Källor bekräftar: Amazon kommer till Sverige i höst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peonsson:

Jag tycker den återförsäljaren som erbjuder bäst priser är bäst. Om det är Amazon eller någon annan butik spelar mig 0 roll.

Priset är väl inte allt, eftermarknaden tycker jag är minst lika viktig om något går sönder eller om det uppstår något annat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Problemet är att andra företag inte kan tävla vad gäller inköpsmängd och kan inte hålla lika bra priser. Amazon har dessutom så mycket pengar att de kan sälja billigare än alla andra och när de till slut går i konkurs så kan amazon höja priserna. De riskerar ganska enkelt att få monopolställning, vilket knappast kommer att gynna svenska konsumenter.

Billigast är inte alltid bäst. Man kan vara dumsnål.

https://www.youtube.com/watch?v=RXmnBbUjsPs

Problemet är att samtliga butiker skulle gjort samma sak om de var i samma sitts som Amazon.

Det är ekonomiska systemet det är fel på, inte enskilda företag eller individer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Bra om det betyder att man kan få tag på obskyra reservdelar till allehanda saker till bra priser som annars blir hutlöst dyra. Tycker följande reddit-tråd slår huvudet på spiken:

https://www.reddit.com/r/unpopularopinion/comments/e7guvz/its...

Japp, detta är den absolut största fördelen, man kan gå tag i princip allt. Ebay i all ära men efter att det lades på extra avgifter är det inte värt det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får väl se vad som händer. Rent krasst skulle Amazon.se kunna sälja med förlust tills dom svenska aktörerna är borta och sedan höja priserna.

Elgiganten och Mediamarkt har hållit på med den strategin sedan dag ett. Och det har gått sådär för dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

I verkligheten så har nog David inte en chans mot Goliat. Vissa är helt enkelt monstruöst stora, för stora för sitt eget bästa. Råkar de ut för problem så är det också något man ser som "too big to fail", och då kommer regeringar stödja dem om de får problem precis som man gjorde under bankkrisen 2008.

Det vore verkligen hemskt jag hoppas att du har fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Problemet är att samtliga butiker skulle gjort samma sak om de var i samma sitts som Amazon.

Det är ekonomiska systemet det är fel på, inte enskilda företag eller individer.

Förmodligen, men har de inte en sådan position så uppstår inte problematiken som jättar som Walmart och Amazon medför.
När Walmart kom till Kanada och ville införa samma system som i USA så sparkade kanadensarna ut företaget, så visst har du rätt att det är ett systemfel i många länder, det är ju därför det finns lagar som gör att man delar upp företag för att slippa hamna i dessa situationer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hellmix:

Elgiganten och Mediamarkt har hållit på med den strategin sedan dag ett. Och det har gått sådär för dem.

De har dock konkurrens från varandra, säkerligen gjorde även Siba så förut också. Men, dessa företag är småttingar i jämförelse med Amazon.
Amazon skulle kunna köpa upp bägge och det skulle knappt märkas i kvittot.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av frong:

Kanske om de lyckas skapa en vettig sök-/filtreringsfunktion.

Det är det sämsta med amazon, dom vill inte att folk ska hitta det dom söker.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Fascinerande läsning i denna tråd.

Kommer att följa Amazons etablering i Sverige med stort intresse.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Jag beställer saker från Amazon.de ganska ofta. Fördelen är att utbudet på nischvaror är suveränt men nackdelen är de långa leveranstiderna (om man inte väljer express och de lassar in skiten i ett flygplan samt skickar en UPS-snubbe till ens dörr, då kostar det förstås därefter).

Tyskt lager gör ju att det inte blir så stor skillnad från nu? Inte bryr jag mig om storefronten blir på svenska. Lär ju fortsätta beställa det som går att beställa från andra butiker för oftast vill jag ha sakerna så fort som möjligt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Priset är väl inte allt, eftermarknaden tycker jag är minst lika viktig om något går sönder eller om det uppstår något annat problem.

Du har rätt i att eftermarknaden är viktig. Jag har haft sån himla tur att inget jag har köpt har varit trasigt så jag har ingen direkt åsikt i hur olika återförsäljares eftermarknad fungerar.

edit: stavning

Permalänk
Medlem

Ett företag jag inte saknar, var tidig att köpa böcker, har beställt något kanske vartannat år senaste åren, bojkotta bara så blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

De sa på morgon nyheterna tv4 att amazon dyker upp i höst.

Är det något konstigt med din signatur eller håller min dator på att gå bananas?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Priset är väl inte allt, eftermarknaden tycker jag är minst lika viktig om något går sönder eller om det uppstår något annat problem.

Amazon kör väl att kunden alltid har rätt, till säljarnas frustration? Eller har jag fått ett skevt intryck? Min enda kontakt med support var i samband med att jag köpte en Kindle från svensk butik och de "glömde" nämna att det var den billiga versionen med reklam. Ett par minuter via chatt och sedan hade Amazon löst det.

Permalänk
Medlem

detta ser jag faktiskt fram emot hur dom kommer röra om i grytan här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker ni verkligen amazon är bra? Jag tycker deras sida är ren skit och jag är inte sugen på att ge bezos mer pengar.

Hoppas svensken vågar skita i amazon.

Jag tyckte de var bra när jag började handla där. "Allt är ju billigare här och sjukt snabba leveranser! Skitbra". Sen började jag förstå lite hur Amazon fungerar. Hur deras sökfunktioner fungerar och hur de behandlar sina medarbetare. Hur de använder AI/ML för att pusha allt möjligt skit och få dig att köpa det. De vill nässla in dig i ett konsumtionsmönster som är riktigt destruktivt. Allt ifrån rabatter, erbjudande och annat skräp som dyker upp. Amazon är inte som andra företag, inte ens som CDON som någon annan nämnde i tråden.

Ett riktigt bra exempel är när du vill avsluta din prenumeration på Amazon Prime. Hur många pop-ups får du som säger "vill du verkligen avsluta?", "är du säker?", "vi värnar om ditt medlemsskap, om du väljer att fortsätta så ger vi dig -20% på din årsavgift!", "få Amazon Prime gratis i 3 månader!", etc etc.

Jag kommer inte beställa från Amazon. De gör inte mycket bra för vår värld. De kommer säkert fuska med skatter och annat skit som de gör i alla andra länder. Det gynnar inte Sverige och människorna som bor här. Det stoppar bara mer i plånkan på Jeff B.

Amazon? Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag beställer saker från Amazon.de ganska ofta. Fördelen är att utbudet på nischvaror är suveränt men nackdelen är de långa leveranstiderna (om man inte väljer express och de lassar in skiten i ett flygplan samt skickar en UPS-snubbe till ens dörr, då kostar det förstås därefter).

Tyskt lager gör ju att det inte blir så stor skillnad från nu? Inte bryr jag mig om storefronten blir på svenska. Lär ju fortsätta beställa det som går att beställa från andra butiker för oftast vill jag ha sakerna så fort som möjligt.

Jag spekulerar nu, men innebär inte en svensk filial att man är skyldig att t.ex. respektera distansköplagen till skillnad från om du köper något från tyska Amazon idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det är det sämsta med amazon, dom vill inte att folk ska hitta det dom söker.

Det kan jag hålla med om. De vill förstås att man ska hitta massa annat på vägen dit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Jag tyckte de var bra när jag började handla där. "Allt är ju billigare här och sjukt snabba leveranser! Skitbra". Sen började jag förstå lite hur Amazon fungerar. Hur deras sökfunktioner fungerar och hur de behandlar sina medarbetare. Hur de använder AI/ML för att pusha allt möjligt skit och få dig att köpa det. De vill nässla in dig i ett konsumtionsmönster som är riktigt destruktivt. Allt ifrån rabatter, erbjudande och annat skräp som dyker upp. Amazon är inte som andra företag, inte ens som CDON som någon annan nämnde i tråden.

Ett riktigt bra exempel är när du vill avsluta din prenumeration på Amazon Prime. Hur många pop-ups får du som säger "vill du verkligen avsluta?", "är du säker?", "vi värnar om ditt medlemsskap, om du väljer att fortsätta så ger vi dig -20% på din årsavgift!", "få Amazon Prime gratis i 3 månader!", etc etc.

Jag kommer inte beställa från Amazon. De gör inte mycket bra för vår värld. De kommer säkert fuska med skatter och annat skit som de gör i alla andra länder. Det gynnar inte Sverige och människorna som bor här. Det stoppar bara mer i plånkan på Jeff B.

Amazon? Nej tack.

Japp, exakt. För inte det ska bara vara en åsikt så ger jag en länk till skattesmittningarna

New study deems Amazon worst for 'aggressive' tax avoidance
Transparency campaign Fair Tax Mark says big six tech firms have paid a fraction of tax rate for 10 years
https://www.theguardian.com/business/2019/dec/02/new-study-de...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Amazon kör väl att kunden alltid har rätt, till säljarnas frustration? Eller har jag fått ett skevt intryck? Min enda kontakt med support var i samband med att jag köpte en Kindle från svensk butik och de "glömde" nämna att det var den billiga versionen med reklam. Ett par minuter via chatt och sedan hade Amazon löst det.

Jag menade mer i allmänhet och syftade inte på någon specifik butik då personen skrev "Amazon eller någon annan butik".

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fördelen med Amazon är ju deras enorma utbud med flera handlare och både nytt och begagnat, och förstås att de har såpass mycket recensioner även för ganska obskyra produkter att det är lätt att bilda sig en bra uppfattning om något. Det negativa är ju att de tar död på all konkurrens, deras godtyckliga system för att promota, demota eller stänga av olika handlare och att de behandlar sina arbetare som skit. Gränssnittet är inte mycket att hänga i granen i mina ögon, men det fungerar i alla fall.

Precis som många andra stora företag så fuskas det enormt här. De recensioner du ser på svenska Amazon behöver inte ens komma ifrån svenskar. De kan vara översatta av Amazon AI och vara från personer andra delar av världen för det första. Det du köper på Amazon som har höga betyg och flera tusen röster behöver inte betyda att det är en bra produkt. Jag har stött på detta flera gånger när jag handlat på Amazon. Jag litar inte ett skit på deras betyg längre. De kör algoritmer och använder betaltjänster (likt Google Ads.) som promotar vissa produkter från vissa företag. Låt säga att Philips hostar upp några slantar till Amazon för att ligga högt upp på listan när du söker på "4K TV 32tum". Lite AI på det och du kan nästintill fake:a recensionerna också.

De vill bara håva in dig i Amazon-världen med tron att det är något bra för världen. Du borde kolla på dokumentären på SVT om Jeff B och Amazon. Även om SVT kan vara lite skruvade ibland så är det en mycket bra start på att förstå vad Amazon står för.

Det går tyvärr inte att lita på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Undrar hur det blir med alla kopieringsavgifter och kemikalieskatter, hur mycket billigare kommer de bli?

Blir utbudet i närheten av det som finns i Tyskland/UK så lär de slå ut en hel del butiker oavsett.

För en period, spelar det ingen roll. Dem kommer gå i förlust för att konkurrera ut andra företag. Det är deras memo och dem har pengarna att göra det då deras huvud inkomst kommer från deras cloud hosting (AWS)

bra video som förklarar här: https://youtu.be/5maXvZ5fyQY?t=641

Permalänk
Medlem

Finns dom som gillar Kvantitet. Jag personligen är mer åt Kvalitet och då blir det inget Amazon

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Japp, exakt. För inte det ska bara vara en åsikt så ger jag en länk till skattesmittningarna

New study deems Amazon worst for 'aggressive' tax avoidance
Transparency campaign Fair Tax Mark says big six tech firms have paid a fraction of tax rate for 10 years
https://www.theguardian.com/business/2019/dec/02/new-study-de...

Skrivet av Fatmajk:

Precis som många andra stora företag så fuskas det enormt här. De recensioner du ser på svenska Amazon behöver inte ens komma ifrån svenskar. De kan vara översatta av Amazon AI och vara från personer andra delar av världen för det första. Det du köper på Amazon som har höga betyg och flera tusen röster behöver inte betyda att det är en bra produkt. Jag har stött på detta flera gånger när jag handlar på Amazon. Jag litar inte ett skit på deras betyg längre. De kör algoritmer och använder betaltjänster (likt Google Ads.) som promotar vissa produkter från vissa företag. Låt säga att Philips hostar upp några slantar till Amazon för att ligga högt upp på listan när du söker på "4K TV 32tum". Lite AI på det och du kan nästintill fake:a recensionerna också.

De vill bara håva in dig i Amazon-världen med tron att det är något bra för världen. Du borde kolla på dokumentären på SVT om Jeff B och Amazon. Även om SVT kan vara lite skruvade ibland så är det en mycket bra start på att förstå vad Amazon står för.

Det går tyvärr inte att lita på Amazon.

Här är länken till dokumentären om Amazon och Jeff Bezos på SVT Play:
https://www.svtplay.se/dokument-utifran-amazons-varld

Som jag nämnde tidigare så visst, alla TV kanaler och nyhetsbyråer kan vinkla dokumentärer ibland. Men jag tyckte denna var riktigt bra. Om man sett denna dokumentären, och läst på lite om Amazon, och man FORTFARANDE tycker att det är bra att handla från Amazon så tycker jag man är bra ute och cyklar. Då ligger inte alla knivar i kökslådan eller så skiter man fullständigt i andra människor, vårt land, och vår planet.

Börjar man diskutera om Amazon generellt sett så halkar man in på politik efter 2 minuter. Det finns en anledning till det. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag har bara köpt från tyska och brittiska amazon när jag har haft problem att hitta något i Sverige eller, som i fallet när jag köpte min senaste mus, att den kostade mer än det dubbla här - inkl frakt. Skulle det bli problem inbillar jag mig att det är smidigare att ordna med en lokal försäljare och kostar det lite mer kan jag leva med det.

Amazon.co.jp däremot är jag en storhandlade hos. Prispåslaget för frakten när man köper böcker blir runt helt acceptabla 30% och DHL får hit sakerna till dörren oftast inom två dygn.

Permalänk

Hoppas det stämmer. Inte en dag för tidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Tycker ni verkligen amazon är bra? Jag tycker deras sida är ren skit och jag är inte sugen på att ge bezos mer pengar.

Hoppas svensken vågar skita i amazon.

Är beredd att ge Bezos varenda öre av det jag spenderar om Amazon Sveriges support ens är en bråkdel av .com och .co.uk-versionerna. Krävs inte särksilt mycket för att vinna på den fronten när supporten hos våra svenska företag är fullständigt horribel.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av leafbranch:

Det kan jag hålla med om. De vill förstås att man ska hitta massa annat på vägen dit.

Fysiska butiker gör samma sak numera, så det är väl inte jättekonstigt direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast

Jag tror att Amazons konkurrensfördelar inte kommer vara lika uppenbara i Sverige, vi har redan en relativt fungerande E-handel. Dock är marginalerna lite väl låga som SweClockers visat tidigare, tror de svenska handlarna skulle ha behövt parera detta innan för att inte riskera att bli utstötta av ett Amazon som potentiellt går med förlust här för att slå ut lokala konkurrenter.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Hopps på nån bra prime-frakt. Frakt är faktiskt det jag mest börjat störa mig på gällande e-handel, nu när så mycket av ens inköp börjat pushas ditåt och inte bara dyrare sällanköp.
Ligger nog lätt på 500kr i månaden enbart i fraktavgifter i dagsläget.