Problem med Windows uppstart

Permalänk

Problem med Windows uppstart

Tjena allesammans

Jag har nyligen stött på ett problem som förekommer varje gång jag startar upp datorn. Det tar alltid runt 5-8 min för mig att komma in i inloggningsmenyn efter jag har bootat upp den. Vet ni hur detta kommer sig så vill jag gärna veta, men jag har en aning till varför detta sker. Det kan bero på att min SSD har nått livslängden och börjar strula vid uppstart, men jag märker inte av detta vid några andra tillfällen. Jag vill gärna höra vad ni tror :-).

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är disken proppfull månne? SSDer börjar bli väldans långsamma när dom blir fulla.

Om du kör en Crystal disk mark, vad får du för resultat?

Var någonstans är det som datorn står och tuggar innan du kommer till inloggningsdialogen?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Är disken proppfull månne? SSDer börjar bli väldans långsamma när dom blir fulla.

Om du kör en Crystal disk mark, vad får du för resultat?

Var någonstans är det som datorn står och tuggar innan du kommer till inloggningsdialogen?

Det första jag gjorde när jag märkte att min SSD började krångla på det viset så tömde jag lite på innehållet. Det gjorde tyvärr ingenting. Medans den står och jobbar så ligger den i tillståndet då man kan starta upp BIOS'et.
Crystal disk mark får jag kika lite på om du tror att det hjälper. Är det typ som 3D-Benchmark (ett program man behöver köpa/ladda ner)?

Permalänk
Medlem

Testa dra ur USB komponeneter du har inkopplade

Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Skrivet av tingkan:

Testa dra ur USB komponeneter du har inkopplade

Va? Hur skulle det hjälpa uppstarten av datorn?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Niklas975:

Va? Hur skulle det hjälpa uppstarten av datorn?

Eftersom du fortfarande kan trycka på delete när den står och tuggar så verkar det inte som att datorn kommer förbi POST. Det kan vara USB-enheter som bråkar.

Vad står det på skärmen när den står still? Om det bara är en företagslogotyp så tryck på escape för att se vad som sker i bakgrunden. Eller googla hur du får bort "bios splash screen" inne i bios, det är lite olika beroende på tillverkare.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com