Köpa färdig nas eller använda min htpc till ändamålet?

Permalänk
Medlem

Köpa färdig nas eller använda min htpc till ändamålet?

Lite som rubrik.
Familj på 4.
Vill kunna ha lite säkerhet på filmer när barnen leker o upplever saker som spelas in med gopro.
Har sakerna på min laptop just nu men känns väldigt osäkert.
Då jag dessutom skulle radera dåligt inspelade saker o test saker så råkade jag markera min huvudmapp oxå.
Resultatet blev att jag raderade 1Tb av barnens uppväxt.

Så nu vill jag ha sakerna på en NAS.
Som ska vara speglad. Alltså datan på 2 diskar.

Krav.
1.
Kunna spela upp median från smarttv.

2.
Ska på smidigt sätt kunna föra över biblioteket tex från MOBILEN till NAS.
Gärna kunna skapa mappar osv via mobilen.
Samt det ska gå o föra över typ allt på en gång.
Inte styckvis. Blir lite jobbigt för frun som har miljarder bilder.

3.
Gärna sköta sin spegling själv. Alltså det man flyttar över läggs på båda diskarna direkt.

Med denna informationen så undrar jag lite om hur jag ska gå vidare?

Ska jag köpa något färdigt?
Hittils har ca 1TB används till detta.

Jag har en htpc med i5 och 16gb ram som är arkiverad.
Kan jag köpa diskar till denna och ett operativsystem och göra det jag vill med mina få krav?

Mina datorkunskaper var väldigt heta mellan 2000 2010. =D

Men sitta o läsa en guide klarar jag av.

Långt inlägg.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Din NAS kommer ju inte skydda dig från att saker kan försvinna, pajar hårdvara en eller blixten slår ner så är det precis lika borta som från vilken dator som helst.

Däremot kan ju en NAS vara trevligt att ha ändå.

Jag har en dator som jag kör som vanlig filserver, så kan man komma åt filer från alla datorer hemma genom nätverket smidigt, en enkel lösning, men det fungerar. Även androidmobiler kan enkelt komma åt filer som ligger på en nätverksenhet, har kopierat ur min mobil på det viset flera gånger, samt använder det för att enkelt överföra bilder snabbt mellan dator och mobil åt båda hållen.

Sen är det ju backup som är det viktiga, att du sparar det du vill behålla på minst 2 olika platser, gärna 3, en av de platserna bör ju absolut vara t ex en hårddisk som inte är inkopplad förutom när du gör backup, annars finns ju risken att man klantar sig eller att ett virus / ransomware förstör filerna i tysthet utan att du vet om det. Ha gärna en disk med detta någonstans utanför ditt hem, hos någon du litar på t ex.

Speglade diskar är för bekvämlighet, går en av diskarna sönder så kan du fortsätta komma åt dina filer utan att behöva krångla med att läsa tillbaka backuper etc.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Vila i frid

Spegling/raid är inte backup. Spegling är uptime. Backup skyddar mot oavsiktilig radering. Backup skyddar mot hårdvarufel. Du vill inte ha sync (som du förmodligen förväxlat med "spegling") eftersom "fel" replikeras på tre röda, t.ex. oavsiktlig radering. Din HTC körandes t.ex. Freenas skulle funka som NAS(1). Sen ska du ha backup, antingen i "molnet" (dvs på någon annans server) eller så köper du en NAS(2) för detta andamål - som tar backup av NAS(1) som böra vara av typen inkrementell med retensionsstorlek för den tid du ha råd med.

Du beskriver "typ" om den den funktionalitet du vill ha. Det bör du fundera lite till på.

Permalänk
Medlem

Jag förstår numera att jag ska inte ha spegling.
Jag ska helt enkelt ha backuper.
Jag väcker min htpc till liv.
Det borde väl gå o få en sådan någorlunda strömsnål när den är passiv.
Samt att jag köper en synology 2 diskars nas.

Jag börjar med en disk i htpc (utöver en ssd som OS) samt en disk i nasen.

Tyvärr får jag ha båda igång hemma.
Får hoppas tex på att blixten inte slår ut alla enheter samtidigt. (bor i villa).

En bra start?

Moln känns dyrt i längden då 1tb kostade ca 1000kr om året (googling).
Och det kommer krävas mer utrymme än så.

En tredje lösning är ju att kopiera på en disk och en helt enkelt plugga ur den.
Men känns det inte lite omständigt att tex varje månad fysiskt hämta disken o öppna upp htpc för att plugga i den.
Samt sen sitta o kopiera över för att sen lyfta ur disk och återställa.
Gör alla så?
Som inte köper molnlagring.

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda en extern disk eller docka av något slag för att enkelt kunna plugga in en disk.

Det viktiga är att den disken du har som backup inte ligger aktiv i samma system som dina övriga diskar.

Åska = katastrof
Virus som sprider sig i nätverk = katastrof
Huset brinner ner, vattenskador, inbrott, stöld eller vad som helst som "aldrig händer" = katastrof

Har du en lös disk med USB som du kan köra backup emot ibland och har den liggandes hos bekant, jobbet eller någon annanstans, så är sannolikheten enormt mycket mindre för att du tappar alla dina data, du tappar ju möjligen allt du skapat sedan senaste backuptillfället.
Men har du t ex kvar dina bilder på mobilen och i datorn så är ju sannolikheten mindre för att allt försvinner i ett slag.

Använder du din lagring för att ex vis göra kopia på dina mobilers innehåll, då har du ju data på två ställen redan, en bra början. En extern disk fysiskt separerad dessutom, en riktigt bra utgångspunkt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem

En backup ska inte vara inkopplad i ditt nätverk för då är den tillgänglig och ansluten till elnätet, den ska bara anslutas när den används för att överföra data och sedan kopplas boret fysiskt.
Usbanslutna diskar är troligen den enklaste lösningen jämförrt med att koppla i och ur en nas när du gör backup att förvara nasen mellan tillfällena är också lite bökigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Karaff:
Hur har du kommit åt din nätverksenhet från mobilen?

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem

@InTrance:

Uppkopplad på Wifi, väljer ikonen Filer, Nätverksområde, väljer rätt maskin i listan och loggar in med rätt användare och lösenord.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff:
Ja titta. Så många gånger jag varit inne på filer och missat den. Ska prövas ikväll.
Varit o köpt mig 2st hårddiskar nu. Så ska sparka igång htpcn

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!