pfsense med 10 gbit NIC

Permalänk
Medlem

pfsense med 10 gbit NIC

Hej på er, Hivemind!

Som det ser ut kommer jag få ett intel x710-t4 (dvs 4x 10gbit baseT på ett kort) att leka med, och eftersom att min NAS och workstation redan har 10gbit NIC tänkte jag att varför inte sätta det nya kortet i en pfsense box eller liknande. Sen blir min nuvarande netgear med openWRT förpassad till accesspunkt/switch.

Så vad jag letar efter är någon relativt billig, liten och strömsnål setup som kan agera router, upprätthålla en VPN-tunnel för hela nätverket och vara openVPN server. Jag tänker någon form av SFF från HP/Dell/lenovo med en gen4 i3/i5 men är lite osäker på om PCIe länken kommer vara begränsande. Tips och idéer välkomnas!

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Hej på er, Hivemind!

Som det ser ut kommer jag få ett intel x710-t4 (dvs 4x 10gbit baseT på ett kort) att leka med, och eftersom att min NAS och workstation redan har 10gbit NIC tänkte jag att varför inte sätta det nya kortet i en pfsense box eller liknande. Sen blir min nuvarande netgear med openWRT förpassad till accesspunkt/switch.

Så vad jag letar efter är någon relativt billig, liten och strömsnål setup som kan agera router, upprätthålla en VPN-tunnel för hela nätverket och vara openVPN server. Jag tänker någon form av SFF från HP/Dell/lenovo med en gen4 i3/i5 men är lite osäker på om PCIe länken kommer vara begränsande. Tips och idéer välkomnas!

Sett till just det där kortet är det väl mest att du helst ska ha en kortplats med PCIe 3.0 x8 (lågprofil går bra, båda plåtarna följer väl med från början om kortet köpts löst... om det är andrahands så kan det ju förstås vara lite knussligt med monteringen om du inte har rätt plåt att tillgå).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sett till just det där kortet är det väl mest att du helst ska ha en kortplats med PCIe 3.0 x8 (lågprofil går bra, båda plåtarna följer väl med från början om kortet köpts löst...

Ja, Precis vad jag också tänker. Sen borde en rimlig quadcore typ 4570TE/4590T på 35w räcka långt.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

inga billiga kort det där
Men vad gör man inte för det där extra lilla snabba!