Permalänk
Avstängd

Fläktar och moderkort

Hejsan gott folk!!
Nu står jag i ett val här, jag ska köpa en ryzen 7 3700x, borde jag välja asus rog strix b450-f eller Msi b450 tomahawk max som moderkort?

Sen en till fråga på sidan om, mitt val av chassi kommer nog bli coolermaster silencio s600 eller ett fractal design define 7 compact solid, jag undrar hur man gör med fläktarna, (tanken är att det ska vara tyst o gärna bra luftflöde) borde jag köpa nya fläktar? Är det bra om man kan styra sina fläktar? Borde jag ha 140 fram o bak? Ska jag byta ut fläkten till processorn Berätta gärna hur ni gjort och rekommendera mig tack på förhand<33

Permalänk
Medlem

@Hjälpmig123: Jag tänker svara om kylning.

Mitt tips är att köpa en så bra luftkylare du kan hitta. Det är värt pengarna och du slipper mjukvara och riskera att pumpen ger upp eller läckage med vattenkylning. Samt att vattenkylning kan i vissa fall låta mer.
Köpa nya fläktar? Det beror på om du inte får med några i chassit och hur dom är då.
Men jo, nya fläktar kan inte skada liksom.
Köper du nya fläktar så köp 140mm.

Att kunna styra fläktarna är jättebra. När det behövs.
Jag gjorde så att jag har en fläktkontroller på mitt chassi till cpu och chassifläktar.
Eftersom min kylning är så bra behöver dom inte varva upp eller ned. Dom går på låga varv hela tiden.
Tyst o bra.

Mitt grafikkort varvar upp lite grand, men det är inte märkbart.

Hur som så tänk på att när du monterar dina fläktar så se till att dom har något mjukt mellan sin ram och chassit.
Så du sliper oljud från vibrationer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

@Hjälpmig123: Jag tänker svara om kylning.

Mitt tips är att köpa en så bra luftkylare du kan hitta. Det är värt pengarna och du slipper mjukvara och riskera att pumpen ger upp eller läckage med vattenkylning. Samt att vattenkylning kan i vissa fall låta mer.
Köpa nya fläktar? Det beror på om du inte får med några i chassit och hur dom är då.
Men jo, nya fläktar kan inte skada liksom.
Köper du nya fläktar så köp 140mm.

Att kunna styra fläktarna är jättebra. När det behövs.
Jag gjorde så att jag har en fläktkontroller på mitt chassi till cpu och chassifläktar.
Eftersom min kylning är så bra behöver dom inte varva upp eller ned. Dom går på låga varv hela tiden.
Tyst o bra.

Mitt grafikkort varvar upp lite grand, men det är inte märkbart.

Hur som så tänk på att när du monterar dina fläktar så se till att dom har något mjukt mellan sin ram och chassit.
Så du sliper oljud från vibrationer.

Tackar för svar!! Vad har du för chassi? Eller har du köpt till en fläktkontroller i efterhand? Vad för luft kylare skulle du rekommendera?? Och jag som inte kan så mycket, hur ändrar man varvtalen på sin fläktar?

Permalänk
Medlem

@Hjälpmig123: Jag har ett Cooler Master CM Storm Stryker.
Det chassit har en inbyggd fläktkontroller sen har jag en manuell i 3.5 slott.
Jag ändrar kylning till cpu manuellt med den inbyggda i chassit.
Fläktarna i chassit ändrar jag med kontrollen på bild 2.
Kopplar du dom till moderkortet så styr du dom antingen i din Bios eller med en mjukvara till ditt moderkort.

Vilken kylare du ska köpa är svårt att säga. Titta i trådar här på forumet där folk har ryzen 7 och se vad dom har för några.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.