ang. programmering 1 på gymnasium

Permalänk
Medlem

ang. programmering 1 på gymnasium

Hej alla,
jag är ny teknik lärare och ska undervisa java programmering i programmering 1 kursen på gymnasium första gången.
Jag skulle uppskatta om någon kan dela med mig sin lektionplanering, helst med java programmering men inte nödvändigt. Gärna tips mig java programmering 1 sidor eller material.
tack
mvh
/mosa

Permalänk
Medlem

Har ingen läroplan att dela med mig men du kan ju testa hitta nån nybörjarkurs på Youtube och "låna" deras material kanske?

Permalänk
Medlem

i gymnasiet kan du räkna med att några i klassen redan har programmerat en del. Så i dina kläder så skulle jag förbereda mig väl då det kan komma frågor på lösningar och uppgifter.

Kan du programmera i något språk? Om inte, kommer bli svårt att göra ett vettigt material som "makes sense" och har en röd tråd

Lycka till!

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte lärare men har en del pedagogik och mycket programmeringskurser bakom mig, initialt är det bra att visa något eleverna känner till så som något lätt spel eller så, sedan förklarar hur man använder olika primitiva för att bygga dessa.
Arbeta lite bakåt sedan ner till grunden och där sätt ett mål, exempelvis ett litet spel eller program i konsolen.
Du kommer aldrig få med dig hela klassen men många kurser missar att förklara helhetssambanden till en exempelvis int och därmed blir det ointressant.

Du måste ju anpassa lite efter läroplanen men första typ två lektionerna skulle jag ta till demo (något du kan skriva på en kväll som de ska göra över en termin), förklaring och frågor på samband och helhetsbild. Sedan arbeta med metodiken parallellt med syntax, hur man bryter ner ett problem och för över ett i kod.
Du kommer som sagt inte nå alla men iaf de flesta kommer ha bättre förståelse i slutet.
Genomgångar iom att det är java så kolla lite på codetrain på Youtube hur han visar saker och koncept, sno inte andras material men adapter deras lösningar på ditt eget

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Hej,
tack alla för feedbak.
mvh
/mosa

Permalänk
Medlem

Hej igen,
Jag behöver några tips vad baserar ofta man betyg i programmering. Till skillnad från matematik där eleverna gör ett nationell prov.
Är det bra idea att ge eleverna ett stor uppgift på slutet av kursen eller ska man ta del prov så fort man är klar med del momenter?
mvh
/mosa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mosa:

Hej igen,
Jag behöver några tips vad baserar ofta man betyg i programmering. Till skillnad från matematik där eleverna gör ett nationell prov.
Är det bra idea att ge eleverna ett stor uppgift på slutet av kursen eller ska man ta del prov så fort man är klar med del momenter?
mvh
/mosa

Borde inte du som lärare ha läst kursplanen och betygskriterierna, och ha någon form av didaktisk utbildning i bagaget?

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laropla...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Borde inte du som lärare ha läst kursplanen och betygskriterierna, och ha någon form av didaktisk utbildning i bagaget?

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laropla...

Tror det är relativt vanligt att programmeringskurser inte utförs av utbildade lärare. Inte direkt alla lärare kan programmera och de som är bra på det jobbar inte som lärare. Vanligt på YH att det är konsulter från arbetslivet som agerar lärare i kurserna. Jag blir inte förvånad om det är liknande, speciellt på komvux.
Men ja, man bör gå igenom kursplanen och läsa målen med kursen för att upprätta materialet. Detta bör skolan redan tillhandhållit läraren innan man tackar ja till att undervisa kursen. Annars vet man inte vad man tackar ja till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Tror det är relativt vanligt att programmeringskurser inte utförs av utbildade lärare. Inte direkt alla lärare kan programmera och de som är bra på det jobbar inte som lärare. Vanligt på YH att det är konsulter från arbetslivet som agerar lärare i kurserna. Jag blir inte förvånad om det är liknande, speciellt på komvux.
Men ja, man bör gå igenom kursplanen och läsa målen med kursen för att upprätta materialet. Detta bör skolan redan tillhandhållit läraren innan man tackar ja till att undervisa kursen. Annars vet man inte vad man tackar ja till?

That's my point. Jag är inte den som springer runt och dömer lärare efter deras legitimation eller ens utbildning då jag har i tanke hur många klappträn jag stötte på under min tid på lärarprogrammet. Det jag menar är att tar man på sig att undervisa som lärare i gymnasieskolan så borde absolut minimikravet vara att känna till att det finns kursplan och betygskriterier, var man hittar dem (det är inte något "skolan bör ha tillhandahållit", det är något vilken lärare som helst borde veta finns att tillgå på skolverkets hemsida), och fördelar och nackdelar med olika former och omfattningar av olika examinationsförfaranden.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8