Programmeringsutbildning, laptop + stationär. Hur gör ni? Tips önskas.

Permalänk
Medlem

Programmeringsutbildning, laptop + stationär. Hur gör ni? Tips önskas.

Hej.

Ska börja systemutveckling utbildning till hösten och ska då införskaffa en laptop.
Normalt sitter jag på stationära med dubbla skärmar.

Till studierna behöver man ju en laptop för anteckningar och "lab övningar" på lektionerna.

Men hur gör ni när ni sedan kommer hem med studierna.

Sitter ni bara på laptop och har alla program och data där eller eventuellt kopplar in stationäras skärm / tangentbord / mus och kör allt på laptop.

Eller har ni data på typ extern drive/moln och kollar in till stationär och kör det mesta där eller liknande.

Lektionerna är ju typ 3-5 gånger i veckan 1-2h oftast sen resten är ju hemmastudier.
Känns ju som man vill ha optimal arbetsmöjlighet för hemmastudier då det är majoriteten utav tiden. Samtidigt är det kanske störigt att försöka synca programmen man använder på 2 enheter?

Önskar gärna tips på hur ni andra gör eller gjorde under era studier då jag är lite kluven över vad som är bäst.

Permalänk
Medlem

Jag använder vanliga molntjänster för att dela dokument osv som jag vill ha på båda datorer (ej kod).

Men det låter som att du inte vet vad Git är (ingen fara, du kommer lära dig).

Git är det som används för att dela kod mellan olika datorer. Det finns flera sidor (såsom GitHub & GitLab).

Om man använder exempelvis någon av ovanstående så kan du jobba på en dator för att sedan spara och gå över till nästa dator för att hämta det du just har sparat.

Fungerar ypperligt (oftast =D).

När jag började med programmering hade jag inte heller koll på hur jag skulle göra med stationära samt bärbara och slutade med att jag köpte lite saker för att lösa det (som aldrig har använts mest pga Gits existens).

Tillägg: Du kopplar alltså projekt (typ labuppgifter) till Git via exempelvis GitHub och i din IDE kan du ladda upp (pusha) din kod och alla som är kopplade till projektet via GitHub kan hämta din kod direkt. Git möjliggör att man kan jobba flera personer på samma projekt på ett smidigt sätt.

Permalänk
Medlem

För källkod så versionshanterade jag med git och hade repot på både min stationära och laptop.

Permalänk
Medlem

Laptop med extern skärm o tillbehör. Kommer personligen aldrig köpa en stationär igen.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som redan nämnt låter det som att git (GitHub eller motsvarande versionhanteringssystem) fyller dina behov.

Under min studieperiod gjorde jag labbar på min laptop, och större projekt delat mellan laptop och stationär med git.

Om inte annat är git värdefullt att lära sig, det används på väldigt många arbetsplatser och det borde ingå i din kursplan.

Du hittar lite guider angående git här https://www.atlassian.com/git/tutorials

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Gick över helt från desktop med R5 1600 och 980ti till laptop med i7 8750H, 1050ti och 1070 som eGPU när jag började plugga för ett år sedan. För mig är det mycket smidigare så, nu slipper jag oroa mig för att någonsin ha något på fel dator och med eGPU och två skärmar hemma är upplevelsen som stationär i princip oförändrad.

Att jag sålde stationära blev ju också en boost i budget för det laptopinköp som ändå skulle ske, så det gjorde det mer intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Gick över helt från desktop med R5 1600 och 980ti till laptop med i7 8750H, 1050ti och 1070 som eGPU när jag började plugga för ett år sedan. För mig är det mycket smidigare så, nu slipper jag oroa mig för att någonsin ha något på fel dator och med eGPU och två skärmar hemma är upplevelsen som stationär i princip oförändrad.

Att jag sålde stationära blev ju också en boost i budget för det laptopinköp som ändå skulle ske, så det gjorde det mer intressant!

Jobbigt bara om man vill spela, för laptops går snabbt upp och låter som ett jetplan.

Permalänk
Medlem

Git!

Gör att man kan sitta och koda i skolan och sedan fortsätta hemma vid stationära datorn. Lite senare kanske man vill sitta i soffan och koda och det löser man genom att snabbt skicka upp ändringarna man gjort till GitHub så att man kan få ner dessa till laptopen.

Över huvud taget så är versionshantering med Git något man behöver lära sig om man håller på med programmering, så passa på redan nu att lära dig grunderna!

Permalänk
Medlem

Git är jättebra, men sitter man på skolan med ett problem som man inte hinner lösa innan man går hem vill man inte gärna committa felande kod.
Då får man antingen lösa problemet på laptopen när man kommer hem först.
Jobbar du ensam i projektet kan du lika gärna ha Dropbox med synkade kataloger och ha repot på. Då kan du plocka upp samma kod på stationära utan att committa felande kod, och köra commit för versionshantering när du är nöjd.

Permalänk
Avstängd

När jag pluggade kopplade jag in laptopen hemma. Strömsladd, HDMI och en usb (till en hub med mus, tangentbord och så). Inte så jobbigt att koppla och jag slapp besudla min speldator med en massa utvecklingsverktyg och sånt som har en tendens att sega ner den för annat (spel främst men också musikprogram och så). Idag finns det fler möjligheter med usb-c/tb och så.

Jag gör på liknande sätt med jobbdatorn nu, kopplar in min stora skärm, min mus och mitt tangentbord, men där hade det inte riktigt funkat med att köra det på den stationära ändå med säkerhetskrav och så.

Normalt är det ju inte så hårda prestandakrav på utveckling så en klen laptop duger väldigt bra, det är mer ergonomin som är problemet men det löser man ju med extern skärm, mus och tangentbord.

Annars är det förstås bra att spara källkod i någon lösning för det, github eller devops är väl de vanligaste beroende på vad man utvecklar. Git är lite mer komplicerat att lära sig än devops i mina ögon, mer funktioner men också mer commandline än gui liksom, men det är också mer använt så det kan ju vara bra att lära sig. Sen bör man ju ha en yta för andra saker än kod också, det går ju att spara andra dokument i källkodshanteringssystemet men det är inte det bästa. Men typ OneDrive eller Dropbox med alla filer man behöver dela, kanske Google Docs för gemensamma dokument som presentationer och andra grupparbeten om man inte har Office (365) från skolan. Det är inte fel med någon form av kanalbaserad chat eller kommunikationsplattform också, Slack är väl spritt förstås men MS Teams är mer använt i större organisationer och har väldigt bra integration mot övriga MS-produkter, båda är gratis för privatpersoner, eller så kör man på något helt annat.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar och ha en laptop där man utvecklar allt på. Då är det lättare och börja där man slutade direkt när man kommer hem. Vist det finns verktyg som git och Dropbox som underlättar när man jobbar med två datorer, men man måste ändå öppna alla fönster igen och installera samma program flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Git är jättebra, men sitter man på skolan med ett problem som man inte hinner lösa innan man går hem vill man inte gärna committa felande kod.
Då får man antingen lösa problemet på laptopen när man kommer hem först.
Jobbar du ensam i projektet kan du lika gärna ha Dropbox med synkade kataloger och ha repot på. Då kan du plocka upp samma kod på stationära utan att committa felande kod, och köra commit för versionshantering när du är nöjd.

Eller så gör du bara en branch och tar ner samma branch på stationära?

Permalänk
Medlem

Pluggar inte men när jag jobbar hemifrån kör jag med en KVM-Switch till min laptop (Keyboard, Video, Mouse).
https://www.webhallen.com/se/product/281560-ATEN-CS692-2-port...

Tror det är väldigt få switchar som stöder mer än 1080p än så länge, något att tänka på om du t.ex. kör 4K av någon anledning...

Kan även rekommendera en multiport adapter eller någon form av dockningsstation som du kopplar till datorn och sedan kopplar in sladdar i från switchen:
https://www.webhallen.com/se/product/256190-Satechi-Slim-Alum...
https://www.webhallen.com/se/product/301284-Belkin-USB-C-Mult...

Permalänk
Medlem

Min bärbara var lite slö så jag körde OpenVPN på min Asus-router, och Microsofts Remote Desktop till min stationära, på det. Då slapp jag också installera/uppdatera programvaror och synka filer på två datorer. (eller ja, så kör jag fortfarande, så kommer jag undan med en billig bärbar som "tunn klient")

Körde även Dropbox utifall nätet skulle skita sig men ändå behöva åtkomst till mina filer. Men versionshantering med git som andra nämnt ovanpå det är fortfarande en väldigt bra idé.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Eller så gör du bara en branch och tar ner samma branch på stationära?

Så kan man också göra

Permalänk
Medlem

Git och liknande är ju bra så vida man inte också behöver ändra konfigurationen på sin dator, t.ex. genom att installera/modifiera olika progarm vilket jag kan tänka mig att man gör under en utbildning rätt ofta. En variant kan annars vara att köra Remote Desktop om man litar på att alltid ha tillgång till stabilt internet med hyfsat låg ping.

Med ovanstående sagt så har jag dock alltid återvänt till att släpa runt en bärbar trots många försök med "lösningar i molnet" under dryga 20 år som systemutvecklare (med mera). Men det betyder inte att jag slutat leta efter den optimala lösningen och det som funkar bäst för mig behöver ju inte vara det som funkar bäst för andra