Mest säkra Password Manager som finns?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Jag har kört 1password sedan 2013 eller så och är fortfarande nöjd. För 400/år eller vad jag betalar har jag apparna till alla mina enheter (PC, Mac, iOS och Android) och de är högkvalitativa. Får notiser om något av mina lösenord upptäcks i någon leak, de följer plattformens design trender i appen och är snabba på att uppdatera för nya OS funktioner.
Känns säkert för ska jag lägga in en ny enhet måste jag ha tillgång till en av mina andra enheter samt min 2FA generator.
Enda jag ångrar mig är att jag reggade mig på deras .com sida och då lagras allt i deras amerikanska servrar. Hade jag använt .eu hade det varit europa. Inget att bry sig om egentligen om man inte är extrem foliehatt.

Då du kör Mac hade jag rekommenderat 1Password till dig då de började på Apples plattformar och är välinsatta där.

Ghost: 3900X, NH-L12, 32 GB 3200MHz, B450-i, SF600, 2 TB 660P, 1080 TI FE;
Laptop: MBP 13" 2020 (i5-8257U, 8 GB RAM, 250 GB SSD);
Unraid: 1700X, 16GB ECC, X370 K7, FD R6, ~44 TB HDD, 500 GB NVME Cache;

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Ploppsan:

Har Lastpass sedan många år tilbaka. Vadå många problem, har aldrig stött på något. vad för problem har/hade Lastpass?

https://en.wikipedia.org/wiki/LastPass#Security_issues

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Skulle inte våga ha password och code i datorn eller i någon manager.

Vad är det för fel på lilla svarta notis/adressboken (papper, i 3 ex). Där har jag alla lösenord och koder lätt krypterat så "hjärn-nyckeln" lätt kan koda av.
Efter inloggning på bank, kort eller viktiga email- konton kör jag Bleachbit på max och stängd/rensad Firefox. + O&O Shutup.

Känns säkrare än en manager när tom antivirus/spyware-programmen är spionprogram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Hotbilden mot de första torde vara databasintrång hos någon tjänst och därefter botar som kör samma lösenord/anvnamn mot andra sidor för att få träffar, eller har jag fel?
Om detta ÄR hotbilden så torde enstaka väl ändringar från sida till sida vara tillräckligt för att hålla botarna stången?

Om man istället tror sig ha en avancerad hotbild/bryter mot lagen, så kan jag förstå att man vill ha olika kvalificerade lösenord på olika ställen. Men med handen på hjärtat, vilka av er nördar gäller det? Det finns givetvis de som jobbar med avancerad tech/försvarsindustri som behöver tänka lite extra. Huvudsaken är enligt mig att man anpassar skyddet efter hotbild.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

Magkänslan av att man ger bort sitt digitala liv till något företag, känns sådär. Alla lösenord, bitcoins?

Jag har inga bitcoins men har ändå annat som är värdefullt för mig.

Min lilla research säger detta:
Lastpass verkar vara skapat i baltikum.
Dashlane säger anställda växer för fort, mycket brister.
1password har fått tillit ifrån stora företag som dropbox, ibm och slack.

Ni kan nog gissa vad jag tänker köra på

Ett alternativ hade varit bitwarden med öppen källkod men det är så "nytt" att jag känner att 1password borde funka minst lika bra.

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Apr 2014

Själv använder jag Enpass. Känns tryggt att det sparas lokalt (synkas genom att du har en lokal krypterad databas i exempelvis Dropbox). Om det är open source eller liknande vet jag ej.

Verkar som de kör en kampanj just nu. När jag laddade ner deras app tidigare idag fick jag ett erbjudande om att uppgradera till Pro helt gratis.

AMD Ryzen 5 3600X | Asus PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 16 GB @2400mhz | RX 570 | Samsung SSD 950 PRO 512GB M.2 | Fractal Design Newton R3 1000W | Windows 10 64bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2019

@fredrik831: Enpass är väl indiskt? Ringde en indier till mig igår faktiskt från något engelskt nummer och sökte en Jimmy. Fejkade mafia/rysk dialekt så då blev han rädd och la på höhö scam

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Jag vill tipsa om SuperGenPass

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av matthiask82:

Använt KeePass i många år och gillar det skarpt. Databasfilen har jag sedan på en Dropbox som jag synkar mellan mina datorer, och på iPhonen har jag KyPass som passande har stöd för Dropbox.

Jag har under våren gått över till den här lösningen också och tycker det fungerar mycket bra, kör KeePassium på iPhonen just nu.

Jag kan även tipsa om pluginet QuickUnlock som tillåter en att öppna databasen med ett enklare lösenord om den redan har öppnats en gång, sedan räcker det att man skriver fel "snabblösenord" en gång för att KeePass ska kräva det fulla lösenordet direkt, går alltså inte att bruteforce'a snabblösenordet.

Detta i kombination med AutoType gör inloggning på hemsidor enkelt, CTRL+ALT+A sedan anger man sitt snabblösenord och är inne. AutoType kräver lite initial konfiguration då vissa hemsidor har unika sätt att logga in men det är helt klart värt det.

Lägga alla mina lösenord i molnet hos en random provider är inte ett alternativ för mig.

Vet hut Fredrik Åkare - skäms gamle karl!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi Finland Perkele
Registrerad
Jun 2008

Ett alternativ till Dropbox om man inte tycker om idén att saker sparas utan att man vet att man ta bort dem...

Syncthing så syncar det direkt mellan ens enheter.

Rota3: Intel Core i5 2500k - Radeon 370X 3GB - Corsair Force 120gb - Fractal Design R3 - Corsair HX650