Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk

Uppdaterade till en ny windows uppdatering och nu försvann massa filer(discord,spotify) bakgrundsbild inställningar historik,bokmärken å massa irriterande saker. den bytte bort chrome som standard läsare å körde sin edge istället. finns de något sätt man kan ändra tillbaks allt?

när jag kollar på windows uppdatering står det verison 1909 om de är till någon hjälp

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med "KB4565503" w10 uppdateringen som kom 14 juli? ( https://support.microsoft.com/en-us/help/4565503/windows-10-u... )

Jag kan inte uppdatera - den bara loopar mellan laddar ned> installerar. Åker upp på 100% installerar sedan börjar med laddar ned igen. :S

Använt windows10 sedan det kom och har aldrig haft problem med windowsuppdateringarna.

Har provat denna utan resultat (rensa "SoftwareDistribution"-mappen och köra windows update återigen):
https://www.majorgeeks.com/content/page/rename_or_delete_the_...

Permalänk
Medlem

@Vixo90:
Kontrollera så att du har KB4566785 installerad (senaste SSU (Servicing Stack Update)).

Har du det kan du prova att ladda ner och installera standalone versionen av KB4565503 istället (vilken kan hämtas från Microsoft Update Catalog om du klickar på den länken under How to get this update i din länk)

Se dock till att datorn inte har internet när du installerar standalone versionen, annars kommer Windows att fortsätta försöka hämta & installera den via WU.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade till version 2004 förra vecka och sen kom det en kumulativ uppdatering på den nästan omedelbart.
Jag har fått problem med office-paketet (löses genom online-reparation) och att utforskar-fönstren släcks ner vid sökningar. Det är ingen livskris men om det är någon som vet lösningen så vore jag tacksam

Permalänk
Skrivet av arer:

Jag uppdaterade till version 2004 förra vecka och sen kom det en kumulativ uppdatering på den nästan omedelbart.
Jag har fått problem med office-paketet (löses genom online-reparation) och att utforskar-fönstren släcks ner vid sökningar. Det är ingen livskris men om det är någon som vet lösningen så vore jag tacksam

Samma sak för mig. Har 4 datorer. På alla slutade Office/skrivaren fungerar samt så blev det en svart bakgrund.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

När jag ska installera Windows 10 på min nya dator får jag upp att en medie drivrutin saknas. http://www.bilddump.se/bilder/20200724200729-213.200.147.22.j...

Går inte hoppa över detta på något sätt. Har ett MSI B450-A PRO Max moderkort. Är det något som behöver justeras i bios eller nå sånt?

Eller kan det vara fel på usb stickan som ska installera Windows på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frischen:

När jag ska installera Windows 10 på min nya dator får jag upp att en medie drivrutin saknas. http://www.bilddump.se/bilder/20200724200729-213.200.147.22.j...

Går inte hoppa över detta på något sätt. Har ett MSI B450-A PRO Max moderkort. Är det något som behöver justeras i bios eller nå sånt?

Eller kan det vara fel på usb stickan som ska installera Windows på något sätt?

Har du testat att använda USB 2.0 porten på baksidan av moderkortet för Windows 10 USB stickan?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Har du testat att använda USB 2.0 porten på baksidan av moderkortet för Windows 10 USB stickan?

Japp. Har testat att installera om det på usb minnet också

Permalänk
Medlem

@frischen:
Det behöver inte ha med USB (stickan) att göra, utan det kan vara att installations programet inte hittar någon disk att installera på.
(Eller rättare sagt en disk hittas men det saknas drivrutin för den.)
Då frågas det nämnligen också efter drivrutin.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frischen:

Japp. Har testat att installera om det på usb minnet också

Jag har ingen egen erfarenhet av detta problem men du kan läsa inlägg nr3 i denna tråd som beskriver vad du kan göra i BIOS/UEFI https://forums.tomshardware.com/threads/cant-install-windows-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@frischen:
Det behöver inte ha med USB (stickan) att göra, utan det kan vara att installations programet inte hittar någon disk att installera på.
(Eller rättare sagt en disk hittas men det saknas drivrutin för den.)
Då frågas det nämnligen också efter drivrutin.

Okej, vad kan man göra åt det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Jag har ingen egen erfarenhet av detta problem men du kan läsa inlägg nr3 i denna tråd som beskriver vad du kan göra i BIOS/UEFI https://forums.tomshardware.com/threads/cant-install-windows-...

Funkar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av frischen:

Okej, vad kan man göra åt det då?

Prova att ladda ner filen för On-Board PIDE/SATA Drivers på MSI's sida (här) packa upp den och lägg mapparna/filerna på USB-stickan.
Sedan där det frågas efter drivrutin så pekar du på mappen (du kan dock behöva prova alla undermapparna).

(Normalt sätt så ska man inte behöva göra så här, men ibland så behövs det.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Prova att ladda ner filen för On-Board PIDE/SATA Drivers på MSI's sida (här) packa upp den och lägg mapparna/filerna på USB-stickan.
Sedan där det frågas efter drivrutin så pekar du på mappen (du kan dock behöva prova alla undermapparna).

(Normalt sätt så ska man inte behöva göra så här, men ibland så behövs det.)

Ska jag bocka ur "dölj drivrutiner som inte är kompatibla mer maskinvara på den här datorn"? Annars hittar jag inget. Hittar massa annars men verkar inte hitta någon som får det ett fungera

Uppdatering : har jag den bockad så hittar jag 1 men det funkar fortf inte.

Är USB 3.0 på stickan, ska åka o hämta en med 2.0 på och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

@frischen: Jag förmodar att du använder senaste versionen av Windows 10, du kan även testa att ladda hem och installera äldre versioner av Windows 10 med hjälp av Windows ISO Downloader som laddar hem ISO från Microsoft egna sidor https://www.it-bloggen.com/194-ladda-ner-tidigare-versioner-a...

Och du kan även testa att skapa USB installationsmedia med hjälp av Rufus https://rufus.ie/

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:

Jag löste problemet med att låta datorn göra en online-reparation och då funkar det bra i ett par dagar sen måste man göra om reparationen. Lite irriterande även om jag lärt mig att prova typ outlook vid uppstart och köra reparation medan man hämtar vatten sätter på kaffe. Antar att det är något som MS löser vid tillfälle

Permalänk

Jag har råkat ut för något märkligt med Windows Update. Jag ser följande i uppdateringsloggen:
"2020-08, uppdatering för Windows 10 version 1909 för x64-baserade system (KB4023057) Senast misslyckade installationsförsök: ‎2020-‎08-‎24 - 0xc1900401"

Jag har googlat som en galning men ingenting fungerar. Jag har sökt på uppdateringen (som jag tydligen redan hade?) och avinstallerat den, startat om och sökt igen. Men jag får tyvärr samma fel. Det som händer är att Windows Update hittar en uppdatering och börjar installera "Förbereder några saker - 0%". Efter det bara försvinner det och står att jag har senaste uppdateringarna. Jag har också letat efter KB4023057 för version 1909 i Windows Update Catalog men jag hittar ingen som matchar.

Hur löser jag detta eller är det bara att släppa?

Jag kan tillägga att jag kör ESET NOD32 som antivirus och att jag har 33,9 GB ledigt på min systemdisk. Jag har heller inte installerat den stora funktionsuppdateringen Windows 10, version 2004 (Majuppdateringen?).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostfenix:

Hur löser jag detta eller är det bara att släppa?

Det är bara att släppa det då det är en kompabilitets/stabilitets uppdatering för version 1511 - 1803, den finns/behövs alltså inte till senare versioner.

Du kan bli av med den från WU (Windows Update) om du laddar ner verktyget som länkas här:
Hide Windows Updates or driver updates (klicka på länken download this troubleshooter för att ladda ner det).

Sedan kör du filen och låter den söka efter uppdateringar och när det är klart väljer du Hide updates och väljer KB4023057 om den listas, sedan är den borta från WU (iaf. tills Microsoft släpper ny version av den ).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Det är bara att släppa det då det är en kompabilitets/stabilitets uppdatering för version 1511 - 1803, den finns/behövs alltså inte till senare versioner.

Du kan bli av med den från WU (Windows Update) om du laddar ner verktyget som länkas här:
Hide Windows Updates or driver updates (klicka på länken download this troubleshooter för att ladda ner det).

Sedan kör du filen och låter den söka efter uppdateringar och när det är klart väljer du Hide updates och väljer KB4023057 om den listas, sedan är den borta från WU (iaf. tills Microsoft släpper ny version av den ).

Tack för ditt svar! Jag ska prova det ikväll.

Edit: Din fix verkar ha löst det. Tack för hjälpen!

Löste det
Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för ett märkligt fel. Upptäckte det efter att jag inte fått uppdateringar på ett par månader. Knallade in på Update och upptäcker att hela sidan är vit.

Jag följer några tips på nätet hur man gör för att få den att synas igen. Man gjorde det genom att starta tre tjänster under fönstret "Tjänster". Efter att jag gjort det syntes igen allt som skall synas i Update.

Men nu är det ett utropstecken på ikonen där man uppdaterar med texten:

Fel påträffades!
Det uppstod problem under installationen av uppdateringar, men vi försöker igen senare. Om problemen kvarstår och du vill söka på Internet eller kontakta supporten för att få mer information, kan följande vara till hjälp: (0x80070422).

Jag körde alla Microsofts förslag på hur det löses (bland annat programvara som fixar registret) men utan framgång.

Jag gick återigen in i "Tjänster" och sökte upp "Windows Update". Döm om min förvåning när jag såg att den återigen var "Inaktiverad". Jag satte den både på "Automatisk" och "Manuell" för att testa. Den aktiveras men när går ut och går in är den Inaktiverad igen.

Ute på nätet finns flera olika tips men inget fungerar.

Jag har ägnat flera timmar åt detta utan framgång. Någon som vet vad det är för fel?

Anm:
Märkte också att det inte gick att gå in på Microsofts support. Jag kom in men efter några sekunder får jag ett felmeddelande att något är fel och att jag skall försöka senare. Jag har försökt senare men det är samma fel. Jag loggade ur mitt Windowskonto men det är samma fel ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Jag har råkat ut för ett märkligt fel. Upptäckte det efter att jag inte fått uppdateringar på ett par månader. Knallade in på Update och upptäcker att hela sidan är vit.

Jag följer några tips på nätet hur man gör för att få den att synas igen. Man gjorde det genom att starta tre tjänster under fönstret "Tjänster". Efter att jag gjort det syntes igen allt som skall synas i Update.

Men nu är det ett utropstecken på ikonen där man uppdaterar med texten:

Fel påträffades!
Det uppstod problem under installationen av uppdateringar, men vi försöker igen senare. Om problemen kvarstår och du vill söka på Internet eller kontakta supporten för att få mer information, kan följande vara till hjälp: (0x80070422).

Jag körde alla Microsofts förslag på hur det löses (bland annat programvara som fixar registret) men utan framgång.

Jag gick återigen in i "Tjänster" och sökte upp "Windows Update". Döm om min förvåning när jag såg att den återigen var "Inaktiverad". Jag satte den både på "Automatisk" och "Manuell" för att testa. Den aktiveras men när går ut och går in är den Inaktiverad igen.

Ute på nätet finns flera olika tips men inget fungerar.

Jag har ägnat flera timmar åt detta utan framgång. Någon som vet vad det är för fel?

Anm:
Märkte också att det inte gick att gå in på Microsofts support. Jag kom in men efter några sekunder får jag ett felmeddelande att något är fel och att jag skall försöka senare. Jag har försökt senare men det är samma fel. Jag loggade ur mitt Windowskonto men det är samma fel ändå.

Jag hittade felet!!!

Ett program som heter: "stopupdates10" https://greatis.com/stopupdates10/ stoppar effektivt allt som har med uppdateringar att göra. Jag har inte installerat det och vet inte hur det kommit in i datorn. Kan vara något annat program jag installerat som i smyg installerade detta. Vad är meningen med det när de inte informerar först?

Det installerade den ‎15 ‎augusti ‎2020, ‏‎13:44:38.

Finns inte med i någon lista där man avinstallerar. Det står på hemsidan att den skall finnas med. Det står också att den kan avinstalleras med filen "unins000.exe" men den finns inte.

Jag raderar mappen helt enkelt.
Letade i registret efter "stopupdates10". En mapp med 5-6 filer i och två filer på ett annat ställe raderade jag.
Startade om datorn och nu fungerar allt igen. Installerade två uppdateringar nu, inga problem.

Permalänk
Medlem

@workman: Om du inte själv installerat programmet så kör en sökning med MalwareBytes så att du inte har något annat skit i datorn.
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@workman: Om du inte själv installerat programmet så kör en sökning med MalwareBytes så att du inte har något annat skit i datorn.
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/

Finns ingen smitta!

Permalänk
Medlem

Hej!

Har nyligen fått problem med Win 10 sen jag uppdaterade till version 2004. Så fort uppdateringen var klar så har jag haft problem med att startmenyn inte vill komma upp alls. Jag kan trycka på start-knappen med höger musknapp men då kommer det bara upp en mindre meny. Inte heller sök-knappen går att använda med vänster knapp, och det är likadant med t.ex. volymkontrollen samt åtgärdscentret. Och det finns fler problem som att t.ex. Windowstangenten inte alls funkar.

Någon som vet vad man kan göra åt det här? Vore tacksam för hjälp!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej!

Har nyligen fått problem med Win 10 sen jag uppdaterade till version 2004. Så fort uppdateringen var klar så har jag haft problem med att startmenyn inte vill komma upp alls. Jag kan trycka på start-knappen med höger musknapp men då kommer det bara upp en mindre meny. Inte heller sök-knappen går att använda med vänster knapp, och det är likadant med t.ex. volymkontrollen samt åtgärdscentret. Och det finns fler problem som att t.ex. Windowstangenten inte alls funkar.

Någon som vet vad man kan göra åt det här? Vore tacksam för hjälp!

Jag hade börjat med att öppna ett powershell-fönster som admin och kört dessa två, en för en:

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

SFC /scannow

Skulle det inte fungera rekommenderar jag en läsning på följande sida för att reparera din image och sen försöka igen:
https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

Permalänk
Medlem

Någon som råkat ut att bluetooth slutat fungera?
tror att någon update förstörde mitt, för det fungerade nyligen.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@Korash: Tack för svar! Ska prova.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om jag tänkte uppgradera moderkort o CPU samt vill göra en ny installation av W10. Måste jag köpa ny licens av W10 eller är licensen numera bunden till mitt Microsoft konto?

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Hur funkar det om jag tänkte uppgradera moderkort o CPU samt vill göra en ny installation av W10. Måste jag köpa ny licens av W10 eller är licensen numera bunden till mitt Microsoft konto?

Ska man följa ToS till punkt & prick, så ja man måste köpa en ny licens.

Microssoft har dock släppt lite på detta när det gäller Win 10, så om man kopplar till ett Microsoft konto så kan man oftast köra (registrerings) felsöknings guiden för att licensen ska aktiveras på det nya moderkortet.

Sen är det skillnad på om det gäller en OEM eller en Retail licens, då en Retail går att aktivera flera gånger.

Man kan faktigst också avaktivera en licens på en dator för att man ska kunna aktivera den på en annan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Ska man följa ToS till punkt & prick, så ja man måste köpa en ny licens.

Microssoft har dock släppt lite på detta när det gäller Win 10, så om man kopplar till ett Microsoft konto så kan man oftast köra (registrerings) felsöknings guiden för att licensen ska aktiveras på det nya moderkortet.

Sen är det skillnad på om det gäller en OEM eller en Retail licens, då en Retail går att aktivera flera gånger.

Man kan faktigst också avaktivera en licens på en dator för att man ska kunna aktivera den på en annan.

Har man köpt Windows själv utan dator (OEM är med dator) kan man flytta den vart man vill eller uppdatera som man vill.
Om man också har Microsoftkonto där Windows är registrerat märks det inte att Windows hamnat i en annan dator. Bytet av licensen från en dator till en annan sker helt tyst i Microsoftkontot.

Jag har två datorer med ett Windows. Jag flyttar hårddisken mellan dem. Första gången uppdateras drivrutinerna automatiskt för den nya datorn. Därefter kan man flytta hårddisken mellan datorerna utan problem. Men man kan inte använda båda datorerna samtidigt för då används plötsligt en oregistrerad kopia av det Windows som är registrerad.

Gå man in på sitt Microsoftkonto och tittar när man använt Windows i två olika datorer ser man där också båda datorerna och att de båda är godkända för samma Windows (men får inte köras samtidigt).