Hjälp att hitta en 32" 1440p skärm med GSYNC

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta en 32" 1440p skärm med GSYNC

Hej, har suttit ganska länge och funderat på en ny större skärm men har väldigt svårt att hitta en som "checks all the boxes" inom en rimlig prisram (tänker mellan 5000-8000).

Min burk:
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Grafikkort: ASUS RTX 2080 ROG Strix 08G
Nuvarande skärm: Acer 27" Predator XB271HUA

Vad som får mig att fastna i mitt sökande är tre saker:
1. G-SYNC har enligt mig blivit en djungel och jag har väldigt svårt att veta vilka som faktiskt är G-SYNC kompatibla på samma sätt som min nuvarande skärm som jag är nöjd med, men är ute efter något större.

2. Vill som sagt hålla mig vid 1440p (dvs 2560x1440) men då man kommer upp i de större skärmformaten finns exempelvis 3440x1440 som jag är osäker dels om grafikkortet kommer palla i mer krävande spel samt om de flesta spelen stödjer "okonventionella" format.

3. Är väldigt oinsatt i vilka paneler som är bäst och så vidare så här får ni fria händer.

TL;DR: Bästa möjliga 32" 1440p skärm som stödjer G-SYNC och ger mig bästa möjliga bild i de nyaste spelen.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Superdry: Listan över vilka skärmar som har G-Sync-modul och vilka som kör VESA Adaptive via G-Sync Compatible hittar du här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Då kan du också sortera på storlek och de 31,5 och 32:or som finns och faller under dina önskemål är främst VA-paneler men också IPS-paneler – ifall du kör 4K. Inga större problem med att rendera spelen i 2560x1440 på en 4K-panel om du mot förmodan skulle finna ett GTX2080 otillräckligt.

Permalänk
Medlem

Tack!
Har varit in på den där sidan tidigare och kollat runt lite, är dock väldigt förvirrad vad som gäller vid G-SYNC, G-SYNC Compatible och G-SYNC Ultimate? Är inte ute efter 4K skärm men har funderingar kring 3440 x 1440 hur det eventuellt skulle funka?
Är väl igentligen mest ute efter heta tips, då jag även läst att många freesync skärmar funkar att köra G-sync på?

Någon som har ett tips eller rekommendation på någon av skärmarna?
Här är några jag kikat på:
MSI Optix AG32CQ: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4791310
Acer Predator Z321QU: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4441714
Samsung Odyssey C32G75T: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258108
Dell S3220DGF: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5218919

Permalänk
Bildexpert 📺

@Superdry:
Freesync = AMD:s perspektiv
G-Sync = Nvidia:s perspektiv

Jag går igenom hur det fungerar i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/28892
Alla skärmar 1000+ med VESA Adaptive fungerar med ditt grafikkort. Det stora frågetecknet är hur bra den adaptiva synken fungerar och där är då Nvidias vitlista den som står för det tydligaste beskedet om att det fungerar bra.

"Heta tips" är annars inte svårt. Använd prisjakt och sortera på "rank" så får du de skärmar som folk är mest intresserade av: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448382208

21:9 med 3440x1440 fungerar det också. Det är väldigt olika från spel till spel vad som fungerar och inte med 21:9-format. Äldre spel har mest problem. Ett 2080 har heller inga gigantiska problem med 3440x1440, utan det är upp till varje spel vad som behöver göras. Lär känna din FPS och dina Hertz så går det att ordna.

Permalänk

Sitter lite i samma båt. Har idag en 32"(platt,2k,60Hz) och ett Nvidiakort och funderar på att uppgradera för bättre flyt i spel.
Har vacklat mellan några av de modeller du listade. Läser man lite här och var så hittar man tyvärr alltid några som har problem. Ofta verkar det vara kompabilitetstrassel med Nvidias grafikkort.

Jag har själv begränsat utbudet av leverantörer till Asus, Samsung eller Dell samt inte någon skärm med TN-panel.

Asus har så många modeller så man blir yr.
Dell S3220DGF verkar vara det mest logiska valet då 1000r kanske är mindre bra för annat än gaming. Den är dock inte med på Nvidias kompatibilitetslista men verkar funka bra ändå.
Det lutar mot en Samsung Odyssey C32G75T för att den har bra specar och ser spännande ut. Samsung verkar också försöka sig på att lansera 1000r skärmar för officebruk så det är möjligt att det funkar bättre än man tror. Man måste nog testa själv. Lite oroväckande är att det skrivs en del om flickering bland de få ex som sålts. Den finns med på Nvidias kompatibilitetslista så det kanske löser sig med tiden.

Det slutar nog med att jag beställer båda och testar vilken som passar bäst.

Permalänk
Medlem

Själv så blev jag helt golvad av nya Samsungen G7 - det jag läst.
En VA skärm utan smearing låter för bra att vara sant. Det jag läst om den så verkar den helt klart vara spelskärmen jag drömt om så förbannat länge

Sen får man ju hoppas att detta med flicker är barnsjukdomar. Verkar som många fått ordning på sina med nyare firmware!
Jag måste testa denna, men är lite skeptiskt till den extrema kurvaturen. Aldrig haft en curved skärm, så detta blir spännande att se!

Permalänk
Medlem

Har de senaste åren haft en 32" AOC (4k, 60Hz, platt VA-panel), men varit nyfiken på adaptiv synkronisering och högre Hz.

Mitt 1080ti har precis orkat driva 4k i 60fps så det har fungerat bra för de spel jag spelat, och ytan är ju toppen för media och flera fönster samtidigt.

Men nu på semestern upptäckte jag Warzone.. Och nyfikenheten på g-sync, Hz och fps tog överhand så köpte en Asus VG27BQ (27", 1440, 144Hz (165Hz), platt TN-panel) som jag nu använt i 2 veckor.

Att gå från 50-60fps i 60Hz till 110-120fps i lika många Hz var en trevlig upplevelse.
Saknar dock 4k, de förlorade 5" men framförallt så får jag inte riktigt till färgerna som jag vant mig vid på VA-panelen på den nya TN-panelen.

Har inte bestämt mig för om jag ska ha kvar eller lämna tillbaka skärmen, men tror det blir svårt att gå tillbaka till 60Hz.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

Jag har en 32GK850G. Riktig g-sync och fin bild. Jag har svårt att hitta något att klaga på.

Den Dell nämner har jag testat. Bra bild men flimrar i g-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Jag har en 32GK850G. Riktig g-sync och fin bild. Jag har svårt att hitta något att klaga på.

Den Dell nämner har jag testat. Bra bild men flimrar i g-sync.

Jag testade den för ett par år sedan. Älskar såklart VA svärtan/kontrasten med totalt avskydde VA smear. Och ändå ansågs den som den snabbaste VA. Nu äntligen har vi fått en VA - G7, som är så gott som smear free. Trodde aldrig det skulle ske faktiskt. Så gissa om jag är lyriskt överlycklig

Permalänk
Medlem

Härligt att se att vi är fler som sitter i samma båt! Har kollat runt lite mer nu och det känns lite som det står mellan den väldigt billiga AOC CQ32G1 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5051872 eller att plånboken ska få ta smällen med en Samsung G7 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258108. Självklart är väl G7:an den "bättre" av dom men frågan är väl bara om det är värt att lägga de extra 5000 kronorna? Som sagt väldigt mycket talar för G7:an med HDR osv men behöver väl bara rättfärdiga köpet för mig själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superdry:

Härligt att se att vi är fler som sitter i samma båt! Har kollat runt lite mer nu och det känns lite som det står mellan den väldigt billiga AOC CQ32G1 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5051872 eller att plånboken ska få ta smällen med en Samsung G7 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5258108. Självklart är väl G7:an den "bättre" av dom men frågan är väl bara om det är värt att lägga de extra 5000 kronorna? Som sagt väldigt mycket talar för G7:an med HDR osv men behöver väl bara rättfärdiga köpet för mig själv!

Presis och i mitt tycke, är det värt varenda krona. Bara att få slippa det avskyvärda VA smear, är guld. Sedan dessutom HDR 600!
Aldrig varit så hypad över en skärm faktiskt. Om den bara kunde komma med dedikerad g-sync modul och mindre vinklad eller platt. Men vem vet, det kanske är perfekt med en curved. Aldrig sett en sådan skärm ens, så få se vad jag tycker

Nu skynda dig och köp mästerverket. Detta lär verkligen vara nextgen VA

Permalänk
Medlem

Synd att 32-tummaren bara har G-sync från 80 Hz bara. 27-tummaren går ned till 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Synd att 32-tummaren bara har G-sync från 80 Hz bara. 27-tummaren går ned till 60.

Enligt folk på reddit är det åtgärdat med ny FW. Den gick t.o.m ned ända till 50hz (fps)
Snacka om bra nyheter!

Permalänk
Medlem

Jag kör denna och känner mig väldigt nöjd med den: https://www.inet.se/produkt/2210988/acer-32-predator-z321qu-c...

Visst har väl ett par år på nacken men har en skapligt hög spec forfarande.

Edit: Ska även tilläggas att jag satt och tittade på olika skärmar ett bra tag innan jag bestämde mig för denna

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Jag kör denna och känner mig väldigt nöjd med den: https://www.inet.se/produkt/2210988/acer-32-predator-z321qu-c...

Visst har väl ett par år på nacken men har en skapligt hög spec forfarande.

Edit: Ska även tilläggas att jag satt och tittade på olika skärmar ett bra tag innan jag bestämde mig för denna

Har kikat på den där tidigare också, sitter med en Predator XB271HUA idag som jag är väldigt nöjd med, är väl just bara priset och när den ligger i samma prisklass som t ex G7:an som får mig att fundera. Fan vad svårt det ska vara 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superdry:

Har kikat på den där tidigare också, sitter med en Predator XB271HUA idag som jag är väldigt nöjd med, är väl just bara priset och när den ligger i samma prisklass som t ex G7:an som får mig att fundera. Fan vad svårt det ska vara 😅

Ja Samsung skärmen verkar ju onekligen riktigt trevlig, är väl kompatibel med G-sync också?
Hade nog själv gått med Samsung om jag skulle välja idag.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Ja det lutar ju onekligen mot den, men testade googla "Samsung G7 gsync flicker" och fick upp den här tråden som första resultat https://www.reddit.com/r/Monitors/comments/hqgy40/samsung_ody... vilket direkt gör att man känner sig lite osäker 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Superdry:
Freesync = AMD:s perspektiv
G-Sync = Nvidia:s perspektiv

Jag går igenom hur det fungerar i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/28892
Alla skärmar 1000+ med VESA Adaptive fungerar med ditt grafikkort. Det stora frågetecknet är hur bra den adaptiva synken fungerar och där är då Nvidias vitlista den som står för det tydligaste beskedet om att det fungerar bra.

"Heta tips" är annars inte svårt. Använd prisjakt och sortera på "rank" så får du de skärmar som folk är mest intresserade av: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s448382208

21:9 med 3440x1440 fungerar det också. Det är väldigt olika från spel till spel vad som fungerar och inte med 21:9-format. Äldre spel har mest problem. Ett 2080 har heller inga gigantiska problem med 3440x1440, utan det är upp till varje spel vad som behöver göras. Lär känna din FPS och dina Hertz så går det att ordna.

Efter att ha kikat på listan på rank så låg AOC CU34G2X i topp. Dock har man läst om många som verkar uppleva flickering med Nvidia. Är detta något du upplevt själv eller känner till?

Denna skärm låg väldigt bra till i min lista...tills jag såg att det problemet var så pass omfattande som det verkar vara :/

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Bildexpert 📺

@Grihm: När jag körde igenom AOC CU34G2X för AOC-genomgången hade den inga problem med flimmer under adaptiv synk. Andra AOC-skärmar kunde hoppa till i ljusstyrka vid snabba växlingar i frekvens, men inte den CU34G2X jag hade.

Om det nu var detta du tänkte på med "flickering"? För det begreppet är väldigt brett och kan användas som beskrivning på nästan vad som helst. Ofta är det bara någon som är ovan med hur den nya skärmen beter sig jämfört med den gamla skärmen och försöker sätta ord på upplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Grihm: När jag körde igenom AOC CU34G2X för AOC-genomgången hade den inga problem med flimmer under adaptiv synk. Andra AOC-skärmar kunde hoppa till i ljusstyrka vid snabba växlingar i frekvens, men inte den CU34G2X jag hade.

Om det nu var detta du tänkte på med "flickering"? För det begreppet är väldigt brett och kan användas som beskrivning på nästan vad som helst. Ofta är det bara någon som är ovan med hur den nya skärmen beter sig jämfört med den gamla skärmen och försöker sätta ord på upplevelsen.

Tackar för infon.

Ja jag tror iaf det var det som alla pratar om. Likadant kanske som flickering problemet på G7 Samsung skärmarna. Jag har ju en ap-gammal TN panel, så när jag läst på om vad som finns att byta till som är bästa valet för mig, så har jag ofta stött på att det pratas om att Nvidia kort får lite strul med Freesync paneler, eller så får man slanta upp 25 - 50 % extra för G-sync varianten.

Jag har en sträng budget att hålla i, och kan bara uppgradera mig väldigt noga då jag inte precis bor nära butiker eller har möjlighet att resa dit och kika IRL... så man är lite låst till forum och läsning för ens information. Jag tror ju inte precis jag är ensam om att vilja just stega upp till 32" med så bra panel som möjligt med Nvidia utan att behöva sälja sina knän på Ebay först. Att vissa sedan verkar kunna köpa och vinna panel-lotteriet och få en felfri upplevelse blir ju lite tungt och man riskerar att kanske prova själv...men jag iaf vill helst inte chansa utan hellre köpa ett säkert kort så att säga.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Grihm: När jag körde igenom AOC CU34G2X för AOC-genomgången hade den inga problem med flimmer under adaptiv synk. Andra AOC-skärmar kunde hoppa till i ljusstyrka vid snabba växlingar i frekvens, men inte den CU34G2X jag hade.

Om det nu var detta du tänkte på med "flickering"? För det begreppet är väldigt brett och kan användas som beskrivning på nästan vad som helst. Ofta är det bara någon som är ovan med hur den nya skärmen beter sig jämfört med den gamla skärmen och försöker sätta ord på upplevelsen.

Nu tog jag chansen och det blev en AOC CU34G2X. Känns bekvämt och med goda vitsord samt review med. Komplett hade den för 4990 för en timma sen, men nu är den uppe på 5990 igen, så turen höll ^^

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Nu tog jag chansen och det blev en AOC CU34G2X. Känns bekvämt och med goda vitsord samt review med. Komplett hade den för 4990 för en timma sen, men nu är den uppe på 5990 igen, så turen höll ^^

Hade den också i varukorgen på kompletts rea men fegade ur pga denna review: https://youtu.be/Z18siG3rrBg
Du kan väl skriva några rader om din upplevelse när du testat den.
Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

@buLLit: Det ska jag absolut göra. Den kommer efter helgen verkar det som då det ligger kvar hos @komplett. Möjligen så verkar det som paketet fastnat, om inte det är bugg med postnords paketspårning. Säkerligen Covid som bökar men man får vänta snällt bara helt enkelt

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

Som TS kanske man borde rapportera in vad det till slut blev. Köpte först en MSI AG32CQ men efter att ha vant mig vid 27" 1440p skärm sedan tidigare så blev PPIn för låg, kändes helt enkelt som en nedgradering så jag lämnade tillbaks den.
Till slut slog jag också till på en AOC CU34G2X men har legat borta på jobb i två veckor så den väntar på mig där hemma, i helgen ska jag dock äntligen testa den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Hade den också i varukorgen på kompletts rea men fegade ur pga denna review: https://youtu.be/Z18siG3rrBg
Du kan väl skriva några rader om din upplevelse när du testat den.
Tack på förhand!

Efter lite villovägar så har jag nu fått hem skärmen och haft den i tre dagar iaf.

Paketering.
Skärmen kommer i ett mycket bra emballage som tål en hel del hantering i postväg, så ingen oro för att skicka den med bud nu i Human Malware tiderna.

Tillbehör.
Kortfattat och viktigast, du får med HDMI samt DP kabel i lådan. 1.8 meters.

Montering.
Världens enklaste stativ med fastmonterad tumskruv som låset fot och stativ, sedan klickar du bara i skärmen och så är den låst. Kanonfäste, och stadigt med.

Upplevelse och kvalitet.
Jag är ingen guru på bild inställningar, men jag har tweakat mig fram till en mera naturligt ljus bild, dragit tillbaka den extrema ljusstyrkan till lite av en " gulare " naturligare ton, och ställt in G-sync och 144 HZ.
För mig har skärmen fungerat felfritt från sekund 1. Inte en enda död pixel, inget strul, plug and play och en kvalitet av bilden som i mina ögon är helt underbar.

Jag lirade igenom DLC paketet till Metro Exodus, och upplevelsen var en markant skillnad från min gamla panel sedan 7 år bak. Färgerna är mycket mera naturliga, HDR och RTX på skärmen ger ett väldigt intryck med Godrays och neonlysande knappar och lampor etc i mörka miljöer.

Jag är absolut införstådd i att det finns både skärmar med bättre panel och mera kräm i egenskaperna, men för priset så är detta ett kanonköp. Jag hann dessutom nypa en på Komplett´s rea för 4990, så jag är så nöjd som jag kan vara.

Cyberpunk 2077 är i antågande, så nu ska jag bara sälja mitt 2070 S och byta upp mig till 3070 eller 80 och verkligen njuta.

Slutsats.
Sitter du i funderingen på att köpa en skärm med alla dessa höjdpunkter så kan du knappast göra en bättre deal. AOC hade en mycket högre kvalitet på sitt skärmbygge än vad jag hade trott, så de får tummarna upp från mig!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grihm:

Efter lite villovägar så har jag nu fått hem skärmen och haft den i tre dagar iaf.

Paketering.
Skärmen kommer i ett mycket bra emballage som tål en hel del hantering i postväg, så ingen oro för att skicka den med bud nu i Human Malware tiderna.

Tillbehör.
Kortfattat och viktigast, du får med HDMI samt DP kabel i lådan. 1.8 meters.

Montering.
Världens enklaste stativ med fastmonterad tumskruv som låset fot och stativ, sedan klickar du bara i skärmen och så är den låst. Kanonfäste, och stadigt med.

Upplevelse och kvalitet.
Jag är ingen guru på bild inställningar, men jag har tweakat mig fram till en mera naturligt ljus bild, dragit tillbaka den extrema ljusstyrkan till lite av en " gulare " naturligare ton, och ställt in G-sync och 144 HZ.
För mig har skärmen fungerat felfritt från sekund 1. Inte en enda död pixel, inget strul, plug and play och en kvalitet av bilden som i mina ögon är helt underbar.

Jag lirade igenom DLC paketet till Metro Exodus, och upplevelsen var en markant skillnad från min gamla panel sedan 7 år bak. Färgerna är mycket mera naturliga, HDR och RTX på skärmen ger ett väldigt intryck med Godrays och neonlysande knappar och lampor etc i mörka miljöer.

Jag är absolut införstådd i att det finns både skärmar med bättre panel och mera kräm i egenskaperna, men för priset så är detta ett kanonköp. Jag hann dessutom nypa en på Komplett´s rea för 4990, så jag är så nöjd som jag kan vara.

Cyberpunk 2077 är i antågande, så nu ska jag bara sälja mitt 2070 S och byta upp mig till 3070 eller 80 och verkligen njuta.

Slutsats.
Sitter du i funderingen på att köpa en skärm med alla dessa höjdpunkter så kan du knappast göra en bättre deal. AOC hade en mycket högre kvalitet på sitt skärmbygge än vad jag hade trott, så de får tummarna upp från mig!

Tack för att du tog dig tid att svara i tråden!
Priset på denna typ av VA panel är ju jäkligt attraktivt.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

@buLLit: My pleasure.

Ja jag satt länge och funderade på vad jag skulle köpa, men verkligheten är som följande.
Jag har ingen rig alá Jaystwocents Nebula eller ekonomi för ett sådant köp heller. Jag överklockar inget, jag tävlar inte i nåt benchmarks eller vad det nu må vara.

Jag vill spela och se på film etc...och jag ville stega upp från 27". Jag fick oerhört mycket för mina pengar, och visst..det är ingen IPS panel, men det stör mig inte ett dugg. Utöver det fick jag allt. 144 HZ, 34", 1440, curved.

Nu är bara problemet vad man ska spela i vilken ordning

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Tack för att du tog dig tid att svara i tråden!
Priset på denna typ av VA panel är ju jäkligt attraktivt.

Jahapp då var det dag 3-4 och givetvis ska man öppna ett vitt fönster, och tadaa... En död svart pixel >_>

Tanken nu är att jag iaf kontaktat @komplett om AOC´s pixelgaranti, men enligt vad jag förstår så har de en total garanti av detta, men får se vad som svaras.

Pixeln är placerad i adressfönstrets område...så inte i centrum iaf. Ska man... bara bita i äpplet och ta detta...eller? Jag gillar verkligen skärmen i övrigt, men jag är obeskrivligt irriterad av saker som död pixel, repor etc.....så jag vet att jag kommer sitta o glo där och se om jag " verkligen ser den ". Lite att tappa glädjen så att säga iaf i ett par månader innan man accepterar det. Typ som första repan på en mobil.

Frågan dock.... om man nu byter skärm och nästa är inkl död pixel den med, eller att pixeln kommer efter en tids brukande...what to do?
Det finns väl ingen skärmtillverkare som har full pixelgaranti under hela garantitiden?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit