Permalänk
Medlem

Motarbeta riktad reklam

Idag köpte jag en present till min sambo. Trots inkognitoläge via Edge (Chrome är primär webbläsare) fick jag nu exakt denna produkt i mitt Facebook-flöde, fast från tillverkaren istället för Komplett. Nu vet jag inte om inkognito, bing (default sökmotor i Edge, hemsk upplevelse), prisjakt, komplett eller gmail (orderbekräftelse) var den svaga länken, men ska man verkligen behöva gå till en lånedator på biblioteket och beställa via en slaskmail för att inte avslöja presenter i förväg?

Hur gör ni?

Permalänk
Medlem

En ny IP-adress med VPN + Private Window i Firefox brukar räcka för mig. Har inte telefonen kopplad till datorn på något vänster alls (inga gemensamma konton mellan enheterna osv.).

Sen har jag i och för sig uBlock + DuckDuckGo adblocker + Privacy Badger + Facebook Containers och de brukar blockera all reklam på samtliga sajter.

Permalänk
Medlem

du kan kolla in ghostery, en plugin till chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

En ny IP-adress med VPN + Private Window i Firefox brukar räcka för mig. Har inte telefonen kopplad till datorn på något vänster alls (inga gemensamma konton mellan enheterna osv.).

Sen har jag i och för sig uBlock + DuckDuckGo adblocker + Privacy Badger och de brukar blockera all reklam på samtliga sajter.

Synd att man lever i Googles ekosystem och har koppling mot alla enheter Att jag blockerar reklam på mina enheter hjälper väl inte att tjejen får upp det på facebook/instagram antar jag?

Skrivet av Hothep:

du kan kolla in ghostery, en plugin till chrome

Gör gratisversionen jobbet eller måste man betala för extra funktionalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Synd att man lever i Googles ekosystem och har koppling mot alla enheter Att jag blockerar reklam på mina enheter hjälper väl inte att tjejen får upp det på facebook/instagram antar jag?

Skulle tro att Google noterar allt du gör ja. Känner inte till några plugins som skyddar om man kör Google på allt dessvärre. Sen är det självklart ändå bra att ha något i stil med Ghostery/uBlock/DuckDuckGo osv., bättre med visst skydd än inget.

Permalänk
Medlem

Vet tyvärr inte om liknande just detta finns till Chrome (och Edge), men till Firefox finns "Facebook Container"

Men jag skulle tro att det borde räcka med typ någon form av noscript eller annan blocker som kan blockera Facebook.

Permalänk
Medlem

Microsoft Edge has more privacy-invading telemetry than other browsers..
https://betanews.com/2020/03/09/microsoft-edge-privacy-teleme...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Google är inte hela boven här, de flesta ehandelssystem idag har väldigt komplexa interna system för analys av besökare och deras beteende för att maximera konvertering och marknadsföring. Den datan kan då sedan används för att skräddarsy reklam mot dig (baserat på din ip eller ditt handelsmönster) på andra sajter som facebook och googlesök.
Som nämnts ovan så är nog nytt ip med VPN vägen att gå om du vill försvåra spårning av dina vanor.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Kan räcka att din sambo har googlat upp produkten, får kanska ofta upp saker min farsa har kollat på och en hel del "mediciner" mot artros.

Permalänk
Rekordmedlem

Privatläge innebär att webbläsaren inte sparar uppgifter, inte att man inte kan bli spårad.
Däremot tycker jag det är underligt att någon vill göra reklam för exakt samma sak som man köpt åtminstone tätt i tid efter köpet. Algoritmerna är ju inte så bra där när de visar samma sällanköpsvara i reklamen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

alltid vpn igång både på dator och mobil
ublock origin alltid igång

har så gott som alldrig fått / sett reklam online de senaste 15 åren, förutom de korta tillfällen efter en ominstalation av oset och innan man hunnit lägga in adblockers tilläggen.

heller aldrig råkat ut för det jag hör flera tala om att de sökt pratat om något och sedan fått reklam relaterat till det.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Kärringen brukar få upp mitt jag kikar på och jag hennes. antar att duckago och kanske en annan webbläsare kan lösa lite av problematiken?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Privatläge innebär att webbläsaren inte sparar uppgifter, inte att man inte kan bli spårad.
Däremot tycker jag det är underligt att någon vill göra reklam för exakt samma sak som man köpt åtminstone tätt i tid efter köpet. Algoritmerna är ju inte så bra där när de visar samma sällanköpsvara i reklamen.

Kanske inte känner av köp, endast vad man tittat på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4gnify:

Kanske inte känner av köp, endast vad man tittat på?

Jag tror att vissa registrera köp, Amazon har ju en förmåga att visa vad man köpt både på sina egna sidor och i reklam på andra ställen, men tycker även at det sker liknade ting från andra handlare ibland så nån typ av uppgifter fraktas ju mellan dem, de amerikanska spionorganisationerna är effektiva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dajms:

Synd att man lever i Googles ekosystem och har koppling mot alla enheter Att jag blockerar reklam på mina enheter hjälper väl inte att tjejen får upp det på facebook/instagram antar jag?

Gör gratisversionen jobbet eller måste man betala för extra funktionalitet?

Jag kör gratisversionen, pihole och så någon slags adblocker också och jag upplever att det funkar bra. Sen tror jsg att tid är en faktor så bara för att du installetar div saker så lommer det inte direkt sluta visas riktad reklam, det tar nog en stund. Du går väl igenom alternariven för cookies när du blir tillfrågad och optar ut från allt?