SAS Travel Voucher - Undermålig kommunikation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Nov 2004

SAS Travel Voucher - Undermålig kommunikation

Skulle resa från London till Stockholm och tillbaka i påskas men pga av Coron så avbokade jag resan (i enlighet med deras regler). När detta gjorde så skickades inget bekräftelsemail (detta görs inte av systemet enligt deras kundtjänst). Min partner fick sin voucher den 27 April, när detta skedde så kontrollerade jag min mail och dess skräppost. Inget där för min del.

Spola fram till i helgen när vi äntligen bokade en ny resa London Stockholm t/rt i Augusti så då kom jag på att jag fick ju aldrig den där vouchern i våras. Kundtjänst är stängd på helger under sommaren så jag ringde dem i måndags och och efter 75 min väntan så fick jag tala med en kundtjänstmedarbetare som sa att hon kunde se att en voucher skickats till mig den 27e. Hon berättade att hon skulle be sina kollegor som sköter voucher-hanteringen att skicka mig en ny. Inga problem men detta sades ta ett par dagar. Eftersom deras kommunikation varit dålig innan så bad jag henne att skicka mig en skriftlig bekräftelse på att detta var påväg och hon lovade att detta skulle ske. Vi bekräftade även att hon hade rätt mail-adress till mig i systemet osv så det vvar ingen tvekan om att hon skulle göra det. Under samtalet så kom det fram att från att man får mailet med vouchern så måste man aktivera den inom 48 timmar annars försvinner den. Är inte det konstigt, tänk om man inte läser sin mail på 48 timmar? Nu är inte mina biljetter så dyra men jag skulle bli ännu mer uppgiven om de var värda 6 000 kr eller något i den summan.

Idag två dagar senare har inget mail kommit och jag ringer igen för att kolla vad som händer. Jag väntar nog bara 40 min i kö idag men kommer fram till en så otroligt dryg kundtjänstmedarbetare så jag har inte ord. Otroligt dryg. Det är alltid svårt att beskriva bådas sidor såhär på ett forum utan en inspelning. Men kontentan av det samtalet var att de skickar ALDRIG bekräftelsemail på vad som sagta i samtal, jag blev alltså ljugen för under första samtalet. Vidare sa han att jag fått vouchern den 1 Maj, inte den 27 April som den första personen sa, väldigt konstigt. Vidare berättade han att OM deras medarbetare som sköter voucherna kommer fram till att de visst skickat mailet till mig förut så är alla anledningar till att ja inte fått det, mitt fel. Skräpkorg spamfilter osv. Om så är fallet kommer de vägra skicka om vouchern, inte alls i stil med var jag fått reda under mitt första samtal då hon berättade att det skulle visst lösa sig och att SAS skulle göra vad det kan för att hjälpa. När detta kom fram så fråga jag om de nu tänkte göra så, så får jag väl ändå en bekräftelse på detta? Hör o häpna att nä de vägrar de göra, det kommer absolut inte skicka bekräftelse på nekat ny voucher. Så om jag nu inte hör från dem inom låt säga 3 dagar så måste jag ringa dem igen för att kontrollera om det nekat ärendet, inte hunnit hantera det eller om mailet försvunnit på vägen igen. Det känns för mig helt frånvänt att det vägrar kommunicera en sån sak.

I teorin har de alltså inte nekat mig min voucher än men deras nonchalans i ärendet är förbluffande och jag kan inte anmäla till ARN, för som sagt, de har inte nekat mig än. Men man känner sig väldigt uppgiven efter att vara in kontakt med dem när de ljuger och sen berättar att de tänker inte kommunicera på något sett.

Jag tror inte det kommer fram av min text men det känns bara så sjukt att de kan låta bli att kommunicera med en vid ett nekande och att de ljuger om hur de ska kommunicera när man pratar med dem.

JAg brukar flyga med SAS för att det känns som att de brukar göra rätt för sig men nu börjar man ju undra. Är det någon annan som haft problem med SAS nu under Corona?

---Under uppbyggnad----

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av lillpeparoni:

Är det någon annan som haft problem med SAS nu under Corona?

Varför begärde du inte bara pengarna tillbaka från första början?

Här kan du följa hur det går för andra: https://www.businessclass.se/forum/threads/har-du-f%C3%A5tt-%...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Ibymafayhas:

Varför begärde du inte bara pengarna tillbaka från första början?

Här kan du följa hur det går för andra: https://www.businessclass.se/forum/threads/har-du-f%C3%A5tt-%...

Eftersom flyget inte var inställt utan hela tiden flyttades fram så trodde vi inte att vi kunde få pengarna tillbaka. Detta var då i början av april och reglerna var mer otydliga då.

---Under uppbyggnad----

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002

man har så vitt jag vet alltid rätt till pengarna tillbaka om flyget flyttas fram... sålänge vi inte pratar om förseningar.

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Ibymafayhas:

Varför begärde du inte bara pengarna tillbaka från första början?

Här kan du följa hur det går för andra: https://www.businessclass.se/forum/threads/har-du-f%C3%A5tt-%...

Väntar fortfarande på pengar för fyra flygningar som blev avbokade i mars :/

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, Logitech g513 carbon, audio-technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

@BergHa: Fick tillbaka mina den här veckan från flight som skulle avgå slutet av mars så borde dyka upp snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av TheHaxxorcist:

@BergHa: Fick tillbaka mina den här veckan från flight som skulle avgå slutet av mars så borde dyka upp snart.

Skickar de pengarna med flyg månntro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av TheHaxxorcist:

@BergHa: Fick tillbaka mina den här veckan från flight som skulle avgå slutet av mars så borde dyka upp snart.

Ja, de sa på senaste presskonferansen att de började bli klara med mars, så då börjar de väl beta av april nu... väntar själv på voucher från resa som skulle varit i slutet av april, det kommer när det kommer.

Dator: Louqe|3900xt|2080ti|32GB|2TB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av TheHaxxorcist:

@BergHa: Fick tillbaka mina den här veckan från flight som skulle avgå slutet av mars så borde dyka upp snart.

Skrivet av Mindfighter:

Ja, de sa på senaste presskonferansen att de började bli klara med mars, så då börjar de väl beta av april nu... väntar själv på voucher från resa som skulle varit i slutet av april, det kommer när det kommer.

Najs, hoppas!

Är några tusen som saknas på kontot :/

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, Logitech g513 carbon, audio-technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Triffid:

man har så vitt jag vet alltid rätt till pengarna tillbaka om flyget flyttas fram... sålänge vi inte pratar om förseningar.

Detta är korrekt. Du skall aldrig behöva välja mellan voucher eller pengar utan det är alltid pengar tillbaka som 1:a alternativ. Sedan är det givetvis upp till var och en och godta alternativa återbetalningar om man så önskar. När det är risk för konkurser i hela flygbranschen är risken dock uppenbar att värdet på alternativen är 0 kr.

Skrivet av BergHa:

Väntar fortfarande på pengar för fyra flygningar som blev avbokade i mars :/

Enklast är att betala allt med kreditkort. Efter 30 dagar så går du via kortutgivaren så fixar de pengarna åt dig. Flygbolag har väl alla en urusel service redan innan, hade själv en lång fight med Lufthansa 2018 där de godkänt utbetalning men den inte genomfördes. Informerade lugnt att det var kronofogden nästa om pengarna inte kom och då gick det fort.
Med alla flighter det är nu så förstår jag att det tar tid, både Lufthansa och SAS lånar pengar från kunder för att undvika konkurs (båda har väl statligt stöd på på gång och då kanske utbetalningar tar fart).

Jag förerar alltid skriftlig kommunikation för dokumentationen, men gissar du inte har prio på detta och då återgår man till kreditkortsutgivaren för att lösa skulden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jul 2001

Själv väntar jag också pengar tillbaks från SAS. De ställde in min flygning den 12/5 som skulle gått 21/5. Men jag har köpt den via Ticket.se och har inte hört ett ljud sedan de ställde in den, varken från SAS eller Ticket.

Tänkte vänta ett par veckor till innan jag börjar ringa/maila. Att gå via kortutgivaren är alltid en sista möjlighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av lillpeparoni:

Skulle resa från London till Stockholm och tillbaka i påskas men pga av Coron så avbokade jag resan (i enlighet med deras regler). När detta gjorde så skickades inget bekräftelsemail (detta görs inte av systemet enligt deras kundtjänst). Min partner fick sin voucher den 27 April, när detta skedde så kontrollerade jag min mail och dess skräppost. Inget där för min del.

Spola fram till i helgen när vi äntligen bokade en ny resa London Stockholm t/rt i Augusti så då kom jag på att jag fick ju aldrig den där vouchern i våras. Kundtjänst är stängd på helger under sommaren så jag ringde dem i måndags och och efter 75 min väntan så fick jag tala med en kundtjänstmedarbetare som sa att hon kunde se att en voucher skickats till mig den 27e. Hon berättade att hon skulle be sina kollegor som sköter voucher-hanteringen att skicka mig en ny. Inga problem men detta sades ta ett par dagar. Eftersom deras kommunikation varit dålig innan så bad jag henne att skicka mig en skriftlig bekräftelse på att detta var påväg och hon lovade att detta skulle ske. Vi bekräftade även att hon hade rätt mail-adress till mig i systemet osv så det vvar ingen tvekan om att hon skulle göra det. Under samtalet så kom det fram att från att man får mailet med vouchern så måste man aktivera den inom 48 timmar annars försvinner den. Är inte det konstigt, tänk om man inte läser sin mail på 48 timmar? Nu är inte mina biljetter så dyra men jag skulle bli ännu mer uppgiven om de var värda 6 000 kr eller något i den summan.

Idag två dagar senare har inget mail kommit och jag ringer igen för att kolla vad som händer. Jag väntar nog bara 40 min i kö idag men kommer fram till en så otroligt dryg kundtjänstmedarbetare så jag har inte ord. Otroligt dryg. Det är alltid svårt att beskriva bådas sidor såhär på ett forum utan en inspelning. Men kontentan av det samtalet var att de skickar ALDRIG bekräftelsemail på vad som sagta i samtal, jag blev alltså ljugen för under första samtalet. Vidare sa han att jag fått vouchern den 1 Maj, inte den 27 April som den första personen sa, väldigt konstigt. Vidare berättade han att OM deras medarbetare som sköter voucherna kommer fram till att de visst skickat mailet till mig förut så är alla anledningar till att ja inte fått det, mitt fel. Skräpkorg spamfilter osv. Om så är fallet kommer de vägra skicka om vouchern, inte alls i stil med var jag fått reda under mitt första samtal då hon berättade att det skulle visst lösa sig och att SAS skulle göra vad det kan för att hjälpa. När detta kom fram så fråga jag om de nu tänkte göra så, så får jag väl ändå en bekräftelse på detta? Hör o häpna att nä de vägrar de göra, det kommer absolut inte skicka bekräftelse på nekat ny voucher. Så om jag nu inte hör från dem inom låt säga 3 dagar så måste jag ringa dem igen för att kontrollera om det nekat ärendet, inte hunnit hantera det eller om mailet försvunnit på vägen igen. Det känns för mig helt frånvänt att det vägrar kommunicera en sån sak.

I teorin har de alltså inte nekat mig min voucher än men deras nonchalans i ärendet är förbluffande och jag kan inte anmäla till ARN, för som sagt, de har inte nekat mig än. Men man känner sig väldigt uppgiven efter att vara in kontakt med dem när de ljuger och sen berättar att de tänker inte kommunicera på något sett.

Jag tror inte det kommer fram av min text men det känns bara så sjukt att de kan låta bli att kommunicera med en vid ett nekande och att de ljuger om hur de ska kommunicera när man pratar med dem.

JAg brukar flyga med SAS för att det känns som att de brukar göra rätt för sig men nu börjar man ju undra. Är det någon annan som haft problem med SAS nu under Corona?

Säg till dem att du vill ha inspelningarna från samtalen skickat till dig. De flesta kundtjänstkontor spelar alltid in sina samtal och du har alltid rätt att hämta ut dessa inspelningar.

| Corsair Crystal 460X | ROG Thor 850W | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX2070S | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Ibymafayhas:

Enklast är att betala allt med kreditkort. Efter 30 dagar så går du via kortutgivaren så fixar de pengarna åt dig. Flygbolag har väl alla en urusel service redan innan, hade själv en lång fight med Lufthansa 2018 där de godkänt utbetalning men den inte genomfördes. Informerade lugnt att det var kronofogden nästa om pengarna inte kom och då gick det fort.
Med alla flighter det är nu så förstår jag att det tar tid, både Lufthansa och SAS lånar pengar från kunder för att undvika konkurs (båda har väl statligt stöd på på gång och då kanske utbetalningar tar fart).

Jag förerar alltid skriftlig kommunikation för dokumentationen, men gissar du inte har prio på detta och då återgår man till kreditkortsutgivaren för att lösa skulden.

Ja får nog skaffa kreditkort om man ska börja resa mer.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, Logitech g513 carbon, audio-technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Mithras:

Säg till dem att du vill ha inspelningarna från samtalen skickat till dig. De flesta kundtjänstkontor spelar alltid in sina samtal och du har alltid rätt att hämta ut dessa inspelningar.

Intressant! Det visste jag inte. Vilken lag är det med stöd av?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staffanstorp
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av pv2b:

Intressant! Det visste jag inte. Vilken lag är det med stöd av?

Om jag inte är helt ute och turnerar är det GDPR som reglerar det. Tyvärr behöver de inte skicka inspelningarna till dig utan det räcker med att du ges tillfälle att du tar del av dem. En kollega bad om inspelningar från sin bank och det gick bra att lyssna på dem - på deras kontor.

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic | 3x Dell U2414H
Zwift/storage: i7-2600k | GTX1050 | 4U chassi
HTPC2: Intel NUC3217IYE | 8GB | 120GB mSATA
Servrar: HP N54L Microserver | Server2: Fujitsu Primergy Tx1310 M1 | Dell R210 II | Supermicro AMD Opteron 6378

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av pv2b:

Intressant! Det visste jag inte. Vilken lag är det med stöd av?

Vilken del? Kundtjänst får spela in samtal bäst de vill eftersom de är en del av samtalet, och du får alltid spela in alla samtal du själv är delaktig i (4kap9a i brottsbalken). Lagring blir lite knepigare om det går att identifiera personen enligt PUL, vilket är lagligt så länge det handlar om strukturerad digital lagring samt man fått info. Du har alltid rätt till inspelningen ifall en sådan finns eftersom du faktiskt är en del av den

| Corsair Crystal 460X | ROG Thor 850W | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX2070S | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008

Känns som man kommer få vänta länge, fått tillbaka mina pengar från Ryanair nu.
Väntar fortfarande på pengarna från austrian airlines. Känns som de kursar om de betalar ut så de väntar på att få in cash från staten eller nått. Får se hur lång tid de kan tänkas ta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Mithras:

Säg till dem att du vill ha inspelningarna från samtalen skickat till dig. De flesta kundtjänstkontor spelar alltid in sina samtal och du har alltid rätt att hämta ut dessa inspelningar.

Tror inte de bryr sig ett dugg om att det farit med osanning även om jag får inspelningarna. Jag har nu gjort en chargeback hos min bank jag har mitt kreditkort hos, tyvärr kan jag ha väntat lite förlänge med det och det kan ta upp till 45 dagar för dem att hjälpa en.

Jag har även försökt kontakta SAS via Facebook men får inga svar där heller.

---Under uppbyggnad----