Högupplöst bildskärm för foto och video?

Permalänk
Medlem

Högupplöst bildskärm för foto och video?

Hej

Jag kikade lite här på forumet men hittade ingen tråd som beskriver detta. Jag har idag 2 st full hd bildskärmar LG Electronics IPS236 och vill uppgradera till en skärm som visar minst 4K upplösning. Men de skärmar som jag har tittat på har varit TN-paneler och haft AMD Freesync.

Min dator har Nvidia GTX970 (kommer förmodligen att nedgradera till GTX660 pga att jag endast lånat GTX970 kortet på lång lån). Det jag främst använder datorn till är bild och videoredigering. Främsta skillnaden mellan grafikkorten är grafikminnet för de applikationer jag kör. Inga spel alls.

Vilken bildskärm skulle passa för mig? Är byte från IPS till TN panel en dålig nedgradering för foto och video? Minst 60 Hz vill jag att skärmen ska kunna visa.

Förslag? Pristak på 5000-6000 kr? Är det rimligt?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@stoffe_83: Kan inte svara för kvaliteten på dina befintliga skärmar, men att byta från ens medelgod IPS till TN är generellt inget vidare idé eftersom du får för stora försämringar i bildåtergivningen. Definitivt ett problem ifall du redigerar foto och video på skärmen. Med TN-panelen kommer du få så stora förändringar av vinkeln att det blir omöjligt att säga om det du ser på skärm beror på panelen eller om det beror på materialet du redigerar.

Överlag är också TN-paneler med 4K av en sämre sort. I grunden samma sorts kvalitet som enklare budget-skärmar fast med fyra gånger fler pixlar.

Permalänk
Medlem

Vilken storlek har du tänkt dig på skärmen? Det finns ju t.ex. Dell P2415Q eller LG 24UD58-B som är ungefär samma storlek som de du har nu, annars finns det en hel hög med olika 27" 4K-skärmar med IPS som passar din budget, som t.ex. LG 27UD58-B eller Asus PB27UQ.

De flesta av skärmarna i den prisklassen har för övrigt FreeSync, vill du ha G-Sync så får du nog lägga på några tusenlappar till. Men ska du inte spela på den så spelar det egentligen ingen som roll, att en skärm har FreeSync hindrar dig ju inte från att använda den med ett NVIDIA-kort. Det är bara att du inte kan använda just den funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mig minst 27" men TN panel verkar gå bort enligt @Laxpuddings inlägg. Jag har läst dina recensioner och guider. De är jättebra!

@perost Vad ska jag med freesync till egentligen? Jag har tappat intresset för datorspel sedan många år tillbaka. AMDs grafikkort kanske är bra idag men jag har inte vågat satsa på att köpa ett sådant pga dålig kompabilitet under Linux som jag kör en del. Bara den kan visa 60 Hz i skrivbordsmiljö så är det tillräckligt bra för min del. Tråkigt att behöva betala extra för något som inte kommer användas.

Vad är det för skillnad på IPS och AH-IPS?

1,07 miljarder färger betyder det 10-bitars skärm?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@perost Vad ska jag med freesync till egentligen?

Som jag skrev spelar det ingen roll om skärmen har FreeSync eller inte, just eftersom du inte tänkt använda den till spel. Men det finns som sagt ingen anledning att välja bort skärmar med FreeSync av den anledningen, det är bara att strunta i att skärmen har FreeSync om du inte tänkt använda det. FreeSync får man i stort sett med på köpet, till skillnad mot G-Sync som brukar betyda ett ganska betydande påslag på priset.

Skrivet av stoffe_83:

Vad är det för skillnad på IPS och AH-IPS?

IPS är själva huvudtekniken så att säga, medan AH-IPS bara är en särskilt typ av IPS. IPS kan alltså betyda lite vad som helst, medan AH-IPS är mer specifikt. Se bildskärmsguiden för en lite mer genomgående förklaring om vad IPS är.

Skrivet av stoffe_83:

1,07 miljarder färger betyder det 10-bitars skärm?

Ja, men 10-bitars skärmar är sällan 10-bitars på riktigt, se skärmguiden.

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte köpt någon skärm pga beslutsångest. Nu har det dykt upp ytterligare en skärm. Vad tror expertisen om denna? Över 30 tum verkar vara lämpligt. Jag lånade en 27 tum 4k tn panel men den var lite liten tyckte jag.

https://m.prisjakt.nu/product/3961267/properties

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra foto och videoredigeringsskärm 4k på mellandagsrean? Någon som är vet något? Jag har kollat igenom en hel del men det verkar vara svårt med lite mer ovanliga produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@stoffe_83: Vill du ha något som är garanterat bra måste du kliva upp i prissklass och mångdubbla din budget för exempelvis Eizos eller NEC:s skärmar. Så vad du har som matchar din krav med 4K, 30 tum och IPS som någon slags minsta gemensamma nämnare på kvalitet är dessa:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s347346512&o=produkt_p...

Budget måste alltså uppåt en hel del.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Laxpudding Jag tänkte om jag skulle försöka fynda något på mellandagsrean och Januarirean. Men det verkar lite svårt.

@Ryzer Den var fin! Men bara 27"

Jag hittade en 43" IPS 4K skärm för ca 5500 kr.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3613828

Kanske kan vara något?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@stoffe_83: Philipsskärmen är testad här: https://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dato...

Det som gör den olämplig för videoredigering är att den har en regelbunden frame-skipping. Kommer bli besvärligt att hela tiden kolla av ifall det hopp/hack du observerar beror på skärmen eller fel i din video.

Permalänk
Medlem

Aha, ja det där verkar inge vidare. Jag hoppas att flera modeller av skärmar mellan 30"-40" kommer ut detta år. Priset var okej! Jag får nog fortsätta med full hd så länge på min ips lg panel som kostade mig dryga tusenlappen för några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

Aha, ja det där verkar inge vidare. Jag hoppas att flera modeller av skärmar mellan 30"-40" kommer ut detta år. Priset var okej! Jag får nog fortsätta med full hd så länge på min ips lg panel som kostade mig dryga tusenlappen för några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte om det går under linux, men jag kan i grafikkorts drivrutinen ändra upplösning till 4K (blir dock extremt litet på 24 tum). Är en speciell meny man kan ändra detta (inte under vanlig upplösning om jag inte har fel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow Tack för tipset, ska kika på det den dagen som jag kör 4K skärm.

Hittade förresten ytterligare en skärm.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3961267
Dock är det MVA istället för IPS. Men ändå är det 10-bits skärm vilket jag gillar. Priset ca 4000 kr. Jag ska ha skärmen för foto och video. Inget spelande. Kan den duga som skärm för mina hobbyprojekt?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

@Broken-arrow Tack för tipset, ska kika på det den dagen som jag kör 4K skärm.

Hittade förresten ytterligare en skärm.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3961267
Dock är det MVA istället för IPS. Men ändå är det 10-bits skärm vilket jag gillar. Priset ca 4000 kr. Jag ska ha skärmen för foto och video. Inget spelande. Kan den duga som skärm för mina hobbyprojekt?

Är VA panel, något i mellan TN och IPS. Det är mer att "fuska" med upplösningen som jag menar, då kan man få 4k upplösning på t.ex en 1080P skärm.

Detta http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3587/~/how.... Går även ställa in upplösning i windows och bör ju gå även i linux får helt plötsligt mer skärmyta från en 1080p skärm som exempel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu när det gått en tid, är det någon som har köpt sig AOC U3277PWQU skärmen? MVA-typ och 10-bit färgskala. Den ligger på ca 4000 kr vilket är ett överkomligt pris ändå. 4K upplösning. 31,5" skärmyta.

Det jag tänker på är främst för foto och bildredigering. Ej spel.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara bra enligt detta test på Toms Hardware

http://www.tomshardware.co.uk/aoc-u3277pwqu-uhd-professional-...

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@stoffe_83: Philipsskärmen är testad här: https://www.sweclockers.com/test/22165-philips-bdm4350uc-dato...

Det som gör den olämplig för videoredigering är att den har en regelbunden frame-skipping. Kommer bli besvärligt att hela tiden kolla av ifall det hopp/hack du observerar beror på skärmen eller fel i din video.

Hur vet man om en skärm har regelbunden frame-skipping? Är alla Philips platskärmar likadana? T ex är denna en sådan skärm?

https://www.philips.se/c-p/BDM3275UP_00/brilliance-4k-ultra-h...

Hur vet man sånt innan köp om man inte hittar något test?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@stoffe_83: Det är knappast så att Frame skipping listas i någon specifikation, utan det måste testas från fall till fall. www.testufo.com har testmönster för att avgöra frame skipping.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa en 32 tum 4k skärm för runt 10k (runt 15k är smärtgränsen) för redigering av 4k video och foto. Vad skulle ni rekommendera?

Har tittat på denna BenQ SW320 31,5" 4K men undrar om det finns en motsvarande som är praktiskt taget lika bra. https://m.prisjakt.nu/product/4014397?gclid=CjwKCAiA0O7fBRASE...

Permalänk
Medlem

Jag har för övrigt ännu inte köpt en ny skärm. Det har däremot dykt upp 2 st 28" Lenovoskärmar i 3000-4000 kr klassen. Lenovo ThinkVision S28u-10 och Lenovo L28u-30. Det enda jag kan se skillnad på är att den som slutar på -30 har 75 hz uppdateringsfrekvens mot den som heter -10 endast har 60 hz. Frågan är om de har frameskipping eller andra konstigheter. Nu måste jag snart byta skärm för den jag har har fått ett vertikalt band rakt över bildytan. Det finns även modeller som AOC U2790PQU och LG 27UD59 som inte heller har så mycket specifikationer på prisjakts jämförelse. Svårt att veta vad man ska välja när man inte har någon butik att åka och titta på dessa skärmar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: L28u-30 klarar tyvärr inte 75Hz, i alla fall inte vid 4K. Lenovo har tidigare skrivit att den klarar 75Hz men har tagit bort det nu, se denna tråd på deras forum.

Att skärmar sägs klara 75Hz när de inte gör det är tyvärr ett väldigt vanligt missförstånd baserat på att de ofta tar emot 75Hz vid lägre upplösningar av kompabilitetsskäl (se tredje punkten på denna sida).

Permalänk
Medlem

Tack. Varför är den då dyrare?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tack. Varför är den då dyrare?

Den enda signifikanta skillnaden jag kan hitta är att L28u-30 har Freesync medan S28u-10 inte har det. I övrigt är specifikationerna så gott som identiska. Se databladen för L28u-30 och S28u-10.

Permalänk
Medlem

Okej, ja tack. Men vad har man freesync till förutom spel? Jag spelar inte. Finns det någon vinning att ha freesync om man ska ha skärmen till foto och videoredigering?

Jag har inga planer på att börja spela, den tiden finns inte här tyvärr.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag har förresten sett att Philips 288E2A är en skärm som seglat upp som billigare alternativ än den L28u-30 från Lenovo. Ser ut att ha samma specifikationer ungefär. Men 500 kr billigare.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Ang testufo.com kan man avgöra frameskipping med endast sitt eget öga som referens? Räcker det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Alla Dell IPS 4K skärmar är mer än bra nog för en amatör. Finns ingen anledning att köpa dyrare som amatör.

Jag har kört på det länge länge, trots att jag är "proffs", eller iallafall får betalt för att jobba med saker som ska se fina ut.

Det viktigaste är att veta var det producerade ska visas. Jag som jobbar med webb har flera skärmar av olika kvalitet för att se hur det serbutbpå någon sur gammal TN med 8 bits emulerad, t.ex.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stoffe_83:

Ang testufo.com kan man avgöra frameskipping med endast sitt eget öga som referens? Räcker det?

Filma av med mobilen på "slow-mo"-läge eller så och du kan steg dig genom videon och se ifall det hackar till/hoppas över rutor.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Philips 288E2A idag! Har testast frameskippingtesterna med testufo och jag kan hittils inte se någon frameskipping. 10 bits skärm eller 8 bit + frc. Är helnöjd med denna hittills.

Jag fotade med 1/10 exponering så som det stod på testufos sajt. Så det får bli lite fler bilder.

Hur lång tid behövs det för att se om det är frameskipping? 1 sekund eller 10 sekunder? Något annat tidsintervall?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.