid varit svajigt så misstänker att det är något som strular med antennen och inte sugen på att felsöka den biten eftersom man idag lätt spelar radio även via app i telefonen.

Har ni något tips på vad jag ska leta efter?

Permalänk
Medlem

https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-kmm-bt356.html

5 volts lågnivå är ett stort plus, samt att du får med fjärr. Kenwood är bra skit

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Har du en fin huvudenhet behöver det anda i systemet vara i samma klass för att du ska få utnyttja det fina ljudet. köper du en huvud enhet för 10k och sedan köper ett slutsteg för 699kr på jula så är det mycket bortkastade pengar.
Dessutom är det bil ljud, är du audiofil hittar du fin ljudet i hemmet eller i lurar.

av det du beskriver så låter du som en alldaglig lyssnare och då duger de flesta stereos som ligger mellan 1000-2000kr skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det säger inte mig något men slutsteget är ett Rockford Fosgate Punch 401S 1200W. Högtalarna är mer anonyma, står bara Omega på dem (tror jag). Söker man på slutsteget verkar det inte ha varit något av det dyrare slaget och har även några år på nacken, säkert 15+.

Jag är absolut ingen audiofil och bilen är inte direkt optimal för perfekt ljud. Däremot är det skönt att dämpa vindljudet med musiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har du en fin huvudenhet behöver det anda i systemet vara i samma klass för att du ska få utnyttja det fina ljudet. köper du en huvud enhet för 10k och sedan köper ett slutsteg för 699kr på jula så är det mycket bortkastade pengar.
Dessutom är det bil ljud, är du audiofil hittar du fin ljudet i hemmet eller i lurar.

av det du beskriver så låter du som en alldaglig lyssnare och då duger de flesta stereos som ligger mellan 1000-2000kr skulle jag tro.

E nog inte riktigt sant då jludet kan specas mer exakt i bilen, men det är klart att rymden saknas i bil.
Har själv suttit i bilar där du kan önska det jludet hemma, tro mig.
Men då pratar vi om mycket pengar

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

E nog inte riktigt sant då jludet kan specas mer exakt i bilen, men det är klart att rymden saknas i bil.
Har själv suttit i bilar där du kan önska det jludet hemma, tro mig.
Men då pratar vi om mycket pengar

Ja och bilen måste dämpas rejält och det är ett jäkla för jobb. Dessutom blir bilen ofta väldigt tung och otrevlig att köra med.
Dessutom boostar kupen vissa frekvenser som kan vara svåra att "brotta ned" för att inte tala om allt som kan rassla och låta. Sen måste du minimera väg och motorljud vilket även gör att du måste spela högre än du behöver hemma men visst kan det låta bra men 100k ljud i bilen och 100k hemma är helt olika nivåer speciellt om du special byggt ett rum hemma enbart för ljud.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Högtalarna är mer anonyma, står bara Omega på dem (tror jag).

Förmodligen Amega, dom skriver namnet med litet a som påminner om ett o. svensktillverkade av hög kvalité 👍

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4493100

Jag köpte denna för några månader sedan och har varit nöjd med den. Min bil har dock endast bilens originalljud samt är 20 år gammal. Vill man ha mer funktioner/bättre ljud får man kanske gå upp lite i pris men jag är nöjd med köpet iallafall

Permalänk
Medlem

Det spelar ändå ingen roll hur bra anläggningen är i en bil eftersom hela bilen är en ganska dålig låda akustiskt sett. Så 2x25W räcker för de flesta fall. Går man över 2x100W så är det bara "penisförlängare" i en vanlig personbil.

Så det är bara att plocka en radio som passar på den plats du vill ha den och plugga in den.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Det spelar ändå ingen roll hur bra anläggningen är i en bil eftersom hela bilen är en ganska dålig låda akustiskt sett. Så 2x25W räcker för de flesta fall. Går man över 2x100W så är det bara "penisförlängare" i en vanlig personbil.

Så det är bara att plocka en radio som passar på den plats du vill ha den och plugga in den.

Kan du utveckla det här lite?

Visst är utrymmet begränsat, men det är ju samtidigt ofta väl dämpat så möjligheterna finns ju där.. Eller vad syftar du på?

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Sony DSX-A410BT i bilen, kort huvudenhet och inbyggd bluetooth. Är du inte allt för kräsen så tror jag du blir nöjd med en sån. Den var dessutom billig när jag köpte den.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja och bilen måste dämpas rejält och det är ett jäkla för jobb. Dessutom blir bilen ofta väldigt tung och otrevlig att köra med.
Dessutom boostar kupen vissa frekvenser som kan vara svåra att "brotta ned" för att inte tala om allt som kan rassla och låta. Sen måste du minimera väg och motorljud vilket även gör att du måste spela högre än du behöver hemma men visst kan det låta bra men 100k ljud i bilen och 100k hemma är helt olika nivåer speciellt om du special byggt ett rum hemma enbart för ljud.

En stor fördel med billjud jämfört med hemmaljud är ju att man vet ganska exakt vart lyssnarna kommer att sitta så man kan rikta ljudet bra från start. Högtalarnas placering kan göras så bra det går då ljudet designas efter en bilmodell, man vet i förväg vart det finns ljuddämpande material och varifrån ljud reflekteras och sådär.

Permalänk
Medlem

Mycket felaktiga antagande och påstående om bilstereo i denna tråden... Är man intresserade av bilstereo kan man kolla in bilstereoforum.se.

Till TS. Om du inte bryr dig så mycket om ljudet är förslaget om Kenwood-spelaren bra. Man får hyfsat mycket ljud för en mindre peng.

Är ju inte riktigt det du efterfrågar men vill du ha något att bygga vidare på skulle jag rekommendera Alpine. Vill man nörda ner sig riktigt är en DSP den bästa vägen men det krävs att man läser på ordentligt och är intresserad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable