Permalänk
Medlem

Vad är det som händer med TSLA? Alltså.. Flera hundra dollar upp på en dag och så försvinner hela värdet igen samma dag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad är det som händer med TSLA? Alltså.. Flera hundra dollar upp på en dag och så försvinner hela värdet igen samma dag.

Hela marknaden lyser rött idag. Sedan var det kanske en tidsfårga just med Tesla.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad är det som händer med TSLA? Alltså.. Flera hundra dollar upp på en dag och så försvinner hela värdet igen samma dag.

Kanske är detta
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-skrotar-billigaste-model...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Vad är det som händer med TSLA? Alltså.. Flera hundra dollar upp på en dag och så försvinner hela värdet igen samma dag.

https://arstechnica.com/cars/2020/07/teslas-stock-soars-as-te...

Finns nog många orsaker dock.

Permalänk
Skrivet av Yonie:

Avanzas kunskapsbank/aktieskola

Om du verkligen är seriös så sätter du dig och studerar grunderna här. Förslagsvis styr du allas vår splittrade koncentrationsförmåga åt sidan. Verkligen fokusera på dessa termer och vad de innebär. Vill man sen vara bäst inom aktiesparande får man kolla vad framgångsrika investerare gör, men innan dess måste man lära sig vad saker betyder och hur allt hänger ihop.

Man får nog även vara redo på att en del investerade pengar är läropengar, som kan förloras. Erfarenhet och rationellt analyserande av sitt agerande väger tungt, har jag märkt.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Drog till med lite Yolo-retard warranter TSLA0X 800SG idag, papa musk svik mig inte nu - twittra något!
Dvs. Tesla kort $800 strike 18/12

Ämnar inte att hålla till slutdagen.
Shoutout till WSB

Permalänk
Medlem

Idag blev det 3 rapporter för min del ganksa bra rapport på både evo sinch och saab evo och sinch har ju gått som tåget på sistonde nu har saab fått ordning på kassaflödet den är nog när som helst över 300kr igen. Passade även på att tanka på mer sbb till rea idag I augusti blir det embracer tur för rapport lär kommer förvärv där som vanligt då han tog in ännu mer pengar för inte så länge sedan.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men visst upphör de flesta stödpaket i USA den 31 juli 2020?
Tänker mig arbetslöshetsersättningen á 600 USD/vecka och eventuellt andra bidrag.

Om inte stöd/bidrag förlängs, vad händer då? Är det rimligt att tro att vi står inför en ordentlig korrigering av marknaderna om stödpaketen upphör och sedeltryckarna tar paus?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

sedeltryckarna tar paus?

Är väl just denna bit som är viktig. Marknaden förväntar sig att riksbankerna kommer springande med snuttefilten så fort något händer. Vad ingen tänker på än är att det hela skall betalas tillbaka också.

EU var här först ut med en engångsskatt på 15000 per invånare, sedan tillkommer skatt på plast, CO2-utsläpp och "finansiella transaktioner" (tex kort-köp i butik) som skall tas ut fram till åtminstone 2058 för att betala tillbaka på nuvarande skulden på 8000 miljarder kr (som sannolikt kommer växa). Utöver det så har vi nationellt en ny ("höghastighets") järnväg som skall byggas för att försöka blåsa liv i ekonomin. Kostnaden här är också runt 15000 per skalle om jag minns rätt och väntas genera 40 öre i samhällsvinst per krona investerad så inget vidare.

Utöver detta får vi se, men resan lär bli vingligare framöver när fler och fler länder avslutar sina stödprogram och den nya verkligheten syns på riktigt då statsstöden avslutas. Arbetslösheten var väl 9% i Sverige och lär öka mer framöver, samma inom EU och det är tveksamt hur många av dessa jobb som återkommer. Troligare de flyttas till Asien i första hand (pga kostnad) men även nya jobb inom teknik finns inte i EU. Det enda vi kan veta är att "världens centrum" kommer flytta österut i en snabbare takt än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Rätta mig om jag har fel, men visst upphör de flesta stödpaket i USA den 31 juli 2020?
Tänker mig arbetslöshetsersättningen á 600 USD/vecka och eventuellt andra bidrag.

Om inte stöd/bidrag förlängs, vad händer då? Är det rimligt att tro att vi står inför en ordentlig korrigering av marknaderna om stödpaketen upphör och sedeltryckarna tar paus?

Jo, och vissa upphör tidigare också. Om de inte förlängs kommer det att vara rätt katastrofalt för realekonomin, men aktiemarknaderna är ju något helt annat. De påverkas betydligt mer av Federal Reserves stödköp, och om kongressen inte når någon lösning så är chansen stor att Federal Reserve får gå in med ännu mera köp, vilket till och med kan få marknaderna att stiga.

Just nu är aktiemarknaderna helt frånkopplade verkligheten, och lever enbart på att någon annan ("the greater fool" eller Federal Reserve) ska köpa upp värdepapprena. När det tar slut kan det bli tufft, men motsvarande bubblor kan hålla i sig rätt länge.

Vissa stöd tar förresten redan slut redan den här veckan, eftersom stöden betalas ut på olika dagar i olika delstater.

Skrivet av Ibymafayhas:

Är väl just denna bit som är viktig. Marknaden förväntar sig att riksbankerna kommer springande med snuttefilten så fort något händer. Vad ingen tänker på än är att det hela skall betalas tillbaka också.

EU var här först ut med en engångsskatt på 15000 per invånare, sedan tillkommer skatt på plast, CO2-utsläpp och "finansiella transaktioner" (tex kort-köp i butik) som skall tas ut fram till åtminstone 2058 för att betala tillbaka på nuvarande skulden på 8000 miljarder kr (som sannolikt kommer växa). Utöver det så har vi nationellt en ny ("höghastighets") järnväg som skall byggas för att försöka blåsa liv i ekonomin. Kostnaden här är också runt 15000 per skalle om jag minns rätt och väntas genera 40 öre i samhällsvinst per krona investerad så inget vidare.

Utöver detta får vi se, men resan lär bli vingligare framöver när fler och fler länder avslutar sina stödprogram och den nya verkligheten syns på riktigt då statsstöden avslutas. Arbetslösheten var väl 9% i Sverige och lär öka mer framöver, samma inom EU och det är tveksamt hur många av dessa jobb som återkommer. Troligare de flyttas till Asien i första hand (pga kostnad) men även nya jobb inom teknik finns inte i EU. Det enda vi kan veta är att "världens centrum" kommer flytta österut i en snabbare takt än innan.

Nej, pengarna behöver inte betalas tillbaka. Staterna (federalstaten i USA) säljer skuldebrev, som sedan i sin tur köps upp på marknaden av centralbanken (federal reserve). Räntan som genereras betalas sen tillbaka till statskassan. Det är gratis pengar för de stater som agerar i egen valuta. Pengarna kommer inte nånsin att betalas tillbaka till fullo, och det behövs inte heller. Det innebär bara att centralbankernas balanser ökar, och att skulden mot gdp ökar, men räntorna kommer antagligen inte att gå upp för det, så länge den förväntade tillväxten i ekonomin är låg.

Den fara som finns är att inflationen stiger, men eftersom styrräntorna är noll är det enkelt att höja dem och ta ner inflationen. Om räntorna stiger så påverkar det inte statskulderna eller -budgetarna vidare mycket, eftersom räntorna kan returneras till statskassan.

Men, det som kan hända är att det här påverkar företag med hög skuldsättning. Dessutom pressas obligationsköpen in pengar i systemet (skapar pengar är väl rättare sagt) via två kanaler: statskassan och kapitalinkomster. Det är rätt ineffektivt för realekonomin, eftersom pengarna måste gå via aktie- och obligationsmarknaderna, och med hög savings rate blir det lite som går in i realekonomin. Det gör att inkomstklyftorna ökar, och att det antagligen kommer att finnas ett tryck på att höja skatter för höginkomsttagare. Resultatet med låg förväntad tillväxt, hög privat skuldsättning och högre beskattning på höginkomsttagare leder antagligen till att aktiemarknaderna i något skede justeras, och att det leder till antingen ett fall eller en stagnation i tillväxt. Avkastningen räknat som price/earnings kommer också att gå ner, så man får nog räkna med lägre avkastning på aktier närmaste 10 åren efter det här, om det inte blir ett fall då.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hej

Är det dags att sälja många svenska aktier snart?! (sälja till Kräftorna)
Jag tänkte behålla en del som ligger back och också aktier jag tror på men sälja resten.

Finns det några aktier som normalt går mot strömmen?

Återfinns denna årliga nedgång i fler länder än Sverige?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hej

Är det dags att sälja många svenska aktier snart?! (sälja till Kräftorna)
Jag tänkte behålla en del som ligger back och också aktier jag tror på men sälja resten.

Finns det några aktier som normalt går mot strömmen?

Återfinns denna årliga nedgång i fler länder än Sverige?

Kan du utveckla?
Varför ska man behöva sälja svenska aktier?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kan du utveckla?
Varför ska man behöva sälja svenska aktier?

Många tror att det är bubblor på gång just nu, eftersom nivåerna på t.ex. amerikanska Nasdaq är på rekord nivåer just nu, trots att världsekonomin ser dålig ut, och det lär bli låg tillväxt framöver.

Bubblan verkar inte vara lika stor på Stockholmsbörsen, men vi ligger ju ändå på samma nivåer som i januari, trots att det här antagligen resultatmässigt blir ett av de sämre åren på typ ett århundrade.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kan du utveckla?
Varför ska man behöva sälja svenska aktier?

Nästan varje år så går börsen ner i Augusti.

Så det finns ett uttryck som är "köp till sillen sälj till kräftorna"

Efterssom jag är rätt noob och normalt inte har tid att sätta mig in i börsen ville jag höra lite vad andra säger.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nästan varje år så går börsen ner i Augusti.

https://blogg.avanza.se/hemberg/wp-content/uploads/sites/2/2017/06/ma%CC%8Anadsvis-avkastning-1.png

Så det finns ett uttryck som är "köp till sillen sälj till kräftorna"

Efterssom jag är rätt noob och normalt inte har tid att sätta mig in i börsen ville jag höra lite vad andra säger.

Kan du länka till artikeln på Avazans hemsida? Vill gärna läsa på!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Nästan varje år så går börsen ner i Augusti.

https://blogg.avanza.se/hemberg/wp-content/uploads/sites/2/2017/06/ma%CC%8Anadsvis-avkastning-1.png

Så det finns ett uttryck som är "köp till sillen sälj till kräftorna"

Efterssom jag är rätt noob och normalt inte har tid att sätta mig in i börsen ville jag höra lite vad andra säger.

Utifrån det diagrammet ser det väl ut att vara bättre att-göra-listan tvärt om?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Kan du länka till artikeln på Avazans hemsida? Vill gärna läsa på!

Visst! https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/06/22/kop-till-sillen-sa...

Sen såg jag också nån sammanfattning för börsåret 2019.

Det verkar smart att sälja början Augusti och sen köpa åter i oktober.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är det drömläge att investera i dollar nu när den står lägre än svenska kronan?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det drömläge att investera i dollar nu när den står lägre än svenska kronan?

På lång sikt kanske. Dollarn lär ju nog svag rätt länge, liksom svenska kronan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Visst! https://blogg.avanza.se/hemberg/2017/06/22/kop-till-sillen-sa...

Sen såg jag också nån sammanfattning för börsåret 2019.

Det verkar smart att sälja början Augusti och sen köpa åter i oktober.

Kanske, men det smartaste om man planerar att vara långsiktig är att låta bli. Är man inte en s.k. day trader bör man inte försöka satsa på någon slags magisk timing och försöka spela marknaden, utan det är nog smartare att se till fundamenta och vara säker på att bolaget står starkt.

Permalänk
Inaktiv

Var långsiktig i stabila bolag som tjänar pengar och delar ut, kan låta tråkigt men du blir garanterat en vinnare. Att försöka tajma upp och nedgångar är meningslöst. Se bara i år, hur många tror du inte kastade sig ut i raset i mars och sitter utanför nu?

Och ingen vet när nästa stora nedgång kommer, det enda som är säker är att börsen på sikt alltid går upp, och ekonomier har en underlig förmåga att repa sig, och sedan kan man tycka att bolag är övervärderade och att det är bubblor osv osv, men bubblor kommer och går, så är det bara, och det bolag du tycker är övervärderat tycker en annan är undervärderat osv.

Och värderingarna blir högre och högre med åren, se bara alla skitbolag idag som kan ha värderingar på ett par miljarder, det var otänkbart för 15år sedan, idag regnar det in nonsensbolag med i mina ögon skyhöga värderingar, medans andra tycker det är fynd och gärna kastar deras pengar efter dom.

Sedan har vi extremt många som idag vill göra snabba pengar på börsen och där blir merparten förlorare och bränner deras kapital snabbt.

Det värsta jag sett de senaste åren är Robinhooders, där snackar vi spelmissbrukare i stora mått.

Har själv dagshandlat en del i dessa "coronabolag" i år, och det är snabbt in och snabbt ut, men där avråder jag någon att ens lägga en krona, när smällen kommer där " för den kommer " hinner ni aldrig ur.

Långsiktighet är den vinnande melodin, det kan alla som varit på börsen mer än 10år + skriva under på, sedan kan man alltid ha några chansaktier el vad man nu kallar det, för kanske 5-10% av portföljen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Herr Kantarell:

Nästan varje år så går börsen ner i Augusti.

Så det finns ett uttryck som är "köp till sillen sälj till kräftorna"

Efterssom jag är rätt noob och normalt inte har tid att sätta mig in i börsen ville jag höra lite vad andra säger.

Finns ju även uttrycket:
"Sell in May and go Away"...

Jag köper inte aktier för att jag väntar mig dem gå ner i värde, så att försöka göra kortsiktiga timings är för mig svårt att förstå. Om man köper en bred index och växlar till något annat kanske, men även försöka slå timings i marknaden....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag började nyligen om att spara i Avanza, har ett sparande hos vanliga banken också, men där ligger ju bara pengarna.

Vet inte om jag gör rätt, men köpte en del i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och en del i Avanza Zero.

Sedan istället för att lägga pengar på spel/lotter/Trav så "nöjesköpte" jag aktier i 3 st olika bolag, bara för spänningens skull. Det gör det lite roligare helt enkelt.

Allt detta köpte jag i Isk, och tänkte fortsätta köpa i Avanza zero och spiltan varje månad.

Några åsikter om detta tänk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Jag började nyligen om att spara i Avanza, har ett sparande hos vanliga banken också, men där ligger ju bara pengarna.

Vet inte om jag gör rätt, men köpte en del i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och en del i Avanza Zero.

Sedan istället för att lägga pengar på spel/lotter/Trav så "nöjesköpte" jag aktier i 3 st olika bolag, bara för spänningens skull. Det gör det lite roligare helt enkelt.

Allt detta köpte jag i Isk, och tänkte fortsätta köpa i Avanza zero och spiltan varje månad.

Några åsikter om detta tänk?

Det blir en rätt bra spridning på risken med de där fonderna, så det är positivt. Att köpa med jämna mellanrum är också bra. Sen så är båda de fonderna inriktade på Stockholmsbörsen, så det finns ju en risk att du är lite väl utsatt för chocker eller valutaförändringar? Svenska kronan lär antagligen ha en svag period framför sig, så det kunde kanske vara en idé att lite diversifiera med fonder eller aktier i någon annan marknad, t.ex. asien ex-Japan eller Tyskland?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

det enda som är säker är att börsen på sikt alltid går upp,

Nej. Det har gjort det hittills men du vet inget om framtiden för det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Var långsiktig i stabila bolag som tjänar pengar och delar ut, kan låta tråkigt men du blir garanterat en vinnare. Att försöka tajma upp och nedgångar är meningslöst. Se bara i år, hur många tror du inte kastade sig ut i raset i mars och sitter utanför nu?

Och ingen vet när nästa stora nedgång kommer, det enda som är säker är att börsen på sikt alltid går upp, och ekonomier har en underlig förmåga att repa sig, och sedan kan man tycka att bolag är övervärderade och att det är bubblor osv osv, men bubblor kommer och går, så är det bara, och det bolag du tycker är övervärderat tycker en annan är undervärderat osv.

Och värderingarna blir högre och högre med åren, se bara alla skitbolag idag som kan ha värderingar på ett par miljarder, det var otänkbart för 15år sedan, idag regnar det in nonsensbolag med i mina ögon skyhöga värderingar, medans andra tycker det är fynd och gärna kastar deras pengar efter dom.

Sedan har vi extremt många som idag vill göra snabba pengar på börsen och där blir merparten förlorare och bränner deras kapital snabbt.

Det värsta jag sett de senaste åren är Robinhooders, där snackar vi spelmissbrukare i stora mått.

Har själv dagshandlat en del i dessa "coronabolag" i år, och det är snabbt in och snabbt ut, men där avråder jag någon att ens lägga en krona, när smällen kommer där " för den kommer " hinner ni aldrig ur.

Långsiktighet är den vinnande melodin, det kan alla som varit på börsen mer än 10år + skriva under på, sedan kan man alltid ha några chansaktier el vad man nu kallar det, för kanske 5-10% av portföljen.

Detta låter som ett klokt och vist inlägg tycker jag!

Jag är varken storinvesterare eller daytrader, men jag vill gärna veta "standarder/hemligheter".

Ibland vet man ju inte med dessa "skitbolag" vilka som är bra. Så man kanske kan se det lite som lotto pengar.

Tillbaka med det här med sälj med kräftorna så har jag gått in och kollat på enskilda bolags kurser. Och en del följer väldigt tydligt en del följer inte alls så jag har valt ut några jag ska sälja.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det blir en rätt bra spridning på risken med de där fonderna, så det är positivt. Att köpa med jämna mellanrum är också bra. Sen så är båda de fonderna inriktade på Stockholmsbörsen, så det finns ju en risk att du är lite väl utsatt för chocker eller valutaförändringar? Svenska kronan lär antagligen ha en svag period framför sig, så det kunde kanske vara en idé att lite diversifiera med fonder eller aktier i någon annan marknad, t.ex. asien ex-Japan eller Tyskland?

Tack för svar. Kikade lite på Avanza global, eller har du någon annan fond att rekommendera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Tack för svar. Kikade lite på Avanza global, eller har du någon annan fond att rekommendera?

Den är bra, skulle även komplettera med en mindre del i Avanza emerging markets.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Vill börja spara i fonder och med hjälp av Avanzas "Portföljgeneratorn" fick jag dessa fonder.
Är det bra fonder och fördelning? Är avgiften för hög? Funderar även på att lägga till Avanza Zero då den är gratis. Funkar den här portföljen, eller går den att förbättra?

Permalänk
Medlem

@RSX: Ta det jag säger med en rejäl nypa salt nu då jag anser mig själv novis. Men, det jag kan säga utifrån egen erfarenhet är att Spiltan och Öhman har jag haft goda erfarenheter av och Avanza Zero är en favorit som "slaskfond".

Där slänger jag in alla små spill-likvider som blir över efter köp och låter de plocka någon/några procents ränta i väntan på att slasken ska bli tillräckligt stor för att plocka ut och investera i något "riktigt" med. Då den är avgiftsfri och historiskt sett pekat uppåt så funkar Avanza Zero utmärkt som alternativ till ett vanligt sparkonto, framför allt i dagens ränteläge.

Om du uteslutande tänker investera i fonder så har du ingen nytta av en sådan slaskfond dock, det är främst vid köp till fastpris såsom aktier etc. Så jag hade skippat Avanza Zero helt i en ren fondportfölj.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |