Telia Villa Fiber + DHCP + MAC Spoofing

Permalänk
Medlem

Telia Villa Fiber + DHCP + MAC Spoofing

Har Telia Villa Fiber och Bahnhof som tjänsteleverantör.
Tänkte att jag skulle byta router ASUS --> Ubiquit (Edge). Då jag av bekvämlighetsskäl vill behålla den tilldelade IP adressen så tänkte jag att jag skulle spoofa den gamla ASUS/WAN MAC adressen. När jag gör detta så får jag ingen IP adress (alls på den nya routern) tilldelad (status connected, men ingen IP adress). Tar jag bort spoofingen så får jag en ny address (så klart). Undrar nu om Telia har några andra kontroller utöver MAC adressen vid tilldelning av IP adress?

Vad jag förstår så är det Telia som står för tilldelningen av IP adresser och inte tjänsteleverantören.

Detta är inget stort problem Men det har fungerat väldigt bra på den telia router som jag är kopplad emot nu.
Skulle jag hamna på en annan så är jag orolig för att den är sämre på att hålla leasade adresser, kanske är min oro obefogad?

Men som de säger fixa inget om det inte är sönder. Nu fungerar allt klockrent men vill byta ut allt mot Ubiquit. Så aktiviterna är parkerade tills fel uppstår eller jag förstår vad som händer.

Permalänk
Hedersmedlem

En DHCP-klient kan föreslå för servern att den ska behålla samma adress som den hade innan. Servern kan då välja att acceptera det. Då måste dock routern i detta fallet veta vilken den gamla adressen är, vilket ju din nya router inte gör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Det är Bahnhof som ger dig ett ip men det sker ju via Telias nät men ipn är från Bahnhof och det är ju bara att kolla vem som äger din publika adress för att kolla upp det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Som jag fattar det så äger Bahnhof IP adressen men DHCP tjänsten opereras av Telia.
Bahnhof säjer i alla fall att de ej har någon kontroll över DHCP tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En DHCP-klient kan föreslå för servern att den ska behålla samma adress som den hade innan. Servern kan då välja att acceptera det. Då måste dock routern i detta fallet veta vilken den gamla adressen är, vilket ju din nya router inte gör.

Precis. DHCP när man inte har en IP adress gör en DHCP discover och frågar förutsättningslöst efter en IP adress. Har den en IP börjar den efter halve lease-tiden göra en DHCP renew där den frågar efter den IP adress den redan har.
Risken är att någon annan fått IP adressen i fråga, för även en DHCP discover bör få "rätt" IP adress då DHCP-servern brukar komma ihåg sådana saker och ge ut samma IP.

Ownit har låst på min port, så jag får tre specifika publika IP adresser. Dock så bytte jag båda brandväggarna samtidigt (hade bara två då, men nu tre), vilket gjorde att jag fick dem omkastade så alla tjänster gick mot fel IP adress...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Precis. DHCP när man inte har en IP adress gör en DHCP discover och frågar förutsättningslöst efter en IP adress. Har den en IP börjar den efter halve lease-tiden göra en DHCP renew där den frågar efter den IP adress den redan har.
Risken är att någon annan fått IP adressen i fråga, för även en DHCP discover bör få "rätt" IP adress då DHCP-servern brukar komma ihåg sådana saker och ge ut samma IP.

Ownit har låst på min port, så jag får tre specifika publika IP adresser. Dock så bytte jag båda brandväggarna samtidigt (hade bara två då, men nu tre), vilket gjorde att jag fick dem omkastade så alla tjänster gick mot fel IP adress...

Edit:
Ok nedanstående var var lite utanför kartan.
Så en ny router omstartad skickar en DHCPDISCOVER message med CHADDR (Client hardware address) troligen satt till den spoofade MAC adressen. Då routern som du säger inte har någon tidigare IP adress torde fältet CIADDR (Client IP address) inte vara satt.

I min enfald trodde jag att DHCP servern skulle använda klientens HW adress för att försöka se om det fanns någon tidigare önskad IP adress? Vid en hård omstart av en router så fås normalt alltid samma IP address om det görs inom lease intervallet.

Men jag förstår nu oxå att DHCP server kan ha lite olika kriterier för att bestämma IP adressen, CIADDR värdet är nödvändigtvis inte allenarådande andra properties kan också ingå i selekteringen. Det verkar kunna skilja mellan DHCP server och kan t.o.m vara konfigurerbart.

Men under alla omständigheter borde jag fått tillbaka en IP address tycker jag.
Kanske någon säkerhets feature. Troligen behöver man få tag på någon som har djupare insikt i hur DHCP servrarna fungerar hos Telia/Bahnhof.

===================================
Ok, hur ska jag tolka detta? Att bara spoofa MAC adressen räcker sannolikt inte utan det låter som att routern måste ha en kunskap om vad senaste IP-adress var i tillägg? Känns lite snurrigt jag trodde i min enfald att det var DHCP server som hade koll på MAC adresser och IP adresser. Dök en begäran upp från en specific MAC så fick man senaste IP adressen associerad med MAC adressen om den är ledig. DHCP garantera att en IP adress inte återanvänds under lease time. Är det så att routern "sparar/persisterar" senaste använda adress för ett interface? När en DHCP klient kopplar upp sig så skickas MAC och senaste IP adressen med (efter en omstart av routern)??????
Skull jag t.ex. kunna definiera upp den gamla adressen statiskt, spoofa MAC adressen och koppla upp mig. Sedan koppla ned mig och ändra till DHCP allokering och sedan koppla upp mig på nytt.

Permalänk
Medlem

Lägg energin på att byta ut alla slarvigt hårdkodade IP-adresser (eller vad du nu kan tänkas ha för anledning att vilja ha kvar din IP-adress så gärna) mot värdnamn som kan slås upp med DNS istället. Då behöver du bara ändra på en plats nästa gång du får en ny IP-adress på grund av strömavbrott, flytt, byte av ISP eller något annat och det går att lösa automatisk uppdatering (så kallad dynamisk DNS) med om man så vill.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lägg energin på att byta ut alla slarvigt hårdkodade IP-adresser (eller vad du nu kan tänkas ha för anledning att vilja ha kvar din IP-adress så gärna) mot värdnamn som kan slås upp med DNS istället. Då behöver du bara ändra på en plats nästa gång du får en ny IP-adress på grund av strömavbrott, flytt, byte av ISP eller något annat och det går att lösa automatisk uppdatering (så kallad dynamisk DNS) med om man så vill.

Som sagt inget stort problem Jag har den dynamisk allokerade IP adressen kopplad till DNS men dock inte dynamisk DNS då mina erfarenheter av olika leverantörens implementationer inte alltid varit euforisk. Men det var många år sedan jag var inne på dyn-dns spåret och mycket har väl hänt. Det var komplicerat om jag ville ha egen domain, DKIM, MX, SPF properties. Men jag gissar att det är bättre idag.

Har haft samma dynamiska IP address i över 3 år. Sist det var address ändring berodde det på en HW uppgradering av DHCP servern. Att hamna på en annan router är en risk (kanske) , fler klient högre omsättningshastighet etc. Förut var "vanliga" DNS servrar långsamma med att propagera adressändringar idag slår en ändring igenom inom 5 min. (så jag är tämligen nöjd med "statisk" dns och manuell uppdatering)

Trodde i min enfald att när en klient skicka en DHCPDISCOVER utan föreslagen IP adress men med ett "client id" satt till MAC adress så skulle DHCP servern använda sig av 'client id' d.v.s MAC adressen (för matcha senaste använda IP adress) när den föreslog en IP adress i svaret dvs DHCPOFFER.

Men så enkelt verkar det inte vara.

Permalänk
Medlem

Lösning för den som är intresserad:
Problemet visa sig vara att Ubiquit (EdgeMAX) routern inte skickar med den spoofade MAC adressen i DHCPDISCOVER meddelandet till DHCP servern. Router måste explicit konfigureras att skicka med adressen. Detta kan göras via CLI (ssh gränssnittet).

Finns ett inlägg om detta här

Görs detta fungerar det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pobe:

Lösning för den som är intresserad:
Problemet visa sig vara att Ubiquit (EdgeMAX) routern inte skickar med den spoofade MAC adressen i DHCPDISCOVER meddelandet till DHCP servern. Router måste explicit konfigureras att skicka med adressen. Detta kan göras via CLI (ssh gränssnittet).

Finns ett inlägg om detta här

Görs detta fungerar det.

Elelr så får man vänta tills maclåset släpper för de flesta brukar gå på timer på 20 min - 1 dygn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobe:

Lösning för den som är intresserad:
Problemet visa sig vara att Ubiquit (EdgeMAX) routern inte skickar med den spoofade MAC adressen i DHCPDISCOVER meddelandet till DHCP servern. Router måste explicit konfigureras att skicka med adressen. Detta kan göras via CLI (ssh gränssnittet).

Finns ett inlägg om detta här

Görs detta fungerar det.

Så det faktiska kommandot som löste det var följande, där x är siffrorna i MAC-adressen?

set interfaces ethernet eth0 dhcp-options "send dhcp-client-identifier 1:xx:xx:xx:xx:xx:xx;"

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Så det faktiska kommandot som löste det var följande, där x är siffrorna i MAC-adressen?

set interfaces ethernet eth0 dhcp-options "send dhcp-client-identifier 1:xx:xx:xx:xx:xx:xx;"

Ja skulle vilja säga att så är fallet. Dock ska kommandot var

set interfaces ethernet eth0 dhcp-options client-option "send dhcp-client-identifier 1:xx:xx:xx:xx:xx:xx;"

Jag satte även MAC adressen på interfaces också men vet inte om detta är nödvändigt
Det görs med med kommandot

set interfaces ethernet eth0 mac xx:xx:xx:xx:xx:xx

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobe:

Ja skulle vilja säga att så är fallet. Dock ska kommandot var

set interfaces ethernet eth0 dhcp-options client-option "send dhcp-client-identifier 1:xx:xx:xx:xx:xx:xx;"

Jag satte även MAC adressen på interfaces också men vet inte om detta är nödvändigt
Det görs med med kommandot

set interfaces ethernet eth0 mac xx:xx:xx:xx:xx:xx

Tack för bekräftelsen. Den gamla forumtråden du länkade var inte så tydlig gällande det exakta kommandot.

I de flesta fall ska nog detta inte behövas då attributet inte är obligatoriskt enligt standarden (och MAC-adressen mig veterligen skickas med ändå) men vissa ISP:er kan säkert använda det värdet, särskilt om deras egna utrustning som de skickar ut alltid skickar med denna. Oavsett är det skönt att det löste sig.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q