Permalänk
Medlem

Unifi fläkt dilemma

Hejsan Alla

Som det står i rubriken har lite problem med ljudet från fläktar i min Unifi utrusning. Har en USG och två switchar som ligger i ett nätverksskåp 9U. När en är inkopplat då är OK, men när alla tre är igång samtidigt (uhhh), får huvudverk.

Mitt tanke är att ta bort locket och kopplar från fläktar på alla tre enheter. Då undrar vilka konsekvenser får jag om jag gör så där.
(Garanti har går ut på alla tre enheter, samt att jag vet att dessa enheter är gjorda för industri miljö.)

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Du tror inte fläktarna finns där av en anledning eller? De behöver någon form av kylning. De är inte byggda på det här viset för att jävlas med konsumenter...

Permalänk
Medlem

De brukar bli rätt varma även med fläktar aktiva så om luftflödet in till nätverksskåpet är minimalt och luften står helt stilla så skulle jag inte fortsätta med din idé.

Då hade jag nog snarare försökt hitta annan plats för nätverksskåpet där det kan sitta ifred och låta bäst det vill Alternativt bytt ut fläktarna till något som är tystare.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Konsekvensen blir att de blir för varma med risk att de går sönder.

Permalänk
Medlem

@njanja:

Eller så finns det ju Noctua fläktar som skall vara tystare: #18352418

Du kanske även skall se över ventilationen av ditt rackskåp, en eller ett par stora fläktar som ser till att luften är sval i skåpet kommer ju att minska behovet att fläktarna skall gå på högvarv.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Tempen borde gå att monitorera. Kolla tempen före och efter du stäng fläktarna...Ev byt till fläktlösa switchar

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Fläktarna är utbytta på två enheter.
Men om jag ta bort bara locket och behåller fläktar? Skulle det hjälpa?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Jag moddade en urgammal 3com 24port gigabitswitch med hemsk fläkt.

Men kollar man på konstruktionen så är fläkten nog väldigt viktig för att kyla den lilla switchnätdelen som förser apparaten med ström, kylflänsar etc är inte avsedda att gå passivt utan ha luftdrag. Det jag gjorde var att såga hål i locket och sätta i en 80mm fläkt som sög igenom apparaten, det har fungerat ganska länge. Absolut inte ljudlös men mycket tystare än en 40mm sleten fläkt som illvarvar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@njanja: Ja och nej.
Ja det kommer bli bättre då du kommer ju få mer luft runt om.
Men ändå Nej, då insidan av chassit är ju formad som en lufttunnel så att luftflödet som fläktarna skapar inte kommer att kyla nämnvärt så att värmen kan stiga och kontrollen försöker köra fläktarna fortare.

Ett alternativ om du har dem ovanpå varandra är ju att öppna upp sidorna ordentligt på ena sidan och sätta en/två större fläktar som täcker alla tre och ser till att du får ordentligt med luftflöde genom alla tre, kan ju dock vara svårt i och med rackskåpet dock.

Permalänk
Medlem

Har fin enhet som min bara 2st fläktar så kan du sätta ett par till dvs 2 trycker in och 2 suger ut luft.

Ta en dremel och kapa ut plåten framför fläkten får också bort ett visst ljud.

Glöm inte att dela med dig av dina erfarenheter så fler får kännedom om de.

/Rob

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om att försöka få lite bättre luftflöde i och omkring själva rackskåpet.

Jag fick själv värmeproblem för ett par veckor sedan i skrubben där jag har min pfSense och PoE-switch som sitter i mitt hembyggda rack, som dessutom sitt på en hull högst upp mot taket, just när det var så extremvarmt ute.
Då gjorde jag helt enkelt så att jag rotade lite i gömmorna och monterad några fläktar som blåser den varma luften snett nerdåt. Iom. det sjönk temperaturen på switchen med ca 10 grader C och fläktarna i den gick från ca. 9000rpm till 3800rpm.

Såhär ser det ut:

Permalänk
Medlem

Dels kan du undersöka om fläktarna varvar ned om du ventilerar skåpet bättre. Eller montera 120mm fläktar på grejorna genom att ta upp ett eller flera hål i locket.

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Nu är det fixat, SW24-250W och USG4P flyttat till U2 låda installerat 2st 60 mm fläktar i varje låda, och SW-XG fläktarna är utbytta mot 40 mm fläktar. Nu är 70-80 bättre än det som var. Mycket nöjd.

Bilder innan flyttningen:

USG4P
https://www.dropbox.com/s/j9u4pv8kuo3crsa/Foto%202020-07-25%2...
SW-XG
https://www.dropbox.com/s/j66sprcpcjwv77m/Foto%202020-07-25%2...
SW24
https://www.dropbox.com/s/iw2jybs73da99jd/Foto%202020-07-25%2...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Nu är det fixat, SW24-250W och USG4P flyttat till U2 låda installerat 2st 60 mm fläktar i varje låda, och SW-XG fläktarna är utbytta mot 40 mm fläktar. Nu är 70-80 bättre än det som var. Mycket nöjd.

mvh
Njanja

Ok, du har inte lust att visa bilder på vad du har gjort?

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Hejsan

Kan fixa lite bilder. (se bilder på tempen)

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men hur ser switcharna ut i de nya lådorna?

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Hej

På utsidan bra, men insida ej så snyggt, men fixar lite bilder på tisdag, så du kan själv bestämma om det är värt att satsa eller inte.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Hej ALLA

Jag vill dela lite bilder till alla som har samma problem som jag med Unifi SW och USG. Syftet med denna projektet är att minska ljudet på mina Unifi Enheter. Och jag tror att jag ha lyckats.
Vill också säga att jag är inte plåt guru eller nåt sånt, har inte tillgång till avancerat maskiner som kan bocka plåt eller göra nåt sådan. Utan med hjälp av mina arbetskolleger lyckades jag få 2 plåt lådor med dimensioner 459x65x300 mm.

Tänk så där, jag är inte 100% färdigt, måste fixa lite justeringar. Borra lite mer håll o.s.v.
Jag är ute efter att mina fläktar ska låter mindre, jag var inte ute efter att det ska vara snyggt inuti skåpet.

OBS!
Jag har inte gjort några ingrepp på SW eller USG. Det enda som jag gjorde är att jag tog bort locket, och det var på 24 port SW och USG.
10GB SW går att ta bort locket , men då följer hela fronten också. På denna SW jag installerade 2st 40mm fläktar.

Så ser ut resultat: (Inte snyggt)
Bilder hur det ser inuti lådor, kan fixa under helgen.

Höger sida:
https://www.dropbox.com/s/pluuw51keaoo8oy/Foto%202020-07-28%2...
Vänster sida:
https://www.dropbox.com/s/rfhqzdvd44leiv6/Foto%202020-07-28%2...
När jag öppnar locket:
https://www.dropbox.com/s/gsmk2lbp2k418z3/Foto%202020-07-28%2...
Framsida:
https://www.dropbox.com/s/kl1z71qpl3ccwel/Foto%202020-07-28%2...

P.S.
Alla tips är välkomna.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB