Twitter: "Bitcoin-attacken avslöjade personlig information och direktmeddelanden"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NutCracker:

Har inte: Twitter, Facebook, Instagram, ..., fungerar väldigt bra ändå. Ringer och pratar, alternativt skriver mail/sms, allt vad som behövs - enligt mig

Vilken tur att den mänskliga faktorn inte kan ge folk insyn i dina mail, SMS och telefonsamtal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Varför skall jag läsa på om yttrandefrihet? Då kan du läsa på om gäddor eller syltbrukar. Jag har inte nämnt något om problem gällande yttrandefrihet så du kan försöka läxa upp någon annan istället.

Jag nämnde istället samhällsproblematiken kring om plattformar som är så dominerande får för sig att godtyckligt endast låta vissa åsikter vara tillåtna. Det gör att personerna i fråga kan tystas och indirekt plockas bort från allmänheten samtidigt som användarna indoktrineras i utvald och tillåten information.

Då kanske du ska låta bli och citera mig där jag tur upp just yttrandefriheten och skriva ett helt neutralt inlägg? Självklart så antar jag att du i ditt inlägg anser att du på något sätt har någon koppling till just yttrandefrihet för annars citerar du väl inte mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Då kanske du ska låta bli och citera mig där jag tur upp just yttrandefriheten och skriva ett helt neutralt inlägg? Självklart så antar jag att du i ditt inlägg anser att du på något sätt har någon koppling till just yttrandefrihet för annars citerar du väl inte mig?

Du rabblade på om yttrandefrihet och jag skrev som svar att det dock var ett samhällsproblem.

Istället för att haka upp sig på att några använder fel ordval är det av vikt att belysa det problem som faktiskt uppstår i och med att stora plattformar bestämmer vilken information och åsikter som skall få råda.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilken tur att den mänskliga faktorn inte kan ge folk insyn i dina mail, SMS och telefonsamtal!

Jo, där finns ändå inte mycket som kan vara av allmänt intresse;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du rabblade på om yttrandefrihet och jag skrev som svar att det dock var ett samhällsproblem.

Istället för att haka upp sig på att några använder fel ordval är det av vikt att belysa det problem som faktiskt uppstår i och med att stora plattformar bestämmer vilken information och åsikter som skall få råda.

Håller inte alls med dig där. Är det yttrandefrihet så är det det man ska använda sig av om det är att sociala plattformar har för stor makt så är det det man ska använda sig av. Två skilda saker. Har man inte ordning på skillnaden på detta så är det faktiskt tillbaka till skolbänken som gäller. Har man inte grundläggande kunskaper om det man har tänkt sig diskutera så blir det helt fel. Och jag kan bara upprepa att jag ser inget problem i att stora plattformar väljer vad de vill tillåta. Så är det i en värld med yttrandefrihet. De kan välja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Visst, vi ersätter den med Twitter 2, eller vad du nu vill kalla den, och eftersom den är så enkel så har vi nu samma problem igen. Vad ska vi ersätta Twitter 2 med?

Nej det hela beror på ägarna. Twitter facebook bonnier schibsted google mfl samma kompisgäng hela bunten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nej det hela beror på ägarna. Twitter facebook bonnier schibsted google mfl samma kompisgäng hela bunten.

Skulle avpixlat eller något annat vara bättre menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du rabblade på om yttrandefrihet och jag skrev som svar att det dock var ett samhällsproblem.

Istället för att haka upp sig på att några använder fel ordval är det av vikt att belysa det problem som faktiskt uppstår i och med att stora plattformar bestämmer vilken information och åsikter som skall få råda.

Det är viktigt med rätt benämning så man kan göra rätt associationer.

Om yttrandefriheten nedmonteras går det samhället troligen mot en totalitär regim. Dvs folk med fel åsikt blir misshandlade bortförda och fängslade, antagligen utan något specifikt åtal att värja sig emot.

Att det är "lågt till tak" på en social plattform är inte i samma liga.... även om det potentiellt är ett problem.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Tror att många som är upprörda om "yttrandefrihet" borde ta och läsa på vad yttrandefrihet innebär. Det innebär inte att vem som helst ska få skriva vad som helt vart som helst.

Vad dillar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

En sak är att kunna stänga ner och ta bort konton, men varför har de anställda möjlighet att ta över konton helt och komma åt dessa kontons privata konversationer?

kan ju vara knepigt å tillhandahålla support om man inte kan det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

kan ju vara knepigt å tillhandahålla support om man inte kan det.

Där håller jag inte med. Visst att man kan rensa allt via många lager med spärrar, men en vanlig supportperson ska inte kunna agera som ägare till kontot eller kringå spärrar som gör att andra kan det. Samma så ska de inte kunna se din personliga data utan att du godkänner det (kryptografiskt).

Det som borde ha hänt i hela den här härvan är att alla sekundära faktorer skulle testats först och då hade de verifierade personerna kunnat neka användning och blockerat tillgång till kontot. Nu lurades personalen att skippa det steget och direkt ge full kontroll till en helt annan person

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Där håller jag inte med. Visst att man kan rensa allt via många lager med spärrar, men en vanlig supportperson ska inte kunna agera som ägare till kontot eller kringå spärrar som gör att andra kan det. Samma så ska de inte kunna se din personliga data utan att du godkänner det (kryptografiskt).

Det som borde ha hänt i hela den här härvan är att alla sekundära faktorer skulle testats först och då hade de verifierade personerna kunnat neka användning och blockerat tillgång till kontot. Nu lurades personalen att skippa det steget och direkt ge full kontroll till en helt annan person

Blev nog lite tokigt där, jag rättfärdigade absolut inte lösningen, mer en förklaring snarare att det kanske inte är helt "otroligt" att det fungerar så för att dem skall kunna ge support till sina användare pga hur systemet är uppbyggt och fungerar.
För vi vet ju alla att system inte är designade för att vara "lätt supportade".

Jag personligen jobbar inte med support idag och kommer aldrig göra det igen, inte min grej. Men system som jag och mina kollegor implementerar ihop med andra arkitekter, utvecklare, Admins osv, så är Support gänget aldrig ens med på listan över saker som bör fungera eller finnas till systemen. Det finns en punkt för dokumentation till den blivande Supporten. But that´s it.

Men de kanske blivit bättre senaste tiden?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Blev nog lite tokigt där, jag rättfärdigade absolut inte lösningen, mer en förklaring snarare att det kanske inte är helt "otroligt" att det fungerar så för att dem skall kunna ge support till sina användare pga hur systemet är uppbyggt och fungerar.
För vi vet ju alla att system inte är designade för att vara "lätt supportade".

Jag personligen jobbar inte med support idag och kommer aldrig göra det igen, inte min grej. Men system som jag och mina kollegor implementerar ihop med andra arkitekter, utvecklare, Admins osv, så är Support gänget aldrig ens med på listan över saker som bör fungera eller finnas till systemen. Det finns en punkt för dokumentation till den blivande Supporten. But that´s it.

Men de kanske blivit bättre senaste tiden?

Låter rimligt att det kan vara så att supporten i det här fallet har fått för höga befogenheter för att snabbt kunna hjälpa ’verified’ konton och att det helt enkelt gick överstyr här. Jag känner mig ganska fast i min åsikt att säkerheten borde gå före snabb support dock och bara en väldigt begränsad delmängd av personal ska ha tillgång till dessa avancerade verktyg. Ändringar bör dessutom kräva dubbelsignatur och sådant så att ingen kan göra det på eget bevåg...

Hade det varit för 5-10 år sedan hade det nästan varit förväntat att det var implementerat som skit och bara skulle ut och kan fixas sen och allt annat sådant. Men att de inte kommit upp till en högre standard internt är skrämmande. Tänk hur många ingenjörer och miljoner de har i omsättning, knappast ett problem där. Måste vara dålig management helt enkelt