Permalänk
Medlem

Kompabiltet av datordelar

Jag har länge drömt om att kunna bygga en stationär gamingdator för ett rimligt pris. Jag har äntligen hittat bra delar till ett bra pris, men jag vet inte om de går ihop bra i verkligheten.

Jag har kollat vilken prestanda man lär få med delarna och är nöjd.
Delarna är:
AMD Ryzen 5 3600 3.6ghz 1989kr
Gigabyte B450 Arous Elite 1290kr
Corsair RM Series™ RM650 80 PLUS Gold Fully Modular 1090kr
Corsair Carbide 275R Airflow White 849kr
Arctic Cooling MX-2 Thermal 8g 2019 99kr
XPG GAMMIX D10 16GBx2 3000MHz PC4-24000 1500kr
ASUS GeForce GT1030 2GB 899kr

Vet någon om dessa delar fungerar bra tillsammans? Snabbt svar är uppskattat.

Permalänk
Medlem

Överlag ser det ut som ett trevligt bygge men är inte valet av grafikkort något underdimensionerat? Kanske någon även har bättre koll på om moderkortet har stöd direkt för Ryzen 3xxx ur lådan?

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Hej, tycker det verkar lite orimligt att gå med ett gt 1030. Det är knappast ett gamingkort, men det beror på vad du tänkt spela.

Kylpastan kan du skippa. Ingår i processorn och kylaren.

Välj ett billigare chassi, andra minnen, billigare nätagg så är du nog mer rätt ute.

Vad är din budget?

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Förslag
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13916672

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@Mr.No1:
Tror du att MSI X470 GAMING PLUS MAX (stöd för 3e generationen Ryzen CPU och anpassat för gamning) 1490kr blir bättre?

Permalänk
Medlem

@supersnubben: Min budget är 5700 (inklusive frakt till örebro). Jag har även redan lagring (2tb HDD) och minne (2x16 GAMMIX D10 3000Mhz). Anledningen varför jag valt ett dyrare nätaggregat är skydd, garanti och livslängd. Luftflöde, fläktar och lite design för chassit. Det är av högsta prioritet att delarna håller så länge som möjligt eftersom det här är en stor satsning jag inte vet när jag kan göra igen. Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

@xvlblo22:
Då går ju inte dom delarna du skickade in under din budget?
Räknar man bort minnen och kylpasta blir det 6000+?

Här är ett paket som tar dig närmare 5700kr.
Gick ner lite i processor då du antagligen inte behöver de extra kärnorna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13916725

Synd att du bor i Örebro. Hade du bott närmare Växjö hade du kunnat få köpa ett Phanteks Evolv ATX av mig för 500kr. Står ändå bara och samlar damm 😅

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@supersnubben: Du kan gå ner mer med processorn eller skippa grafikkortet med den lösningen.
Som @xvlblo22: hellre lägga lite extra krut på nätaggregatet i så fall.

Dock hade det nog varit mer värt att titta efter något begagnat vid den prispunkten.

Permalänk
Medlem

@loefet:

"Jag har länge drömt om att kunna bygga en stationär gamingdator för ett rimligt pris".

Jag skulle inte klassa något under ett 1050 en gaming-maskin men vi har antagligen olika åsikter 😊

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13916762

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@supersnubben: Tack. Jag undrar några saker däremot som jag inte tycker mig få svar på från Inet: Hur stor skilnad i prestanda kan man tänka sig mellan byggena och hur lång livstid kan man förvänta sig? Jag undrar även om den tål att ibland stå och jobba längre än 16 timmar per dag och om det får någon nämnvärt konsekvens i längden, samt hur bra luftcirkulation det är, chassit jag valde hade flera fläktar och bra luftcirkulation.

Permalänk
Medlem

Behövs inga minnen och hårddisk? För 5700 kr är det annars bästa att köpa begagnat men det gäller att känna till vad som är bra och dåligt då många begagnade datorer är sjukt överprissatta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av xvlblo22:

@supersnubben: Tack. Jag undrar några saker däremot som jag inte tycker mig få svar på från Inet: Hur stor skilnad i prestanda kan man tänka sig mellan byggena och hur lång livstid kan man förvänta sig? Jag undrar även om den tål att ibland stå och jobba längre än 16 timmar per dagoch om det får någon nämnvärt konsekvens i längden isf?

Med rätt luftflöde och om du har monterat allt korrekt så kan den stå 24/7 i många år. Rengör regelbundet (på rätt sätt) så funkar datorn längre än vad den behöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Med rätt luftflöde och om du har monterat allt korrekt så kan den stå 24/7 i många år. Rengör regelbundet (på rätt sätt) så funkar datorn längre än vad den behöver.

Har det föreslagna skalet av @Supersnubben rätt luftcirkulation då?

Permalänk
Medlem

@xvlblo22:
Med det sista bygget tror jag du kommer få bättre prestanda i spel beroende på vad du spelar.
Vissa använder mer CPU än GPU så det är svårt att svara på utan att veta vad du tänkt göra.

16h+ borde inte vara något problem så länge du inte belastar den 100% konstant. Det är ingen konsumentmaskin byggd för.
Rent teoretiskt ska du väl minst kunna få ut 3år. Det är vad du har i garanti på moderkortet. Det är väldigt sällan CPU, GPU eller nätagg smäller (om du inte belastar den i 100% konstant). Om den kommer orka med det du vill göra om 3år däremot är en annan fråga. När man köper budget så måste man ha i åtanke att utvecklingen går framåt och att om ett par år så ställer program högre krav på datorn.

Jag börjar få en känsla av att du vill åka 400km/h med en Nissan Micra och att den ska hålla i mer än 5år.
Beskriv vad du ska göra med den så är det lättare för oss att ge mer kvalificerade gissningar 😊

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@supersnubben: Jag tänker typ blender med viss möjlighet till Cycles och en scenstorlek på högst 500 miljoner polygoner, unity projekt med URP eller lätt HDRP och medelkrävande modeller med XX skript, Watch dogs 1, 2, och 3, Minecraft, Fortnite på medium. 30 FPS som lägst räcker. Jag har svårt att tänka mig mer än 70C med 60-80% användning, om det låter rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xvlblo22:

@supersnubben: Min budget är 5700 (inklusive frakt till örebro).

Det blir väldigt svårt att få ihop något vettigt med den budgeten utan att vara dumsnål och köpa billigast möjliga skräp till en eller flera komponenter.

Ett förslag med komponenter av hyfsat bra kvalitet är följande (RAM och lagring tillkommer), men som du ser kommer det en bit över din budget.

Permalänk
Medlem

@supersnubben: Vad kan man tänka sig om jag nöjer mig med mitt nuvarande grafikkort(ASUS Nivida GT1030)? Det går att göra tillräckligt mycket med det och det är enkelt att byta ut i framtiden, till skillnad från en processor.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Vad kan man tänka sig om jag nöjer mig med mitt nuvarande grafikkort(ASUS Nivida GT1030)? Det går att göra tillräckligt mycket med det och det är enkelt att byta ut i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xvlblo22:

@Erik_T: Vad kan man tänka sig om jag nöjer mig med mitt nuvarande grafikkort(ASUS Nivida GT1030)? Det går att göra tillräckligt mycket med det och det är enkelt att byta ut i framtiden.

Om du redan har grafikkort så sparar du ju in pengarna för att köpa ett, och kan istället få snäppet bättre PSU och bra CPU-kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xvlblo22:

@supersnubben: Vad kan man tänka sig om jag nöjer mig med mitt nuvarande grafikkort(ASUS Nivida GT1030)? Det går att göra tillräckligt mycket med det och det är enkelt att byta ut i framtiden, till skillnad från en processor.

Om du kör mycket blender så är definitivt en bättre CPU högre prioriterat än GPU. Om du har ett 1030 och är ok med hur det presterar i spel så hade jag lagt så mycket det bara går på processor. Jag kör en del blender och min 5820k knäar ibland.

Unity har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@supersnubben: Det var det jag tänkte med. Vad tror du om @anon135989 s förslag?

Permalänk
Medlem

@xvlblo22:
Ser rimligt ut 👍

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

@supersnubben: lär CPU fläkten fungera tillräckligt bra med en Push eller Pull fläkt, eller behövs båda tror du?
tack så hemskt mycket för all hjälp btw. jag hoppas du, och alla andra som ser detta har en fantastisk dag.

Permalänk
Medlem

@Erik_T: tack så mycket för hjälpen. Jag hoppas du har en fantastisk dag.

Permalänk
Medlem

@xvlblo22:
Har för mig Linus Tech Tips testade detta och det skiljer bara några grader med en eller två fläktar. Fördelen med 2st är att du kan köra dem på lägre varv och få ett tystare system.

Anytime, och desamma 😊

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.

Nu har jag beställt delarna. Jag valde ett Corsair Carbide 275R Airflow White chassi istället eftersom jag tyckte att jag fick samma valuta för mindre pengar. Tack alla för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Valt alla delar

Tack för hjälpen, men jag valde andra delar. Visst borde dessa fungera bra, med en BIOS uppdatering?

Permalänk
Medlem

Allt fungerar bra.

Allt fungerar efter förväntan, processorn används knappt vid användning, grafikkortet fungerar till mina favoritspel, ramet är tillräckligt snabbt och jag har lyckats bygga ihop datorn. Lite extra kabelordning kommer ske och grafikkort och nätverkskort kommer bytas ut. Jag kommer även byta ut processorfläkten i fall att jag använder processorn mer än 20 procent någon gång, så att den inte blir 80+ grader. jag har även planer på fler fläktar och lite rgb belysning i framtiden. Moderkortet lyser, men inte tillräckligt mycket för att tillfredställa mig.

Permalänk
Medlem

@supersnubben: Tack för hjälpen, tycker du att jag valt bra delar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xvlblo22:

@supersnubben: Tack för hjälpen, tycker du att jag valt bra delar nu?

Ser bra ut. Det viktigaste är att du är nöjd. Det är trotts allt du som ska använda den 🙂

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4