Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Lucid

Välkomna till ett nytt projekt – och det första färdigställda för året! Denna gång är det precis nylanserade Define 7 Compact som fått sig en mindre makeover.

Först lite bakgrund; Jag behövde en ny workstation till jobbet, och fick samtidigt reda på att jag får fria händer att göra vad jag vill med den – det är iallafall min version, and I'm sticking to it.

Tanken bakom bygget är en slags hyllning till råa material och simpla former, där kvalitet och mekanik väger tyngst och hamnar på första parkett, med så lite som möjligt dolt bakom lack och lim.

Hårdvara:
CPU: AMD Ryzen Threadripper 3970X @ 4.2 GHz all-core
GPU: Asus GeForce GTX 970 DirectCU Mini
MB: Asus Prime TRX40-Pro
RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 4x16GB 3200MHz
SSD: Samsung 970 Evo 1TB
PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W
CSE: Fractal Design Define 7 Compact

Kylning:
CPU: Watercool Heatkiller IV Pro TR - Nickel
RES: Watercool Heatkiller Tube 150 D5
PMP: Laing D5 PWM
RAD: Hardware Labs Black Ice Nemesis LS360
RAD: Hardware Labs Black Ice Nemesis LS240
FAN: Fractal Design Prisma AL-12 120mm ARGB PWM

Det något lustiga komponentvalet och kompakta grafikkortet är en produkt av att mjukvaran jag använder är väldigt CPU-orienterad, och kraven i övrigt är egentligen bara något som kan leverera högupplöst videosignal. Fördelen är att det trots lådans ihoptryckta formfaktor ger möjlighet till en kompromisslös (nåja) vattenkylning för processorn, som stundvis kan nosa kring 600W i förbrukning – varmt!

Tidsmässigt har jag ca. två dagar investerat i bygget, började montera loopen på fredagen och skruvade i sista aluminiumpanelen på söndag kväll.

För full transparens vill jag slutligen tacka min arbetsgivare Fractal för komponenter samt förtroendet att ge grönt ljus till projektet, och även Sweclockers redaktion för tummen upp till att posta galleriet.

Notera att Define 7 Compact nedan är en utvecklingsprototyp och kan skilja sig något från retail-versionen.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Snyggt som fasen, som alltid är jag grymt imponerad av hantverket!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Otroligt fint! Hade gärna tagit del av en digital rundtur i din workshop... Du verkar ha tillgång till en hel del verktyg och maskiner.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Snacka om cleant bygge 👍

Permalänk
99:e percentilen

Jösses vad snyggt, Laine! Antar att det är ett Wi‑Fi-kort du satt in där i mitten?

Skrivet av Laine:

Hårdvara:
CPU: AMD Ryzen Threadripper 3970X @ 4.2 GHz all-core
GPU: Asus GeForce GTX 970 DirectCU Mini
MB: Asus Prime TRX40-Pro
RAM: Corsair Vengeance RGB Pro 4x16GB 3200MHz
SSD: Samsung 970 Evo 1TB
PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W
CSE: Fractal Design Define 7 Compact

Kylning:
CPU: Watercool Heatkiller IV Pro TR - Nickel
RES: Watercool Heatkiller Tube 150 D5
PMP: Laing D5 PWM
RAD: Hardware Labs Black Ice Nemesis LS360
RAD: Hardware Labs Black Ice Nemesis LS240
FAN: Fractal Design Prisma AL-12 120mm ARGB PWM

Varför så liten text?

Citat:

Det något lustiga komponentvalet och kompakta grafikkortet är en produkt av att mjukvaran jag använder är väldigt CPU-orienterad, och kraven i övrigt är egentligen bara något som kan leverera högupplöst videosignal.

Men du har bara en DP-utgång då va?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Proffsmoddare

Schysst! Varför ingen matchande backplate till Wi-Fi kortet?

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Jäkligt läckert blir det med lite amulinium alá Laine!
Tyckte det mattsvarta slangarna var snygga också, skönt att du går emot trenden med klara akrylrör.

Citat:

Har du kanske något projekt planerat i sommar?

Lite extra pinsamt inför en Fractal Design anställd blir det nu.

Jag tänkte bygga ny dator för två år sedan. Med mitt kapade Define 3 i ryggen förfrågade jag en sponsring på det då nysläppta Meshify att bygga vattenkylt i, och jag fick ett. Jag köpte alla delar och byggde ihop det lite kvickt med stock kylare och utan chassifläktar för att kolla att allt fungerade, och det funkade bra. Så bra att det har stått så sedan dess.....!

Man kanske skulle ta och rota fram vatten-pryttlarna och modda nån gång?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för mjukvara och hur mycket prestandaförbättringar fick du jämfört med ditt gamla system? Vad hade du för system innan?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Deriveh:

Snyggt som fasen, som alltid är jag grymt imponerad av hantverket!

Tack så mycket, Björn! Snyggt jobbat på skärmdatorn, väldigt imponerande och roligt att se den avklarad!

Skrivet av Skumtomten:

Otroligt fint! Hade gärna tagit del av en digital rundtur i din workshop... Du verkar ha tillgång till en hel del verktyg och maskiner.

Tackar! Det är inte alls omöjligt, men behöver ett par timmar.. eller veckor av städning först.

Skrivet av jmeistr:

Snacka om cleant bygge 👍

Tack så mycket, roligt att du gillar det!

Skrivet av Alling:

Jösses vad snyggt, Laine! Antar att det är ett Wi‑Fi-kort du satt in där i mitten?

Varför så liten text?

Men du har bara en DP-utgång då va?

Tackar, Alling! Yes, det stämmer. Det är något wifi/BT-kort från Asus som presterar långt över förväntan såhär långt.

Bara en DP-utgång, det räcker för den ensamma 4K-skärmen som sitter kopplad till. Detta är egentligen bara en renderingsnod, så det behövs ett sätt att inspektera resultatet, som ofta renderas ut i 16K.

Skrivet av timpelay:

Schysst! Varför ingen matchande backplate till Wi-Fi kortet?

Tack, Tim! Bra poäng, jag får fixa till det och återkomma. Passar på att ta hand om kabeln i samma vända.

Skrivet av tBiorrith:

Jäkligt läckert blir det med lite amulinium alá Laine!
Tyckte det mattsvarta slangarna var snygga också, skönt att du går emot trenden med klara akrylrör.

Lite extra pinsamt inför en Fractal Design anställd blir det nu.

Jag tänkte bygga ny dator för två år sedan. Med mitt kapade Define 3 i ryggen förfrågade jag en sponsring på det då nysläppta Meshify att bygga vattenkylt i, och jag fick ett. Jag köpte alla delar och byggde ihop det lite kvickt med stock kylare och utan chassifläktar för att kolla att allt fungerade, och det funkade bra. Så bra att det har stått så sedan dess.....!

Man kanske skulle ta och rota fram vatten-pryttlarna och modda nån gång?

Väldigt roligt att höra! ZMT-slangen verkar vara go-to för workstations och saker som "bara behöver fungera", så det kändes som ett självklart val här.

Du får höra av dig i PM om du känner att du behöver hjälp eller input på något tillverkningstekniskt, kanske kan jag göra något där om du kör fast!

Skrivet av Jonathanknet:

Vad använder du för mjukvara och hur mycket prestandaförbättringar fick du jämfört med ditt gamla system? Vad hade du för system innan?

Jag har en 9700K som nu agerar rent CAD-maskin där den fortfarande är kvickare i singeltrådat, men när det gäller CPU-rendering (Keyshot i detta exempel) ser jag mellan 8 och 10 gånger bättre prestanda från 3970X. Något som tidigare tog timmar är nu över på ett par minuter och har öppnat helt andra möjligheter.

Permalänk
Medlem

"Tidsmässigt har jag ca. två dagar investerat i bygget, började montera loopen på fredagen och skruvade i sista aluminiumpanelen på söndag kväll."

Ge mig ett år och jag tror inte att jag skulle kunna matcha detta... Extremt imponerande bygge på så kort tid, stilrent, genomtänkt och du har verkligen gjort det mesta av tiden!

Mvh
Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Proffsmoddare
Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt 5/5

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jaa, vad ska man säga? Du har gjort det igen, 5/5

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt jobbat Laine!

/Josef Snabb

Permalänk

Kan bara hålla med de andra. Oerhört snyggt!