Vilket NAS OS är bäst för mitt ändamål?

Permalänk
Snusfri

Vilket NAS OS är bäst för mitt ändamål?

Har i dagsläget en Microserver Gen8 med 4x8TB diskar som "main-NAS" som kör FreeNAS som rullar på fint.
Dock så är den nästan full och har diverse filer jag vill flytta.

Har även en filserver med ett gäng blandade diskar i olika storlekar som skall göras om till en till NAS.
Kommer att plocka ur de minsta (1TB) diskarna och slänga i några 3-4TB diskar jag har liggandes istället.

Då jag kommer köra olika storlekar på diskarna så är tyvärr FreeNAS ute ur bilden men har kikat
på bla Unraid, OMV (OpenMediaVault) och Xigmanas.

Unraid är rätt populärt och känns relativt rätt för mina behov, men kommer tyvärr bli dyrt med tanke på mängden diskar.

Jag behöver inga som helst möjligheter till docker, vm eller liknande utan det ska bara vara för ren lagring.

Så, vad skulle passa mig bäst?
Finns det fler/bättre alternativ?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Keeper of the Bamse

Blandade diskar? Windows löser det i Storage Spaces. Du kan kasta i vad sjutton som helst där, även USB-diskar.

Det är hur enkelt som helst och du slipper chansa.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Blandade diskar är väl generellt sätt ett big nono i raid oavset vilken teknik som gör det möjligt men det "går".

Permalänk

Snapraid ovanpå mergerfs, så har du något som kan expandera din lagring över "vad som helst", och dessutom återskapa data från den saknade disken om någon av diskarna ryker.

(Min vanliga varning: RAID-liknande lösningar ersätter inte behovet av backup)

(https://selfhostedhome.com/combining-different-sized-drives-w...)

Permalänk
Skrivet av Sintei:

Blandade diskar är väl generellt sätt ett big nono i raid oavset vilken teknik som gör det möjligt men det "går".

Bara ett no-no om du är ute efter maximal prestanda och maximalt utnyttjande av plats samtidigt. 😆
Ska du bara ha så effektivt och billigt utnyttjande av plats som möjligt finns det relativt enkla lösningar för att nå dit.

Permalänk
Medlem

Jag har en NAS enbart för lagring och kör W10 på den. Finns ingen anledning att krångla med annat i det läget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Unraid, och angående att det är dyrt så är det ju iallafalla bara en engångssumma.
Det går ju iofs. även att uppgraderar licennsen i efterhand om man inte vill punga ut allt på en gång.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag har en NAS enbart för lagring och kör W10 på den. Finns ingen anledning att krångla med annat i det läget.

Om man har en smula Unixvana är det inte mer jobb, och en liten Linuxserver ger betydligt mindre potential för överraskningar ifall behoven någon gång skulle förändras. Den har också fördelen att inte kosta något oavsett behov: Trist att köra Win10 om du någon gång behöver ge en elfte enhet lästillgång till ett share, exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Trist att köra Win10 om du någon gång behöver ge en elfte enhet lästillgång till ett share, exempelvis.

Tja, det är nog få som har så många enheter hemma. Har man det är man nog en sån power user att man fixar unixgrejerna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tja, det är nog få som har så många enheter hemma. Har man det är man nog en sån power user att man fixar unixgrejerna.

Behöver inte vara en poweruser för att uppnå elva enheter, en familj på 4-5 personer kommer snabbt upp i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Behöver inte vara en poweruser för att uppnå elva enheter, en familj på 4-5 personer kommer snabbt upp i det.

Men elva enheter som ska accessa filer på en NAS? Det är jag skeptisk till.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har i dagsläget en Microserver Gen8 med 4x8TB diskar som "main-NAS" som kör FreeNAS som rullar på fint.
Dock så är den nästan full och har diverse filer jag vill flytta.

Har även en filserver med ett gäng blandade diskar i olika storlekar som skall göras om till en till NAS.
Kommer att plocka ur de minsta (1TB) diskarna och slänga i några 3-4TB diskar jag har liggandes istället.

Då jag kommer köra olika storlekar på diskarna så är tyvärr FreeNAS ute ur bilden men har kikat
på bla Unraid, OMV (OpenMediaVault) och Xigmanas.

Unraid är rätt populärt och känns relativt rätt för mina behov, men kommer tyvärr bli dyrt med tanke på mängden diskar.

Jag behöver inga som helst möjligheter till docker, vm eller liknande utan det ska bara vara för ren lagring.

Så, vad skulle passa mig bäst?
Finns det fler/bättre alternativ?

(fasen, lyckades skriva en hel uppsats ändå...)

Hmm, klurar lite över ditt scenario...

*Du har en NAS, Microserver Gen8 med 4x8TB diskar, som kör FreeNAS.
*Du har en filserver med plats för fler diskar (Varpå du skall slänga in lite extra 3-4TB diskar i) = Det är denna frågan gäller.
*-Antar att du även har någon form av extra backup, antingen lokal eller "off-site"/cloud.

Är filservern tänkt att vara igång 24/7 +din nuvarande Microserver NAS? (-Eller skall den bara startas vid behov?)
Lämpar sig filservern att vara en FreeNAS i övrigt, hårdvara etc, utbyggnadsmöjligheter, många platser för diskar, mm.?

Nu vet jag inte svaret på ovanstående frågor, men jag tänkte nog ändå förespråka FreeNAS i nedan scenario:

Fördelen med just ännu ett FreeNAS upplägg, även på filservern, vore främst att du då får två system som hanteras lika i grunden, med samma OS/programvara i botten. -Och den programvaran kan du redan, utgår jag ifrån.
Det gör det även enklare att göra t.ex. ZFS-pool migrationer i framtiden om det skulle bli aktuellt, då jag tolkar det som att din Microserver får leva kvar ett tag till.
-Rasar Microservern en dag, skulle du troligtvis enkelt kunna importera den ZFS-poolen (bestående av dina 4x8TB-diskar) till din filserver (om den kör FreeNAS eller något system med OpenZFS) och köra vidare med den där utan någon större möda.
Själv tycker jag att det är en fördel med en gemensam bas för lagring istället för olika tekniker (annat än när det gäller test eller utvärdering, då funkar nästan vad som helst.)

Har även för mig att det skall gå att köra med olik-sizade diskar i ZFS-pool:er, men du blir dock av med allt som skiljer sig i utrymme från den minsta disken i poolen, likt ett vanligt RAID-scenario.
Ex. om du har 2x3TB + 1x4TB disk så får du ett 3TB+3TB+3TB scenario med RAID-Z1, vilket resulterar i ~6TB teoretisk lagring, då 1 disk går bort p.g.a. redundans.

Så frågan, sett till ovanstående rant, är väl hur mycket utrymme som behövs i din nya uppsättning, -om varje TB räknas, så att säga?
I så fall kanske ett JBOD+parity scenario á la UnRAID bör förespråkas.
Har dock läst (ej egen erfarenhet) att prestandan kan bli rejält lidande om man inte gör sin hemläxa där.

UnRAID skall även kunna köra ZFS... men jag vette fasen om jag hade vågat lita på det fullt ut, tror det är en osupportad lösning i nuvarande utförande.

"Bara för att nåt går kanske inte är skäl nog att man bör..."

Så du lär nog få använda dig av BtrFS, men det filsystemet har vissa begränsningar och problem vid en del raid-nivåer och där tror jag fortfarande att man avråder från RAID5-6 liknande uppsättningar. Så alternativet landar nog på XFS, återigen ett annat FS som du får läsa på om.
(BtrFS är ett bra filsystem, men det lämpar sig ännu inte för alla scenarion, men med tiden kan det t.o.m. komma att trumfa ZFS med sin extra funktionalitet, men där är vi inte riktigt ännu.)

Storage skall inte behöva vara så komplicerat för hemmabruk.

Personligen är jaq inte mycket för att förlita mig på alternativa lösningar, men jag kanske är för insnöad i beprövade koncept?
Jag är dock relativt ovillig att riskera data, så därav vill jag ha de mesta standardiserat.
Där tycker jag FreeNAS/ZFS gör det bra, visserligen är de rätt oflexibla sett till hur du kan trixa och mixa fysiska diskar, men de erbjuder en robust och välpresterande plattform som passar de flesta.

Annars tror jag att OMV eller SnapRAID är dem som brukar kallas för bästa alternativen till FreeNAS.

Hade du redan kört t.ex. OMV så hade jag nog rekommenderat ännu en OMV burk, så nu gäller samma råd med FreeNAS. Det är ett stabilt och bra koncept och du kommer troligtvis att behöva utöka din lagring inom en någorlunda snar framtid ändå om det börjar bli fullt på din Microserver.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Tja, det är nog få som har så många enheter hemma. Har man det är man nog en sån power user att man fixar unixgrejerna.

Sant nog, men man behöver inte vara en stor familj för att två enheter var plus en kompis eller två hemma ska slå i taket på ett klient-OS från Microsoft. Till detta kommer allt bök med oönskade uppdateringar eller uppdateringar vid fel tidpunkt eller saker som oväntat förändras efter en uppdatering, så i mina ögon finns många orsaker att köra ett riktigt server-OS på en server även om man skulle vara i läget att man måste söka på nätet efter svar ibland.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kikat något på Xpenology ?
https://xpenology.org/

Det fungerar extremt bra...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Snusfri

@krigelkorren: Gillar FreeNAS men som sagt det är inte lämpligt för det jag vill göra.

För mig spelar det ingen roll om det är olika system och jag kör backup på de viktigaste filerna redan.

Burken som idag är filserver är en Xeon 1230v2 med hela 4GB RAM (funderar på att uppgradera till 32GB som ar max på moderkortet).
Dessa prylar sitter i ett Fractal Design Define R4 chassi.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@krigelkorren: Gillar FreeNAS men som sagt det är inte lämpligt för det jag vill göra.

För mig spelar det ingen roll om det är olika system och jag kör backup på de viktigaste filerna redan.

Burken som idag är filserver är en Xeon 1230v2 med hela 4GB RAM (funderar på att uppgradera till 32GB som ar max på moderkortet).
Dessa prylar sitter i ett Fractal Design Define R4 chassi.

OK, men då har du ändå en bra utgångspunkt!
Mer RAM skadar aldrig, om du tänkt ha kvar systemet i framtiden. RAM är väl snor-billigt idag ändå, speciellt om det är DDR3/L.

Sedan är det kanske inte jätteviktigt med 32GB RAM på något som enbart skall agera filserver, fast det öppnar ju upp möjligheterna ytterligare om det ändå skall uppgraderas!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.