Permalänk
Medlem

Min kanin åt min tangentbordssladd

Jepp, min kanin bet sönder sladden till mitt Deltaco TB-629, hon hade kommit åt sladden när jag inte lagt den säkert, knips knips.
Istället för att skaffa ett nytt tangentbord för 500 spänn tänkte jag att jag kanske enkelt kan byta ut sladden, vilket ser ut att lätt. Däremot vet jag inte vart jag kan få tag i en USB-sladd som slutar i en kretskort-kontakt.
Någon som vet? Sladden är ju klädd i tyg också, vilket jag tycker om, men det är klart att jag klarar mig utan.

Le kortkontakt:

Ursäkta kvalitén, dålig syn och känslig mobilkamera.

Varför bilderna är så suddiga
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kapul:

Jepp, min kanin bet sönder sladden till mitt Deltaco TB-629, hon hade kommit åt sladden när jag inte lagt den säkert, knips knips.
Istället för att skaffa ett nytt tangentbord för 500 spänn tänkte jag att jag kanske enkelt kan byta ut sladden, vilket ser ut att lätt. Däremot vet jag inte vart jag kan få tag i en USB-sladd som slutar i en kretskort-kontakt.
Någon som vet? Sladden är ju klädd i tyg också, vilket jag tycker om, men det är klart att jag klarar mig utan.

Le kortkontakt:
https://www.imageupload.net/image/hnbKShttps://www.imageupload.net/image/hnXDc
Ursäkta kvalitén, dålig syn och känslig mobilkamera.

Bilder länkas in med img taggar i stället för url så visas de.

Det är ingen standard för hur det ska se ut i tangentbordsänden så endera löder du på en kabel på kretskortet eller så klipper du av kontakten och löder på den på stumpen, glöm inte att dragavlasta kabeln som kommer ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapul:

Jepp, min kanin bet sönder sladden till mitt Deltaco TB-629, hon hade kommit åt sladden när jag inte lagt den säkert, knips knips.
Istället för att skaffa ett nytt tangentbord för 500 spänn tänkte jag att jag kanske enkelt kan byta ut sladden, vilket ser ut att lätt. Däremot vet jag inte vart jag kan få tag i en USB-sladd som slutar i en kretskort-kontakt.
Någon som vet? Sladden är ju klädd i tyg också, vilket jag tycker om, men det är klart att jag klarar mig utan.

Le kortkontakt:
https://www.imageupload.net/image/hnbKShttps://www.imageupload.net/image/hnXDc
Ursäkta kvalitén, dålig syn och känslig mobilkamera.

Fixade bilderna.

On topic så kolla typ amazon eller eBay, du kan även kolla om du har en gammal mus eller keyboard, det ser ut som en standard kabel bara så många har liknande i sig.

Edit:
Det är ingen satt standard men många använder exakt samma och deltaco har sällan egna designer på saker som sånt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara skarva ihop kabeln igen, om de små kablarna är färgkodade går det nog lätt.

Permalänk
Keeper of Traditions

När du sen till slut lyckats få fixat kabeln, kan du belöna dig med en härlig gryta efteråt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kan du inte bara skarva ihop kabeln igen, om de små kablarna är färgkodade går det nog lätt.

Jag brukar göra det, men det var så himla småttiga sladdar den här gången och jag börjar ledsna på att ha sladdar med stora tumörer på där jag lagat dom. Jag hade använt stumpen med usb-kontakten på men hon klippte den ju halvvägs så det blir en väldigt kort sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bilder länkas in med img taggar i stället för url så visas de.
https://img.imageupload.net/2020/07/25/20200725_161401.th.jpg
https://img.imageupload.net/2020/07/25/20200725_161346.th.jpg

Det är ingen standard för hur det ska se ut i tangentbordsänden så endera löder du på en kabel på kretskortet eller så klipper du av kontakten och löder på den på stumpen, glöm inte att dragavlasta kabeln som kommer ut.

Ja det ser ju nästan ut att behöva bli lödpenna, inte gjort det själv sen mellanstadiet, men det ska väl inte vara så svårt, förutom att det är lite smått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

https://img.imageupload.net/2020/07/25/20200725_161346.th.jpg

https://img.imageupload.net/2020/07/25/20200725_161401.th.jpg

Fixade bilderna.

On topic så kolla typ amazon eller eBay, du kan även kolla om du har en gammal mus eller keyboard, det ser ut som en standard kabel bara så många har liknande i sig.

Edit:
Det är ingen satt standard men många använder exakt samma och deltaco har sällan egna designer på saker som sånt.

Yes, hade tänkt mig det också, då kanske jag kan få någons beggade tangentbord helt gratis om jag har tur.

Permalänk
Medlem

Välkommen i klubben
Min förra kanin tog sladden på mitt nyinköpta razer t-bord , men efter lite pill och trix så löste det sig.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

När du sen till slut lyckats få fixat kabeln, kan du belöna dig med en härlig gryta efteråt.

Nu har du kränkt alla kaniner
Även om kaningryta är gott

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag hade väl hoppats på att folk skulle överösa mig med magiska länkar där exakt min sladd fanns tillgänglig, men det ser ut att jag får gå till tangentbordskyrkogården, gräva upp ett färskt lik och frankensteina lite.

Kaninen får leva den här gången, sorry grytälskare.

Edit: Tack för tipsen, allihopa!

Tacksamhet är viktigt
Permalänk
Medlem

ingen snäll kanin du har, säg att den aldrig ska göra om det annars åker den på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ingen snäll kanin du har, säg att den aldrig ska göra om det annars åker den på blocket.

Tyvärr är hon döv också, vet inte om hon kan läsa läppar men jag kan försöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Välkommen i klubben
Min förra kanin tog sladden på mitt nyinköpta razer t-bord , men efter lite pill och trix så löste det sig.

Skrivet av Mangee75:

kaningryta är gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

HAHAHA , nää han blev inte innehållet i en gryta

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kan ju tipsa om att du vid nästa tangentbordsköp kollar efter en model med utbytbar sladd.

Permalänk
Medlem

Hur mår kaninen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag hade en kanin för länge sedan. Den bet av en nätsladd. Det small och blixtrade. Kaninen slickade sig om munnen länge efteråt. Detta kan ju vara ett sätt vänja kaniner av med att bita i sladdar?

Permalänk
Medlem

Ett tips: fixa din kabeldragning i hela hemmet.
Jag själv har två kaniner som springer fritt dygnet runt. Har alla kablar i kabellister och undangömda.
Helt omöjligt för de att komma åt något. Närmast uttaget är ju det enda stället en liten stump sticker ut, här har jag satt transparant tejp över (de gillar inte konsistensen av tejp har jag hört) dock tror jag inte de hade "hittat" den lilla biten i vilket fall.

Du får ha hel elektronik och dina kaniner får ett säkrare liv, plus att det är betydligt mycket snyggare/mer stilrent.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stigw:

Jag hade en kanin för länge sedan. Den bet av en nätsladd. Det small och blixtrade. Kaninen slickade sig om munnen länge efteråt. Detta kan ju vara ett sätt vänja kaniner av med att bita i sladdar?

Metoden lär dig eller dö ? Risken med metoden är ju att kaninen hamnar på tallriken i stället för buren efter att den ätit kabeln. Det kan ju också bli en brand, det finns en del att titta på om man söker på råttor och el, det är nog mestadels vilda råttor men de "hälsoproblem" som verkar uppstå när de agerar elektriker är lika allvarliga om råttorna (eller kaninerna) hade varit husdjur.

Det är inte bara risker med fyrbenta gnagare men de finns med de också.

23 saker som kan gå fel när du installerar el själv
https://www.byggahus.se/el/23-saker-kan-ga-fel-nar-du-install...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Skriv till deltaco och kolla om de kan fixa fram en nysladd?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Kan ju tipsa om att du vid nästa tangentbordsköp kollar efter en model med utbytbar sladd.

Eller än bättre en trådlösa utan sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapul:

Tyvärr är hon döv också, vet inte om hon kan läsa läppar men jag kan försöka.

Kommer långt med en handskriven lapp också, eller med beskrivande bilder på samma lapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur mår kaninen?

Hon äter inte sladdarna, bara knipsar av dom.
Inser att rubriken är missvisande, det var en hint till "min hund åt mina läxor"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Skriv till deltaco och kolla om de kan fixa fram en nysladd?

Testade faktiskt det först, men jag fick bara svaret "Tyvärr inget som vi har :/" så det var synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Ett tips: fixa din kabeldragning i hela hemmet.
Jag själv har två kaniner som springer fritt dygnet runt. Har alla kablar i kabellister och undangömda.
Helt omöjligt för de att komma åt något. Närmast uttaget är ju det enda stället en liten stump sticker ut, här har jag satt transparant tejp över (de gillar inte konsistensen av tejp har jag hört) dock tror jag inte de hade "hittat" den lilla biten i vilket fall.

Du får ha hel elektronik och dina kaniner får ett säkrare liv, plus att det är betydligt mycket snyggare/mer stilrent.

Ja i det här fallet så låg sladden utanför en kabelsamlare för att jag hade varit lat.
Har du några tips på snygga/anonyma kabellister? Jag är rädd att dom ska se så fula ut mot väggarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapul:

Ja i det här fallet så låg sladden utanför en kabelsamlare för att jag hade varit lat.
Har du några tips på snygga/anonyma kabellister? Jag är rädd att dom ska se så fula ut mot väggarna.

Finns massvis både på biltema och jula. Bara gå dit och titta. De syns knappt då du fäster de mot kabellisterna med självhäftande.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/kabelkanaler/kab...

Överallt i hela hemmet så kör jag ett grenuttag till något gömt ställe, t.ex under skrivbordet eller vid TVn så kör jag det bakom TVn.
Får du bara en synlig kabel som går via kabelkanalen och där samlar du upp alla kablar ur synhåll för andra/kaninen.

Behöver du dra flera kablar så får du köpa en lite bredare kabelkanal.

Såhär ser det ut vid min dator t.ex:

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080