Ny "kameramobil" - Ej Samsung, Huawei eller Iphone

Permalänk
Medlem

Ny "kameramobil" - Ej Samsung, Huawei eller Iphone

Hej!

Sitter idag på en P20 Pro och är väl egentligen nöjd med den men börjat titta på lite nya telefoner.
Iphone går bort för mig och Samsung S20 Ultra tycker jag är för saftig prislapp och att dom inte ger oss snapdragon även om det kanske inte är mätbart i dagligt användande.
Även Huawei går bort pga appstore

Hur står sig Oneplus 8 Pro t.ex? Xiaomi?

//Hagge

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kan ju kolla lite på DX0 för lite jämförelse.
https://www.dxomark.com/category/smartphone-reviews/

Inte så klart en 100% mall att gå efter, men har ju ett par modeller testade på kameror som du kanske sen kan läsa lite mer om det ser intressant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Hej!

Sitter idag på en P20 Pro och är väl egentligen nöjd med den men börjat titta på lite nya telefoner.
Iphone går bort för mig och Samsung S20 Ultra tycker jag är för saftig prislapp och att dom inte ger oss snapdragon även om det kanske inte är mätbart i dagligt användande.
Även Huawei går bort pga appstore

Hur står sig Oneplus 8 Pro t.ex? Xiaomi?

//Hagge

Är du nöjd med P20 Pro så varför inte P30 pro? Den har ju fortfarande Google samt grym jäkla kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaggeMan:

Hej!

Sitter idag på en P20 Pro och är väl egentligen nöjd med den men börjat titta på lite nya telefoner.
Iphone går bort för mig och Samsung S20 Ultra tycker jag är för saftig prislapp och att dom inte ger oss snapdragon även om det kanske inte är mätbart i dagligt användande.
Även Huawei går bort pga appstore

Hur står sig Oneplus 8 Pro t.ex? Xiaomi?

//Hagge

Många på Swedroid är nöjda med kameran i Xiaomi Mi Note 10 PRO, kolla där i tråden ”bilder tagna med din mobil” ligger under ”offtopic”. Du hittar även en dagsfärsk test av One Plus Nord där de är nöjda med huvudkameran och vidvinkeln.

Permalänk
Medlem

Det som skrämmer mig med android över lag är hur snabbt företagen slutar släppa uppdateringar till telefonerna. Vad jag förstått från androidlurar i snitt uppdateringar enbart i två år efter att de släpps?! Jag kör fortfarande min Galaxy S7 och blev besviken att den bara fick säkerhetsuppdateringar fram till mars i år. Men det är ändå dubbelt så lång tid som snittet. Här lagstiftar EU om medföljande laddare och lightningportar på telefoner men ingen lagstiftning om att telefonerna måste kunna uppdateras i X antal år?! Hur skulle ni känna för att köpa en ny laptop där man helt plötsligt inte längre kunde få windowsuppdateringar efter ett till två års anvädning. Var nära att beställa en TCL telefon till tjejen när jag fick höra att de bara utlovade uppdateringar i ett år efter släpp?!

Det här är skäl nog att välja en tillverkare som utlovar stöd i flera år kan jag tycka. Själv kommer jag invänta iPhone 12 eller Pixel 4a. Vill gärna ha en lur i samma storlek som min S7. Köpte en Galaxy S10 till farsan men precis som du säger... undvik de nya exynos-lurarna. Farsans S10 ger mer brus i halvlåga ljusförhållanden än min gamla S7. Det verkar som mjukvaran optimeras för snapdragon och sen är det en chansning från samsungs sida hur den kommer funka med exynos. Jag skulle hur som helst avråda från allt som inte är google eller apple om du planerar att kunna behålla luren mer än två år.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lego Master

@Chris_Kadaver:
Helt klart en rimlig synpunkt. Tyvärr faller Apple bort pga andra anledningar för mig, bland annat hur man hanterar sin App Store, värdelöst filhanteringssystem osv.

Pest eller kolera, helt enkelt.
För egen del uppdaterar jag min mobil ungefär vartannat år, och nu blev det faktiskt en S20 Ultra, så jag hoppas den kan hålla i 2-3 år innan det är dags för nästa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Xiaomi Mi 10 Pro alternativt Xiaomi Mi Note 10 Pro om du vill ha ett billigare alternativ

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Google pixle?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Chris_Kadaver:
Helt klart en rimlig synpunkt. Tyvärr faller Apple bort pga andra anledningar för mig, bland annat hur man hanterar sin App Store, värdelöst filhanteringssystem osv.

Pest eller kolera, helt enkelt.
För egen del uppdaterar jag min mobil ungefär vartannat år, och nu blev det faktiskt en S20 Ultra, så jag hoppas den kan hålla i 2-3 år innan det är dags för nästa.

Gissar att pengar inte är en issue för dig?
Det tråkiga med exybos är ju att kameran blir lidande med sämre dynamiskt omfång bland annat. En exynos samsung påminner med andra ord om de rätt mycket billigare kinalurarna. Men visst... litar mer på att man får uppdateringar under längre tid framöver från Samsung än övriga android. Hade vi haft snapdragon från samsung här i väst så hade valet varit ganska enkelt däremot. Det som stör mig mest med iOS är att det inte finns "tillbaka-knapp" på ett och samma ställe. Det tycks kunna skilja mellan olika appar vilket är helt värdelöst. Blir galet förvirrad när jag ska hjälpa morsan med henne SE. Antar att det är en vanesak men det är ändå nåt jag lär störa mkg på om jag byter till iPhone 12 sen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Chris_Kadaver:

Gissar att pengar inte är en issue för dig?
Det tråkiga med exybos är ju att kameran blir lidande med sämre dynamiskt omfång bland annat. En exynos samsung påminner med andra ord om de rätt mycket billigare kinalurarna. Men visst... litar mer på att man får uppdateringar under längre tid framöver från Samsung än övriga android. Hade vi haft snapdragon från samsung här i väst så hade valet varit ganska enkelt däremot. Det som stör mig mest med iOS är att det inte finns "tillbaka-knapp" på ett och samma ställe. Det tycks kunna skilja mellan olika appar vilket är helt värdelöst. Blir galet förvirrad när jag ska hjälpa morsan med henne SE. Antar att det är en vanesak men det är ändå nåt jag lär störa mkg på om jag byter till iPhone 12 sen.

Pengar är alltid pengar, men värderar en bra kamera som alltid finns i fickan, och en schysst skärm eftersom 90% av all min youtube-tid åtgår på mobilen.
Vad gäller Exynos vs Snapdragon, så såg jag en jämförelse där man faktiskt ansåg att Exynos hade något bättre bildhantering (specifikt i S20 Ultra då). Ska försöka rota upp vilken recension det var. Sen kan man ju alltid argumentera om batteritiden, men jag har runt 40-50% kvar i slutet på dagen oavsett, så jag tycker inte den är så illa jämfört med min gamla S9 som knappt redde ut en hel dag.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Pengar är alltid pengar, men värderar en bra kamera som alltid finns i fickan, och en schysst skärm eftersom 90% av all min youtube-tid åtgår på mobilen.
Vad gäller Exynos vs Snapdragon, så såg jag en jämförelse där man faktiskt ansåg att Exynos hade något bättre bildhantering (specifikt i S20 Ultra då). Ska försöka rota upp vilken recension det var. Sen kan man ju alltid argumentera om batteritiden, men jag har runt 40-50% kvar i slutet på dagen oavsett, så jag tycker inte den är så illa jämfört med min gamla S9 som knappt redde ut en hel dag.

Ohfan. Av de jämförelser jag sett så har det varit S10 och den nya S10e 5G eller vad den heter där exynos hade betydligt mer kontrast, dvs mindre dynamiskt omfång. Tittar man på videoinspelning under låga ljusförhållanden var det katastrofalt dåligt. Men har faktiskt för mig att kameran på exynos i S7an så var den bättre än snapdragon. Jag har en tredjepartsapp som möjliggör filmning i 4K60 på min S7a, något som inte gick med snapdragon. Hittar du jämförelsen får du gärna länka. Nu är den förvisso helt utanför min prisklass, men kanske skulle kunna bli en sån på rea när nästa flaggskepp från samsung släpps om nu kameran är bättre än snapdragon.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Lego Master

@Chris_Kadaver:
Verkar ha varit den här:

Ingen stor kanal, men han verkar ha rimliga åsikter och har fotat/filmat med båda mobilerna samtidigt, så man slipper skillnader i tidpunkt mellan foton/filmer.

Jag tror skillnaden ligger mellan generationerna, och beroende på hur väl Samsung lyckas med den specifika versionen av Exynos, så skiftar fördelen mellan Exynos och Snapdragon. Och dessutom mellan olika fält; rå prestanda, bildhantering och batteritid.
Inte för att jag vill försvara Samsung här, jag tycker också att vi åtminstone borde få möjligheten att välja mellan de olika systemkretsarna, alternativt att de gick all-in på Exynos så det iaf inte vore skillnad mellan regioner. Men nu är det som det är, och jag är mer än nöjd med min S20U.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

P30 pro skulle jag välja, kameran är sjukt bra, är mycket nöjd med min, uppgraderade från P20 Pro.

Permalänk

Jag funderar faktiskt på P40 fast vet ej om alla mina appar kommer att fungera. Var och tittade på en ny. Blev rätt less på att det fanns 20 olika samsung och 5 olika apple medan andra var smalt. Var i en Telia butik eftersom jag har deras abonnemang och bara byter till en ny. Fick ej röra telefonerna. Svårt att veta. Sony lockade mest. De hade inget extra skydd. Jobbar i dålig miljö. Vill helst ha en telefon som är bra att ringa/sms/surf bilder kommer lite i efterhand behöver ej vara dålig för den skull.

Permalänk
Medlem

Xiaomi brukar lägga sig bra i kameratester. Dessutom tämligen billiga jämfört med andra toppmobiler. Brukar emellertid inte vara vattentäta.

Xiaomi Mi 10 Pro är fin.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.