Permalänk

Datorn vill inte starta

Hej!

Jag har problem med att starta min dator och tar tacksamt emot hjälp här. Den startar inte alls när jag trycker på knappen. Inga fläktar drar igång eller någonting. Power led på moderkortet lyser grönt. Dock tycker jag den lyser lite svagt och flimmrar lite. Vet inte om det är normalt. Min första tanke var att det var fel på nätaggregatet men det startar fint när jag tjuvkopplar det med ett gem. Jag har också mätt spänningarna i 24-pinskontakten och det ser ut som det ska. Provade också att byta ut moderkortet för att utesluta att felet satt där men utan förändring. Jag har också testat att starta datorn genom att kortsluta power-pinsen där knappen i chassit kopplas in men den startar inte då heller. Skulle vara mycket tacksam för hjälp och idéer på andra saker jag kan testa. Har tyvärr inget extra nätaggregat att testa med så jag kan inte helt utesluta att det är där felet sitter.

MvH Fredrik

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

delar?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Har datorn funkat någon gång, eller är den precis ihopbyggd?
Gjorde du något innan den slutade starta/posta?
Samt vilka delar har du (mobo, cpu, minnen, gpu etcetera)?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Koppla ur strömmen i 5 min, sen i med kabeln igen o prova.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Jag byggde ihop datorn för ca 5 år sedan. Den har fungerat utan problem fram tills nu.
Har testat koppla ur strömmen och vänta 5 min men det gjorde ingen skillnad.

Delar
Moderkort: Ausus z97-a, socket 1150
Cpu: intel core i5
Nätaggregat: Chieftec 750w
Gpu: Radeon Sapphire r9 280

Återkommer senare med vilka minnen och annat jag har. Har det inte framför mig nu.

Permalänk
Medlem

@Sten_Hard: börja felsöka hårdvara.

Plocka ur alla ej nödvändiga delar för boot.
DVD, sekundära diskar, usb enheter och gpu, ram stickor (spara 1)

Kontrollera anslutningar för återstående delar.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk

Det som är inkopplat nu är nätagg, moderkort, cpu och 1 ramsticka och felet kvarstår. Har som sagt testat med ett annat moderkort också och fick samma fel då. Kan det ha med processorn att göra? Datorn borde väl ändå kunna boota då?

Permalänk
Medlem

@Sten_Hard:

uteslut annan hårdvara först. Testa att rycka USB enheter, t.f. byt Ram slots med olika stickor. ta en annan datorsladd. Kolla F_panel - som bl.a. styr powerknappen (brukar sitta längst ned till höger på ATx).

- Använde du samma PSU när du testade?

- Om du drar ut strömmen några sekunder, pluggar i och sedan försöker starta. klickar datorn något?

- Har du ström överhuvudtaget ?

Utan en inkopplad CPU startar inte datorn. Jag läste ditt första inlägg igen och det verkar inte vara PSU:n som är problemet..

Wild guess. du säger att en lampa på mobo lyser svagt..
- kan vara spänningsfel?
- kan vara dåligt batteri i mobo - sjukt ovanligt.. men kan förekomma? (Release date May 12, 2014)

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Högst osannolikt att cpun är kass så jag skulle byta nätagget och testa igen.
Jag har haft nätagg av billigare sort som visat att volten är rätt men dom orkar inte ge amperen för att starta längre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@Surdal: Har testat individuella ram-stickor i alla slots utan någon skillnad. Kortslöt också pwr_btn pinsen och den startade inte. Är det något annat jag borde testa på F_panel?

Jag har använt samma PSU hela tiden för jag har ingen annan tyvärr. Men den startar som sagt med gem-tricket och spänningarna i 24-pinskontakten är rätt. Och har dubbelkollat så det är ström i väggkontakten.

CPUn är inkopplad men det kanske kan vara fel på den då? Har tyvärr ingen annan att testa med. Men datorn är helt död bortsett från powerlampan på moderkortet som lyser. Ska testa med ett nytt batteri i mobo ikväll.

Permalänk

Vad är de för PSU-modell?
Du måste kunna testa med en annan PSU. Grejen är att felsökningsprocessandet blir nånting helt annat mot för att famla i mörker. Man måste alltid vara medveten om att bara för att nåt fungerar innebär de inte automatisk att de fungerar fullt ut.

Du har spänningsfall om en lampa tappar styrka, svajar i styrkan. Ponerar vi då att en annan PSU ger maximal belastning utan spänningsfall ja då är status något helt annat.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen dåligt nätaggregat, prova annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Nätaggregatet är ett Chieftec CFT-750-14CS. Det har varit med ett rätt bra tag. Säkert 7, 8 år. Men då är det mest sannolikt att det är där felet sitter och inte i CPUn va? Har ingen jag kan låna något annat aggregat av heller tyvärr och testa med men då kanske jag vågar köpa ett nytt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Vad är de för PSU-modell?
Du måste kunna testa med en annan PSU. Grejen är att felsökningsprocessandet blir nånting helt annat mot för att famla i mörker. Man måste alltid vara medveten om att bara för att nåt fungerar innebär de inte automatisk att de fungerar fullt ut.

Du har spänningsfall om en lampa tappar styrka, svajar i styrkan. Ponerar vi då att en annan PSU ger maximal belastning utan spänningsfall ja då är status något helt annat.

Det vanligaste lösningsförslaget till ett korrupt system är PSU - vilken emellertid är den, i särklass, del som är stabilast i ett datorsystem. tillverkarna lämnar mellan 5 - livstids garanti och det är samma grejer som sitter i annan elektronik, typ en förstärkare som kan hålla i 20 år utan problem.

Problemet du beskriver pekar emellertid på någon form av elfel. Det kan bero på en kabel eller en trasig komponent (därav uteslutningsmetoden) men det kan också bero på kladdiga fingeravtryck- eller oxiderade kontakter, bara skit eller ett dött bios-batteri på ett moderkort från 2014.

När du uteslutit alla andra möjliga problem så kan du ifrågasätta de dyrare eventuella problemen: MB, CPU, PSU eller GPU.

Min GPU brakade för ett par år sen och det gjorde att hela systemet slutade att fungera, vilket jag felsökte genom att testa en polares GPU.

nu har jag själv problem med min burk, men i det fallet lutar det åt CPU - då jag har uteslutit allt annat.

varför jag tror min CPU är tokig

min tråd

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

@Sten_Hard
Nästan alla problem jag haft med datorer jag byggt till jobbet, polare eller mig själv har varit strul med PSU. En gammal PSU så kan det räcka med lite oroligheter i nätet eller ett grenuttag som är instabilt eller pajat så kan det dra med sig PSU. Låna PSU av någon annan eller en annan dator för att se om det är problemet.

Permalänk
Medlem

@Sten_Hard
Enligt Komplett.se har din PSU Chieftec CFT-750-14CS 24 månaders fabriksgaranti...
Jag skulle oavsett inte köra den PSU:n längre än du gjort nu. Så det är kanske dags att skaffa en ny vilket som.

Type error
Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

@Sten_Hard
Enligt Komplett.se har din PSU Chieftec CFT-750-14CS 24 månaders fabriksgaranti...
Jag skulle oavsett inte köra den PSU:n längre än du gjort nu. Så det är kanske dags att skaffa en ny vilket som.

ujuj... säger en del om QA

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk

Jag försöker jaga tag i ett annat nätagg att testa med. Återkommer med resultat.
Stort tack för hjälpen allihop!

Permalänk
Medlem

@Sten_Hard: seasonic focus lämnar 10 år. Prisvärt och stabilt

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.