Helt ny dator, eller uppgradera befintlig?

Permalänk
Medlem

Helt ny dator, eller uppgradera befintlig?

Hej!

Då är det dags att ta sig in i djungeln igen.. Jag köpte en dator 2017, där jag valde en Vega 64 GPU, vilket jag ångrar, då det inte gett den prestandan jag önskat i spel.

Datorn används för utveckling samt spelande. Så frågan är, ska jag uppgradera datorn eller ska jag köpa en helt ny?

  • CPU: AMD Ryzen 7 1800X Processor Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 3.6/4.0GHz, 95W, utan kylare

  • Moderkort: MSI B350 Tomahawk, Socket-AM4 Moderkort, ATX, B350, DDR4, 1xPCIe-x16, M.2, GAMING LEDs

  • RAM: Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB 2x 8GB, CL16 DIMM, Vit LED (OBS! Har 3x 8GB, då jag fick extra pga fel på ett av originalen)

  • MSI CORE FROZR L 2011-3/1156/1155/1151/1150, AM4/FM2/AM3+/AM3

  • OS disk: Samsung 960 EVO 250GB M.2 PCIe SSD M.2 2280, PCIe, NVMe, up to 3200/1500MB/s read/write, cloning-SW

  • GPU: MSI Radeon RX Vega 64 black pack

  • PSU: Corsair RM650x 650W PSU

Är det värt att uppgradera? Vad är det som borde uppgraderas, börjar CPU'n bli slö? Jag kör gärna Ryzen över Intel.
Är det värt att vänta på NVIDIA 3000-serien?
Spelar spel såsom Squad, vilket verkar betydligt mer optimerat för NVIDIA-kort än AMD's.

Budgeten kan väl vara runt 20.000 till 30.000 ungefär.

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort bör ha stöd för Ryzen 3000-serien, om du har uppdaterat BIOS? Så det bör räcka att uppgradera till t.ex 3700X eller kanske 3900X.

Grafikkortet bör inte vara så slött, presterar runt GTX 1080 / 5600 XT, så du skulle behöva gå upp i en hög prislapp för att få ett bra prestandalyft. Även 5700 XT är inte så mycket snabbare. Smartast vore att vänta till hösten/vintern.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster:
Tror du att det är processorn som kanske är seg då? Jag menar, jag kör Squad på 1920x1200 med allt på low, och har ändå rätt kass FPS.

Hur står sig resten av komponenterna? Är det mer värt att uppdatera, och tror vi att de nya NVIDIA-korten kommer stödjas av mitt moderkort?

Processorn ligger på typ 30% när jag kör Squad, men kan ju vara att Squad är dålig på att hantera flera cores. Men grafikkortet går på högvarv och blir riktigt riktigt varmt, trots att fläktarna är på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytjg:

Tror du att det är processorn som kanske är seg då? Jag menar, jag kör Squad på 1920x1200 med allt på low, och har ändå rätt kass FPS.

Hm, vad är kass fps? Enligt tester så bör du kunna få allt mellan 60-120 fps beroende på området. Även i högre inställningar.

Skrivet av Ytjg:

Hur står sig resten av komponenterna? Är det mer värt att uppdatera, och tror vi att de nya NVIDIA-korten kommer stödjas av mitt moderkort?

De är ok, fast jag vet inte hur ditt moderkort hanterar de tre RAM-stickorna, om två körs i dual channel och det tredje i single channel, eller om alla körs i single channel.

Nästa grafikkort kanske kommer köra PCI-Express 4.0 men det ska vara bakåtkompatibelt.

Skrivet av Ytjg:

Men grafikkortet går på högvarv och blir riktigt riktigt varmt, trots att fläktarna är på max.

Belastas det till ~100%?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Hm, vad är kass fps? Enligt tester så bör du kunna få allt mellan 60-120 fps beroende på området. Även i högre inställningar.

De är ok, fast jag vet inte hur ditt moderkort hanterar de tre RAM-stickorna, om två körs i dual channel och det tredje i single channel, eller om alla körs i single channel.

Nästa grafikkort kanske kommer köra PCI-Express 4.0 men det ska vara bakåtkompatibelt.

Belastas det till ~100%?

Ja, det är väl runt 60-100 FPS kanske. Men ligger det en rökgranat ute så sänks FPS'en. Höjer jag inställningarna så sänks FPS'en och jag får märkbart input-lagg, vilket inte är så fördelaktigt i ett FPS-spel. Grafikkortet ligger på runt 100%. Vore trevligare att kunna öka uppläsningen, då jag sitter på en 4K-skärm och kör på 1920x1200 med nästan allt på low.

Men då kanske det inte är datorn det är fel på, utan kanske spelet.

Angående ram-minnena så vet jag inte hur de körs, jag ploppade bara in de 3 som jag hade. Lyckas inte få upp dem att köra på full 3200mhz heller, vilket är mycket tråkigt

Permalänk
Medlem

Kör en runda UserBenchmark för att se om någon komponent(er) underpresterar.

Men som sagt, det billigare alternativet vore att uppgradera till t.ex Ryzen 3700X efter att du har uppdaterat BIOS om du inte redan har gjort det. Antingen börja med det för att se hur mycket det förbättrar spelupplevelsen, och om du inte är nöjd, eller vill kunna spela i 4K så får du nog kolla på minst ett RTX 2070 Super eller 2080 Super. Eller hålla ut några månader till nästa generations grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/30763037

Kör senaste BIOSEt. Du tror inte på Ryzen 3900X då?

Kanske är en idé att bara uppdatera processorn då. Kanske byta till vattenkylning med för att få den lite tystare. Iofs så är det ju GPU't som låter mest.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ytjg:

@Decster:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/30763037

Kör senaste BIOSEt. Du tror inte på Ryzen 3900X då?

Baserad på din userbenchmark så är ju något galet fel med din pc. Nu är jag inte så kunnig men jag tror att din extra 8gb ram sticka orsakar stora problem för dig. Varenda komponent du har presterar långt under acceptabelt. Så antingen har du måndagsexemplar på varenda komponent eller så beror det på att du kör tri channel i ett moderkort som förmodligen inte stödjer det. Påverkar cpun och därmed också gpun och minnena kör inte synkade.

Hade rekommenderat dig att ta ut den tredje stickan och lämna dina 2 stickor i deras korrekta modulslots och göra en ny userbenchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytjg:

@Decster:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/30763037

Kör senaste BIOSEt. Du tror inte på Ryzen 3900X då?

Kanske är en idé att bara uppdatera processorn då. Kanske byta till vattenkylning med för att få den lite tystare. Iofs så är det ju GPU't som låter mest.

Inte en 3900X på det moderkortet. Alldeles för dålig VRM för att må bra av en så pass strömhungrig CPU.

Permalänk
Medlem

@anon259487:
Tack, jag testar att slita ut en sticka och återkommer!

Permalänk
Medlem

@Erik_T:
Alright, jag kanske borde uppgradera moderkortet också då? Fast då vill jag vänta tills nästa NVIDIA-gen för att se om det behövs någon annan PCI

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS vilken hastighet minnena körs i. Om jag minns rätt så har den första generationen Ryzen svårt att hantera minneshastigheter över ~3000MHz, så de kanske körs i den lägsta hastigheten (2133MHz som UserBenchmark visar)?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Kolla i BIOS vilken hastighet minnena körs i. Om jag minns rätt så har den första generationen Ryzen svårt att hantera minneshastigheter över ~3000MHz, så de kanske körs i den lägsta hastigheten (2133MHz som UserBenchmark visar)?

Drog ut ett minne och får följande resultat:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/30763989

Som du säger, så kör jag på väldigt låga mhz på minnena, får inte upp dem högre.. Men har inte testat så mycket längre än tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytjg:

Drog ut ett minne och får följande resultat:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/30763989

Som du säger, så kör jag på väldigt låga mhz på minnena, får inte upp dem högre.. Men har inte testat så mycket längre än tidigare.

Citerar mig själv.. Men jag drog upp minnena till 2993, och det verkar fungera. Då ser min benchmark betydligt bättre ut för ram-minnena:
https://www.userbenchmark.com/UserRun/30764560

Permalänk
Inaktiv

Prestandan har ju definitivt ökat däremot ser jag att testet inte slutförts helt samt att du har väldig hög bakgrundsaktivitet på CPU'n. Jag rekommenderar att du startar om datorn och stänger av alla bakgrundsprogram du inte har igång när du spelar och stänger ned webbläsaren osv och sen kör userbenchmarks igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Prestandan har ju definitivt ökat däremot ser jag att testet inte slutförts helt samt att du har väldig hög bakgrundsaktivitet på CPU'n. Jag rekommenderar att du startar om datorn och stänger av alla bakgrundsprogram du inte har igång när du spelar och stänger ned webbläsaren osv och sen kör userbenchmarks igen.

Fast, är inte prestandan helt OK, även innan jag slet ut minnena? Om jag kan få 3 minnen att köra på 2900 mhz så borde det vara bättre än det är idag med 2? Skulle gärna ha det extra ram-minnet, som jag behöver när jag utvecklar. Men jag kanske borde köpa 2 till stickor och få 2x dual? Hittar dock inte att jag kan köpa 1 stick av de jag redan har..

För det som verkar dra ned mig, är mina hårddiskar, och det bryr jag mig inte så mkt om, på 1TB disken har jag ingenting som jag behöver varken bra läs eller skrivhastighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ytjg:

Fast, är inte prestandan helt OK, även innan jag slet ut minnena? Om jag kan få 3 minnen att köra på 2900 mhz så borde det vara bättre än det är idag med 2? Skulle gärna ha det extra ram-minnet, som jag behöver när jag utvecklar. Men jag kanske borde köpa 2 till stickor och få 2x dual? Hittar dock inte att jag kan köpa 1 stick av de jag redan har..

För det som verkar dra ned mig, är mina hårddiskar, och det bryr jag mig inte så mkt om, på 1TB disken har jag ingenting som jag behöver varken bra läs eller skrivhastighet.

Tittar du på dina tidigare benchmarks så presterade minnen, cpu och gpu mycket sämre med 3 stickor i. Ditt grafikkort presterar fortfarande lite dåligt, kan vara att du fick ett dåligt grafikkort som är substandard. Problemet med att köra 4 st stickor i din setup är att ditt moderkort inte stödjer quad channel. Det är få moderkort som stödjer annat än dual channel. Det orsakar mer problem än det löser. Ditt bästa alternativ om du behöver mer minne är att köpa 2 st nya minnen i valfri storlek och sätta in för att då sälja dina gamla för några hundralappar.

Permalänk
Medlem

@Decster: Snarare så är det väl att framför allt första generationen ryzen presterade betydligt bättre med snabbare minnen, typ 3600mhz vs 2666mhz. Köpte man billigare minnen missade man en hel del prestanda som gick att hämta ut annars.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Problemet med att köra 4 st stickor i din setup är att ditt moderkort inte stödjer quad channel.

Spelar ingen roll, det går utmärkt att köra dual channel med tre eller fyra stickor om man så vill. Det viktiga är att man har lika mycket minne i båda kanalerna, inte att man har just två stickor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Spelar ingen roll, det går utmärkt att köra dual channel med tre eller fyra stickor om man så vill. Det viktiga är att man har lika mycket minne i båda kanalerna, inte att man har just två stickor.

Det beror på ram och moderkort. Ibland fungerar det utan problem ibland inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Det beror på ram och moderkort. Ibland fungerar det utan problem ibland inte...

Dual channel fungerar i stort sett alltid om man har lika mycket minne i båda kanalerna oavsett hur många stickor man använder. Däremot kan det förstås vara problem att få minnena att fungera ö.h.t. ibland, men det har inget med dual channel att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Baserad på din userbenchmark så är ju något galet fel med din pc. Nu är jag inte så kunnig men jag tror att din extra 8gb ram sticka orsakar stora problem för dig. Varenda komponent du har presterar långt under acceptabelt. Så antingen har du måndagsexemplar på varenda komponent eller så beror det på att du kör tri channel i ett moderkort som förmodligen inte stödjer det. Påverkar cpun och därmed också gpun och minnena kör inte synkade.

Hade rekommenderat dig att ta ut den tredje stickan och lämna dina 2 stickor i deras korrekta modulslots och göra en ny userbenchmark.

Jo, ta bort den extra minnes-stickan, den kan ställa till det.

Hade 16 GB (4x4) minne på min 1950X och köpte 32GB (4x8) till, med 48GB installerat så sjönk prestanda till 20-25% av prestanda vid rent 4x4GB eller 4x8GB i vissa tester. O det är ju i princip samma chip i 1800X som 1950X och den verkar inte gilla blandat minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Tittar du på dina tidigare benchmarks så presterade minnen, cpu och gpu mycket sämre med 3 stickor i. Ditt grafikkort presterar fortfarande lite dåligt, kan vara att du fick ett dåligt grafikkort som är substandard. Problemet med att köra 4 st stickor i din setup är att ditt moderkort inte stödjer quad channel. Det är få moderkort som stödjer annat än dual channel. Det orsakar mer problem än det löser. Ditt bästa alternativ om du behöver mer minne är att köpa 2 st nya minnen i valfri storlek och sätta in för att då sälja dina gamla för några hundralappar.

Sant, hm. Men jag kanske får avvakta tills september då, och se huruvida jag bör uppdatera en hel del komponenter (nya nvidia etc), för att kunna få upp prestanden ytterligare.

Skrivet av kheldan:

@Decster: Snarare så är det väl att framför allt första generationen ryzen presterade betydligt bättre med snabbare minnen, typ 3600mhz vs 2666mhz. Köpte man billigare minnen missade man en hel del prestanda som gick att hämta ut annars.

Skrivet av perost:

Spelar ingen roll, det går utmärkt att köra dual channel med tre eller fyra stickor om man så vill. Det viktiga är att man har lika mycket minne i båda kanalerna, inte att man har just två stickor.

Skrivet av anon259487:

Det beror på ram och moderkort. Ibland fungerar det utan problem ibland inte...

Skrivet av perost:

Dual channel fungerar i stort sett alltid om man har lika mycket minne i båda kanalerna oavsett hur många stickor man använder. Däremot kan det förstås vara problem att få minnena att fungera ö.h.t. ibland, men det har inget med dual channel att göra.

Om jag kör dual-channel x2. Kan jag köpa ett till minne av de jag har? Hittar inte att man enbart kan köpa 1x 8GB sticka. Eftersom jag redan har 3.
Kvittar det annars vilket minne jag kör dual channel x2 på? Eller har ni några tips som ni tror kan passa? Känner nu när jag bara kör på 16GB att jag skulle behöva mer när jag utvecklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytjg:

Sant, hm. Men jag kanske får avvakta tills september då, och se huruvida jag bör uppdatera en hel del komponenter (nya nvidia etc), för att kunna få upp prestanden ytterligare.
Om jag kör dual-channel x2. Kan jag köpa ett till minne av de jag har? Hittar inte att man enbart kan köpa 1x 8GB sticka. Eftersom jag redan har 3.
Kvittar det annars vilket minne jag kör dual channel x2 på? Eller har ni några tips som ni tror kan passa? Känner nu när jag bara kör på 16GB att jag skulle behöva mer när jag utvecklar.

Själv skulle jag säga, prova stoppa tillbaka den tredje stickan. Om du kan få alla tre stickor att gå i 2900Mhz tillskillnad från de 2133Mhz du hade ifrån början, så bör det inte vara några större problem. Detr är trots allt prestandaökning på minnet på ~26,5%.

Du kan ju enkelt göra ett eget test. Prova spelet med 2 resp 3 stickor och avgör själv.

Tekniken har gått framåt, och man kan köra minneskanaler med olika minnesmängd i dual channel.
Börjar man mixa minnesmodeller så kommer den sämre minnesmodellen att premieras, så ett minne som är så likt de befintliga som möjligt rekommenderas.

Tog och tittade på div YT-klipp, Intel verkar vara bättre än AMD på att använda minneskanaler med olika minnesmängd, även om samma minnesmängd i samtliga kanaler är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytjg:

Om jag kör dual-channel x2. Kan jag köpa ett till minne av de jag har? Hittar inte att man enbart kan köpa 1x 8GB sticka. Eftersom jag redan har 3.
Kvittar det annars vilket minne jag kör dual channel x2 på? Eller har ni några tips som ni tror kan passa? Känner nu när jag bara kör på 16GB att jag skulle behöva mer när jag utvecklar.

Ja, du kan köpa en 8GB-sticka till och stoppa i, men då helst av samma typ som du redan har. Det kan fungera att blanda olika minnesmodeller också, men risken att något kommer strula är betydligt högre då.

Om du vill ha mer minne så är alltså dina alternativ följande:

  • Köp inget, kör 3x8GB: Antingen bara single channel eller 16GB dual + 8 GB single. Billigast men sämst prestanda av alternativen, med dual + single kan prestandan även bli oförutsägbar eftersom den blir beroende av var i minnet datan hamnar.

  • Köp en 8GB-sticka, kör 4x8GB: Dual channel på allt. Bra prestanda, men med fyra stickor kanske du får sänka frekvensen lite. Kan bli struligt om inte alla stickor är av samma modell.

  • Köp nya stickor, kör 2x16GB/2x32GB: Potential till bäst prestanda, men mycket dyrare.

Skrivet av Viita:

Tekniken har gått framåt, och man kan köra minneskanaler med olika minnesmängd i dual channel.

Intel har något de kallar flex mode där den gemensamma mängden körs i dual och resten i single, men jag är osäker på om AMD också kan göra det. Men man får hur som helst inte hela mängden i dual om man har olika mycket minne i kanalerna, vilket leder till att en del av minnet kommer vara hälften så snabbt som resten. Det känns som en situation man nog helst vill undvika om man vill ha jämn spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, du kan köpa en 8GB-sticka till och stoppa i, men då helst av samma typ som du redan har. Det kan fungera att blanda olika minnesmodeller också, men risken att något kommer strula är betydligt högre då.

Om du vill ha mer minne så är alltså dina alternativ följande:

  • Köp inget, kör 3x8GB: Antingen bara single channel eller 16GB dual + 8 GB single. Billigast men sämst prestanda av alternativen, med dual + single kan prestandan även bli oförutsägbar eftersom den blir beroende av var i minnet datan hamnar.

  • Köp en 8GB-sticka, kör 4x8GB: Dual channel på allt. Bra prestanda, men med fyra stickor kanske du får sänka frekvensen lite. Kan bli struligt om inte alla stickor är av samma modell.

  • Köp nya stickor, kör 2x16GB/2x32GB: Potential till bäst prestanda, men mycket dyrare.

Intel har något de kallar flex mode där den gemensamma mängden körs i dual och resten i single, men jag är osäker på om AMD också kan göra det. Men man får hur som helst inte hela mängden i dual om man har olika mycket minne i kanalerna, vilket leder till att en del av minnet kommer vara hälften så snabbt som resten. Det känns som en situation man nog helst vill undvika om man vill ha jämn spelprestanda.

Tack för svar perost, hur avgör jag lättast vad som passar, om jag bara nu ska köpa 1 stycka ála 8GB? Tycker det är svårt att hitta enskilda stickor, och helst skulle jag vilja ha exakt de jag har, men tycker inte jag hittar exakt den modell jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytjg:

Tack för svar perost, hur avgör jag lättast vad som passar, om jag bara nu ska köpa 1 stycka ála 8GB? Tycker det är svårt att hitta enskilda stickor, och helst skulle jag vilja ha exakt de jag har, men tycker inte jag hittar exakt den modell jag har.

Corsair säljer väl tyvärr inte så mycket lösa stickor, utan mest kit med minst två stickor. Och minnena du har nu verkar även ha utgått, så vill du gå den vägen så får du nog tyvärr chansa och bara köpa någon 8GB-sticka med liknande specifikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel har något de kallar flex mode där den gemensamma mängden körs i dual och resten i single, men jag är osäker på om AMD också kan göra det. Men man får hur som helst inte hela mängden i dual om man har olika mycket minne i kanalerna, vilket leder till att en del av minnet kommer vara hälften så snabbt som resten. Det känns som en situation man nog helst vill undvika om man vill ha jämn spelprestanda.

Om Flex Mode för AMD-CPU:er hade varit ett så stort problem, så hade inte bärbara datorer med AMD-CPU:er kunnat levereras med ett fastlött minne och ett utbytbart... Tex, "4GB + 4GB (lödd)" "Max Minne som stödjs: 16GB".
Datorer med AMD-CPU:er och mixade storlekar på minnesmoduler hade heller inte funnits på marknaden.

Att endast den mängd som är lika stor för båda minnekanalerna körs i dual channel och resterade körs i single channel är jag mycket väl medveten om. Jag är även fullt medveten om vilka potentiella flaskhalsar det kan medföra. Jag förstår även varför gtx 970 var ett komplett fiasko med sin delade minnesbuss för två av minneschipsen.

Jag poängterade även i mitt inlägg att Intel verkar vara bättre än AMD på att nyttja "Flex mode", även om jag inte hade koll termen "flex mode". Jag kan inte finna några vettiga tester som säger bu eller bä gällandes "Flex mode" på AMD-CPU:er.

Mitt råd till TS var att prova med 3 stickor och se hur det fungerar. Om det för TS fungerar skitdåligt med 3 stickor, så vet TS det, och kan sikta in sig på att skaffa ytterliggare en sticka, eller ett matchande par och lägga en stick på hyllan. Men vem vet, det kanske fungerar problemfritt för TS, även om matchande stickor, storlekar och minneslatenser är att föredra alla dagar i veckan.

TS körde trots allt minnena mycket långsammare än de var specade för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om Flex Mode för AMD-CPU:er hade varit ett så stort problem, så hade inte bärbara datorer med AMD-CPU:er kunnat levereras med ett fastlött minne och ett utbytbart... Tex, "4GB + 4GB (lödd)" "Max Minne som stödjs: 16GB".
Datorer med AMD-CPU:er och mixade storlekar på minnesmoduler hade heller inte funnits på marknaden.

Klart det hade funnits det, det säljs ju trots allt en hel del datorer med enbart en minnessticka. Tillverkarna verkar inte bry sig särskilt mycket om ifall deras datorer kör single eller dual channel trots att det kan ha stor påverkan på spelprestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om Flex Mode för AMD-CPU:er hade varit ett så stort problem, så hade inte bärbara datorer med AMD-CPU:er kunnat levereras med ett fastlött minne och ett utbytbart... Tex, "4GB + 4GB (lödd)" "Max Minne som stödjs: 16GB".
Datorer med AMD-CPU:er och mixade storlekar på minnesmoduler hade heller inte funnits på marknaden.

Att endast den mängd som är lika stor för båda minnekanalerna körs i dual channel och resterade körs i single channel är jag mycket väl medveten om. Jag är även fullt medveten om vilka potentiella flaskhalsar det kan medföra. Jag förstår även varför gtx 970 var ett komplett fiasko med sin delade minnesbuss för två av minneschipsen.

Jag poängterade även i mitt inlägg att Intel verkar vara bättre än AMD på att nyttja "Flex mode", även om jag inte hade koll termen "flex mode". Jag kan inte finna några vettiga tester som säger bu eller bä gällandes "Flex mode" på AMD-CPU:er.

Mitt råd till TS var att prova med 3 stickor och se hur det fungerar. Om det för TS fungerar skitdåligt med 3 stickor, så vet TS det, och kan sikta in sig på att skaffa ytterliggare en sticka, eller ett matchande par och lägga en stick på hyllan. Men vem vet, det kanske fungerar problemfritt för TS, även om matchande stickor, storlekar och minneslatenser är att föredra alla dagar i veckan.

TS körde trots allt minnena mycket långsammare än de var specade för.

Jag stoppade in det tredje nu igen, och då startar inte datorn på den högre frekvensen utan går ned på 2133MHz istället. Men ska labba lite mer i BIOS och se vad jag kan få fram till. Jag hittar däremot ingenstans inne i BIOS vart jag ser huruvida de blir att köra dual eller om de kör single.

EDIT: Fått 3 stickor att gå på 2800MHz nu. Ska se om jag tycker att det beter sig konstigt.