Permalänk
Medlem

Tappad extern HDD

Hej!

För att göra en lång historia kort...

Jag kom hem från Asien för Ca 5 år sedan med en HDD fylld till brädden med bilder och filmer (WD My Passport Ultra 1TB).
Jag lyckas tappa HDDn i backen några dagar efter hemkomst...
Får inte kontakt med HDDn men den startar, snurrar och lyser.
Det låter även i windows när jag kopplar in den.

Ger det några försök att få igång den men ger ganska snabbt upp.

Spola fram fem år.

Jag hittar HDDn i en låda (efter jag försökt förtränga att alla mina bilder och filmer från en sex månaders lång resa är borta...)
Jag kopplar in den OCH DEN FUNGERAR! Lyckan är total!
Ser alla mina bilder och filmer och börjar överföra dom till en annan HDD.
Går segt som satan så börjar med ett par bilder bara, kopplar ur och går och lägger mig.

Nästa gång jag kopplar in den fungerar den inte, försöker säkert 50ggr innan jag ger upp igen..

Jag känner att HDDn snurrar, den låter som sagt som en vanlig extern HDD när jag kopplar in den i windows samt att den lyser.

Hittar den även i Device Manager under namnet "Linux File -Stor Gadget USB Device"

Men kan inte uppdatera några drivrutiner då windows säger att jag har dom senaste.

Hittar den även i "Disk management" där den heter "Disk 4 Removable (H:) men kan inte göra mycket mer än byta "drive letter" (vilket jag redan testat).

Så, finns det något jag kan göra förutom att skicka in den till ett recovery-företag och betala multum?

Ledsen om tråden blev lång men behöver verkligen hjälp här!

Bifogar bilder från Device Manager och Disk Management

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske bara är USB-delen som är paj? Provat öppna lådan och stoppat in disken i datorn istället?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Fungerar tyvärr inte då Wester Digital har valt att löda fast HDDn i Chassit...

Permalänk
Medlem

@§2:

Vad är det för extern disk? Kan inte finna någon extern WD-disk där disken är fastlödd i kabinettet, däremot att de är utrustade med USB-kontakt istället för SATA.

Det finns två direkt tänkbara scenarier.
Ett är att kontakten tagit emot stöten och kontakten delvis släppt från kretskortet, det kan kontrolleras genom att ta isär kabinettet och inspektera usb-kontaktens ben mot kretskortet. Finns videor på YT som demonsterar hur man tar isär flera varianter.
Ett annat tänkbart problem är att Armarna med läshuvudena åkt ur sin "parkeringsplats" och hamnat direkt på skivorna. MYCKET dåligt. Kan i värsta fall orsaka fysisk skada på skivorna om man tar disken i drift.
Var disken i drift när du tappade disken så är det mycket dåligt, och det sekundära scenariot är ett mycket tänkbart.

Det som delvis talar för att det kan vara frågan om glappkontakt någonstans är för att du fått igång disken iallafall en gång, men det kan också ha varit ren tillfällighet.

Permalänk
Skrivet av Viita:

@§2:

Vad är det för extern disk? Kan inte finna någon extern WD-disk där disken är fastlödd i kabinettet, däremot att de är utrustade med USB-kontakt istället för SATA.

Det finns två direkt tänkbara scenarier.
Ett är att kontakten tagit emot stöten och kontakten delvis släppt från kretskortet, det kan kontrolleras genom att ta isär kabinettet och inspektera usb-kontaktens ben mot kretskortet. Finns videor på YT som demonsterar hur man tar isär flera varianter.
Ett annat tänkbart problem är att Armarna med läshuvudena åkt ur sin "parkeringsplats" och hamnat direkt på skivorna. MYCKET dåligt. Kan i värsta fall orsaka fysisk skada på skivorna om man tar disken i drift.
Var disken i drift när du tappade disken så är det mycket dåligt, och det sekundära scenariot är ett mycket tänkbart.

Det som delvis talar för att det kan vara frågan om glappkontakt någonstans är för att du fått igång disken iallafall en gång, men det kan också ha varit ren tillfällighet.

hårddiskar med usbanslutning direkt på styrkortet existerar men som du säger vanligast är att det är en vanlig sata disk.

är väl framförallt 2.5" externa diskar som finns med usb direkt på styrkortet för att kunna göra chassit mindre men även en del modeller av 3.5" diskar finns med det.

i detta fallet verkar det ju handla om en ganska kompakt 2.5" disk så kan mycket väl vara usb direkt på styrkortet för vill minnas att WD har vissa modeller som är konstruerade så.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har förstått det som att priserna för dataräddning gått ner de senaste åren. Så om du känner att det är värdefulla bilder kanske det är värt att undersöka saken ändå? Skulle också undvika att koppla in disken mer än nödvändigt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

2.5"-diskar är rätt stryktåliga - att den startade alls indikerar att huvudena och armen var kvar på landningsbryggan då om armen hade stötts ut på diskytan så hade disken inte startat alls över huvud taget - och är armen kvar på bryggan så brukar det inte vara bekymmer med den senare avläsningen.

WD passport och WD passport ultra är diskar med inlödd USB direkt på diskens kontrollerkort - och på ultra är det dessutom krypterande USB-brygga så det som hamnar på disken är obegripligt om man lyckas jacka in en SATA-anslutning efter USB-kretsen mha kapning av ledare och inlödning av sata-sockel med tunna tvinnade par för dataledarna (typ virtrådar).

Det finns anledning att sky dessa 2.5" WD-diskar som pesten då när de börja krångla så är det mer eller mindre kört...

Har du tur så är det bara glapp i USB-anslutningen och du får prova med olika kablar med olika kvalitet och förslitningsgrad - det går också att köra sådana diskar med en 'vanlig' microUSB-kabeln - ansluten på den mindre delen av USB3-kontakten på disken - men farten blir då i USB2-takt (ca 30-35 MB/s) - värt att prova i alla fall - jo, det skall vara kort kabel, helst inte mer än 1-2 dm längd just för att spänninsgfallet på matande 5 Volt skall bli så liten som möjligt då ledarna i sådan USB-kabel är löjligt tunna även på ledarna som för matningsspänningen...

kör man med 1-meter USB-kablar så kan allt möjligt konstigt inträffa på 2.5" diskar pga. den höga spänningsfallet på 5 Volt - långa USB-kablar fungerar bara på 3.5" externa USB-diskar med egen 12-Volts matning.

om man får disken att synas över USB men windows inte rekognoserar filsystemet så får man prova att göra en heldiskimage av WD-disken.

är det mycket läsbekymmer, går långsamt och många sökningar så gör man helst avläsningen under linux och med ddrescue - men det är annan historia att beskriva detta och det finns redan skrivet om man söker lite på forumet