Amd Radeon och Nvidia i Linux..

Permalänk
Medlem

Amd Radeon och Nvidia i Linux..

Jag har alltid läst och hört att man bör använda AMD Radeon, framför Nvidia, om man ska köra Linux. Anledningen till detta är ju en rad orsaker, bland annat att det finns bra open source drivrutiner och följer med i kärnan. Det går ju köra nouveau, men för att få vettig prestanda behöver man ju köra Nvidias proprietära drivrutiner.
Jag har alltid kört Nvidia och jag har faktiskt aldrig haft några direkta problem med Nvidia i Linux när jag kör deras egna drivrutiner.

Jag köpte för ett tag sedan ett Radeon RX 580, då jag byggt en ny dator som enbart ska köra Linux. Detta kort funkar ju bra i Linux, absolut, men fasiken vad svårt det är att ändra inställningar, kolla vilka inställningar man kör o.s.v.
Jag förstår inte riktigt hypen kring Radeon-kort i Linux, möjligen att de bara funkar out of the box.
När jag körde Nvidia hade jag nvidia-settings där man kunde kolla allt och även ställa in det mesta.
Tidigare idag försökte jag verifiera att jag kör Full RGB ut från grafikkortet, men det verkar ju halvt omöjligt att göra med Radeon-kort.
Kollat med xrandr och letat efter "output_csc", vilket man ska, men det existerar inte hos mig.
I nvidia-settings står det uttryckligen vad man kör och det går även ändra, men verkar som sagt halvt omöjligt med Radeon-kort.

Jag vet inte riktigt om jag tycker att Radeon-kort är så jäkla mycket bättre i Linux än Nvidia.
Vad kör ni andra, vad har ni för upplevelser kring nvidia vs Amd Radeon i Linux?

(Jo jag vet att det finns fördelar med Radeon om man t.ex. vill köra Wayland och jag hoppas Nvidia rycker upp sig där)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Är väl många open-source entusiaster som kör linux, och då fungerar ju AMD bäst. Annars är nividia också bra.

Och om man gillar att installera och testa många olika distros är det en fördel att slippa installera drivrutiner varje gång.

Har RX560 i min stationära. Annars fungerar intels integrerade grafik bra med linux i mina laptops.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Hur är AMDs öppna drivrutiner? Jag kör Nvidia nuförtiden, och det fungerar klockrent för mig, men då är det ju inte öppna drivrutiner. Jag har fått för mig att nouveau-drivarna är mestadels ett skämt om man vill gamea på allvar.

Hur ser det ut på AMD-fronten nuförtiden?

Jag gissar att hypen som du nämner -=fredrik=-, angående AMD-kort är att man kan köra dom med öppna drivrutiner, och få ut något vettigt överhuvudtaget.

Permalänk
Datavetare

Råder inget tvivel om att AMDs öppna drivrutiner är bättre än de öppna drivarna för Nvidia (går inte ens kalla dem för "Nvidias öppna drivare" då jag tvivlar att Nvidia själva jobbar på dem).

Problemet med AMDs drivare är att de är väldigt långsamma att få in stöd för nyare kretsar. Se på Torvalds, är ingen slump att han valde ett RX 580 i en helt ny dator. För grundläggande grafik fungerar det att köra de senare APUerna samt RDNA dGPU, men glöm att göra något lite mer avancerat med GPGPU om du inte sitter på en CGN-baserad dGPU!

Det ska ha hänt en del just runt APU-stödet, det lämnade en hel del övrigt att önska när jag senaste provade (november 2019). Är i praktiken samma GPU i 3000 och 4000-serien så alla aktuella bärbara bör fungera bättre idag än i höstas. Dock saknas stöd för det API AMD primärt pushar nu för GPGPU: HIP, det trots att APUerna är GCN-baserade. Tydligen har inte AMD bestämt sig om man tänker lägga resurser på att fixa till stödet eller ej, för dGPUer baserad på RDNA ska stöd i HIP "dyka upp i framtiden".

Är man ute efter korrekthet och kan leva med prestanda i Intel GPUer så de bästa valet. Finns bara en drivrutin som är öppen, har stöd för OpenGL, Vulkan, OpenCL 2.2 (Intel är typ ensam om OpenCL >2.0 stöd), SyCL eller vad man nu vill köra. Tyvärr saknas CUDA, vilket betyder att man saknar stöd för allt fler GPGPU-accelererade applikationer (får se om Intels oneAPI där GPGPU-delen använder sig av SyCL kan ändra på det framöver). Intel har typiskt stöd för nya kretsar innan de når marknaden, så normalt inga GPU-problem även om man köper senaste modellen.

Kör man Nvidia bör man köra deras stängda drivare. Dessa är bra nog för datacenter, så de fungerar rimligen även för privatpersoner... Nu är Nvidias primära fokus 3D-grafik med OpenGL och Vulkan samt compute via CUDA, de är tyvärr rätt aviga med saker som t.ex. Weyland. Möjligen kan det strula om man kör en rullande distro, Nvidia ger dock officiell support för bl.a. Ubuntu LTS och har bara bra erfarenheter av att köra Nvidia ihop med Ubuntu LTS.

Har man en Nvidia GPU får man ju CUDA-stöd, vilket betyder största möjliga GPGPU-stöd i de applikationer som har detta. När det finns GPGPU-stöd får man typiskt en rätt rejäl prestandaboost om man har en bra och modern Nvidia GPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Saker händer när det gäller AMD och Linux.

Kan inte precis säga det samma om nvidia och Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet med AMDs drivare är att de är väldigt långsamma att få in stöd för nyare kretsar. Se på Torvalds, är ingen slump att han valde ett RX 580 i en helt ny dator. För grundläggande grafik fungerar det att köra de senare APUerna samt RDNA dGPU, men glöm att göra något lite mer avancerat med GPGPU om du inte sitter på en CGN-baserad dGPU!

Eller så väljer man att läsa vad han sagt istället för att gissa.

Citat:

“Some random Sapphire RX580 graphics card. It’s overkill for what I do (desktop use, no games).”

Permalänk
Medlem

AMD Is Hiring Another Lead Linux Kernel Developer To Work On Their Graphics Driver..
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMD-Linux...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Nvidias drivrutiner till Linux lämnar en del att önska. Vart väldigt länge sedan jag körde AMD på GPU-sidan men kan väl säga att laptops med Optimus och Nvidia har många brister, får förvisso bra prestanda i spel men har HDMI-portar som vägrar fungera osv...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Hur är AMDs öppna drivrutiner? Jag kör Nvidia nuförtiden, och det fungerar klockrent för mig, men då är det ju inte öppna drivrutiner. Jag har fått för mig att nouveau-drivarna är mestadels ett skämt om man vill gamea på allvar.

Hur ser det ut på AMD-fronten nuförtiden?

Jag gissar att hypen som du nämner -=fredrik=-, angående AMD-kort är att man kan köra dom med öppna drivrutiner, och få ut något vettigt överhuvudtaget.

Egentligen inga problem med AMD:s öppna drivrutiner, men jag saknar lite verktyg för att dels titta på vissa inställningar och dels göra vissa inställningar. Där gör istället nvidia-settings ett utmärkt jobb, går att kolla och justera det mesta kring grafikkortet där.

Skrivet av Yoshman:

Råder inget tvivel om att AMDs öppna drivrutiner är bättre än de öppna drivarna för Nvidia (går inte ens kalla dem för "Nvidias öppna drivare" då jag tvivlar att Nvidia själva jobbar på dem).

...

Är man ute efter korrekthet och kan leva med prestanda i Intel GPUer så de bästa valet. Finns bara en drivrutin som är öppen, har stöd för OpenGL, Vulkan, OpenCL 2.2 (Intel är typ ensam om OpenCL >2.0 stöd), SyCL eller vad man nu vill köra. Tyvärr saknas CUDA, vilket betyder att man saknar stöd för allt fler GPGPU-accelererade applikationer (får se om Intels oneAPI där GPGPU-delen använder sig av SyCL kan ändra på det framöver). Intel har typiskt stöd för nya kretsar innan de når marknaden, så normalt inga GPU-problem även om man köper senaste modellen.

Kör man Nvidia bör man köra deras stängda drivare. Dessa är bra nog för datacenter, så de fungerar rimligen även för privatpersoner... Nu är Nvidias primära fokus 3D-grafik med OpenGL och Vulkan samt compute via CUDA, de är tyvärr rätt aviga med saker som t.ex. Weyland. Möjligen kan det strula om man kör en rullande distro, Nvidia ger dock officiell support för bl.a. Ubuntu LTS och har bara bra erfarenheter av att köra Nvidia ihop med Ubuntu LTS.

Har man en Nvidia GPU får man ju CUDA-stöd, vilket betyder största möjliga GPGPU-stöd i de applikationer som har detta. När det finns GPGPU-stöd får man typiskt en rätt rejäl prestandaboost om man har en bra och modern Nvidia GPU.

Absolut! AMD:s öppna drivare är ju ljusår bättre än Nouveau (öppna drivarna för Nvidia, som det inte är Nvidia som gör). Det är väl lite av problemet här, det är ingen från Nvidia som jobbar med Nouveau, utan det är nån form av reverse-engineerat bygge skulle jag tro. Nouveau byter jag ut direkt om det skulle vara installerat från början.

Jag skulle troligen klara mig på Intels inbyggda grafikkort i deras cpu:er, då jag inte spelar några spel alls. Det jag gör på datorn är inte krävande gpu-mässigt, men nu har jag investerat i AMD;s cpu:er i mina datorer så blir tyvärr ingen Intel på ett tag.

Skrivet av firstofmay:

Nvidias drivrutiner till Linux lämnar en del att önska. Vart väldigt länge sedan jag körde AMD på GPU-sidan men kan väl säga att laptops med Optimus och Nvidia har många brister, får förvisso bra prestanda i spel men har HDMI-portar som vägrar fungera osv...

Jaså, jag har faktiskt inte haft ett enda problem med Nvidias drivare, trots att jag kört rullande distro (Manjaro) bra länge nu. Jag har haft flera skärmar inkopplade, både Displayport och HDMI och allt har funkat utan problem. Heller inga problem att ställa om till Full RGB t.ex, något som verkar väldigt besvärligt på vissa AMD-kort, då det verkar saknas stöd för att göra det.
Jag kommer troligen riva ut mitt RX580 från min nybyggda dator och stoppa i mitt GTX 1660 Super som just nu sitter i en annan dator jag har och switcha korten i dessa. Den andra datorn kör en virtuell Windows 10 med GPU passthrough så AMD-kortet får nog köras där istället.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Eller så väljer man att läsa vad han sagt istället för att gissa.

Och du tror att Torvalds refererar till att val av GPU-krets är "random", rätt säker att den kommentaren riktades mot "slumpmässig modell av en GPU som han vet är en av de modeller med fullständig support".

Ja, det är en gissning, men i detta fall är jag övertygad att den är rätt kvalificerad (även om han inte gör något utveckling längre lär han hyfsad koll på status på drivers för med vanliga enheter).

Varför skulle annars någon som explicit är ute efter en dator som är relativt tyst välja 580, d.v.s. en överklockad 480 och inte precis en av AMDs mest energieffektiva modeller. Grejen är att 580 är den enda Polaris modellen som AMD listar under "ROCm officially supports AMD GPUs that use following chips".

Notera att t.ex. 570 och 550 (båda vettigare val för den typ av användning han säger sig sikta på, framförallt då Intels iGPU räckte gott och väl innan) inte har officiellt stöd men står listade som "borde fungera utmärkt".

Övriga alternativ är Radeon R9 Fury X (går bort då han explicit sa att "ingen vattenkylning" samt den modellen lär knappast gå att köpa längre), Sedan har vi "Radeon RX Vega 64" samt "Radeon VII" som är i gruppen fullständigt stöd, båda dessa är brutal overkill om man inte spelar eller jobbar med GPGPU samt båda börjar bli lite svåra att få tag i (vill själv få tag i ett Radeon kort som fungerar så bra som möjligt under Linux, fast till skillnad från Torvalds vill jag specifikt använda den för GPGPU, vill helst köpa en aktuell modell men de stöds inte alls av ROCm så Radeon VII är nog det bästa valet).

Och om vi ignorerar Torvalds val av GPU för en stud och riktar oss mot TS faktiska fråga: Nvidia vs AMD under Linux. TS har faktiskt använt just 580, en av de kretsar med absolut bäst stöd under Linux. Ändå är det lite 1999 över upplevelsen.

Av någon anledning hör man alltid att AMD har så bra Linux GPU-drivare. Visst fungerar det bra med de flesta GPU-kretsar om man gör traditionella saker, det fungerar definitivt bättre än de öppna Nvidia drivarna!

Men ställer man AMDs GPU-drivare mot Nvidias stängda har jag svårt att se hur slutsatsen kan bli att AMD på något sätt är bättre utanför väldigt nischade fall. Är man fanatisk på att det måste vara öppet (varför om man bara vill att de ska fungera?) så är Intels GPU-drivare klart bäst, AMD sedan och Nvidia är sämst. Med Nvidia är det bara de stängda som är relevanta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och du tror att Torvalds refererar till att val av GPU-krets är "random", rätt säker att den kommentaren riktades mot "slumpmässig modell av en GPU som han vet är en av de modeller med fullständig support".

Ja, det är en gissning, men i detta fall är jag övertygad att den är rätt kvalificerad (även om han inte gör något utveckling längre lär han hyfsad koll på status på drivers för med vanliga enheter).

Varför skulle annars någon som explicit är ute efter en dator som är relativt tyst välja 580, d.v.s. en överklockad 480 och inte precis en av AMDs mest energieffektiva modeller. Grejen är att 580 är den enda Polaris modellen som AMD listar under "ROCm officially supports AMD GPUs that use following chips".

Notera att t.ex. 570 och 550 (båda vettigare val för den typ av användning han säger sig sikta på, framförallt då Intels iGPU räckte gott och väl innan) inte har officiellt stöd men står listade som "borde fungera utmärkt".

Övriga alternativ är Radeon R9 Fury X (går bort då han explicit sa att "ingen vattenkylning" samt den modellen lär knappast gå att köpa längre), Sedan har vi "Radeon RX Vega 64" samt "Radeon VII" som är i gruppen fullständigt stöd, båda dessa är brutal overkill om man inte spelar eller jobbar med GPGPU samt båda börjar bli lite svåra att få tag i (vill själv få tag i ett Radeon kort som fungerar så bra som möjligt under Linux, fast till skillnad från Torvalds vill jag specifikt använda den för GPGPU, vill helst köpa en aktuell modell men de stöds inte alls av ROCm så Radeon VII är nog det bästa valet).

Och om vi ignorerar Torvalds val av GPU för en stud och riktar oss mot TS faktiska fråga: Nvidia vs AMD under Linux. TS har faktiskt använt just 580, en av de kretsar med absolut bäst stöd under Linux. Ändå är det lite 1999 över upplevelsen.

Av någon anledning hör man alltid att AMD har så bra Linux GPU-drivare. Visst fungerar det bra med de flesta GPU-kretsar om man gör traditionella saker, det fungerar definitivt bättre än de öppna Nvidia drivarna!

Men ställer man AMDs GPU-drivare mot Nvidias stängda har jag svårt att se hur slutsatsen kan bli att AMD på något sätt är bättre utanför väldigt nischade fall. Är man fanatisk på att det måste vara öppet (varför om man bara vill att de ska fungera?) så är Intels GPU-drivare klart bäst, AMD sedan och Nvidia är sämst. Med Nvidia är det bara de stängda som är relevanta.

Greg Kroah-Hartman skaffade också nyligen en 3970X.

Notera delarna:

Citat:

+ CPU: AMD Ryzen Threadripper 3970X 32-Core
+ Motherboard: MSI Creator TRX40
+ AMD GPU, because open source, obviously: Sapphire Radeon Pulse RX 5600 XT
+ Case: be quiet! Pure Base 500DX
+ Extra Pure Wings 140mm fan
+ CPU Cooler: Noctua NH-U14S TR4-SP3
+ PSU: be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W
+ Preferred Memory Kit: 256GB/3600 G.Skill Memory Kit
+ Storage, because we gotta go fast: Liqid Element LQD3000

Men kanske GKH inte har en aning om saker och ting? Han kanske borde ha frågat Torvalds om råd? Eller dig?

Permalänk

För CUDA skall man absolut ha Nvidia.
Men undrar om spelkompatibiliteten inte är bättre med AMD då Valve styr över både drivrutinen (RADV) och kompatibilitetslagren (Proton)?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Greg Kroah-Hartman skaffade också nyligen en 3970X.

https://www.youtube.com/watch?v=37RP9I3_TBo

Notera delarna:

Men kanske GKH inte har en aning om saker och ting? Han kanske borde ha frågat Torvalds om råd? Eller dig?

Kontext kanske?

Både Torvalds och Kroah-Hartman jobbar på Linux-kärnan. De har därför en väldigt relevant orsak till att inte köra Nvidias stängda drivare: det flaggar kärnan som "tainted" och skickar du in en buggrapport med den flaggan satt (det står med stora bokstäver i eventuell kernel oops) kommer svaret bli: vi tänker inte ens titta på ditt problem! Så är man själv någon som jobbar på kärnan går självfallet Nvidias stängda drivare bort direkt!

Uppenbarligen har Kroah-Hartman än mindre ambitioner vad det gäller användandet sin GPU (den fungerar definitivt för surf och kodredigering, men det gör vilken GPU som helst!), för GPGPU-stöden för RDNA lämnar en hel del övrigt att önska.

Ber om ursäkt att överhuvudtaget nämnt Torvalds, faktum kvarstår dock: är man "vanlig" användare av Linux så har AMDs öppna drivare ett långt bättre rykte än de förtjänar medan Nvidias har ett långt sämre rykte då många envisas att enbart jämföra ned de öppna drivarna (som lämnar massor att önska). Råkar man vara kernel-utvecklare tillkommer just "tainted" delen, den ger en relevant anledning att enbart köra öppna drivare.

Även för TS behövs egentligen kontext för att säga något. D.v.s. det som saknas är: vilket användarfall är viktigast för TS?

Vill man ha bästa möjliga kompatibilitet med existerade tekniker: Intels GPU-drivar är bäst (så länge man klarar sig utan CUDA)
Vill man ha maximal prestanda över så många applikationer som möjligt: Nvidias drivare, framförallt utanför spel då CUDA totaldominerar GPGPU-acceleringsstöd i applikationer.

Vill man ändå använda AMDs GPUer bör man för tillfället hålla sig till CGN, i alla fall om man vill göra lite mer än grundläggande grafik och möjligen spel (spel och Linux är ju ingen jättehit så inget jag lagt någon möda på), detta då RDNA saknar det mesta när det kommer till GPGPU-stöd om man inte vill kompilera sina egna drivare och kärnor från git.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och du tror att Torvalds refererar till att val av GPU-krets är "random", rätt säker att den kommentaren riktades mot "slumpmässig modell av en GPU som han vet är en av de modeller med fullständig support".

Ja, det är en gissning, men i detta fall är jag övertygad att den är rätt kvalificerad (även om han inte gör något utveckling längre lär han hyfsad koll på status på drivers för med vanliga enheter).

Varför skulle annars någon som explicit är ute efter en dator som är relativt tyst välja 580, d.v.s. en överklockad 480 och inte precis en av AMDs mest energieffektiva modeller. Grejen är att 580 är den enda Polaris modellen som AMD listar under "ROCm officially supports AMD GPUs that use following chips".

Notera att t.ex. 570 och 550 (båda vettigare val för den typ av användning han säger sig sikta på, framförallt då Intels iGPU räckte gott och väl innan) inte har officiellt stöd men står listade som "borde fungera utmärkt".

Övriga alternativ är Radeon R9 Fury X (går bort då han explicit sa att "ingen vattenkylning" samt den modellen lär knappast gå att köpa längre), Sedan har vi "Radeon RX Vega 64" samt "Radeon VII" som är i gruppen fullständigt stöd, båda dessa är brutal overkill om man inte spelar eller jobbar med GPGPU samt båda börjar bli lite svåra att få tag i (vill själv få tag i ett Radeon kort som fungerar så bra som möjligt under Linux, fast till skillnad från Torvalds vill jag specifikt använda den för GPGPU, vill helst köpa en aktuell modell men de stöds inte alls av ROCm så Radeon VII är nog det bästa valet).

Och om vi ignorerar Torvalds val av GPU för en stud och riktar oss mot TS faktiska fråga: Nvidia vs AMD under Linux. TS har faktiskt använt just 580, en av de kretsar med absolut bäst stöd under Linux. Ändå är det lite 1999 över upplevelsen.

Av någon anledning hör man alltid att AMD har så bra Linux GPU-drivare. Visst fungerar det bra med de flesta GPU-kretsar om man gör traditionella saker, det fungerar definitivt bättre än de öppna Nvidia drivarna!

Men ställer man AMDs GPU-drivare mot Nvidias stängda har jag svårt att se hur slutsatsen kan bli att AMD på något sätt är bättre utanför väldigt nischade fall. Är man fanatisk på att det måste vara öppet (varför om man bara vill att de ska fungera?) så är Intels GPU-drivare klart bäst, AMD sedan och Nvidia är sämst. Med Nvidia är det bara de stängda som är relevanta.

Precis, jag kör faktiskt just ett RX580, som jag nämnt och det känns lite old school jämfört med Nvidia som ger så mycket mer info och inställningsmöjligheter jämfört med AMD.. Intressant att just RX580 skulle ha bäst stöd, ändå är det riktigt svårt att ens lista ut om grafikkortet i fråga kör Full RGB ut (vet att jag tjatar om det, men det är ingen svår grej varken i Windows eller Linux, men verkar sjukt besvärlligt med AMD. Försökte med xrandr och fick googla en massa, men inga svar funkar för min del)

Appropå inställningar och info för grafikkortet:
Jag satt nu ikväll med ett gammalt GTX 980 och grejade med min plex-server och hårdvarutranscoding. Plexservern körs på en virtuell linuxburk med ett GTX 980 (passthrough) och jag ville kolla att gpu:n faktiskt användes när man spelade upp en film på en mobil enhet med lite sämre bandbredd, där plex behöver transcoda filmen i fråga.
Inga som helst problem att se detta i nvidia-settings som jag kör på den burken. Bara starta och kolla på Video engine utilization och gpu utilization. Grafikkortet användes av plex och avlastade processorn. Har ingen som helst aning hur man skulle göra samma sak med AMD (eller nej, det går faktiskt inte, för AMD:s kort är totalt värdelösa på transcoding. Bara Nvidia som gäller där. Men i vi vilket fall som helst så finns det ju inget inställningsprogram, utan man får eventuellt mecka med xrandr för att ändra några inställningar.)

För mig blir det Nvidia på Linux framöver. Visst att RX580 funkar bra, men jag vill kunna se en hel del status och kunna göra en del inställiningar som bara verkar jäkligt meckigt med AMD. Jag struntar fullständigt i om drivarna är öppna eller inte, jag kör gärna Nvidias proprietära drivare. Skulle aldrig för mitt liv få för mig att köra Noveau, dom är inte alls i samma klass.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Vid 6.45 så verkar det som att han är lite intresserad att se hur bra/dålig drivrutinen är Man kan åtminstone inte förstå det som att han är säker på att det ska fungera felfritt.

Torvalds kör nog debian.

För att vara on topic så tycker jag att det är väldigt lite problem nu för tiden. Kört nvidias stängda med ett 980ti och amds öppna på 3200g och rx570. Allt har fungerat klanderfritt. Inte testat free/gsync än. Fungerar det bra med alla drivrutiner?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Torvalds kör nog debian.

Vet inte vad han kör nu för tiden men han har tidigare använt Fedora. Debian var för svårt att installera tyckte han..

Så även skaparen av Linux tycker ibland att Linux är krångligt.

Visa signatur

Nerd is the new Cool