Permalänk

Hjälp mig uppgradera min fossil!

Hej! Nu har jag haft min nuvarande dator i åtta år, och jag har seriösa problem med nyare spel. Framförallt drivrutiner, då mitt grafikkort inte fått nya drivrutiner på åratal, så kan jag inte ens starta vissa spel. Hörde av en polare att datorkomponenter är ganska prisvärda nuförtiden, och jag har lite extra i plånboken efter ha extrajobbat på en covid-avdelning i ett par månader. Har dock studier i minst fyra år kvar framför mig, och planerar att gifta mig om ett år, så behöver ändå hushålla lite med pengarna. Här är min nuvarande rigg:

CPU: i5-3570k (standardkylare)
GPU: Radeon HD 6990 4 GB (snart 10 år gammalt!!!)
Moderkort: ASUS P8Z77-V Deluxe
RAM: Corsair Vengeance 16GB DDR3 1333 MHz
PSU: 1000W
HDD: Många TB
SSD: 100 GB
Chassi: Cooler Master Sniper (stort, så utrymme är inget problem)

Budget: MAX 10.000kr. Gärna ~7000kr.

Behov: Nytt CPU, GPU, Moderkort, RAM (16-24 GB), CPU-kylare, gärna snäppet större SSD (500-1000 GB)

Funktion: Vill kunna spela alla kommande spel i ett par år. Behöver inte vara 8k @ 200 FPS. Är inte ute efter ett monster, men vill kunna lira det mesta utan att behöva dra ner allt till lägsta inställningar. Om fästmön och budgeten tillåter så vill jag i framtiden kunna skaffa VR. Vad har ni för tips? Har inte haft koll på hårdvaran på marknaden på åtta år, så har verkligen ingen koll på vad man bör ha idag. Tenderar att ha 200+ flikar uppe i Chrome (ja, jag är ett monster. stäm mig.) så 16-24 gb RAM är nog bra. Gillar simulator- & strategispel, ex Kerbal Space Program, Total War, Factorio. Även RTS. Inte enormt FPS-fan, men litte Battlefield blir det då och då. Vad tror ni, vad finns det för alterantiv på marknaden för en sån som mig?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Moderkort, RAM, CPU-kylare, SSD är allihopa riktigt bra prylar i det här förslaget. 32GB RAM eftersom du indikerade att du kan behöva det.
Går att få billigare saker, men inte så mycket billigare utan att det blir en märkbart sämre.

CPU och GPU är på mellan-klass nivå, men borde räcka långt.
Visar det sig behövas så går de att uppgradera senare - både AMD och Nvidia väntas släppa ny grafikkort under hösten, och AMD väntas även släppa nya processorer senare under hösten som skall fungera med det föreslagna moderkortet.

En variant följer som är en bra bit billigare, men inte lika bra och inte lika framtidssäker - tveksamt om moderkortet klarar nästa generation CPUer.

Jämfört med första förslaget så är grafikkortet strömhungrigare och lite långsammare, mindre (16GB istället för 32GB) och något långsammare RAM, äldre och sämre moderkort, lite sämre CPU-kylare, mindre SSD.
Bör fortfarande fungera fint, men snäppet sämre på allt utom själva CPUn.

Permalänk
Medlem

@FoolishBalloon:
Jag skulle råda dig till att vänta några månader om du kan, då både nya GPU &CPU är på ingång, men just nu tror jag det här kan passa dig:

32GB RAM & 1TB SSD.
NVMe över SATA gör ingen märkbar skillnad i spel.
Kylare som duger kommer med CPU'n så länge du inte ska överklocka.
Kalassnabba RAM för att få upp F-klockan på CPU'n.
Moderkort som kan senare husera en 4000-serie CPU.
Raytracing kan vara riktigt mysigt om du inte behöver jaga de sista FPS'en och med DLSS borde det vara helt ok.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Här är lite alternativ.

1. Med snabb M2 Nvme SSD, 3600Mhz minnen mm.

2. Med 32Gb ram, bytte till vanlig ssd istället för att få in det i budgeten,

3. Med ett 5700XT, bytte till ett billigare moderkort.

4.Pressade ner priset lite med denna, men fortfarande en snabb men lite mindre Nvme SSD.

Bygge nr3 är nog det bästa för Spel med 5700XT.
Bygge nr4 om man vil komma undan lite billigare.
Bygge nr1 för snabba laddtider och annars ett balanserat bygge.
Bygge nr2 om du behöver mycket RAM 32GB, man kan byta till en 512GB SSD för att få ner priset lite under 10k sträcket.

Permalänk

Tack för flera bra svar!

Finns det något ungefärligt datum för när de nya komponenterna kommer? Är det i augusti eller oktober? Har en tenta i mitten av augusti, efter det skulle jag vilja få ihop bygget.

För att förtydliga lite så är jag inte i behov av någon super-SSD, såg att någon rigg hade en för 2000kr. Det känns lite over the top för mig, fungerar egentligen bra för mig att ha mina spel på HDD på 5400 RPM, men har sett att SSD börjat bli billigare. Hur bra skulle ni säga att SSD på 1 TB för ca 1000-1400kr är?

Moderkort är nog komponenten jag har absolut sämst koll idag. Var särskiljer ett bra moderkort från ett mindre bra?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

@FoolishBalloon: Det finns inga officiella exakta datum, men enligt trovärdiga rykten så kommer Nvidia's grafikkort i RTX 30-serien släppas i September, AMD's RDNA2 i Oktober och troligen släpps AMD's Zen 3/4000-serien även i Oktober.

En SSD är c.a 5x snabbare än en HDD, jag skulle inte köpa en HDD för att ha operativsystemet på idag.

Moderkort är en djungel och beror lite på vad man har tänkt att ha det till.
Vad jag brukar tänka på är att försöka ha bred frammåtkompabilitet utan att ha en massa finesser man aldrig kommer att använda.
Detta kan man tänka på:
-Formfaktor så att det passar i chassit. (ATX, mATX,mITX m.m)
-Antal RAM-platser 2 eller 4 vanligtvis.(max hastighet)
-Antal M.2 platser. (4.0 eller 3.0)
-Antal fläktuttag. (3 eller 4-pin)
-Antal & typ av USB uttag. (2.0, 3.0, USB-C m.fl)
-Ethernet, Wi-Fi,-blutooth.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

@Fenrisulvfan: Tack! Så det är mest uttag och slots som spelar roll på moderkort alltså? Minns lite vagt när jag byggde min nuvarande rigg att olika moderkort pratade om olika överklockninsfunktioner osv, men sånt kanske inte skiljer sig särskilt mycket egentligen?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

@FoolishBalloon: Nja, det skiljer ju lite på X,B, A för AMD och H,Z, B för Intel.
X & Z ger full överklockningsmöjlighet, medan B ger lite färre alternativ och A/H i stort inte går att överklocka alls.
För AMD tycker jag det räcker med B, men för Intel hade jag nog velat ha Z, då Intel får ut mer av överklockning.

Till en 3600 hade jag valt ett B450, till 10600K ett Z490.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.