Permalänk
Avstängd

Köpa ett nyköpt hus?

Tjo! Huset som jag i tidigare tråd jag tittade på lades först upp för 1 175 000 kr och verkar ha köpts för 1,3 miljoner kronor eller mer. Senast jag kollade under pågående budgivning låg den på 1,3 miljoner kronor. I området där huset köptes skall liknande hus ha köpts för närmare 1,5 miljoner kronor så det vore inte förvånande då.

Eftersom huset är köpt av någon annan så funderar jag på hur vanligt det är att kunna köpa ett redan nyköpt hus? Så klart är det omöjligt att till 100% veta förrän man har pratat med de nya husägarna. Men vad tror Du rent generellt talat? Brukar nya husägare (om vi antar att det inte är deras första hus) inte vara så måna om att sälja huset omgående?

Det skall tilläggas nu att jag INTE är desperat efter hus, utan undrar bara vilka möjligheter som finns i framtiden för mig i takt med att jag sparar ihop till egen framtida kontantinsats samt kollar efter eventuellt banklånelöfte. Innan skall jag dock kolla med ServaNet för att se om ens fiber finns dragit till området. Annars är det rätt "meh".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Frågar du alltså om vi tror att någon som precis köpt hus är villig att sälja det direkt ?
Jag tror inte det. Köpte själv hus för 2 år sedan, och det är inte direkt en liten process.
Har VÄLDIGT svårt o tro att nån skulle göra det för skojs skull.
Men pengar har en tendens o ändra lägen förstås.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Inaktiv

Varför i hela friden skulle någon köpa ett hus och sen sälja det direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför i hela friden skulle någon köpa ett hus och sen sälja det direkt?

För att något ändrats sedan de köpte huset?
De kanske precis fick ett erbjudande om det perfekta drömjobbet - i andra änden av landet.
Eller så kanske det är skiljsmässa på gång, och huset är för stort för en ensam person.

Kan finnas många orsaker till att någon vill sälja ett hus, trots att de nyss köpte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför i hela friden skulle någon köpa ett hus och sen sälja det direkt?

Kanske hemsökt

Permalänk
Avstängd

Nu köpte inte vi ett nytt hus men vårt hus var till salu och vi var med och budade men förlorade. Ett år senare kom huset ut igen då särboparet som köpt skulle flytta isär igen. Vi tog huset direkt då det är vårt drömhus.
Så mycket kan förändras i ett liv så som någon skriver så är det antingen toppjobb eller par som ska skiljas som gör att man säljer. Att man sen behöver sälja med förlust i dessa tider känns inte så kul då priserna stiger varje dag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

sen kan ju ekonomiska förhållandena ändras så man blir tvungen att sälja så ja, chansen finns men den är nog rätt minimal.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd

Hm, jag tror bannemig att huset inte såldes för budgivningspriset på senast 1,3 miljoner kronor då annonsen togs bort 10:e juli 2020 och jag finner den ej bland slutpriser bland hus/villor.

Möjligen ville ägarna ha mer för huset. Liknande hus i samma område har sålts för mellan 1,5-1,8 miljoner kronor. Kanske man kan lyckas slå igenom en affär då om man skippar mäklare som käkar upp 15-20% av försäljningspriset eller vad det må vara?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, jag tror bannemig att huset inte såldes för budgivningspriset på senast 1,3 miljoner kronor då annonsen togs bort 10:e juli 2020 och jag finner den ej bland slutpriser bland hus/villor.

Möjligen ville ägarna ha mer för huset. Liknande hus i samma område har sålts för mellan 1,5-1,8 miljoner kronor. Kanske man kan lyckas slå igenom en affär då om man skippar mäklare som käkar upp 15-20% av försäljningspriset eller vad det må vara?

Ska du verkligen fundera på att köpa hus om du inte ens vet vad det kostar att köpa och sälja hus? 15-20% kostar inte en mäklare... Finns bra mycket mer att oroa sig för vid köp av hus än att tidigare ägare bott en kort tid där. Tex kostnader (lagfart, pantbrev) och skick på hus(vattenskador, mögel, fuskbygge osv)

Edit: Det går ju självklart att få ut tidigare pris på fastigheten från myndigheter, vill minnas att det är lantmäteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hm, jag tror bannemig att huset inte såldes för budgivningspriset på senast 1,3 miljoner kronor då annonsen togs bort 10:e juli 2020 och jag finner den ej bland slutpriser bland hus/villor.

Möjligen ville ägarna ha mer för huset. Liknande hus i samma område har sålts för mellan 1,5-1,8 miljoner kronor. Kanske man kan lyckas slå igenom en affär då om man skippar mäklare som käkar upp 15-20% av försäljningspriset eller vad det må vara?

Menar du att budet kom den 10 juli och det är de ägarna som nu vill sälja? Mer troligt isåfall att affären inte gick i lås och samma ägare försöker sälja igen isåfall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Menar du att budet kom den 10 juli och det är de ägarna som nu vill sälja? Mer troligt isåfall att affären inte gick i lås och samma ägare försöker sälja igen isåfall.

Jag tittade någon vecka innan 10:e juli 2020 och då låg budgivningspriset på 1,3 miljoner och status för annonsen var att "Budgivning pågår". Sedan togs den bort 10:e juli 2020 och idag när jag sökte på slutpriser inom området där jag hittade ett annat hus på samma gatuadress (men ej husnummer) så fanns den inte med.

Därför tror jag att det ej såldes eller så genomfördes en affär utan mäklare?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tittade någon vecka innan 10:e juli 2020 och då låg budgivningspriset på 1,3 miljoner och status för annonsen var att "Budgivning pågår". Sedan togs den bort 10:e juli 2020 och idag när jag sökte på slutpriser inom området där jag hittade ett annat hus på samma gatuadress (men ej husnummer) så fanns den inte med.

Därför tror jag att det ej såldes eller så genomfördes en affär utan mäklare?

Kolla slutpriser på booli.se
Om huset blir sålt så brukar annonsen försvinna omgående.
Om köpare av någon anledning drog sig ur lär annonsen komma upp snart igen.

Tror inte man kan sälja utan mäklare när man anlitat mäklare, inte för att slippa arvode i alla fall.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Kolla slutpriser på booli.se
Om huset blir sålt så brukar annonsen försvinna omgående.
Om köpare av någon anledning drog sig ur lär annonsen komma upp snart igen.

Tror inte man kan sälja utan mäklare när man anlitat mäklare, inte för att slippa arvode i alla fall.

Där står det borttagen för objektet som jag följt. Tittade på liknande objekt på samma gata och fann en där det stod "Såld" istället.

Är husets nuvarande ägare bundna ett par veckor eller månader till mäklaren efter att deras annons tagits bort?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: är garanterat samma ägare som lägger upp igen. Även om man vinner budgivning tar det ett tag att göra klart affären. Man ska göra klart med banken om lån, skriva kontrakt mm. Brukar ta iaf en vecka. Att man sen skulle lägga ut huset igen efter några dagar känns osannolikt. Om vi inte pratar dödsfall eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Sedan togs den bort 10:e juli 2020 och idag när jag sökte på slutpriser inom området där jag hittade ett annat hus på samma gatuadress (men ej husnummer) så fanns den inte med.

Det kan ta upp till 3 månader innan slutpriset dyker upp.

Permalänk
Medlem

De som köpte det kan ha lagt ett förhandsbud som säljaren accepterar och kan därför ha tagits bort tidigare och inte säkert att den dyker upp i sådant fall på slutpriser.

Tips, lägg ett förhandsbud som är en bit över utgångspriset men som du ändå klarar av att betala, då finns det större chans att slippa buda och säljaren slipper "krångel" med visning etc.

Permalänk
Avstängd

Vet du vilken mäklare som lagt ut det så kontakta honom direkt och fråga. Han kan direkt informera dig om läget och kanske kan du få veta lite mer. Bara att ringa så får du rätt svar istället för att vi sitter och gissar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Kanske hemsökt

Vanligare med äldre hus. Just nybyggen brukar inte ha hunnit få den kärleken som krävs ännu då vi har rätt ont om s.k. "Indian burial grounds" här i Svea.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon42512:

Varför i hela friden skulle någon köpa ett hus och sen sälja det direkt?

För att de fått ett pris de av någon anledning inte kan motstå, sånt har hänt men det är inte så vanligt men nån kan ju vilja köpa fastigheten till nästan vilket pris som helst men missat att få in ett bud och erbjuda ett överpris till den första köparen, Nu lär det inte handla om vanliga familjer som kan lägga på flera miljoner på priset men säg att nån erbjuder 10 ggr det du gav för huset och du kan köpa ett mycket bättre hus för det inom en rimligt hanterbar tidsrymd hur skulle du då göra ?
Det har förekommit att miljardärer och företag har velat köpa samtliga fastigheter i ett område för att riva dem för att få tillgång till marken.
I de lägena spelar det ingen större roll för dem om de behöver betala ett litet "överpris" för det är ändå en ganska liten del av totala kostnaden.
Det händer också att vanliga familjer av nån anledning ändrar sig för att köpet kanske gått lite för fort och de inser att huset helt enkelt inte passar och kan vilja sälja bara för att de insett i efterhand att husköpet blev fel så att de vill backa på ett enkelt sätt utan att det tar lång tid eller kostar pengar.
Det finns inget fel i att fråga och säger köparen nej så kan man fråga igen och ibland alltså erbjuda några miljoner mer än det ursprungliga priset och se om svaret blir nej då också och det har hänt att folk ändrat sig när de får att sånt bud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.