Permalänk

Datorn bootar inte

Köpte bättre cpu till datorn en FX 8330 Black Edition inga böjda pins eller synliga skador på den.
Moderkortet jag hade va tydligen inte kompatibel med den så köpte annat Moderkort som är det. Plockade ihop allt och ska starta datorn. Fläktar snurrar även cpu kylaren men inget annat händer. Testar olika minnen flyttar runt dem med ingen skillnad.
Jag har på min psu 4 pins till cpu och Moderkortet kräver 8 så köpte en adapter kabel men ändå ingen skillnad. Så testar med min gamla cpu då startar datorn och jar kan kolla bios så de är nyare bios än 1006 och de är det. Nu funderar jag på om de är min psu som har några år på nacken som är problemet att de helt enkelt inte klarar av att ge den kraft till fx8350 som de behövs.
Jag har följande komponenter
Moderkort: m5a97 r2.0
Cpu: am2 260 ska ha Fx8350
Gpu asus 7950 3gb
Psu: FSP GROUP INC 500W vet ej hur gammal dock.

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Köpte en sådan idag men ändå så får jag ingen bild vad kan
De vara då?

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

@BabaYaga85:
Vilken BIOS/UEFI version är det på det?
FX8350 stödjs nämnligen inte på lägre än 1006 och moderkortet kom med 0208 från fabrik.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@BabaYaga85:
Vilken BIOS/UEFI version är det på det?
FX8350 stödjs nämnligen inte på lägre än 1006 och moderkortet kom med 0208 från fabrik.

De är senaste biosen på den. Uppdaterade med gamla cpun men även innan de var biosen över 1006 så de borde gått ändå.

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Det nätagget är inget jag skulle lita på så om du har möjlighet så testa ett annat nätagg.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@BabaYaga85:
Jag skulle gissa på att det är nätaggregatet som strular lite för dig. Komponenterna du har tagit upp drar ca 350W, men det finns säkert flera andra komponenter i din dator som drar lite också.

Permalänk
Skrivet av Niklas975:

@BabaYaga85:
Jag skulle gissa på att det är nätaggregatet som strular lite för dig. Komponenterna du har tagit upp drar ca 350W, men det finns säkert flera andra komponenter i din dator som drar lite också.

Ja rekomenerat psu på gpun är 550w så redan där är min psu för klen egentligen. Då är de nog som jag tror för klen och gammal psu.

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Trådar sammanfogade*

@BabaYaga85: Det är inte tillåtet att starta flera trådar som handlar om samma sak.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Niklas975:

@BabaYaga85:
Jag skulle gissa på att det är nätaggregatet som strular lite för dig. Komponenterna du har tagit upp drar ca 350W, men det finns säkert flera andra komponenter i din dator som drar lite också.

Köpte ny psu men ändå bootar den inte med fx8350 tror nu att den cpun är kass bild på data ingen felkod inget. pc fail

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Skrivet av BabaYaga85:

Köpte ny psu men ändå bootar den inte med fx8350 tror nu att den cpun är kass bild på data ingen felkod inget. pc fail

Okej. Det var det jag trodde sen när jag tänkte efter ett tag. Det du kan göra är att prata med dem som sålde processorn till dig och se om du kan få en ny. Vart köpte du din nya CPU?

Permalänk
Skrivet av Niklas975:

Okej. Det var det jag trodde sen när jag tänkte efter ett tag. Det du kan göra är att prata med dem som sålde processorn till dig och se om du kan få en ny. Vart köpte du din nya CPU?

Köpte den beg av en kille som påstår att den funkade utan problem.
Men alla pins är hela på den.

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Skrivet av BabaYaga85:

Köpte den beg av en kille som påstår att den funkade utan problem.
Men alla pins är hela på den.

Aj. Det var inte bra. Nu är jag inget proffs med att lösa datorproblem så ta det jag säger med en nypa salt, men jag tror att han har scammat dig. Sen kan ditt problem bero på något annat men det är vad jag tror.
Jag vet inte om man kan göra detta, men se om du kan ta processorn till ett företag som jobbar med processorer och se om det är något fel med den.

Permalänk
Skrivet av Niklas975:

Aj. Det var inte bra. Nu är jag inget proffs med att lösa datorproblem så ta det jag säger med en nypa salt, men jag tror att han har scammat dig. Sen kan ditt problem bero på något annat men det är vad jag tror.
Jag vet inte om man kan göra detta, men se om du kan ta processorn till ett företag som jobbar med processorer och se om det är något fel med den.

Testade en annan cpu och datorn går igång som vanligt så rätt uppenbart att det är cpu som är värdelös.

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Skrivet av BabaYaga85:

Testade en annan cpu och datorn går igång som vanligt så rätt uppenbart att det är cpu som är värdelös.

Aa. Om du kan så borde du rapportera grabben som scammade för förebyggande syften