Permalänk
Medlem

Nikab, certifierad HDMI-kabel?

Har nyligen fått en kabel av märket Nikabe, Kjells egna märka.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Kabeln är 10m
Beskrivningen säger
Längder upp till 3 m kan överföra upp till 21 Gb/s felfritt.
Längder upp t.o.m. 5 m kan överföra upp till 18 Gb/s.
Längder upp t.o.m. 10 m kan överföra mellan 10,2 Gb/s och 18 Gb/s beroende på utrustning.
Står även att den har ATC-certifiering men hittar inget om pemium high speed certifiering och förpackningen har inger QR-kod.

Detta gör mig osäker på om kabeln verkligen är bra för mitt användningsområde
dvs. 4k, 60hz med hdr. Kabeln ska gå mellan en dator med ett 5700XT och en Philips Oled 903.

Har sedan tidigare en Andersson på 7m icke premium certifierad som jag varit sådär nöjd med då bilden har blinkat till vid enstaka tillfällen samt sprakande ljud som dock brukar lösa sig vid omstart.

1.Varför anger man ett spann mellan 10,2 till 18 Gb/s?

2. Betyder det att denna kabel på 10m garanterat klarar 18 Gb/s eller att med den längden så ska den minst klara 10 men eventuellt om man får en bra kabel så kan man komma upp i 18 Gb/s?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Har nyligen fått en kabel av märket Nikabe, Kjells egna märka.

https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Kabeln är 10m
Beskrivningen säger
Längder upp till 3 m kan överföra upp till 21 Gb/s felfritt.
Längder upp t.o.m. 5 m kan överföra upp till 18 Gb/s.
Längder upp t.o.m. 10 m kan överföra mellan 10,2 Gb/s och 18 Gb/s beroende på utrustningen.
1.Varför anger man ett spann mellan 10,2 till 18 Gb/s?

2. Betyder det att denna kabel på 10m garanterat klarar 18 Gb/s eller att med den längden så ska den minst klara 10 men eventuellt om man får en bra kabel så kan man komma upp i 18 Gb/s?

1. För att man inte kan garantera mer än 10.2 GB/s på sina kablar men med lite tur så kan man få till 18 GB/s

2. Eftersom man anger ett spann så kan man givetvis inte garantera att man får ut maximal överföringshastighet.

Jag hade kollat efter en annan kabel.

Permalänk
Medlem

Jag provade dom där kablarna på 10m för några år sedan och dom pallade ej 4K för mig i alla fall.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

1. För att man inte kan garantera mer än 10.2 GB/s på sina kablar men med lite tur så kan man få till 18 GB/s

2. Eftersom man anger ett spann så kan man givetvis inte garantera att man får ut maximal överföringshastighet.

Jag hade kollat efter en annan kabel.

Skrivet av Coca:

Jag provade dom där kablarna på 10m för några år sedan och dom pallade ej 4K för mig i alla fall.

Hm ja det va ju inte riktigt svaren jag hade hoppats på 🤔

Man vad säger ATC-certifieringen isf, typ ingenting förutom att det ser bra ut eftersom att det endå inte är premium?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chibariku:

1. För att man inte kan garantera mer än 10.2 GB/s på sina kablar men med lite tur så kan man få till 18 GB/s

10,2 respektive 18 Gbit/s är det som avses. 10 respektive 18 GB/s är långt mer än någon HDMI-kabel stöder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Man vad säger ATC-certifieringen isf, typ ingenting förutom att det ser bra ut eftersom att det endå inte är premium?

Den enda cert som räknas är den som ger dom QR-koden skulle jag säga.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Rekordmedlem

ATC certifiernig är nått de "felöversatt" de skriver att atc har utfört testning av kabeln men en certifiering innebär att kabeln ska fylla kraven och märkas enligt Hdmi standard.
Och 21 Gigabit ? Det är ju HBR 2 för Displayport och inget som har med hdmi att göra.
Jag tror de har gjort en dålig översättning av nått datablad från tillverkaren i stället för att helt enkelt visa upp den verkliga certifieringen eller inte.
Kabeln kanske är testad men efter det verkar det bara ha gått fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dessa kablar funkar för 4k
Denna finns även som fyndvara för 280:- kanske ännu lägre beroende på bonusnivå.
https://www.webhallen.com/se/product/215953-Deltaco-High-Spee...

Finns även Discatonce snabb frakt de senaste gångerna jag har handlat gäller det kablar hdmi, nätverkskablar så vänder jag mig till Discatonce först pga väldigt bra priser.
Samma kabel men svart hos Discatonce
https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...
Denna kabel garanterar: "4K (4096 x 2160) at 60Hz"

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

@Alling: skyller på autocorrect, ja ska givetvis vara Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Den enda cert som räknas är den som ger dom QR-koden skulle jag säga.

Å den kan inte finnas på insidan?

Skrivet av mrqaffe:

ATC certifiernig är nått de "felöversatt" de skriver att atc har utfört testning av kabeln men en certifiering innebär att kabeln ska fylla kraven och märkas enligt Hdmi standard.
Och 21 Gigabit ? Det är ju HBR 2 för Displayport och inget som har med hdmi att göra.
Jag tror de har gjort en dålig översättning av nått datablad från tillverkaren i stället för att helt enkelt visa upp den verkliga certifieringen eller inte.
Kabeln kanske är testad men efter det verkar det bara ha gått fel.

Nja även den engelska orginal printningen på själva boxen säger samma sak -> Certification ATC
Sen är väl just 21Gb/s bara en beskrivning för mängd data så det kan väl lika gärna en HDMI kabel ha som specifikation?

Skrivet av Grabben_83a:

Dessa kablar funkar för 4k
Denna finns även som fyndvara för 280:- kanske ännu lägre beroende på bonusnivå.
https://www.webhallen.com/se/product/215953-Deltaco-High-Spee...

Finns även Discatonce snabb frakt de senaste gångerna jag har handlat gäller det kablar hdmi, nätverkskablar så vänder jag mig till Discatonce först pga väldigt bra priser.
Samma kabel men svart hos Discatonce
https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...

https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/hdmi-kabel...
Denna kabel garanterar: "4K (4096 x 2160) at 60Hz"

Hade ju helst velat veta om denna kabeljag redan har klarar det men tack för tipsen
Aktiv kabel? Är det bättre än passiv?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Å den kan inte finnas på insidan?

Nja även den engelska orginal printningen på själva boxen säger samma sak -> Certification ATC
Sen är väl just 21Gb/s bara en beskrivning för mängd data så det kan väl lika gärna en HDMI kabel ha som specifikation?

Hade ju helst velat veta om denna kabeljag redan har klarar det men tack för tipsen
Aktiv kabel? Är det bättre än passiv?

En aktiv kabel har inbyggd elektronik i form av ett förstärkningschip för att göra signalen så bra som möjligt vilket kan vara att föredra på längre kablar över 10 meter.
Det är extra viktigt att tänka på vilket håll man sätter kabeln åt då det brukar finnas nått i stil med Source --> Output märkt på kabeln då den förstärker signalen åt ett håll så har man kopplat in en aktiv kabel åt fel håll blir det ingen bild alls.
Nu har jag ingen aktiv kabel själv då jag inte har behov av längre än 2 meters kablar men har kopplat in många sen tidigare och vissa kablar har dålig märkning för vad som är Source --> Output så då får man testa innan man drar kabeln som man vill ha den.

Så svaret på frågan är Ja en aktiv kabel är bättre för långa kablar men kortare kablar än 5-7 meter är det enligt mig meningslöst.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Å den kan inte finnas på insidan?

Meningen med QR koden är att man skall kunna scanna den och kontrollera produkten innan man köper den, så att den skulle vara på insidan finner jag högs osanolikt. Sen att dom anger ett span på hastigheten tyder också på att den ej är certad.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zibbit:

Å den kan inte finnas på insidan?

Nja även den engelska orginal printningen på själva boxen säger samma sak -> Certification ATC
Sen är väl just 21Gb/s bara en beskrivning för mängd data så det kan väl lika gärna en HDMI kabel ha som specifikation?

Hade ju helst velat veta om denna kabeljag redan har klarar det men tack för tipsen
Aktiv kabel? Är det bättre än passiv?

Jo visst kan en hdmikabel överföra 21 Gbit men det ligger "mellan" de nivåer kablar certifieras vid, en certifiering innebär ju en kontroll att nått ska klara specifika krav och så kan man märka upp produkten att den uppfyller kraven och pladder om annat i säljmaterial och att inte hävda att kabeln är certifierad enligt nån av normerna som ska användas är bara dåligt men tillverkarna är bra på att förvilla och försvåra när det gäller kablage.
De här kabeltyperna finns det
https://www.hdmi.org/resource/cables
Övrigt är inte certifierat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chibariku:

@Alling: skyller på autocorrect, ja ska givetvis vara Gb.

Tänk så bra att jag därmed fick ytterligare vatten på min Skriv "Gbit", inte "Gb"‑kvarn!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har @Laxpudding någon enkel expertförklaring till detta?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zibbit:

1.Varför anger man ett spann mellan 10,2 till 18 Gb/s?

2. Betyder det att denna kabel på 10m garanterat klarar 18 Gb/s eller att med den längden så ska den minst klara 10 men eventuellt om man får en bra kabel så kan man komma upp i 18 Gb/s?

För mig betyder

Längder upp t.o.m. 10 m kan överföra mellan 10,2 Gb/s och 18 Gb/s beroende på utrustning.

att kabeln klarar 18 Gbit/s så länge utrustningen i båda ändar är "bra nog" (med avseende på signalstyrka och vad det kan vara). Har inget att göra med exemplarvariation hos kabeln alltså.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För mig betyder

Längder upp t.o.m. 10 m kan överföra mellan 10,2 Gb/s och 18 Gb/s beroende på utrustning.

att kabeln klarar 18 Gbit/s så länge utrustningen i båda ändar är "bra nog" (med avseende på signalstyrka och vad det kan vara). Har inget att göra med exemplarvariation hos kabeln alltså.

Bra att du uttrycker dig precis så för det belyser ju problemet,
"För mig" betyder det.. men vad betyder det i praktiken för konsumenter?

Tolkar det själv som att 10,2 kan man förvänta sig men där ovan är det osäkrare och vad betyder det när dom säger från 10,2 egentligen? Så om det är mindre data så funkar inte kabeln?

Ja det låter åt något sådant med hade velat komma billigare undan.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zibbit:

Bra att du uttrycker dig precis så för det belyser ju problemet,
"För mig" betyder det.. men vad betyder det i praktiken för konsumenter?

Det vågar jag inte svara på med 100 % säkerhet.

Citat:

Tolkar det själv som att 10,2 kan man förvänta sig men där ovan är det osäkrare

Ja, de menar väl att utrustningen i ändarna av kabeln spelar in då.

Men oavsett så tror jag att en certifierad kabel är att rekommendera.

Citat:

och vad betyder det när dom säger från 10,2 egentligen? Så om det är mindre data så funkar inte kabeln?

Nej, definitivt inte. Den funkar vid lägre bandbredd också.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det vågar jag inte svara på med 100 % säkerhet.

Ja, de menar väl att utrustningen i ändarna av kabeln spelar in då.

Men oavsett så tror jag att en certifierad kabel är att rekommendera.

Nej, definitivt inte. Den funkar vid lägre bandbredd också.

Håller helt med om certifieringen, men då kvarstår ju frågan.
Vad betyder det när förpackning tydligt har skrivit ATC Certifierad men den har ingen QR kod?

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zibbit:

Håller helt med om certifieringen, men då kvarstår ju frågan.
Vad betyder det när förpackning tydligt har skrivit ATC Certifierad men den har ingen QR kod?

@Laxpudding har som vanligt svaret. Där kanske vi också finner förklaringen till ”10,2–18 Gbit/s”:

Därför påbörjades kring 2008 en process med att certifiera HDMI-kablar i två kategorier, Standard (Category 1) och High Speed (Category 2) för 2 respektive 10,2 Gbps. I samband med HDMI 2.0 under 2013 uppdaterades High Speed till 18 Gbps. Därför förekommer både 10,2 och 18 Gbps som uppgift på High Speed-kablar baserat på när de certifierades.

Och angående certifiering:

Problemet med High Speed-certifieringen är att du inte kan verifiera den. Vem som helst kan påstå att deras produkt är certifierad och slänga dit en jpeg-bild med logotypen. Vilket förstås sker i stor skala på en marknad där det säljs miljarder enheter.

Lösningen på High Speed-problemet blev att förbättra själva certifieringsprocessen och göra den spårbar. Detta är då Premium High Speed som garanterar 18 Gbps men också adderar ett krav på att kabeln är skärmad. Orsaken är att HDMI-kabeln vid högre bandbredder som 18 Gbps börjar störa och blir störd av trådlös kommunikation, Bluetooth, Wifi med mera. Premium High Speed adderar även garanti mot detta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zibbit:

Vad betyder det när förpackning tydligt har skrivit ATC Certifierad men den har ingen QR kod?

Förmodligen att tillverkaren har vänt sig till någon av HDMI:s auktoriserad testare: https://www.hdmi.org/adopter/atcs och där fått kabeln testat som "compliant", dvs kabeln är intygat byggd enligt spec och licensmodeller.

Produkten, kabeln, är däremot bara High Speed Premium-certifierad om den har genomgått den specifika processen och prövningen som gör att den är garanterad för 18 Gbps och skärmad mot RF-interferens. Saknas QR-kod och hologram är kabeln inte Premium-certifierad.

Passiva kablar som är certiferade för Premium High Speed har jag bara sett i korta längder, 2–3 meter

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zibbit:

Har @Laxpudding någon enkel expertförklaring till detta?

Kabeln är inte tillräckligt bra för att tillverkaren ska kunna garantera 18 Gbps. För 10 meter HDMI och 4K/60 finns det två strategier

(1) Köp en passiv kabel och hoppas den fungerar. Om inte, köp en annan. Repetera tills det fungerar. Kostar från 100–1000+ kr beroende på butik
(2) AOC-kabel, aktiv optisk kabel som från början är byggd för 18 Gbps (eller mer) i den längd den har. Kostar runt 1000–3000 kronor beroende på butik.

Så det är en avvägning mellan pengar och tid/besvär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

@Laxpudding har som vanligt svaret. Där kanske vi också finner förklaringen till ”10,2–18 Gbit/s”:

Därför påbörjades kring 2008 en process med att certifiera HDMI-kablar i två kategorier, Standard (Category 1) och High Speed (Category 2) för 2 respektive 10,2 Gbps. I samband med HDMI 2.0 under 2013 uppdaterades High Speed till 18 Gbps. Därför förekommer både 10,2 och 18 Gbps som uppgift på High Speed-kablar baserat på när de certifierades.

Och angående certifiering:

Problemet med High Speed-certifieringen är att du inte kan verifiera den. Vem som helst kan påstå att deras produkt är certifierad och slänga dit en jpeg-bild med logotypen. Vilket förstås sker i stor skala på en marknad där det säljs miljarder enheter.

Lösningen på High Speed-problemet blev att förbättra själva certifieringsprocessen och göra den spårbar. Detta är då Premium High Speed som garanterar 18 Gbps men också adderar ett krav på att kabeln är skärmad. Orsaken är att HDMI-kabeln vid högre bandbredder som 18 Gbps börjar störa och blir störd av trådlös kommunikation, Bluetooth, Wifi med mera. Premium High Speed adderar även garanti mot detta.

Tack! Det va typ de svaren jag letade efter.

Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen att tillverkaren har vänt sig till någon av HDMI:s auktoriserad testare: https://www.hdmi.org/adopter/atcs och där fått kabeln testat som "compliant", dvs kabeln är intygat byggd enligt spec och licensmodeller.

Produkten, kabeln, är däremot bara High Speed Premium-certifierad om den har genomgått den specifika processen och prövningen som gör att den är garanterad för 18 Gbps och skärmad mot RF-interferens. Saknas QR-kod och hologram är kabeln inte Premium-certifierad.

Passiva kablar som är certiferade för Premium High Speed har jag bara sett i korta längder, 2–3 meter

Skrivet av Laxpudding:

Kabeln är inte tillräckligt bra för att tillverkaren ska kunna garantera 18 Gbps. För 10 meter HDMI och 4K/60 finns det två strategier

(1) Köp en passiv kabel och hoppas den fungerar. Om inte, köp en annan. Repetera tills det fungerar. Kostar från 100–1000+ kr beroende på butik
(2) AOC-kabel, aktiv optisk kabel som från början är byggd för 18 Gbps (eller mer) i den längd den har. Kostar runt 1000–3000 kronor beroende på butik.

Så det är en avvägning mellan pengar och tid/besvär

Utförligt och tydligt förklarat som vanligt, tackar!

Tycker att ni på swec borde göra en sida/flik i miniwikistil eller liknande Kjells - Hur funkar det? bok där ni samlar all denna teknikrelaterad kunskap, hade vart kul att surfa runt på något sådant som både skulle vara intressant samt lärorikt.
Känns som att ni sitter på en hel del och att det faktiskt va svårt att försöka googla sig till detta svar.

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I