Ryzen 3900XT - Vcore 1,45 normalt? Ej OC

Permalänk
Medlem

Ryzen 3900XT - Vcore 1,45 normalt? Ej OC

Hej,

Jag har ändrat till Vcore 1,25 i bios (tyckte det var konstigt att den gick upp till ~1,45 av att bara surfa/lätta program).
Har dock inte haft några konstiga temps, kört r20 cinebench och den kommer upp i 66 grader. Ligger runt 36grader i idle på 60% fläkthastighet.

Nu till min fråga, när jag kollar i HWmonitor står det "value 1,25, och max 1,25" så som i bios. När jag startar ryzen master står det dock att volten är uppe på 1,3-1,45 så fort jag rör musen. Vilket stämmer? Är det lugnt att vcoren går upp så högt i stock inställningar dvs. har inte försökt överklocka alls...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem

Processorn reglerar spänningen efter behov, när enskilda kärnor vill boosta och temperaturen så tillåter begär processorn upp till 1.5V från moderkortet vilket är fullt normalt. Vid belastning över flera kärnor sänks spänningen för att temperaturerna inte skall sticka iväg.

Du behöver inte pilla på spänningsinställningarna om inte moderkortet levererar högre spänning än vad processorn begär.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Processorn reglerar spänningen efter behov, när enskilda kärnor vill boosta och temperaturen så tillåter begär processorn upp till 1.5V från moderkortet vilket är fullt normalt. Vid belastning över flera kärnor sänks spänningen för att temperaturerna inte skall sticka iväg.

Du behöver inte pilla på spänningsinställningarna om inte moderkortet levererar högre spänning än vad processorn begär.

Okej det är alltså normalt för den att få upp till 1.5v. Tyckte det lät högt för stock inställningar. Läste någonstans att någon sa att de inte bör ligga över 1.3V..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Läste någonstans att någon sa att de inte bör ligga över 1.3V.

Det är viktigt att man är medveten om i vilket sammanhang saker gäller när man läser dem. 1.3V anges ofta som maximal spänning vid manuell överklockning vid belastning över alla kärnor.
Vid maxbelastning kommer du se att din processor ligger en bra bit under 1.3V, det är enbart vid belastning på enstaka kärnor som den efterfrågar uppåt 1.5V.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är så mycket att lära sig om hur processorer beter sig idag.

Önskar fortfarande att sweclockers gjorde informationsvideos och inte bara fredagspanelen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är så mycket att lära sig om hur processorer beter sig idag.

Önskar fortfarande att sweclockers gjorde informationsvideos och inte bara fredagspanelen.

Samtidigt är det inte heller längre lika intressant eftersom dom sköter all OC själva, och det man kan förbättra på egen hand med hjälp av inställningar är nästan obefintligt.

Permalänk
Inaktiv

Vissa här inne säger att det är skadligt för cpun att sänka spänningen.
Om någon vill skriva fenomenet igen?

Bättre att köra volten på Auto.

Permalänk
Medlem

@twit: Okej, tack för svar. Det är som du säger när jag kör single core så kommer den upp i ca. 1.46 medan den inte går över 1.35 vid multi core. Tyckte bara det lät högt, men det verkar vara normalt för dessa processorer då. Har ändrat tillbaka till Auto och låter den göra sitt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14