AMD avtäcker Ryzen 4000G – Zen 2 med integrerad grafik för stationära datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag har genom åren brukat köpa "OEM"-versioner av både hård- och mjukvara. Oftast är skillnaden enbart priset (billigare) och avsaknad av färgglad konsumentförpackning. Hade inte hindrat AMD att sälja nya CPU:n till konsumenter i "OEM"-förpackning, enligt mina erfarenheter "i plastpåse"..

Kan vara så att AMD:s tillverkningskapacitet inte riktigt räcker till för att tillgodose alla?

Tror det handlar om att inte kanibalisera på sina 3000 serie prollar. De säljer bra och AMD gör rejäla slantar på dem. Kan va att G serien blir tillgänglig för konsumenter när väl Zen 3 släppts.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Visst är AMD:s senaste CPU/APU riktad mot företag ("kontorsdatorer") alternativt folk som inte bryr sig om dedikerad grafik.

Själv brukar jag bli "deprimerad" när nya CPU släpps med integrerad grafik. Eftersom jag "vet" att platsen på chippet hade varit bättre använd om mer cache hade placerats där. I stället för en integrerad grafikkrets jag aldrig kommer att använda.

Att köpa en CPU med integrerad GPU är (för mig) som att köpa en charterresa med "all inclusive" men skita att "äta gratis på hotellet", utan gå ut på stan och äta på restaurang istället.
Dvs. "all inclusive" är bortkastade pengar. I CPU-sammanhang är GPU bortkastad plats på "dien".

Där härlig cache kunde fått plats istället...
Men detta "släpp" är klart riktat mot "kontorsdatorer" etc. Inte mot oss entusiaster som vill ha så mycket "kräm" som möjligt i våra burkar.

Edit:
Kom på en sak där dessa CPU/APU kan vara bra: HTPC alternativt "NUC".
(Skriver "NUC" för det är egentligen intels varumärke, men ni fattar nog vad jag menar).

I en NUC så blir det hyfsat bra kräm (tror jag) med den nya AMD-serien. Skulle vara rätt nice, faktiskt!

Grejen är här att dessa kommer som en enskild die, där man slipper hoppet till i/o die innan ramminnet. Det kommer sänka ram-latensen, kombinera det med (rykte om) snabbare max klocka för infinity fabric så kommer dessa alltså kunna köras med ännu snabbare minnen än ’vanliga’ ryzen.

Det verkar alltså som att dessa verkligen kommer vara bara för spel (men såklart ligga efter i produktivitet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Tror det handlar om att inte kanibalisera på sina 3000 serie prollar. De säljer bra och AMD gör rejäla slantar på dem. Kan va att G serien blir tillgänglig för konsumenter när väl Zen 3 släppts.

Ja, skulle vara intressant att se hur Renoir faktiskt är jämfört med Matisse. De lägre latenserna och 7nm rätt igenom verkar vara rätt trevliga egenskaper för entusiasten, trot mindre L3-cache.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt, hoppas på många fler NUC-liknande saker från fler leverantörer...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag har genom åren brukat köpa "OEM"-versioner av både hård- och mjukvara. Oftast är skillnaden enbart priset (billigare) och avsaknad av färgglad konsumentförpackning. Hade inte hindrat AMD att sälja nya CPU:n till konsumenter i "OEM"-förpackning, enligt mina erfarenheter "i plastpåse"..

Kan vara så att AMD:s tillverkningskapacitet inte riktigt räcker till för att tillgodose alla?

Ja, vi använder begreppet OEM rätt slarvigt. När jag pratar om OEM-marknaden så är det företag som Lenovo, Dell, HP osv.

Jag tror du svarar på din egen fråga här: kapacitet. Om du vill sluta ett avtal med de här stora drakarna är det absolut krav på leveransförmåga för att du ens ska få in foten genom dörren. Ta t.ex. Dell som jag har personlig erfarenhet av på fabriksnivå, där är logistik allt. Dell har inga lager överhuvudtaget, utan alla komponenter beställs kontinuerligt i takt med att ordrar läggs. Om det skulle bli glapp där nånstans är det total katastrof i fabriken och allt stannar av. Det kostar enorma pengar och hotar hela verksamheten som bygger på ett snabbt genomflöde. Det är stor skillnad på att kunna leverera säg 1 miljon CPU:er inom en månad och att konsekvent leverera t.ex. 10-50,000 per dag, varje dag utan undantag.

Det här är vad Intel har varit så bra på historiskt - logistik. Med få undantag har de kunnat leverera tusentals produkter varje dag utan några större problem. När jag var på Dells fabrik i Irland för ~20 år sedan ungefär, hade de redan då kapacitet att producera 70,000 PC varje dygn, varje dag, året runt. Det är helt sjuka mängder komponenter som strömmar igenom en sån operation. De hade typ 35 lastkajer som gick dygnet runt, med kopiösa mängder komponenter som kommer in och lika många färdigbyggda maskiner som gick ut. Fascinerande, och väldigt imponerande tyckte jag.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta OEM tjafs? Alltså att man inte kan köpa prollen utan måste köpa en färdig burk från Elgiganten eller liknande?!

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Vad innebär detta OEM tjafs? Alltså att man inte kan köpa prollen utan måste köpa en färdig burk från Elgiganten eller liknande?!

Exakt så! till en början i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt så! till en början i alla fall

Tycker det är lite svinigt av AMD. Hoppas att Intel får tummen loss snart...och att moderkortstillverkarna markerar på något vis..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Det är bara synd att de snålat in på beräkningsenheter jämfört med 3000 serien. Det gäller ju även 4000-prollarna för bärbart. Kanske för att de ändå slår Intel grafikmässigt och samtidigt sparar in några kronor? Det gör i vilket fall 4000-serien mindre intressant för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är bara synd att de snålat in på beräkningsenheter jämfört med 3000 serien. Det gäller ju även 4000-prollarna för bärbart. Kanske för att de ändå slår Intel grafikmässigt och samtidigt sparar in några kronor? Det gör i vilket fall 4000-serien mindre intressant för min del.

Ska man bygga "kontorsdator" eller "NUC" så är givetvis integrerad grafik viktig.
Men de flesta av oss vill inte ha integrerad grafik alls, som jag sa tidigare så berövar integrerad grafik CPU på cache. (I praktiken).

AMD:s "nya serie" blir intressant först när de släpper en CPU utan grafik. I alla fall för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är bara synd att de snålat in på beräkningsenheter jämfört med 3000 serien. Det gäller ju även 4000-prollarna för bärbart. Kanske för att de ändå slår Intel grafikmässigt och samtidigt sparar in några kronor? Det gör i vilket fall 4000-serien mindre intressant för min del.

Med minnen inom specs så är minnet ändå ofta en stor flaskhals även om de har färre beräkningsenheter. Som jag förstått det så ansåg de att det var bättre att dra ner på beräkningsenheter och använda TDP-utrymmet till att öka frekvenser på befintliga enheter. Frekvenser kan man justera upp och ner beroende på hur väl enheterna matas från minnet, men du kan inte justera antalet på samma vis. Till desktop så har man såklart större spelrum och det är vanligare med överklockade minnen, så där hade det kanske kunnat vara fördel med fler beräkningsenheter. Men desktop är mest en sidomarknad för dessa kretsar.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför slänger de inte in lite fler CU's? I processorn till PS5 lyckas de klämma in 36 CU's. Med lite fler än 8 hade ju dessa kunna bli ett alternativ om man vill bygga en kompakt men ändå kompetent spelrigg utan grafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varför slänger de inte in lite fler CU's? I processorn till PS5 lyckas de klämma in 36 CU's. Med lite fler än 8 hade ju dessa kunna bli ett alternativ om man vill bygga en kompakt men ändå kompetent spelrigg utan grafikkort.

Min känsla är att zen3 kommer med en annan io die med stöd för grafikchiplets, kanske är något sådant ps5 erbjuder?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Varför slänger de inte in lite fler CU's? I processorn till PS5 lyckas de klämma in 36 CU's. Med lite fler än 8 hade ju dessa kunna bli ett alternativ om man vill bygga en kompakt men ändå kompetent spelrigg utan grafikkort.

PS5 har den nya rdna2 arkitekturen, jag tror att apuerna kommer att utvecklas och att de på am5 kan bli verkligen trevliga för inte bara är det ju zen3 och rdna2 utan även ddr5 och jag tror att en apu kommer att gynnas mer av ddr5 än en cpu, än bättre vore det nog om de la till ett litet minne i chipletdesignen säg 8 Gbyte hdm2 som kan användas av både grafik och cpu utan nån hård dedikering utan helt enkelt bara användas där det gör mest nytta.
Jag tycker att teknologierna de tagit fram för ps5 är klart spännande och hoppas att en del av det hittar till pcvärlden, tex att man inte bryr sig särskilt mycket om klockningen av chipen utan fokuserat på konstant energiförbrukning får att ljudnivån på kylningen ska vara förutsägbar och konstant och att ljudkällor ska positioneras via raytracing i grafikdelen i stället för i det vi idag kallar ljudkort.
Sedan hela konceptet hur de hanterar ssdn är också imponerande om det visar sig att det är lika bra som de säger, den är ju mer likt ett "inte supersnabbt ramminne" än en supersnabb ssd, läshastighetslyftet är ju inte så häftigt jämfört med en pcie ansluten pc-ssd (typ dubbla farten) men datamängden som når "beräkningsenheterna" ökar ju med 100 ggr per tidsenhet och det är ju nått annat än att ssdn har dubbla läshastigheten jämfört med en i en pc.
AMD och Sony har kokat ihop en otroligt spännande "apu" och även om AMD antagligen inte får släppa teknikerna rakt av så lär de ha lärt sig en hel del på vägen och kan pcfiera koncepten i kommande apuer och speciellt om nu intresset för apuer bevisligen finns, att Intel också kommer med liknade kretsar är väl om nått ett tecken på att apukonceptet är gångbart.
Jag vill se en i princip enchipsdator för desktop, en ny typ av maskin där man adderar lagring men där det ändå finns ett "grundram" på chipet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

PS5 har den nya rdna2 arkitekturen, jag tror att apuerna kommer att utvecklas och att de på am5 kan bli verkligen trevliga för inte bara är det ju zen3 och rdna2 utan även ddr5 och jag tror att en apu kommer att gynnas mer av ddr5 än en cpu, än bättre vore det nog om de la till ett litet minne i chipletdesignen säg 8 Gbyte hdm2 som kan användas av både grafik och cpu utan nån hård dedikering utan helt enkelt bara användas där det gör mest nytta.
Jag tycker att teknologierna de tagit fram för ps5 är klart spännande och hoppas att en del av det hittar till pcvärlden, tex att man inte bryr sig särskilt mycket om klockningen av chipen utan fokuserat på konstant energiförbrukning får att ljudnivån på kylningen ska vara förutsägbar och konstant och att ljudkällor ska positioneras via raytracing i grafikdelen i stället för i det vi idag kallar ljudkort.
Sedan hela konceptet hur de hanterar ssdn är också imponerande om det visar sig att det är lika bra som de säger, den är ju mer likt ett "inte supersnabbt ramminne" än en supersnabb ssd, läshastighetslyftet är ju inte så häftigt jämfört med en pcie ansluten pc-ssd (typ dubbla farten) men datamängden som når "beräkningsenheterna" ökar ju med 100 ggr per tidsenhet och det är ju nått annat än att ssdn har dubbla läshastigheten jämfört med en i en pc.
AMD och Sony har kokat ihop en otroligt spännande "apu" och även om AMD antagligen inte får släppa teknikerna rakt av så lär de ha lärt sig en hel del på vägen och kan pcfiera koncepten i kommande apuer och speciellt om nu intresset för apuer bevisligen finns, att Intel också kommer med liknade kretsar är väl om nått ett tecken på att apukonceptet är gångbart.
Jag vill se en i princip enchipsdator för desktop, en ny typ av maskin där man adderar lagring men där det ändå finns ett "grundram" på chipet.

Sony sade ju explicit i presentationen av ps5 att alla tekniker var så nära amd standard som möjligt och att liknande chip och prestanda skulle lanseras till pc i samtid

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varför slänger de inte in lite fler CU's? I processorn till PS5 lyckas de klämma in 36 CU's. Med lite fler än 8 hade ju dessa kunna bli ett alternativ om man vill bygga en kompakt men ändå kompetent spelrigg utan grafikkort.

Ingen mening med fler CUs när man bara har en smal DDR4 minnesbuss.

Permalänk
Medlem

Kul att dessa uppdaterade APU:er äntligen släpps även om vi entusiaster måste vänta ett tag till innan vi kan köpa dem separat.

Tycker dock att det är tråkigt att man inte kan köpa en fyrkärnig variant utan nedskalad grafikdel (den kunde ju hetat 4380G eller nåt, vad vet jag). Jag som tänkte uppgradera min HTPC med en känner att jag inte behöver 8 kärnor till det samtidigt som det hade varit trevligt att ha alla 8 CU när man vill köra lite lättare gaming på TVn.

Eftersom detta egentligen är produkter som är framtagna främst för den mobila marknaden så förstår jag att det ser ut som det gör. En laptop har ett bredare användningsområde än en HTPC och den som vill ha en kraftigare laptop har ofta nytta av både mer processorkraft och grafikprestanda. Sen är väl desktopmarknaden för APU:er inte tillräckligt stor att det lönar sig att ta fram SKU:er som skiljer sig allt för mycket från sina mobila kusiner. Men som sagt trist.

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Eftersom detta egentligen är produkter som är framtagna främst för den mobila marknaden så förstår jag att det ser ut som det gör. En laptop har ett bredare användningsområde än en HTPC och den som vill ha en kraftigare laptop har ofta nytta av både mer processorkraft och grafikprestanda. Sen är väl desktopmarknaden för APU:er inte tillräckligt stor att det lönar sig att ta fram SKU:er som skiljer sig allt för mycket från sina mobila kusiner. Men som sagt trist.

De produkter som diskuteras i den här tråden är avsedda för desktops. Motsvarande APUer för laptops släpptes för ett antal månader sedan och laptops som använder dem har nyligen blivit tillgängliga att köpa.

Desktopmarknaden för APUer är STOR. Större än marknaden för vanliga CPUer utan grafikkretsar. Att vi ser så mycket av desktopdatorer med APUer beror på att de inte vänder sig till enskilda konsumenter utan till företag och myndigheter. Vanliga kontors-PC alltså, som klarar sig bra med inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

De produkter som diskuteras i den här tråden är avsedda för desktops. Motsvarande APUer för laptops släpptes för ett antal månader sedan och laptops som använder dem har nyligen blivit tillgängliga att köpa.

Desktopmarknaden för APUer är STOR. Större än marknaden för vanliga CPUer utan grafikkretsar. Att vi ser så mycket av desktopdatorer med APUer beror på att de inte vänder sig till enskilda konsumenter utan till företag och myndigheter. Vanliga kontors-PC alltså, som klarar sig bra med inbyggd grafik.

Jag vet inte ifall du medvetet misstolkar mig eller ifall du läser slarvigt men jag gav till och med exempel på vad jag vill använda produkterna till så jag vet mycket väl vad det är vi diskuterar.

Har du nån källa på det fetmarkerade?? Enligt min erfarenhet utrustar generellt företag och myndigheter sina anställda med laptop (med tillhörande docka, skärm, tangentbord och mus för arbete vid egna arbetsplatsen) som standard och först ifall ens arbetsuppgifter kräver lite mera datorkraft får man en desktop med lite kraftigare CPU och även separat GPU. Fallet där man har arbetsuppgifter som en APU och därmed även en laptop klarar fast där företag ändå väljer att investera i desktop har jag aldrig stött på. Arbetsgivaren vill ju att man ska kunna arbeta var som helst (gärna hemma också) och inte bara när man befinner sig på sin arbetsplats.

Sen visar ju AMD ganska tydligt att det är den mobila marknaden som är den primära för deras APUer. Varför tror du annars att de, precis som du själv skriver, väljer att lansera 4000-seriens APUer till laptops långt innan de kommer till desktops?? Så har de dessutom gjort länge nu och det är knappast en tillfällighet.

Sen ifall APU:er för och främst var designade för kontors-PC så hade de aldrig brytt sig om att ta fram en med 8 kärnor i dagsläget. Man behöver ju knappast 8 kärnor bara för att man har Outlook, Excel och Skype öppna samtidigt...

Visa signatur

Asus P6X58D-E || Intel Core i7-930 || Corsair H50 || 3x4GB Crucial Ballistix Elite 1866MHz CL9 || Sapphire R9 390 Nitro 8GB || Sandisk Extreme II 2x120GB RAID 0 || Antec P183, 4 st Chassifläktar || Antec True Power 650W || ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Detta var väntat, och på många sätt är det positivt för AMD. De vill verkligen få in en rejäl fot i OEM-marknaden, som är ofantligt mycket större än vår entusiastmarknad. Då tillgången sannolikt är relativt begränsad väljer de att sluta exklusiva avtal först, för att säkra den största pengapåsen. Helt naturligt.

De kommer med all sannolikhet att säljas som lösa CPU:er framöver, frågan är bara hur länge vi behöver vänta. Vore ju lite trist om Zen 3 hinner komma innan, men vi får se. Jag tror och hoppas vi kommer få se små NUC-liknande saker (som den Asus lanserade häromdagen), fast med de kraftigare 65W-kretsarna relativt snart.

Oavsett vill jag ha en 4700G igår, helst två. Otroligt användbar liten grej, känner jag på mig.

Exakt och jag tror dessutom de kommer lyckas den här gången att börja knapra marknadsandelar från Intel, frågan är hur mycket de lyckas ta av kakan.

Vi har redan sett på laptop marknaden nu att AMDs integrerade grafik är klart vassare än Intels motsvarighet, säljer som smör och vad AMDs CPUer går för vet vi redan. Totalt sett blir det en vass pris/prestanda faktor för AMD som Intel får svårt att matcha.

Permalänk
Medlem

Kommer köpa en sån här i antingen 7 eller 5-modellen beroende på pris. Som gammal räv spelar jag inte så mycket mer än gamla nostalgispel och vill mer än gärna bli av med grafikkortet i datorn som bara låter, kostar och ger värme. Kommer få ett mycket cleanare och tystare bygge med endast en svart Noctua D15.

Permalänk
Medlem

Endast OEM? *SVÄRORD½!* *SVÄRORD½!* *SVÄRORD½!* *SVÄRORD½!* *SVÄRORD½!*

Detta hade varit perfekt för en server för mig annars. :'( ... Får köra en PN50 i stället dårå. Eller köpa ett dedikerat grafikkort till och ta en 3600 eller nått. Fan alltså.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Endast OEM? *SVÄRORD½!* *SVÄRORD½!* *SVÄRORD½!* *SVÄRORD½!* *SVÄRORD½!*

Detta hade varit perfekt för en server för mig annars. :'( ... Får köra en PN50 i stället dårå. Eller köpa ett dedikerat grafikkort till och ta en 3600 eller nått. Fan alltså.

Varför behöver du grafikort på en server? Går att boota helt utan om man inte vill koppla in en skärm förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför behöver du grafikort på en server? Går att boota helt utan om man inte vill koppla in en skärm förstås

Underlättar jäkla mycket om servern har någon form av skärmanslutning. Speciellt vid felsökning.
Räcker med CGA-grafik, eller om man ska "lyxa på" VGA. Vet av egen erfarenhet.

Men krävs ingen avancerad grafik alls där. Absolut inga "cuda-kärnor" eller vad AMD:s motsvarigheter till tramset heter. Räcker bra med pytte-grafik så att man kan få fram en command line, eller helst ett GUI, går lättare med GUI.

En "hemma-server" kan man bygga billigt om CPU har integrerad grafik. Dagens CPU kan skyffla på rätt bra, anser jag. Brukar använda äldre CPU med integrerad grafik för mina dylika server-projekt. Kostar mindre än en "NAS" man köper på "El Gigante", prestandan är "Beam me up Scotty!"!

La till "Scotty".
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför behöver du grafikort på en server? Går att boota helt utan om man inte vill koppla in en skärm förstås

Det beror på moderkortstillverkaren i många fall. Vissa moderkort vill inte boota utan grafik ut. Inga problem på Intel eftersom de alltid har det embedded, men jag vet att det inte är lika självklart för AMD. MSI tror jag inte problem med skrev någon när jag googlat runt om det. Det är någon tillverkare som inte bootar ifall du inte har en grafiklösning.

Men jag vill inte göra en headless install eller sitta där med pungen i munnen om nån disk gått sönder och den stannar någonstans om jag startar om den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det beror på moderkortstillverkaren i många fall. Vissa moderkort vill inte boota utan grafik ut. Inga problem på Intel eftersom de alltid har det embedded, men jag vet att det inte är lika självklart för AMD. MSI tror jag inte problem med skrev någon när jag googlat runt om det. Det är någon tillverkare som inte bootar ifall du inte har en grafiklösning.

Men jag vill inte göra en headless install eller sitta där med pungen i munnen om nån disk gått sönder och den stannar någonstans om jag startar om den.

’Skägget i brevlådan’ har precis uppgraderats till nya höjder! Jag gillar det skarpt!

Går ju alltid att ha ett kort att stoppa i när det behövs tänker jag, men alla gör på sitt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Skägget i brevlådan’ har precis uppgraderats till nya höjder! Jag gillar det skarpt!

Går ju alltid att ha ett kort att stoppa i när det behövs tänker jag, men alla gör på sitt sätt

Ja, visst är det fint. En svettig pung är för det mesta inte välkommen i en mun.

Jag provade att ta ut grafikkortet ur mitt MSI B450I Gaming Plus AC där jag kör en 2700X, men den postade inte. Hittade på forum sen att MSIs kort är sådana, tror även att det är ASUS har jag för mig när jag kollat innan. Och att Asrock skall kunna post:a utan grafikkort. Så nu får jag köra med ett gammalt 660 GTX som jag har liggandes. Lite sugen på att köpa ett 710 GT som man kan köra passivt som genererar mindre värme. Står högst uppe på en hylla i en garderob som är granne med pannrummet, så där är inte direkt svalt där inne även om vi satt in ventilation för att leda bort all varm luft.

Men ja, svammel aside. Tyvärr så ger inte alla tillverkare av moderkakor den möjligheten och ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför. Jag vet inte vad det adderar att de inte POST:ar. Kanske att den skall fastna på en status-kod så att man kan se vad som är fel med datorn, då de flesta gillar att ha bild.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, visst är det fint. En svettig pung är för det mesta inte välkommen i en mun.

Jag provade att ta ut grafikkortet ur mitt MSI B450I Gaming Plus AC där jag kör en 2700X, men den postade inte. Hittade på forum sen att MSIs kort är sådana, tror även att det är ASUS har jag för mig när jag kollat innan. Och att Asrock skall kunna post:a utan grafikkort. Så nu får jag köra med ett gammalt 660 GTX som jag har liggandes. Lite sugen på att köpa ett 710 GT som man kan köra passivt som genererar mindre värme. Står högst uppe på en hylla i en garderob som är granne med pannrummet, så där är inte direkt svalt där inne även om vi satt in ventilation för att leda bort all varm luft.

Men ja, svammel aside. Tyvärr så ger inte alla tillverkare av moderkakor den möjligheten och ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför. Jag vet inte vad det adderar att de inte POST:ar. Kanske att den skall fastna på en status-kod så att man kan se vad som är fel med datorn, då de flesta gillar att ha bild.

Kanske finns något i bios att ändra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske finns något i bios att ändra på?

Inte vad jag hittat. Har bara hittat att stänga av larm för saknad fläkt till CPU. Tror inte jag behövde stänga av något för saknat tangentbord.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@giplet: De nya processorerna har grafikprestanda som är något bättre än förra generationen och de slår intel. Det är troligtvis AMDs målsättning. De kunde slänga in fler CUs och blivit ännu vassare grafikmässigt, men de tycker det räcker som det är.
Tack vare att spelprestanda är ganska dålig i även de nya processorerna tog jag beslutet att strunta i AMDs G-processorer (och en Tv-speldator) och skaffa en bärbar med ett GTX 1060 6GB istället. Tyvärr även med Intelprocessor.