Speldator - köpa nu eller vänta?

Permalänk
Medlem

Speldator - köpa nu eller vänta?

Den eviga frågan!

Har varit borta från PC-spel rätt länge men övervägar att hitta min väg tillbaka. Börjat kika lite på förslag här och på komponentkoll på dator som är 12-15k men läste nyss att AMD troligtvis kommer släppa sina nya CPU och grafikkort till hösten. Har inte alls följt utvecklingen på senaste åren så undrar om det värt att vänta?

Känner inte riktigt det är värt att vänta om nya generationen bara kommer leda till en marginal prestandaökning men om det leder till en stor ökning för samma pengar alternativt att priserna för denna generation sänks mycket kan jag tänka mig avvakta ett tag. Så hur tror ni det kommer se ut?

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte rekommendera GPU köp just nu. Inte nog med att det är ruskigt nära de nya korten så verkar allt tyda på att det kommer vara en hård kamp mellan AMD och Nvidia. Så Grafikkort kan jag inte riktigt rekommendera att man lägger någon större peng på.

Däremot övriga systemet är det helt ok enligt mig att köpa nu. finns bra saker från Intel och enligt mig både bättre och mer prisvärda från AMD att välja mellan. Trots att det verka som att AMDs 4000 serie kommer vara ytterligare ett bra kliv upp i prestanda så pratar vi kanske 6 månader.

Om möjligt så skulle jag rekommendera att bygga ett system du är nöjd med och löpa en billig eller begagnad GPU för att uppgradera nu i höst. Även om du inte siktar på de bästa korten så finns det goda chanser att det kommer komma ett rejält prestanda lyft.

De nya korten bör komma med Raytracing i många olika prisklasser samt andra fina features men för att förklara det så enkelt som möjligt varför du bör vänta är att det lutar åt 40-50% bättre rasteriserings prestanda än 2080ti från både AMD och Nvidia och att det inte är så enkelt som att Nvidia är garanterade att vinna. Så utöver ordentligt kliv upp i prestanda finns det goda möjligheter till pressade priser framöver.

Permalänk
Medlem

från cpu/minne/moderkort/psu/ssd så kan du köpa nu. ang grafikkortet så kommer det nytt i Q3/Q4, ryktas om mitten av september.

Du skulle kunna bygga ett ryzen 3600/B450 (alt B550) nu, köpa ett nvidia 1660ti/super, köra med det tills nya kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

från cpu/minne/moderkort/psu/ssd så kan du köpa nu. ang grafikkortet så kommer det nytt i Q3/Q4, ryktas om mitten av september.

Du skulle kunna bygga ett ryzen 3600/B450 (alt B550) nu, köpa ett nvidia 1660ti/super, köra med det tills nya kommer.

I så fall skulle jag rekommendera att köpa ett begagnat kort, t.ex. GTX 970, 1060, 1070 eller RX 470, 480, 570, 580 eller 590. Ett redan begagnat kort tappar mindre värde än ett nytt.

Men jo, just nu är en av de sämsta tiderna på senaste åren när det gäller att köpa en ny dator. Förväntningarna är rätt höga på både AMD:s och Nvidias nya grafikkort. Det har tyvärr inte varit den bästa utvecklingen på grafikkortssidan senaste åren. När det gäller övriga komponenter är läget inte riktigt lika dåligt, men tyvärr är tillgängligheten på många komponenter inte den bästa ännu till följd av produktionsproblem i kina i våras (pga corona).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOZG:

Den eviga frågan!

Har varit borta från PC-spel rätt länge men övervägar att hitta min väg tillbaka. Börjat kika lite på förslag här och på komponentkoll på dator som är 12-15k men läste nyss att AMD troligtvis kommer släppa sina nya CPU och grafikkort till hösten. Har inte alls följt utvecklingen på senaste åren så undrar om det värt att vänta?

Känner inte riktigt det är värt att vänta om nya generationen bara kommer leda till en marginal prestandaökning men om det leder till en stor ökning för samma pengar alternativt att priserna för denna generation sänks mycket kan jag tänka mig avvakta ett tag. Så hur tror ni det kommer se ut?

Hade rekommenderat att du kollar på denna: https://www.youtube.com/watch?v=wkZBuL_a13E

Nästa generations spelkonsoler släpps mot slutet av året och kommer att innebära lite nya krav på hårdvaran i en PC för att nya spel ska flyta.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Tackar för alla kloka svar. Ska fundera på saken lite längre men hade dumt nog inte tänkt på att skaffa ett billigare kort i avvaktan. Skulle ge mig lite mer tid på mig att spara till en bättre skärm också.