Permalänk

3600 presterar dåligt?

Hallå hallå.

Jag tänkte kolla med er som framförallt har en 3600 men även ni andra som är kunniga om denna cpu men Ryzen överlag om dessa presterar märkbart sämre än Intel?

Jag har spelat lite med en kompis som säger att han har ungefär samma fps som mig och ibland t.om bättre även fast min dator ska prestera bättre än vad hans ska.

Hans specs:
I3-9100F
8GB ram
GTX 1660

Har märkt tydligt i spel som CS:GO, Apex Legends, WoW, D3 osv att jag har sämre fps jämfört med min 8700K,som tydligen ska vara likvärdig 3600 i spel enligt flera jag pratat med.
CS är t.om så illa att jag inte ens kan spela det, var nere under 100fps flera gånger när jag kör på låg upplösning och med allt nere på low/off, samma i Apex.

Mitt grafikkort är lika dant som i mina förra dator med 8700K, alltså ett RTX 2060 Super.

Har testat att installera om alla drivrutiner och allt det där också, men det inget ändras.

Är det värt att köra på den nya Comet lake istället för min ryzen?
Har fortfarande öppet köp på moderkort/minne/cpu.
90% av min datoranvändning är bara spel, redigerar bilder i LR/PS då och då men där är jag inte lika kräsen så det funkar.

Har säkert missat något eller inte tänkt på någon viktig del så uppskattar all hjälp jag kan få här.

Tack på förhand, mvh.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

CS är ett CPU/Ramminne baserat spel. Vad har du för ramminnen resp. din kompis?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem

Spelar ni i samma upplösning? Något verkar ju onekligen skumt

Permalänk
Medlem

Antar att du lirar i 1080p.
Är du säker på att du och din kompis har exakt samma grafikinställningar och upplösning i spelen? Annars är det ju omöjligt att jämföra. Din dator bör dock vara snabbare.
Oavsett så ska 8700K vara snabbare än 3600 i Spel. Även Sweclockers test visade detta https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-... Det handlar om cirka 10fps skillnad i lägsta fps på Ultra inställningar i 1080p.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Har du ställt in RAM profilerna? (XMP) Kör du "normal" läge på CPU? Tror det finns något game mode i en del bios som låser CPUn till en fast frekvens vilket i 3000 serien brukar betyda lägre prestanda singeltrådat

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av stegdoza:

CS är ett CPU/Ramminne baserat spel. Vad har du för ramminnen resp. din kompis?

Min dator ser du i min signatur, 8gb ram 2400mhz kör han.

Skrivet av sarlucic:

Spelar ni i samma upplösning? Något verkar ju onekligen skumt

Visst gör det? Det gör vi, men han var bara ett exempel, jag tänker mest på hur spelen är för mig annars också.

Skrivet av ronz:

Antar att du lirar i 1080p.
Är du säker på att du och din kompis har exakt samma grafikinställningar och upplösning i spelen? Annars är det ju omöjligt att jämföra. Din dator bör dock vara snabbare.
Oavsett så ska 8700K vara snabbare än 3600 i Spel. Även Sweclockers test visade detta https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-... Det handlar om cirka 10fps skillnad i lägsta fps på Ultra inställningar i 1080p.

Han körde t.om allt på high/ultra i wow och jag på low/medium och ändå kunde han ha högre fps än mig i 1080p.

Skrivet av Herr Kantarell:

Har du ställt in RAM profilerna? (XMP) Kör du "normal" läge på CPU? Tror det finns något game mode i en del bios som låser CPUn till en fast frekvens vilket i 3000 serien brukar betyda lägre prestanda singeltrådat

Jag kör xmp profil ja, och kör hög prestanda på CPUn också.
Det där med bios lät dock intressant, kanske är något jag får kolla upp.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Ni har båda inget igång i bakgrunden? Så inte du sitter med massa saker igång, o t ex kollar på twitch eller youtube.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Ni har båda inget igång i bakgrunden? Så inte du sitter med massa saker igång, o t ex kollar på twitch eller youtube.

Nej nej inget sånt, jag har oftast inget i bakgrunden alls, men t.om med min förra dator (med 8700K) så kunde jag ha öppet Spotify, chrome med flera flikar osv men ändå ha bättre fps än vad jag har nu utan något igång alls.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Jag har 3600 tillsammans med samma moderkort och med minnen som körs i 3000mhz och min fps I CS är runt 300 har dock ett etc 2070. Du har möjligtvis inte freesync aktiverat på skärmen? Av nån konstig anledning så låstes fps:en I CS till min skärms max frekvens och det visade sig att det var pga att freesync var aktiverat i skärmens meny men dock så var g-sync av aktiverat i Nvidia kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem

Visst, 3600an är långsammare än en 8700k, i vissa spel även en 9100f men det är nog inte så mycket att göra åt, äldre (mer spagetti kodade spel, te.x wow) brukar föredra inte ganska kraftigt.
Däremot det du kan göra;
XMP/DOCP
Klocka upp minnena i 3600-3800mhz ( IF klockan följer Dram och "cache" följer IF klockan, upp till ~1800-1900 IF klocka)
Uppdatera BIOS, chipset.
Jag hjälpte en god vän göra detta på sin dator och vi fick upp hans Firestrike CPU Score ganska rejält.

Jag uppdaterade BIOS, chipset och ställde om hans 3200 cl14 kitt till XMP timings och höjde frekvensen till 3600, det flyter på hur bra som helst. Men se till att köra memtesthelper eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Jag har 3600 tillsammans med samma moderkort och med minnen som körs i 3000mhz och min fps I CS är runt 300 har dock ett etc 2070. Du har möjligtvis inte freesync aktiverat på skärmen? Av nån konstig anledning så låstes fps:en I CS till min skärms max frekvens och det visade sig att det var pga att freesync var aktiverat i skärmens meny men dock så var g-sync av aktiverat i Nvidia kontrollpanelen.

Riktigt udda, cs har ändå alltid flutit på fint för mig i alla år. :/

Skrivet av Geimvera:

Visst, 3600an är långsammare än en 8700k, i vissa spel även en 9100f men det är nog inte så mycket att göra åt, äldre (mer spagetti kodade spel, te.x wow) brukar föredra inte ganska kraftigt.
Däremot det du kan göra;
XMP/DOCP
Klocka upp minnena i 3600-3800mhz ( IF klockan följer Dram och "cache" följer IF klockan, upp till ~1800-1900 IF klocka)
Uppdatera BIOS, chipset.
Jag hjälpte en god vän göra detta på sin dator och vi fick upp hans Firestrike CPU Score ganska rejält.

Jag uppdaterade BIOS, chipset och ställde om hans 3200 cl14 kitt till XMP timings och höjde frekvensen till 3600, det flyter på hur bra som helst. Men se till att köra memtesthelper eller liknande.

Har faktiskt inte uppdaterat bios än, kanske är värt att göra det då, annars i värsta fall så kanske det får bli Intel igen om inget funkar.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Det rimliga vore ju om du gjorde en benchmark så vi faktiskt har något att jämföra mot.

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner detta och posta resultatet här.

https://www.userbenchmark.com/Software

Permalänk
Viking

Vet inte riktigt vart folk i tråden får sina idéer. Men det är väll självklart att inte upplösning, grafikinställningar, ram-hastighet, bakgrundsprocesser osv. har en så stor påverkan på FPS:en? Att dippa under 100 fps i CS med en 3600 och 2060 super är inget som kan förklaras med ovanstående förslag. Det är ju helt klart ett annat problem.
Det jag tycker att du ska börja med är som andra nämnt att uppdatera BIOS och visa oss ett benchmark-resultat. Har just nu inga andra idéer tyvärr.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vet inte riktigt vart folk i tråden får sina idéer. Men det är väll självklart att inte upplösning, grafikinställningar, ram-hastighet, bakgrundsprocesser osv. har en så stor påverkan på FPS:en? Att dippa under 100 fps i CS med en 3600 och 2060 super är inget som kan förklaras med ovanstående förslag. Det är ju helt klart ett annat problem.
Det jag tycker att du ska börja med är som andra nämnt att uppdatera BIOS och visa oss ett benchmark-resultat. Har just nu inga andra idéer tyvärr.

Upplösning > Grafikinställningar > RAM-hastighet > Bakgrundsprocesser är väl det som har störst påverkan på FPS'n?
Eller menar du just i detta fall då något helt klart är knasigt då han bör få mer fps än sin kompis?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Min Grabb har en 3600 och får över 300 fps i CS med ett gtx1060.
Nåt är galet helt enkelt med din uppsättning

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Ramhastigheten påverkar betydligt mer i just CSGO än vad du verkar tro. Själv har jag ett par gånger glömt att dra igång XMP på mina minnen och märker otroligt stor skillnad i fpsen. Det kan handla om 50+ fps. (lägsta fpsen höjs avsevärt).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Viking
Skrivet av ronz:

Upplösning > Grafikinställningar > RAM-hastighet > Bakgrundsprocesser är väl det som har störst påverkan på FPS'n?
Eller menar du just i detta fall då något helt klart är knasigt då han bör få mer fps än sin kompis?

Jo exakt, men bara om allt fungerar som det ska. Vilket de i det här fallet inte gör. Upplösning ger ju självklart den största prestandaskillnaden, men han spelar ju i 1080p.

Skrivet av stegdoza:

@Donnerstal: Ramhastigheten påverkar betydligt mer i just CSGO än vad du verkar tro. Själv har jag ett par gånger glömt att dra igång XMP på mina minnen och märker otroligt stor skillnad i fpsen. Det kan handla om 50+ fps. (lägsta fpsen höjs avsevärt).

Men nu snackar vi om att han bör ha mer än 200 fps extra. Hade ram-hastighet givit dig 200 fps mer hade inte OEM-datorer givit dig hastigheter under 2666mhz...'
Problemet ligger helt klart någon annanstans.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Du uppgraderade från en 8700k till en AMD 3600? De är ju en downgrade i spel antagligen. Och jag har själv en AMD 3600. Men jag uppgraderade från en 4770k. Lyssna inte förmycket på dina vänner. Din cpu presterar bättre än din polares i3, både 8700k och AMD 3600 gör de.

Däremot ska du såklart få bättre fps än din polare, du sitter på en bättre cpu och grafikkort och ram. Något är tokigt om du litar på din vän.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo exakt, men bara om allt fungerar som det ska. Vilket de i det här fallet inte gör. Upplösning ger ju självklart den största prestandaskillnaden, men han spelar ju i 1080p.

Men nu snackar vi om att han bör ha mer än 200 fps extra. Hade ram-hastighet givit dig 200 fps mer hade inte OEM-datorer givit dig hastigheter under 2666mhz...'
Problemet ligger helt klart någon annanstans.

Han skriver ju inte någonstans hur mycket han har generellt, utan att han är nere på 100 "flera gånger". Han kanske sitter på 300 men droppar ibland till 100. Då kan det definitivt vara ramminnena som spökar men ja, det verkar vara mer utöver det absolut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Skrivet av anon298854:

Ladda ner detta och posta resultatet här.

https://www.userbenchmark.com/Software

Skrivet av Donnerstal:

Vet inte riktigt vart folk i tråden får sina idéer. Men det är väll självklart att inte upplösning, grafikinställningar, ram-hastighet, bakgrundsprocesser osv. har en så stor påverkan på FPS:en? Att dippa under 100 fps i CS med en 3600 och 2060 super är inget som kan förklaras med ovanstående förslag. Det är ju helt klart ett annat problem.
Det jag tycker att du ska börja med är som andra nämnt att uppdatera BIOS och visa oss ett benchmark-resultat. Har just nu inga andra idéer tyvärr.

Skrivet av ronz:

Upplösning > Grafikinställningar > RAM-hastighet > Bakgrundsprocesser är väl det som har störst påverkan på FPS'n?
Eller menar du just i detta fall då något helt klart är knasigt då han bör få mer fps än sin kompis?

Skrivet av Donnerstal:

Jo exakt, men bara om allt fungerar som det ska. Vilket de i det här fallet inte gör. Upplösning ger ju självklart den största prestandaskillnaden, men han spelar ju i 1080p.

Men nu snackar vi om att han bör ha mer än 200 fps extra. Hade ram-hastighet givit dig 200 fps mer hade inte OEM-datorer givit dig hastigheter under 2666mhz...'
Problemet ligger helt klart någon annanstans.

Gjorde en BM nu och resultatet säger:

UserBenchmarks: Game 97%, Desk 111%, Work 94%
CPU: AMD Ryzen 5 3600 - 87.8%
GPU: Nvidia RTX 2060S (Super) - 97.7%
SSD: Samsung 970 Evo NVMe PCIe M.2 500GB - 222.3%
RAM: G.SKILL F4 DDR4 3200 C14 2x8GB - 90.4%
MBD: Gigabyte GA-B450 AORUS ELITE

Bör jag bry mig om att de säger både gpu, minnen och min SSD är below expectations?
T.ex på minnena säger dem:
" Performing below potential (39th percentile) - ensure that a dual+ channel XMP BIOS profile is enabled"
Och då ska jag tillägga att de körs i dual channel och i 3200mhz enligt både bios och cpu-z.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Har du koll på temperaturerna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Hallå hallå.

Jag tänkte kolla med er som framförallt har en 3600 men även ni andra som är kunniga om denna cpu men Ryzen överlag om dessa presterar märkbart sämre än Intel?

Jag har spelat lite med en kompis som säger att han har ungefär samma fps som mig och ibland t.om bättre även fast min dator ska prestera bättre än vad hans ska.

Hans specs:
I3-9100F
8GB ram
GTX 1660

Har märkt tydligt i spel som CS:GO, Apex Legends, WoW, D3 osv att jag har sämre fps jämfört med min 8700K,som tydligen ska vara likvärdig 3600 i spel enligt flera jag pratat med.
CS är t.om så illa att jag inte ens kan spela det, var nere under 100fps flera gånger när jag kör på låg upplösning och med allt nere på low/off, samma i Apex.

Mitt grafikkort är lika dant som i mina förra dator med 8700K, alltså ett RTX 2060 Super.

Har testat att installera om alla drivrutiner och allt det där också, men det inget ändras.

Är det värt att köra på den nya Comet lake istället för min ryzen?
Har fortfarande öppet köp på moderkort/minne/cpu.
90% av min datoranvändning är bara spel, redigerar bilder i LR/PS då och då men där är jag inte lika kräsen så det funkar.

Har säkert missat något eller inte tänkt på någon viktig del så uppskattar all hjälp jag kan få här.

Tack på förhand, mvh.

Du har något galet i din PC, har nyss köpt 4 st 3600 CPUer inkl. en till mig.
Kompis behöll sitt gamla gtx 680, en annan dator fick en gammal gtx 770, TILL och med den som valde lägga minst pengar i gänget behöll sitt gtx 560!
Vi kör alla CS på valfria upplösningar i minst 150fps(gtx560), tror du har moderkortsprogramvara som drar ned något, hade provat en ny hårddisk med ny windows för utesluta nuvarande fiffel i system och prova rent.
Edit:
BIOS osv kan hjälpa men bör inte vara magi för öka fps, har det någonsin fungerat eller är det nybygge rakt av?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

UBM är precis värdelöst för att avgöra cpu prestanda. 3dmark firestrike (gratis demo finns på steam) är betydligt bättre. Jag hittade mina inställningar jag satte hos min kompis;
V SOC 1.1v
VDDR 1.45v
3600Mhz ram
(XMP timings)
IF (infinity fabric clock/fclk) ligger 1:1 med minnes hastighet by default, de flesta klarar typ 1833-1867 fclk. DDR4 hastigheten \2 = FCLK då med 1:1 (3200mhz ram = 1600 fclk, 3600 = 1800fclk, 3800=1900 fclk osv)

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Har du gjort en ren installation utav windows 10, samt vilken version av den?
Uppdatera biosen till den senaste.
Ladda ner AMDs senaste chipset drivrutiner.
Går pumpen som den ska på din vattenkylning?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Geimvera:

UBM är precis värdelöst för att avgöra cpu prestanda. 3dmark firestrike (gratis demo finns på steam) är betydligt bättre. Jag hittade mina inställningar jag satte hos min kompis;
V SOC 1.1v
VDDR 1.45v
3600Mhz ram
(XMP timings)
IF (infinity fabric clock/fclk) ligger 1:1 med minnes hastighet by default, de flesta klarar typ 1833-1867 fclk. DDR4 hastigheten \2 = FCLK då med 1:1 (3200mhz ram = 1600 fclk, 3600 = 1800fclk, 3800=1900 fclk osv)

Ubm är jättebra att se om något annat är galet, han har låg prestanda på minnena.
Kolla i manualen så de sitter i Dual Chanel om den säger att du inte kör det, eller är det något galet med minnena?

Permalänk
Viking
Skrivet av stegdoza:

Han skriver ju inte någonstans hur mycket han har generellt, utan att han är nere på 100 "flera gånger". Han kanske sitter på 300 men droppar ibland till 100. Då kan det definitivt vara ramminnena som spökar men ja, det verkar vara mer utöver det absolut.

Men har man ett genomsnitt på ca 300 fps så tror jag inte man skapar den här tråden från första början. Men jag vet inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Har du koll på temperaturerna?

När jag körde med stock kylaren så var de hemska, med prestanda läget så låg jag idle 50+ hela tiden, och 90+ när jag spelade, men sen när jag löste ny så har den typ inte gått över 75 en enda gång i spel.

Skrivet av Niivpzi:

Du har något galet i din PC, har nyss köpt 4 st 3600 CPUer inkl. en till mig.
Kompis behöll sitt gamla gtx 680, en annan dator fick en gammal gtx 770, TILL och med den som valde lägga minst pengar i gänget behöll sitt gtx 560!
Vi kör alla CS på valfria upplösningar i minst 150fps(gtx560), tror du har moderkortsprogramvara som drar ned något, hade provat en ny hårddisk med ny windows för utesluta nuvarande fiffel i system och prova rent.
Edit:
BIOS osv kan hjälpa men bör inte vara magi för öka fps, har det någonsin fungerat eller är det nybygge rakt av?

Ja det låter minst sagt konstigt, CS var nog det spel jag märkte störst skillnad i, det går helt enkelt inte att spela alltså, vad kan det vara för programvara i så fall? Jag är väldigt försiktig med vad jag installerar som jag vet jag verkligen inte behöver osv.

Skrivet av Geimvera:

UBM är precis värdelöst för att avgöra cpu prestanda. 3dmark firestrike (gratis demo finns på steam) är betydligt bättre. Jag hittade mina inställningar jag satte hos min kompis;
V SOC 1.1v
VDDR 1.45v
3600Mhz ram
(XMP timings)
IF (infinity fabric clock/fclk) ligger 1:1 med minnes hastighet by default, de flesta klarar typ 1833-1867 fclk. DDR4 hastigheten \2 = FCLK då med 1:1 (3200mhz ram = 1600 fclk, 3600 = 1800fclk, 3800=1900 fclk osv)

Jag kan så klart testa med firestrike också för att säkerställa ett bättre och tydligare resultat, absolut.

Skrivet av thomson:

Har du gjort en ren installation utav windows 10, samt vilken version av den?
Uppdatera biosen till den senaste.
Ladda ner AMDs senaste chipset drivrutiner.
Går pumpen som den ska på din vattenkylning?

Nej inte än, och versionen just nu är 1909, kan hända jag inte uppdaterat till senaste, ska kolla det direkt.
Ja pumpen fungerar som den ska och kyler bra.

Skrivet av anon298854:

Ubm är jättebra att se om något annat är galet, han har låg prestanda på minnena.
Kolla i manualen så de sitter i Dual Chanel om den säger att du inte kör det, eller är det något galet med minnena?

De sitter i dual channel ja, om det är något galet på dem kan jag nog inte säga, är relativt okunnig med just minnen utöver timings och frekvenser egentligen.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

När jag körde med stock kylaren så var de hemska, med prestanda läget så låg jag idle 50+ hela tiden, och 90+ när jag spelade, men sen när jag löste ny så har den typ inte gått över 75 en enda gång i spel.

Ja det låter minst sagt konstigt, CS var nog det spel jag märkte störst skillnad i, det går helt enkelt inte att spela alltså, vad kan det vara för programvara i så fall? Jag är väldigt försiktig med vad jag installerar som jag vet jag verkligen inte behöver osv.

Jag kan så klart testa med firestrike också för att säkerställa ett bättre och tydligare resultat, absolut.

Nej inte än, och versionen just nu är 1909, kan hända jag inte uppdaterat till senaste, ska kolla det direkt.
Ja pumpen fungerar som den ska och kyler bra.

De sitter i dual channel ja, om det är något galet på dem kan jag nog inte säga, är relativt okunnig med just minnen utöver timings och frekvenser egentligen.

Är det windows installationen från din tidigare dator som du har nu med din ryzen 3600, och inte en ren installation?

Permalänk
Skrivet av Geimvera:

UBM är precis värdelöst för att avgöra cpu prestanda. 3dmark firestrike (gratis demo finns på steam) är betydligt bättre. Jag hittade mina inställningar jag satte hos min kompis;
V SOC 1.1v
VDDR 1.45v
3600Mhz ram
(XMP timings)
IF (infinity fabric clock/fclk) ligger 1:1 med minnes hastighet by default, de flesta klarar typ 1833-1867 fclk. DDR4 hastigheten \2 = FCLK då med 1:1 (3200mhz ram = 1600 fclk, 3600 = 1800fclk, 3800=1900 fclk osv)

Här är resultatet från FS

Skrivet av thomson:

Är det windows installationen från din tidigare dator som du har nu med din ryzen 3600, och inte en ren installation?

Nej alla delar är nyköpta så helt nyinstallerat Windows.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)