Permalänk
Medlem

FPS drops

Tjena!
Hur vet man om ett grafikkort flaskhalsar processorn? Jag spelar farming simulator 2019 och har unlockat fpsen och då har jag runt 80 till 130 på väldigt hög grafik, men ibland sker de stora fps drops och den kan gå ner under 60 fps och det kommer ett lagg sen går den upp mellan 80 till 130 igen. Med msi afterburner ser jag att grafikkortet går på näst intill 100 procent (då jag har unlockat fpsen) men processorn bara 10-15 procent och det är de jag tycker är konstigt, borde inte belastningen på processorn vara högre?

AMD ryzen 1700x 3,9 ghz OC
Asus geforce gtx 1060 3gb OC (överklockat från fabrik)
Corsair ram minnen 2x8gb 3000mhz

Så jag undrar om grafikkortet flaskhalsar och behöver bytas ut? Eller är det så att 3gb grafikminne inte räcker i hög grafik så den får stora fps drops?

Ni som är mer kunniga kanske kan luska ut va de är för något...

Tack i förväg!

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet flaskar cpun så ska grafikkortet arbeta i 100% under spelet.
Detta är något jag föredrar. De är bättre att gpun flaskar cpun, då finns de fortfarande kraft kvar från cpun när något större händer i spelet, som en stor explosion tex.
Mitt 1080 får jobba hårt i spel. Antagligen oftast på 100% belastning.
CPUn ligger ofta på lägre belastning, mycket pga stödet för fler kärnor i spel är dåligt. Sämre i vissa spel än i andra. Så de du ser tex om man har en 10 kärnig cpu, och spelet utnyttjar bara 2 kärnor. Så kanske du ser 20% belastning på cpun, där endast 2 kärnor arbetar till 100%, men 8 kärnor ligger på 0%, alltså 20% på en 10 kärnig cpu.
Så en CPU kan flaska i spel också, lite beroende på spelets stöd för kärnor. Men nu säger du att din gpu ligger nära 100%. Så de ska vara tycker jag.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Sådana lagg kan uppstå när minnet i grafikkortet blir fullt. I och med att du bara har 3GB minne så kan jag tänka mig att det är problemet.
Nu har jag ingen aning om hur krävande spelet är, men kan tänka mig att den tankar minnet fullt med inställningarna på high.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Två minuter med valfri sökmotor och läsande av trådar så hittar man gott om kommentarer från andra spelare som indikerar att problemen snarare ligger i själva spelet. Lösningen är alltså inte att slänga in ny hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att Farming simulator inte utnyttjar kärnor speciellt bra. Du kan byta grafikkort och eventuellt vinna prestanda på de, men i värsta fall vinner du inte något om du ligger nära vad farming simulator kan utnyttja av din cpu.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag får väll prova dra ner grafiken lite tills vidare innan jag köper nytt grafikkort då 3gb nog inte räcker i dagens spel om man vill ha en bra grafik. jag har också rdr2 som är väldigt krävande och jag skulle vilja spela det på högre inställningar just för att de är så fint spel för är tvungen att köra på lägsta grafiken, så jag lär ju uppgradera i vilket fall.

Tack för hjälpen!