Bahnhof 10gb Routing och deras Huawei router

Permalänk
Medlem

Bahnhof 10gb Routing och deras Huawei router

Då har man fått turen att uppgradera till 10gbit.

Tyvärr verkar jag bara få ca 2300 mbit ner och 5400 mbit upp!!

Jag har ett Asus nic som jag uppdaterat med senaste drivers från Marvell och kör speedtest appen. (få ännu sämre genom web portalen).

Men, problemet är att om jag kopplar min 10 gb switch i den ENDA 10 gbit porten så halkar allt ner i hastighet efter ett tag och sedan slutar internet fungera helt och hållet. Lampor lyser grönt etc. men routern känns trög och seg och jag brukar få starta om, vänta lite och helt plötsligt hoppar allt igång.

Det kan vara flera fel, som att asus kortet måste lira med moderkortet etc. men undrar om någon som har provat att köra en 10 gbit swith direct i Huawei routern från Bahnhof?

Är inte alls nöjd då det känns extremt svajjigt med denna lösning just nu. Har bytt kablar, till och med andra fiberpatchar och samma resultat.. kopplar jag på mer utrustning än en dator på 10 gb porten så hackar allt sporadiskt.

Uppskattar all hjälp eller någon sitter i samma sits?

Edit: routern kommer inte heller upp under mina sidor hos Bahnhoff

Permalänk
Medlem

Vad har du i övrigt, kan det vara något annat i datorn som inte orkar skyffla data i rätt hastighet?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

10gbit är ju fortfarande en "early adopter" klass skulle jag säga, finns många points of failure som kan vara bidragande orsaker.

Det kan vara din dator (eller komponenter/konfiguration i den) eller så kan det vara att host'en på "speedtest" -servern inte pallar mer än vad du får ut.
Mest troligt sitter även de inkopplade med liknande utrustning eller strax däröver.

Att man skall kunna få 10gbit till en och samma punkt över WAN är nog en fantasi änsålänge.
Prova att köra flera instanser utav Speedtest, till olika servers runt om i världen och/eller andra liknande tjänster för att öka upp antalet trådar med trafik du använder, och se om det ändras.

Värt att notera är även att det nätverkskort du använder kanske inte får sin maximala prestanda heller pga. Pci-e begränsningar. Detta kan dels bero på vilken port du använder på ditt moderkort, men också om du har andra saker i ditt system som det skall dela prestanda med, eller som har högre prioritet.
Jag är för dålig på detaljerna om just de här sakerna och hur/vad man skall ställa in, men jag vill minnas att det mycket väl kan vara ett bekymmer.

10gbit för privat bruk är mer en skrytfaktor än något annat idag, både för lokalt lan - men speciellt för internet-anslutning imo.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om jag gör rätt så är 10 Gbit det samma som 1250 MB/s, och dina 2300 mbit ner blir 287.5 MB/s. Som daz skriver, klarar t.ex. SSD/HDD av fulla hastigheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Men, problemet är att om jag kopplar min 10 gb switch i den ENDA 10 gbit porten så halkar allt ner i hastighet efter ett tag och sedan slutar internet fungera helt och hållet. Lampor lyser grönt etc. men routern känns trög och seg och jag brukar få starta om, vänta lite och helt plötsligt hoppar allt igång.
[...]
kopplar jag på mer utrustning än en dator på 10 gb porten så hackar allt sporadiskt.

Det hela låter sjukt skumt.

Hur exakt har du kopplat allt? Har du något diagram?

I alla andra fall hade jag sagt att det du beskriver låter som att du har en loop någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Vad har du i övrigt, kan det vara något annat i datorn som inte orkar skyffla data i rätt hastighet?

Men jag trodde att Speedtest körs i ram? för som jag förstår så skriver den väl inte en temporär fil hårddisken?
I vilket fall så har jag en M2 sticka, en ssd och ett par vanliga hårddiskar.
Kör jag flera tester på samma dator, eller laddar ner till olika hårddiskar etc. så får jag ändå en limit på ca motsvarande ovan resultat.

Så jag skall prova att kasta runt kortet i någon annan slot och även se vilka inställningar man kan göra på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det hela låter sjukt skumt.

Hur exakt har du kopplat allt? Har du något diagram?

I alla andra fall hade jag sagt att det du beskriver låter som att du har en loop någonstans

Min dator till Netgear XS708E (8 portars 10 gb switch) direkt till 10 gb porten på routern.
Sedan har jag en annan switch kopplad till samma switch och skall kolla att inget blev "loopat" tack för ideén!

Labbar lite mer, hoppas någon också lär sig.

Skälet varför jag faktiskt behöver MER än 1 gig är enkel, när jag laddar ner så går det ner i ca 700 mbit, och då är det ganska fullt i en 1 gig router.

Nu kan jag iaf. ladda ner i ca 1.5 gig och alla andra märker inte av det. Men som sagt, man lär sig hela tiden.
För att inte prata om att man skickar lite filer till en NAS etc. då är det ett par hundra mb till som skall finnas i kortet.

Så jag känner iaf en stor skillnad efter att ha skaffat switch och nic.
Testar vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Men jag trodde att Speedtest körs i ram? för som jag förstår så skriver den väl inte en temporär fil hårddisken?
I vilket fall så har jag en M2 sticka, en ssd och ett par vanliga hårddiskar.
Kör jag flera tester på samma dator, eller laddar ner till olika hårddiskar etc. så får jag ändå en limit på ca motsvarande ovan resultat.

Så jag skall prova att kasta runt kortet i någon annan slot och även se vilka inställningar man kan göra på moderkortet.

Var mer fundersam på CPU som jag antar ska förmedla kontakten mellan RAM och nätverkskortet i det här fallet. Gör det något skillnad beroende på vilken slot på moderkortet du sätter nätverkskortet i?

Sen är väl frågan om speedtest är det bästa och hur bra servrar de har. Testa kanske någon/några välseedade torrents spridda över olika diskar (för att minimera deras inverkan)? Finns garanterat linuxdistros eller liknande att ladda ner lagligt någonstans.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte skrev det tydligt, men jag har laddat ner flera olika torrents till både SSD och M2 disken får ändå max ut 1,7 gbit. Pausar jag en torrent så maxar jag med exakt samma hastighet.
Dvs, jag slår i taket redan med första filen så kommer nu öppna och testa om jag har någon annan slot ledig samt kolla i Bios om det är något där som kanske bromsar.