Moderkort till workstation och spel B550/X570?

Permalänk
Medlem

Moderkort till workstation och spel B550/X570?

Jag ska köpa ny dator (men använda lite grejor från den gamla). Den ska användas till spel och musikproduktion (ableton live/reason) samt normala datorgöromål.

Jag har tänkt att köpa en ryzen 3900XT och på grafiksidan kommer jag att köra ett RTX 2060 super. Dessutom kommer jag att ha ett separat pcie ljudkort installerat samt ett dsp-kort så jag behöver alltså minst 3 pcie-platser.

Frågan är vilket moderkort man ska köpa. Och ska man satsa på B550 eller hålla sig till X570?

Jag har tittat på 2 st x570-kort som verkar passa mina behov, ASUS PRIME X570-PRO och Gigabyte X570 AORUS PRO. Men det finns ju även motsvarande med b550-chipset. Det verkar finnas lite småskillnader i utrustning och funktioner men inga stora grejor.

Hur ska man tänka här? Jag vill såklart ha så bra prestanda som möjligt både i musikproduktionen och spelen men om jag måste välja så är det musikproduktionen som ska prioriteras. Och stabilitet så klart.

Pris är inte superviktigt. Det viktiga är att det blir så bra som möjligt.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Medlem

Stora skillnaden mellan B550 och X570 är ju att X570 chipsetet har PCI-E 4.0 medan B550 bara har PCI-E 3.0.
Moderkort baserade på endera har stöd för PCI-E 4.0 platser kopplade direkt till CPUn
X570 har också stöd för något fler PCI-E lanes och USB portar än B550. Hur mycket av detta extra som används kan variera mellan olika moderkort.

X570 chipsetet är helt enkelt kraftfullare än B550. Å andra sidan är ju B550 moderkorten nyare, så en del av de är bättre utrustade än många av de äldre X570 korten.

Så länge moderkortet alla de features du vill ha så spelar det inte så stor roll om det använder X570 eller B550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Stora skillnaden mellan B550 och X570 är ju att X570 chipsetet har PCI-E 4.0 medan B550 bara har PCI-E 3.0.
Moderkort baserade på endera har stöd för PCI-E 4.0 platser kopplade direkt till CPUn
X570 har också stöd för något fler PCI-E lanes och USB portar än B550. Hur mycket av detta extra som används kan variera mellan olika moderkort.

X570 chipsetet är helt enkelt kraftfullare än B550. Å andra sidan är ju B550 moderkorten nyare, så en del av de är bättre utrustade än många av de äldre X570 korten.

Så länge moderkortet alla de features du vill ha så spelar det inte så stor roll om det använder X570 eller B550.

En viktig del är även att de flesta x570 kort har en fläkt som kan låta. Osäker på hur mycket och ofta dom snurrar dock. De kanske bara snurrar upp vid hög belastning?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En viktig del är även att de flesta x570 kort har en fläkt som kan låta. Osäker på hur mycket och ofta dom snurrar dock. De kanske bara snurrar upp vid hög belastning?

I princip alla recensioner av X570 moderkort jag har läst säger samma sak - fläkten på moderkortet låter nästan ingenting.
Jag tror faktiskt inte att jag har sett eller hört någon klaga på att den fläkten för oväsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I princip alla recensioner av X570 moderkort jag har läst säger samma sak - fläkten på moderkortet låter nästan ingenting.
Jag tror faktiskt inte att jag har sett eller hört någon klaga på att den fläkten för oväsen.

Då kanske den enbart varvar upp ljudbart vid hög belastning vilket jag misstänker. Det är nog nått man får undersöka innan köp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I princip alla recensioner av X570 moderkort jag har läst säger samma sak - fläkten på moderkortet låter nästan ingenting.
Jag tror faktiskt inte att jag har sett eller hört någon klaga på att den fläkten för oväsen.

Sen finns det B550 med fläkt också (för att kyla SSDn), vilket kan vara värt att ha med tanke på att m2 ssd:erna börjat bli så varma vid last att de throttlar p.g.a. värme.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

@Aka_The_Barf: dom x570 moderkort jag stött på haft fläktar som är i princip ljudlösa, och det kommer från en som är väldigt känslig kring ljud.

Att dom gått upp vid belastning är inget jag märkt av heller.

Ett Asus Strix 1070 överröstar fläkten på ett billigt x570 från gigabyte( tror det är nått UD kort)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I princip alla recensioner av X570 moderkort jag har läst säger samma sak - fläkten på moderkortet låter nästan ingenting.
Jag tror faktiskt inte att jag har sett eller hört någon klaga på att den fläkten för oväsen.

Skrivet av SwedenVirre:

@Aka_The_Barf: dom x570 moderkort jag stött på haft fläktar som är i princip ljudlösa, och det kommer från en som är väldigt känslig kring ljud.

Att dom gått upp vid belastning är inget jag märkt av heller.

Ett Asus Strix 1070 överröstar fläkten på ett billigt x570 från gigabyte( tror det är nått UD kort)

Då kanske jag ska kika på ett x570 istället för b550. har även noterat att priserna är väldigt höga för b550 kort. något som ni kan rekommendera att kika närmare på? har en x3700 cpu och är zen 3 väldigt bra kanske jag köper en sådan så vrm bör vara OK för eventuellt en 16 kärnig cpu. prisklassen ligger runt 2000kr.
anledningen till bytet är att mitt gamla x370 kort slutat få bios uppdateringar och enbart stöder min 3000 cpu till viss del, att den pressar upp alla kärnor till rätt mhz har jag tex inte på min den fixen verkade asus inte vilja lägga till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: det gör du som du känner för, b550 har PCIe 4 men bara på första x16 slotten och den primära m.2 platsen.

X570 har även PCIe 4 till chipset vilket b550 inte har.

I övrigt är korten så gott som likvärdiga med x570 när det kommer till vrm etc

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Aka_The_Barf: det gör du som du känner för, b550 har PCIe 4 men bara på första x16 slotten och den primära m.2 platsen.

X570 har även PCIe 4 till chipset vilket b550 inte har.

I övrigt är korten så gott som likvärdiga med x570 när det kommer till vrm etc

För att få en vettig vrm får man kliva upp till run 2500kr i pris för x570. Det finns även en viss prestanda vinst att hämta i det mesta med ett x570 över mitt x370.
Vad innebär pcie 4 till chipset?
Använder enbart grafik kort alla andra pci e platser är tomma. 2 stickor 3200mhz ram. 3 st usb 2.0 duger gott åt mig. Noctuas maffigaste nh d15 kylare.
Kanske x570 är overkill för mig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: första PCI express x16 porten har 4.0 likaså den primära m.2 slotten. Resten av PCI express Interfacet körs i 3.0, då via chipset.

PCI express 4.0 är processorns banor, sen har chipset en lane splitter och delar ut bandbredd till det andra.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Aka_The_Barf: första PCI express x16 porten har 4.0 likaså den primära m.2 slotten. Resten av PCI express Interfacet körs i 3.0, då via chipset.

PCI express 4.0 är processorns banor, sen har chipset en lane splitter och delar ut bandbredd till det andra.

Så med x570 får man pci express 4 överallt helt enkelt.

Ja tål definitivt att fundera och kika på.

Tack för förklaringen och hjälpen!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

@Aka_The_Barf: yes det stämmer!

Kul att kunna vara till hjälp

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En viktig del är även att de flesta x570 kort har en fläkt som kan låta. Osäker på hur mycket och ofta dom snurrar dock. De kanske bara snurrar upp vid hög belastning?

De går inte alls vid låg-mellan i alla fall. Har inte haft chassit öppet när jag lastat datorn i timmar men det finns i princip alltid nåt som skulle överrösta den lille gissar jag.... aldrig hört den.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Aka_The_Barf: yes det stämmer!

Kul att kunna vara till hjälp

Verkar vara tomt på lagerhyllorna på dessa moderkort, kanske dom är populära eller så är det jag som är gammal modig och helst köper i butik.
ASUS TUF Gaming X570-Plus
Gigabyte X570 Aorus Elite

dessa 2 är i min prisklass och verkar vara rätt bra enligt de flesta test jag sett där ASUS är strået vassare. gigabyte verkar ha problem med att visa bios för dom använder någon konstig upplösning som många skärmar inte godtar, kanske är fixat nu?
VRM på dessa 2 går både svalt och klarar höga belastningar och har en bra controller.

Skrivet av RHWarrior:

De går inte alls vid låg-mellan i alla fall. Har inte haft chassit öppet när jag lastat datorn i timmar men det finns i princip alltid nåt som skulle överrösta den lille gissar jag.... aldrig hört den.

kollat lite på fläktarna och det är inte så illa som många först trodde, jag kommer ihåg mina gamla datorer där alla hade dessa små högljudda fläktar men dom här verkar enbart gå vid hård belastning och då väldigt sakta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar vara tomt på lagerhyllorna på dessa moderkort, kanske dom är populära eller så är det jag som är gammal modig och helst köper i butik.
ASUS TUF Gaming X570-Plus
Gigabyte X570 Aorus Elite

Ett problem med det där ASUS kortet är att fläkten på moderkortet är placerad så att stora grafikkort lätt täcker luftintaget för fläkten.
I övrigt så tror jag bägge är tämligen vettiga moderkort som bör fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ett problem med det där ASUS kortet är att fläkten på moderkortet är placerad så att stora grafikkort lätt täcker luftintaget för fläkten.
I övrigt så tror jag bägge är tämligen vettiga moderkort som bör fungera bra.

frågan är om det blir ett stort problem? eller hur nära fläkten kortet kommer, ligger det mot så är det väldigt illa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam

Gigabyte B550 Aorus Pro AC för 2100 kr verkar vara riktigt trevligt, med WiFI Blutooth, 2,5 GB Ethernet, bra ljuddel, 6 SATA portar och annat.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386380
Finns också i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Gigabyte B550 Aorus Pro AC för 2100 kr verkar vara riktigt trevligt, med WiFI Blutooth, 2,5 GB Ethernet, bra ljuddel, 6 SATA portar och annat.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386380
Finns också i lager.

Hur är vrm delen, wifi och bt har jag ingen nytta av.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur är vrm delen, wifi och bt har jag ingen nytta av.

Kortet finns också i en version utan wifi, då heter det bara "Gigabyte B550 Aorus Pro".
VRM delen är klart godkänd på det kortet enligt de tester jag hittat - snäppet bättre än på B550 Aorus Elite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Kortet finns också i en version utan wifi, då heter det bara "Gigabyte B550 Aorus Pro".
VRM delen är klart godkänd på det kortet enligt de tester jag hittat - snäppet bättre än på B550 Aorus Elite.

Ska kika på det, tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

frågan är om det blir ett stort problem? eller hur nära fläkten kortet kommer, ligger det mot så är det väldigt illa.

Borde ha clearance på några mm, oavsett är flänsen i regel större åt alla håll så ett kort kan liksom inte blocka det särskilt mycket.

I min burk så ligger den på c:a 50-55 grader i regel och inte sett den starta ens vid 60 så.. klättrar den högre så går den väl igång lite.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Blev ett gigabyte x570 aorus elite. men kan säga att det var verkligen nära asus också. jag åkte in till staden och köpte det.
Båda verkar väldigt snarlika så det var väldigt svårt. var nog fläkten som gömmer sig under gpu och intels nätverks del som avgjorde för min del.
Nu kommer det jobbiga att backa upp ALLT på c disken och välja ut det man vill ha kvar. givetvis var det en dag då min synology bestämde sig för att jäklas. går jag in och kikar har jag 2 terabyte ledigt men när jag ska kopiera det på mitt skrivbord som är 34gb så blir den full enligt win 10.
den kanske är sur för jag aldrig uppgraderat den, tror den är 8 år gammal nu .

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Just installerat windows och det verkar fungera bra så långt. den lilla fläkten är lite täckt av mitt grafik kort så jag antar att den andra brädans fläkt blivit helt täckt (jag har ett tjockt grafik kort).
Den för inställda fläkt profilen verkar dock helt uppåt väggarna. alla fläktar står för lågt (förutom dom jag lött på en molex) så dom stannar och varvar upp och ned hela tiden som någon seg våg.
på mitt förra mobo var jag nöjd med orginal profilen out of the box men här får jag nog pilla lite märker jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

Just installerat windows och det verkar fungera bra så långt. den lilla fläkten är lite täckt av mitt grafik kort så jag antar att den andra brädans fläkt blivit helt täckt (jag har ett tjockt grafik kort).
Den för inställda fläkt profilen verkar dock helt uppåt väggarna. alla fläktar står för lågt (förutom dom jag lött på en molex) så dom stannar och varvar upp och ned hela tiden som någon seg våg.
på mitt förra mobo var jag nöjd med orginal profilen out of the box men här får jag nog pilla lite märker jag.

Styr chassifläktarna via moderkortets temperatur inte CPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Styr chassifläktarna via moderkortets temperatur inte CPU:n.

chassi fläktarna är rätt tysta även när dom går på max. så alla kör på samma fläkt kurva nu, ska experimentera mer sen, det är noctuas fläktar till cpun som låter (NH d15). ingen justering på varesig pbo eller xfr, bara aktivering så får jag marginellt lägre resultat men mycket bättre temps, kanske även beror på byte från AS5 till thermal grizzly kryonaut? gått från 91 grader till 83 grader i prime95 maximum heat test.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.