Utvecklare menar att spelstorleken kan skjuta i höjden med Unreal Engine 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yatagarasu:

Utveckla gärna varför just "immersion" är något negativt? Menar, spel som film eller annan medie har ju utvecklats konstant sedan introduktion av tekniken i fråga - Ser inte varför spel skulle sluta vilja utveckla sin grafiska fidelitet, speciellt med VR på tapeten senaste åren.

Kan dock förstå att det blir drygt med potentiellt flera hundra Gb av nedladdning om man saknar stabil uppkoppling. Vet själv hur det är då jag gick från ADSL 8/2 (5/1½ effektivt med IP-TV påslaget), till 4G och slutligen fiber - Det är en värld av skillnad hur man ser på storlekar av filer och dess problem/icke problem.
Det är väldigt intressant faktiskt!
Det värsta jag stött på med vänner som kör mekaniska diskar är sinnessjukt långa loadtimes eller pop-ins i MMO's/Open-world spel, det är ju nästan lite roligt hur Ubisoft devsen valt att lösa det med Division haha

Menar att man jagar det över allt annat. Titta på de vackra träden och molnen! Och historien och dialogen är gruppskriven av tolvåringar från Reddit som tycker höjden spelnjutning är att kunna ligga med robotar med bröst (överdrift men ibland har det kännts så). Immershun, världen är stor och vacker men ack så ytlig. Jag tyckte Skyrim var vackert och ytligt när det kom men det har visat sig att det är ett mästerverk jämfört med senare titlar. Grym grafik är bra, men det är bokstavligt talat det minst viktiga. Ett spel kan vara hur fint som helst men är resten av spelet tråkigt är det inte värt något alls.

Sen handlar immershun mindre om grafik och mer om design och mekanik tycker jag, och hur konsistent spelet är. Se The Long Dark eller Firewatch eller Subnautica, vars grafik inte är sådär jättebra egentligen men designen är guld. Bethesda har gjort fina spel, men det är otaliga saker som tar en ur upplevelsen och de har aldrig med grafik att göra, och jag menar inte buggar men snarare designelement. Men grejen är att det är mycket lättare att göra ett snyggt spel än att skriva en bra historia som så många som möjligt tycker är bra, så att satsa mycket på grafik är ett säkrare kort helt enkelt.

Motsvarigheten i filmvärlden är en film med oändlliga perfekta specialeffekter men som är dödstråkig, och problemet är att det är högst subjektivt medans kvalitén på effekterna är mer objektiv. Jag tänker på när jag för någon vecka sedan såg Interstellar hos en kompis med superljud men han avskydde verkligen filmen med hela hjärtat...

Permalänk
Medlem

Lagrar de allting totalt okomprimerat och med onödigt hög precision, eller var ligger problemet egentligen? Har svårt att begripa hur vissa spel kan ta så groteskt mycket plats; ur min synvinkel luktar det lite inkompetens från utvecklarna?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Totalstorleken är upp till hur mycket tid (och kompetens) varje studio har och vill lägga på asset-optimering. Säkerligen har motorn stöd för selektiv installation, så att man kan välja kvalitet innan man ens startat spelet, helst innan man ens laddat ned det.

Jag tror att för de som vill ha de här fläskiga ögongodisspelen så kommer det inte vara ett problem med spel på 2-300GB annat än om man inte har en vettigt snabb uppkoppling. Det är ju hela meningen att se ansiktsrynkor, klädesfysik, vackra kalufser och slemdroppande svettiga monster med kralliga artärer.

Ej heller för de som vill ha mycket kosmetik och 250 olika klädesplagg, vapenskins m.m. för samma funktion i spelet.

Jag hoppas bara det inte det slöar ner Open World-spel. Ration mellan textur-RAM och textur-filstorlek ger frekventa och långa laddningar oavsett speltyp och spelmotor, och det är inte mycket man kan göra i hårdvara eller mjukvara för att fixa det. Texturminnet tar helt enkelt slut och det blir ett fetlagg.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

När jag såg tech-demon så kunde jag inte sluta tänka på euclideons unlimited graphics som de annonserade för typ 10 år sedan.

Där kunde de också ha oändligt med detaljer och man filtrerade sedan för vilka poligoner(atomer) som syntes per pixel.

De hade dock massor med problem och saker var i stort sett tvungna att vara statiska.

De gjorde dock exakt likadant som epic gjorde här, lät tittaren imponeras av en staty, sen gå till en miljö där det fanns tusentals kopior av statyn.

Permalänk
Medlem

Var det inte en artikel ganska nyligen som nämnde att dom snabba SSD:erna kunde hjälpa till att dra ner på storleken?

...Hittade en av dom:
https://www.playstationlifestyle.net/2019/10/08/ps5-ssd-file-...

"Cerny points out that some games have to duplicate data to make sure the hard drive keeps picking it up—making for some massive files sizes we see in games today—specifically using Spider-Man‘s lampposts and random citizens as an example. He even points out with Spider-Man that some data is duplicated up to 400 times. Since an SSD doesn’t need to spin, it can load up more at once without the need for duplicate data. What does this mean for developers? Cerny believes it will lead to smaller game and patch sizes, and/or bigger and more detailed worlds; whichever developers prefer. It’ll certainly lead to shorter load times."

Det kunde visst leda till antingen mindre spel eller mer detaljerade...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Har över 50 TB så för mig är det inte ett problem än så länge.

50 TB SSD? Fett.

Permalänk
Medlem

230GB systemdisk, som även har 8 spel på sig just nu.
Börjar bli lite tajt, men löser sig i höst när jag blir klar med Witcher 3 inkl expansionerna

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

50 TB SSD? Fett.

HDD, men kör dom i raid så dom är snabba.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

HDD, men kör dom i raid så dom är snabba.

Troligtvis inte tillräckligt snabba för de spel topicen handlar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Troligtvis inte tillräckligt snabba för de spel topicen handlar om.

Mina är snabbare än en SSD men inte snabbare än nvme.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Mina är snabbare än en SSD men inte snabbare än nvme.

Aha, kanske kan räcka en bit ändå då. PC lär ju flaska nånstans på vägen ändå...

Blir intressant att se vad det blir för krav på PC-spel i framtiden, med avseende på sekundärminne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Aha, kanske kan räcka en bit ändå då. PC lär ju flaska nånstans på vägen ändå...

Blir intressant att se vad det blir för krav på PC-spel i framtiden, med avseende på sekundärminne.

Det borde räcka ett tag.

Som någon annan skriv för ett tag sen så hade det vart bra om man kunde välja om man vill ladda ner 4K texture så slippar man alla dessa extra GB.

Undra hur mycket utrymme det skulle ta med 8K.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Märkligt att vi med PC ska behöva vänta så länge när AMD redan har fixat fram tekniken.

I/O-kretsen är specialframtagen av Sony. Dock har säkerligen både Epic och AMD varit involverade i problemlösningen men det är inte så att det är AMD som tagit fram den om jag förstått det hela rätt.

Förutom att själva I/O kretsen är special så är ju SSD'n det också med fler prioritetskanaler eller något den stilen jämfört med en vanlig NVMe SSD.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Hmm, ja jag har en gammal WDC Green 1TB för diverse lagring och tre SSDer.
Windows och en del program på Samsung 830, 128 GB
Spel och program på Samsung 860 EVO och 970 EVO Plus, båda på 1TB

NWN2 verkar jag ha kvar på min WDC.
Resten fördelat på de två 1TB-SSDerna:
1 spel från GOG (Silver, RPG från 1999)
1 spel via Battlenet (Overwatch)
33 spel via Steam
8 spel via Epic Games

Sen har jag nog ett gäng andra spel kvar som inte är kopplade till Steam, som gamla DOS-spel som jag kör med D-Fend+DOSBox eller ScummVM.

Liten side-note och mini-rant:
Jag köpte alla gamla X-COM-spelen via Steam och testade originalet i typ 5 minuter innan jag avinstallerade. Det va helt ospelbart jämfört med att använda D-Fend+DOSBox.

edit:
Kollade igenom mina diskar och jag ser ut att ha sex olika mappar som alla heter "Spel" (jag lägger alltid mina spel i en sådan mapp, sedan sorterat under den mappen för Steam, Epic Games etc).
Totalt ~1.3TB installerade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Åh nej, så mycket klagande det kommer bli från folk utan kunskap.

Orkar fan inte med dom.

Varför vill ni ha ögongodis? Det är content man vill ha

Samma folk som äter på McDonalds bara utseende ingen smak

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Åh nej, så mycket klagande det kommer bli från folk utan kunskap.

Orkar fan inte med dom.

Varför vill ni ha ögongodis? Det är content man vill ha

Ja precis, som att det ena utesluter det andra...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Om de bara kunde fokusera på att leverera bra content istället för grafik , finns inget spel med supergrafik som säljer. Kolla på Nintendo de dominerar marknaden nu med semi grafik men bra content.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Om de bara kunde fokusera på att leverera bra content istället för grafik , finns inget spel med supergrafik som säljer. Kolla på Nintendo de dominerar marknaden nu med semi grafik men bra content.

Visst, det är fint för Nintendo. Men Grand Theft Auto V är ett av spelen som sålt mest av alla och det pushade grafiken extremt när det släpptes. Många som drar upp Nintendo som en bra innehållsleverantör, men jag är inte speciellt förtjust i deras spel. Sett andra som också säger att Nintendo är relativt överskattade. Håller därför inte med om att de skulle vara någon slags mall för bra innehåll. De säljer spel som tilltalar deras målgrupp. Lite på samma sätt som Candycrush tilltalar många som spelar på mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Om de bara kunde fokusera på att leverera bra content istället för grafik , finns inget spel med supergrafik som säljer. Kolla på Nintendo de dominerar marknaden nu med semi grafik men bra content.

Varför skulle det ena utesluta det andra? Makes no sense!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christer99:

Om de bara kunde fokusera på att leverera bra content istället för grafik , finns inget spel med supergrafik som säljer. Kolla på Nintendo de dominerar marknaden nu med semi grafik men bra content.

Det ena behöver inte, och ska inte, utesluta det andra. Du behöver ju också bara titta på Sonys presentation av PS5 för att se att de faktiskt fokuserade mer på andra förbättringar en ren grafikprestanda. Framförallt var det deras SSD som faktiskt kommer tillåta speldesigners att vara betydligt mer fria i när de designar sina världar/banor, så nog finns det fokus på att göra spel mer intressanta på fler sätt än att bara ha bättre grafik.

Dock var presentationen lite pärlor för svin då många klagade på att den var tråkig, trots att den faktiskt gav hopp om något mer innovativt än att bara fortsätta att öka grafikprestanda.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Meathim:

Menar att man jagar det över allt annat. Titta på de vackra träden och molnen! Och historien och dialogen är gruppskriven av tolvåringar från Reddit som tycker höjden spelnjutning är att kunna ligga med robotar med bröst (överdrift men ibland har det kännts så). Immershun, världen är stor och vacker men ack så ytlig. Jag tyckte Skyrim var vackert och ytligt när det kom men det har visat sig att det är ett mästerverk jämfört med senare titlar. Grym grafik är bra, men det är bokstavligt talat det minst viktiga. Ett spel kan vara hur fint som helst men är resten av spelet tråkigt är det inte värt något alls.

Att man jagar en "wow-faktorn"-presentationer är nog inte så konstigt då det säljer till massorna. Vill man ha ett regelrätt "bra" spel idag får man vända sig till AA och indie marknaden, annars är det nästa iteration av AssCreed eller CoD som väntar om man kollar på dom stora utvgivarna så som EA, Ubisoft, TakeTwoInteractive o.s.v.

Skrivet av Meathim:

Sen handlar immershun mindre om grafik och mer om design och mekanik tycker jag, och hur konsistent spelet är. Se The Long Dark eller Firewatch eller Subnautica, vars grafik inte är sådär jättebra egentligen men designen är guld. Bethesda har gjort fina spel, men det är otaliga saker som tar en ur upplevelsen och de har aldrig med grafik att göra, och jag menar inte buggar men snarare designelement. Men grejen är att det är mycket lättare att göra ett snyggt spel än att skriva en bra historia som så många som möjligt tycker är bra, så att satsa mycket på grafik är ett säkrare kort helt enkelt.

Både ja och nej skulle jag vilja påstå på denna fronten. För egen del så uppskattar jag fotorealism över "stylization" när det kommer till grafik. Varken Firewatch eller Subnautica klickar för mig varken på grafisk eller gameplay nivå, finner spelen otroligt träliga faktiskt och gav nog upp båda innan 2 timmar ens gick. Har dock inte kört The Long Dark, så kan inte uttala mig där.

Ett spel som jag faktiskt "orkat med" när det kommer till sin grafiska presentation, även om den inte varit speciellt imponerande rent tekniskt, så har det varit Deep Rock Galactic. Men det spelet är såpass roligt i sin co-op att jag inte direkt brytt mig om grafiken - Lite samma sak kan sägas om Minecraft då jag lirar det en del med vänner också.

Men skulle säga att det är rent subjektivt vad man finner roligt, har t.ex. väldigt svårt med Nintendo spel på senare tid också då dom inte ger mig något direkt längre. "Walking Simulators" är inte min grej alls, vill ha god kreativ frihet eller 'omph!' & adrenalin i mina spel - Då hjälper det sistnämnda med snygga träd och realistiska explosioner för att sätta sig in i spelet

Skrivet av Meathim:

Motsvarigheten i filmvärlden är en film med oändlliga perfekta specialeffekter men som är dödstråkig, och problemet är att det är högst subjektivt medans kvalitén på effekterna är mer objektiv. Jag tänker på när jag för någon vecka sedan såg Interstellar hos en kompis med superljud men han avskydde verkligen filmen med hela hjärtat...

Hehe, tanken kommer direkt till Pacific Rim eller Transformers för mig här.
CGI genom öronen, och rent krassa filmer egentligen - Men gillar dom för det. Mechs/Sci-fi, explosioner och bra CGI så är jag såld på bioduken. Antingen det eller rena dialog serier så som House of Cards eller The Crown.

Skrivet av christer99:

Om de bara kunde fokusera på att leverera bra content istället för grafik , finns inget spel med supergrafik som säljer. Kolla på Nintendo de dominerar marknaden nu med semi grafik men bra content.

Well, har en Switch med ett dussintal Nintendo "1st party" spel så som Breath of the Wild, Mario Kart & Luigis Mansion mm.
Kan inte säga att jag är direkt imponerad i ärlighetens namn, törs nog säga att jag hade det roligare med GameCube och Wii't i ärlighetens namn - Inte ens Pokémon spelen har kunnat leverera något okej sedan Advance/DS eran i min mening.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Nu när jag lärt mig om att cacha lagringen med primocache så känner jag mig ändå ganska förberedd på kommande lagringsutmaningar.

DDR5 med 128GB-moduler kommer verkligen att vara ett tillskott som heter duga. Närmast i tiden ligger dock en 100GB Optane P4801X (om inget lämpligare dyker upp innan nyår) som får jobba som L2-cache, eller virtuellt ram om det är rendering på gång.

Jag försöker förstå vad primocache gör genom att läsa på deras sida men blir bara mer förvirrad, vad gör programmet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindboggle:

Jag försöker förstå vad primocache gör genom att läsa på deras sida men blir bara mer förvirrad, vad gör programmet?

Kopierar över de oftast använda filerna från en enhet till en snabbare enhet, och läser dem därifrån istället.

Huvudfunktionen där är väl att använda ledigt RAM till att snabba upp andra enheter, eftersom det ger en markant prestandaökning. Även när man cachar en SSD.
Men det går använda till att använda de där små optanemodulerna i AMD-system också. Har 27GB Optanecache på min 4TB HDD på det sättet, men 20GB read-only RAM-cache på en 1TB SSD fylld med spel är ganska rappt också.

Men det kan vara en finemang lösning till system som har två extremt små SSDer och mycket HDD.
Då kan det vara en överlag bättre lösning att använda den ena som systemdisk och den andra som cache för HDDn, så har man istället en stor mängd filer som sorteras i snabbhet efter hur mycket man faktiskt behöver dem, istället för några supersnabba saker, och många ultraslöa saker.

LinusTechTips prisade Primocache för ett tag sedan just för att det var så otroligt smidigt på sin uppgift och helt enkelt fungerade.

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: Ser ut som det är nåt liknande till StoreMI som AMD tuta med för en tid sen.
Att du installerar spelen på en trög och stor förvaring sen finns det snabbare läsningsmedia som SSD och/eller Optane.
Sen så luskar det ut programmatiskt vilka saker som den ska läsa in i cache för att det ska gå snabbare att läsa
in i ram eller på ssd/optane.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W